داروی تری متوپریم | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Trimethoprim

نام تجاری

Monotrim

کاربرد

عفونت باکتریایی در کودکان و بزرگسالان

اشکال دارویی
قرص

اطلاعات دارویی سولریامفتول
داروی سولریامفتول برای بهبود بیدار شدن در افرادی که در طول روز بیش از حد خواب آلوده هستند، استفاده می‌شود. این دارو به دلیل برخی مشکلات خواب خاص (مصرف مواد مخدر ، آپنه انسدادی خواب) استفاده می‌شود. داروی سولریامفتول ممکن است با تغییر مقادیر خاصی از مواد (مانند دوپامین ، نوراپی نفرین) در بدن شما کار کند.
مقدار و روش درست مصرف سولریامفتول

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Solriamfetol ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
دوز این دارو بستگی به وضعیت بیمار و نظر پزشک معالج دارد.
معمولا باید این دارو را صبح مصرف کنید تا در طول روز سر حال باشید. 
از مصرف این دارو نزدیک به ساعت خواب شب خود (از ۹ ساعت قبل) اجتناب نمایید زیرا موجب می‌شود نتوانید به خوبی بخوابید.
اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را با هم مصرف کنید.
دوز داروی خود را زیاد نکنید و یا بیشتر از مدت زمان تجویز شده، از این دارو استفاده نکنید. این کار موجب نمی‌شود که وضعیت شما سریع‌تر بهبود یابد و خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

موارد منع مصرف داروی سولریامفتول

به تاریخ انقضای داروی سولریامفتول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز Solriamfetol را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی سولریامفتول را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف سولریامفتول در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. 
تاثیر مصرف Solriamfetol بر رانندگی
داروی سولریامفتول باعث خواب آلودگی نمی‌شود، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید. 
 تداخل دارویی سولریامفتول
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
مصرف مهارکنندههای MAO با این دارو ممکن است باعث تداخل دارویی (احتمالاً کشنده)شود. در طول درمان با این دارو از هیچ گونه مهارکننده MAO (مانند ایزوکربوکسازید ، لینزولید ، متیلن بلو ، موکلوبماید ، فنلزین ، پروکاربازین ، رازاگلین ، سافینامید ، سلژیلین ، ترانیل سیپرومین) استفاده نکنید. بیشتر مهارکننده‌های MAO همچنین نباید از ۲ هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک راجع به اینکه چه زمانی این دارو را شروع یا متوقف کنید، سوال کنید.
 هشدار درباره مصرف Solriamfetol
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سولریامفتول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر بیماری قلبی-عروقی دارید.
در صورتی که فشار خون شما بالا است.
اگر مشکلی در کلیه یا کبد دارید.
اگر مشکلات روحی روانی مانند جنون یا افسردگی دارید.
اگر به الکل یا مواد مخدر دیگری اعتیاد دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض مصرف داروی سولریامفتول
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

حالت تهوع
سردرد
کاهش اشتها
اضطراب یا مشکل در خواب
افزایش فشار خون
افزایش ضربان قلب
علائم آلرژی به دارو مانند راش پوستی و تنگی نفس: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از Solriamfetol می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Solriamfetol ( مسمومیت با سولریامفتول )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف Solriamfetol

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۴.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا