تفاوت تشنج و صرع

بسیاری از افراد فرق بین تشنج و صرع را ندانسته و اغلب این دو بیماری را یکسان تلقی می‌کنند. در حالی تشنج و صرع هر کدام بیماری‌های جداگانه‌ای هستند. به عنوان پذیرش ۲۴ تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به بررسی کامل این دو بیماری پرداخته و ضمن بیان نکاتی در رابطه با شباهت و فرق بین تشنج و صرع چیست؟ نحوه ی تشخیص آن‌ها از هم را نیز بیان می‌کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فرق تشنج و صرع چیست؟

در واقع در رابطه با تفاوت‌های بین صرع و تشنج می‌توان گفت که تشنج عبارت است از یک حمله‌ای که تحت اثر عوامل گوناگونی (تب، عفونت مغزی، مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی و …) به فرد دست می‌دهد. در حالی که صرع یک نوع بیماری است که یکی از علائم آن رخ دادن تشنج است. البته در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که تنها علامت رخ دادن صرع، تشنج است. در واقع به زبانی ساده‌تر می‌توان چنین عنوان کرد که هر شخصی که دچار تشنج می‌شود، لزوماً از بیماری صرع رنج نمی‌برد. اما گزارشاتی که توسط انواع مختلف دکتر تشنج بیان می‌شود، حاکی از آن است که افرادی که دو یا بیشتر از این مقدار دچار تشنج شده‌اند، به احتمال زیاد دچار بیماری صرع هستند و باید برای معاینه دقیق‌تر و بیشتر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند. البته اگر شما بنا بر هر شرایطی نمی‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید می‌توانید از یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید.

همچنین این دو بیماری در نحوه درمان نیز بسیار متفاوت هستند. بگونه ای که بیماری تشنج می‌تواند با مراقبت‌ها و رعایت نکات پیشگیری تا حتی‌الامکان از وقوعش جلوگیری کرد. اما بیماری صرع غیرقابل‌درمان بوده و تنها می‌توان با کمک دارو و یا سایر روش‌های درمانی از وقوع آن جلوگیری کرد. برای کنترل صرع بایتی به صورت مداوم، منظم و طولانی مدت به پزشک مراجعه کرده و داروهایی که برایتان تجویز می‌شود را به صورت کامل و منظم مصرف کنید.

تشابه تشنج و صرع چیست؟

حال که فرق تشنج و صرع را دانستیم بهتر است به این موضوع بپردازیم که چرا این دو بیماری اغلب از سوی انسان‌ها یکسان پنداشته می‌شوند؟ در واقع دلیل تشنج و صرع در بسیاری از مواقع مشابه هم بوده و تشخیص این دو موضوع از یکدیگر فقط از عهده پزشک معالج بر می‌آید. حتی در بسیاری از مواقع نیز پزشک به خودی خود نمی‌تواند بفهمد که آیا برای بیمار صرفاً یک تشنج اتفاق افتاده یا وی با بیماری صرع مواجه است. از این رو مجبور است از آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص این موضوع استفاده کند. به طور کلی می‌توان گفت تشنج و صرع در بسیاری از علائم نظیر گیجی موقت، صحبت کردن نامفهوم و بریده‌بریده، از دست دادن هوشیاری و بی‌خبری با یکدیگر برابر هستند. یکسان بودن بسیاری از علائم است که باعث سختی تشخیص این دو بیماری از یکدیگر می‌شود.

نحوه تشخیص تشنج و صرع

از آنجایی که تشنج و صرع بسیار شبیه به هم هستند، ممکن است گاهی پزشکان نیز در تشخیص درست آن دچار اشتباه شوند. نحوه تشخیص تشنج و صرع به شیوه‌های مختلفی قابل انجام است. از جمله از راه‌های تشخیص این دو بیماری از یکدیگر استفاده از دستگاه MRI، آزمایش EEG یا نوار مغزی، توموگرافی، آزمایش‌های عصبی، بررسی ژنتیک و سوابق پزشکی خانواده فرد، توموگرافی کامپیوتری (SPECT) و توجه به علائمی که بیمار از خود و احوالاتش شرح می‌دهد است. پزشک گس از شنیدن صحبت‌های بیمار در مورد شرح وقایع و علائمی که پیش و پس از آن رخ داده، از بین روش‌های مختلفی که گفته شد، یک روش مناسب با شرایط فرد را انتخاب کرده و پس از انجام آزمایش، تشخیص خود را به بیمار بازگو می‌کند.

سؤالات متداول تفاوت تشنج و صرع

تشنج خطرناک‌تر است یا صرع؟

در واقع تشنج علامتی از صرع است و بین آن‌ها نمی‌توان گفت یکی از دیگری خطرناک‌تر است.

آیا افراد خود می‌توانند تشنج یا صرع را تشخیص بدهند؟

تشخیص تشنج از صرع حتی برای پزشکان نیز دشوار است. در نتیجه هیچ گاه یک شخص بدون اطلاعات پزشکی نمی‌توان تشخیص دهد که بیماری که دارد تنها یک تشنج است یا وی با بیماری صرع سروکار دارد.

پزشکان چگونه صرع را از تشنج تشخیص می‌دهند؟

با در نظر گرفتن علائمی که فرد برای پزشک بازگو می‌کند و همچنین با توجه به آزمایش‌هایی که بر روی شخص انجام می‌شود و با استناد به علم و تجربی پزشکی‌شان تشخیص می‌دهند.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
medicalnewstoday.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مژده
مژده
1 ماه قبل

سلام دختر من در سن ۱۹سالگی برای اولین بار دچار تشنج شده و بعد از سه ماه دوباره تکرار شد خودش فقط لحظه قبل از تشنج را یادشه و تقریبا تا یک ساعت بعدش رو یادش نمیاد خیلی سریع به پشت افتاد زمین ،محکم سرش به زمین خورد MRI ,ونوار مغزش هر دوبار هیچی نشون نداده حالا دکتر بهش قرص لوبل در دو وعده ۱۲ ساعت داده که گفته از عوارضش افسردگی هست

رضااز قزوین
رضااز قزوین
3 ماه قبل

سلام آقای دکترممنون از شماکه تجربه تونو رایگان به بیماران انتقال میدید..ببخشیدمن الان تقریبا۵ساله دچار تشنج میشم ودکتر رفتم ومیگه یکی ازرگهای مغزت پیش فعاله…بهم قرص دپاکین داده ولی متاسفانه خوب نشدم چکار باید بکنم ممنون از شما

هادی
هادی
1 سال قبل

سلام من اولین بار ۱۴ سالگی در حیاط مدرسه برام رخداد تا به امروز فنوباربیتال ۱۰۰ کاربامازپین ۲۰۰ مصرف کردم حتی چند سال پیش دز کاربا رو دوبرابر کرد فایده ای نداشت ولی طب سنتی بهتر جواب داد در حد عالی ولی کوتاهی کردم هنگام حمله من از یه اظطراب شدید شروع میشه دستم سفت میه ولی برای اینکه کسی نفهمه میرم یه دور کوچیک میزنم برمیگردم خوب میشم
دیشب پشت درب آپارتمان شروع شد درب رو باز نکردم یه طبق اومدم پایین برگشتم خوب شد علت چیه ممنون

...
...
پاسخ به  هادی
6 ماه قبل

اینم یک نوع دیگه از تشنجه

علی حسنزاده
علی حسنزاده
پاسخ به  هادی
6 ماه قبل

به نظرم صرع نیست اضطراب دارین یکی از نزدیکانم همین علامت رو داشت

حسینی
حسینی
پاسخ به  هادی
5 ماه قبل

سلام، حمله ی تشنج وقتی دست بده شما هوشیاری ندارید، اینقد سریع اتفاق میفته،شاید،شاید یک یا دوثانیه اول روتشخیص بدید که داره حمله بهتون دس میده،بعدشم خواب عمیق چند ساعته دارید بعد از بیداری هم وقایع به صورت ناقص تو ذهنتون مونده
علایم شما بیشتر به استرس حاد میخوره و افرادی که مشکل لیتیوم دارند،شاید داروی اشتباه تجویز شده و همین باعث علایم استرس شده
من ده سال با تجویز اشتباه کاربامازپین روند خوب شدنم به تاخیر افتاد

دکمه بازگشت به بالا