آشنایی با رژیم غذایی مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم

یکی از نکات با اهمیت در درمان اوتیسم توجه به تغذیه کودکان اوتیسمی است. زیرا مشکلات این کودکان فقط در رفتارهای آن‌ها نیست و ممکن است درگیر عوارضی نظیر تشنج یا عقب ماندگی ذهنی شوند. اما رژیم غذایی می‌تواند بخشی از نیازهای آن‌ها را کنترل کند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به بررسی خوراکی‌های مناسب برای کودکان اوتیسم بپردازیم.

رژیم غذایی فاقد قند برای کودکان اوتیسمی

رژیم غذایی برای درمان اوتیسم باید فاقد قند و گلوتین باشد. زیرا ترکیبات قندی موجب ایجاد حواس‌پرتی و رفتارهای بیش فعالانه در کودکان می‌شود.

روغن ماهی در رژیم غذایی اوتیسم

رژیم غذایی برای کودکان اوتیسم باید حاوی مقادیری کافی از اسیدهای چرب امگا ۳ باشد، زیرا بدن برای رشد طبیعی و سالم به اسیدهای چرب نیاز دارد. در رژیم غذایی کوکان اوتیسمی امگا ۳ موجب بهبود تعاملات و معاشرت‌های آن‌ها می‌شود. حتی می‌تواند رفتارهای بیش فعالانه را نیز کاهش دهد.

به همین دلیل بهتر است منابع غذایی حاوی امگا ۳ مانند گردو، ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون در رژیم غذایی اوتیسم گنجانده شود.

برای دریافت رژیم غذایی برای درمان اوتیسم می‌توانید با متخصص تغذیه در پذیرش ۲۴ به صورت آنلاین مشورت کنید. مزیت استفاده از این روش این است که هزینه‌ی زیادی ندارد، از طرف دیگر وقت شما در رفت و آمد به مطب تلف نمی‌شود

رژیم غذایی در کودکان اوتیسم با ملاتونین

یکی از اختلالات شایعی که در کودکان اوتیسمی مشاهده می‌شود اختلال در خواب است که می‌تواند موجب ایجاد اضطراب و عدم تمرکز کودکان شود. ملاتونین هورمون تنظیم کننده خواب  است و موجب آرامش‌بخشی می‌شود. درصورتی‌که کودکان داروهای حاوی ملاتونین مصرف کنند می‌توانند خواب بهتری را تجربه کنند و با احساس آرامش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کنند. زرشک و آلبالو حاوی ملاتونین است که بهتر است در رژیم غذایی اوتیسم گنجانده شود.

دکتر اوتیسم به والدین کودکان توصیه می‌کند غذاهای مضر برای اوتیسم مانند نوشابه، غذاهای حاوی مواد افزودنی و رنگ‌ها را رژیم غذایی کودکان اوتیسمی حذف کنند.

حذف لبنیات از رژیم غذایی اوتیسم

انواع لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر و خامه به عنوان غذای مضر برای اوتیسم شناخته می‌شود و باید از رژیم غذایی کودکان حذف شود یا اینکه از انواع لبنیات بدون کازئین استفاده شود.

سوالات متداول

  • آیا پروبیوتیک در رژیم غذایی اوتیسم ضرورت دارد؟

پروبیوتیک‌ها  حاوی باکتری‌های سالمی هستند که می‌توانند در کاهش علائم گوارشی کودکان اوتیسمی نقش داشته باشند.

  • غذای مناسب کودکان اوتیسم چیست؟

رژیم غذایی برای بچه‌های اوتیسم باید حاوی مقادیری ویتامین C و D و  منیزیم باشد، همچنین فاقد ادویه باشد تا علائم بیماری را کاهش دهد.

  • بهترین ویتامین برای کودک اوتیسم چیست؟

ویتامین B6 یا پریدوکسین برای تشکیل سلول‌های عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است. با توجه به اینکه کمبود این ویتامین موجب ایجاد عارضه‌های عصبی می‌شود، توصیه می‌شود رژیم غذایی کودکان اوتیسم حاوی ویتامین B6 باشد.

۴/۵ (۵ نظر)

منبع
bda.uk.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارینا
سارینا
10 ماه قبل

سلام دیروزجواب آزمایش دخترمن اومده ک سندروم رت داره .۳ سالش هست ن میتونه غذابجووه ن میتونه چیزی بادستش بگیره ن حرف ون راه میره…دخترمن خوب میشه ازاین لحاظ مغز ک میدونم خوب نمیشه منظورم راه رفتن.چیزی جویدن.دست گرفتن ایناخوب میشه یان اصلا تاثیرداره کاردرمان و گفتاردرمان؟؟

مسعود
مسعود
پاسخ به  سارینا
7 ماه قبل

خدا بهت صبر بده خواهر من انشاالله زود خوب بشه بخدا دلم گرفت

Zohre
Zohre
پاسخ به  مسعود
6 ماه قبل

پسر من ۴ سالشه اصلا کلمه نداره

کبری
کبری
پاسخ به  Zohre
3 ماه قبل

از نظر اوتیسم بررسی کنید

حسینی
حسینی
پاسخ به  کبری
22 روز قبل

پسر من همین امروز دکتر بردم گفت اوتیسم داره ولی خیلی کم حرف میزنه برای راه رفتن و چیزی دست گرفتن مشکل نداره

محبوب
محبوب
پاسخ به  حسینی
18 روز قبل

یا تشخیص اشتباه بوده و اوتیسم نداره یا اوتیسم سطح یک و خفیف داره

دکمه بازگشت به بالا