تشنج خفیف چیست؟ علائم تشنج خفیف در کودکان و بزرگسالان

تشنج خفیف (Seizure) عبارت است از یک حملهٔ ناگهانی عصبی که در اثر تخلیه غیر طبیعی سلول‌های عصبی مغز رخ می‌دهد. تشنج انواع مختلفی دارد که شاید بتوان گفت کم‌خطرترین نوع آن تشنج خفیف است.

در این نوع از تشنج فرد، اختلال در سیستم عصبی فرد تنها به مدت چند ثانیه طول کشیده و واکنش فرد نیز به این واقعه، چندان شدید نیست. شایان ذکر است که عوارض تشنج خفیف نسبت به سایر انواع آن کمتر است.

به علت شایع شدن این بیماری در بین افراد مختلف به خصوص کودکانی که والدین آن‌ها پیشینه تشنج را دارند، به عنوان سایت پذیرش ۲۴ تصمیم گرفته‌ایم تا به شرح و بررسی دقیق و جامعی از این بیماری بخصوص علت تشنج خفیف و راه درمان تشنج خفیف بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

علائم تشنج خفیف در کودکان و بزرگسالان

از جمله از علائم تشنج خفیف در بزرگسالان و کودکان عبارت‌اند از:

  • خیره شدن به یک نقطه
  • عدم تمرکز کافی
  • پایین آمدن سطح هوشیاری
  • گیجی، منگی و خواب آلودگی
  • سر شدن، شل شدن، پرش اندام‌های بدن
  • اختلالات گذرای حافظه
  • و…

البته علائم گفته شده تنها مهم‌ترین حالاتی است که می‌تواند نشانه‌ای از تشنج خفیف باشد. اگر هر کدام از این علائم یا چند نوع از آن‌ها را باهم مشاهده کردید لازم است تا به به یک دکتر تشنج مراجعه کنید.

علت تشنج خفیف

تشنج خفیف که از شایع‌ترین نوع تشنج است، تحت اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد. از جمله از عواملی که باعث ایجاد اختلال تشنج خفیف در افراد می‌شود عبارت‌اند از:

  • وراثت و تشنج خفیف
    پدر یا مادر شخص به این بیماری درگیر شده باشد و این اختلال از طریق ژنتیک به فرد منتقل شود.
  • تشنج خفیف به علت ضربه به سر
    بسیاری از افرادی که تشنج خفیف دارند، در کودکی یا بزرگسالی دچار ضربه به ناحیه سر شده‌اند و همین ضربه اختلالاتی را در مغز آن‌ها به وجود آورده که سرانجامش تشنج خفیف شده است.
  • تشنج خفیف به علت استرس و اضطراب
    در برخی از افراد مشاهده شده است که از استرس و اضطراب شدید دچار تشنج خفیف شده‌اند.
  • تشنج خفیف به علت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی
    مضرات و تأثیرات منفی مواد الکلی بر هیچ کس پوشیده نیست. در حقیقت اگر در مصرف آن‌ها زیاده روی شود، می‌تواند بر روی عملکرد سیستم عصبی اثر گذاشته و سبب تشنج خفیف شود.
  • تشنج خفیف به علت تب
    یکی از ساده‌ترین عللی که می‌تواند باعث ایجاد تشنج خفیف در هر فردی شود، تب است. به خاطر همین است که همیشه پزشکان تلاش می‌کنند تا درجه حرارت بدن یک فرد را تا دمای مشخصی نگه دارند و اجاره ندهند از آن دما بالاتر رود.

انواع تشنج خفیف

تشنج خفیف جز یکی از انواع مختلف تشنج بوده و خود به انواع دیگری تقسیم بندی نمی‌شود. از این رو علائم، علل و نحوهٔ درمان این بیماری به طور کامل و کلی فقط در یک دسته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیشگیری از تشنج خفیف

با رعایت نکاتی می‌توان تا حدودی از ابتلا به تشنج خفیف پیشگیری کرد. به‌عنوان‌مثال موارد زیر از جمله از راه کارهایی است که می‌توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و بهتر می‌توانید از ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب بهره بگیرید.

  • توجه به میزان مصرف مشروبات الکلی
  • مراقبت از ناحیه سر در برابر ضربه‌های احتمالی
  • توجه به ساعت خواب و خودداری از کم خوابی و یا شب زنده داری
  • خودداری از نشستن طولانی مدت پشت سیستم کامپیوتری (به ویژه انجام شبانه روزی بازی‌های کامپیوتری و کارهایی که ذهن را خسته می‌کنند)

برای درمان تشنج خفیف چه کنیم؟

درمان‌های مختلفی برای تشنج خفیف وجود دارد اما شاید بتوان گفت شایع‌ترین و بهترین نوع درمان، به مصرف قرص و دارو تشنج می‌شود. امروزه انواع مختلفی از داروها برای درمان و کنترل تشنج خفیف تولید و وارد بازار شده‌اند.

تعیین نوع دارو و مقدار دوز مصرفی آن بر عهده دکتر متخصص است که پس از انجام معاینه و مشاهده نتایج آزمایش و نظر گرفتن شرایط فرد، تجویز می‌شود.

شایان ذکر است که روش‌های درمانی همانند جراحی یا تحریک عصبی در تشنج خفیف به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند و اکثر افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند یا از طریق مصرف دارو و یا با اصلاح رژیم تغذیه به سلامتی می‌رسند.

اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید بهتر است به دلیل حساسیت موضوع، از طریق پرس و جو یا تجربیات دیگران بهترین دکتر مغز و اعصاب را پیدا کرده و برای شروع پروسه درمانتان به وی مراجعه کنید. بدیهی است که هر چقدر دوره درمان زودتر آغاز شود، رسیدن به بهبودی سریع‌تر و بهتر امکان‌پذیرتر است.

البته برای درمان و یا حداقل کنترل تشنج خفیف می‌توانید از روش‌های درمان تشنج طب سنتی نیز کمک بگیرید. انتخاب بهترین روش درمان برعهده دکتر متخصص مغز و اعصاب است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین زمان مراجع به پزشک، هنگامی است که شما یک یا چند نوع از علائم تشنج خفیف که در این مقاله هم ذکر شده‌اند را در خود مشاهده کنید. در نتیجه اگر دچار هواس پرتی، انقباض عضلات حرکت غیر ارادی آن‌ها و… هستید بهتر است برای مشخص شدن علت ماجرا به یک پزشک مراجعه کنید. یا اگر نمی توانید به صورت حضوری این کار را انجام دهید، بهتر است از دکتر آنلاین مغز و اعصاب بهره بگیرید.

سؤالات متداول تشنج خفیف

تشنج خفیف چیست؟

تشنج خفیف یکی از انواع تشنج است که اغلب در پسران بروز می‌دهد. اطلاعات بیشتر درباره تشنج خفیف را در مقاله بخوانید.

علت تشنج خفیف در خواب چیست؟

تشنج خفیف در خواب به علت استرس، اضطراب و خستگی بسیار زیادی که فرد در طول یک مدت می‌کشد، رخ می‌دهد. بی‌خوابی یا بدخوابی نیز از دیگر عوامل بسیار مهم در رخ دادن تشنج خفیف در خواب به شمار می‌روند.

تشنج خفیف چه حدی خطرناک است؟

تشنج خفیف نسبت به سایر انواع آن کم‌خطرتر بوده اما باز هم لازم است تا مورد درمان قرار بگیرد تا از بروز بیماری‌های جدی تر پیشگیری شود.

۴.۵/۵ (۱۳ نظر)

منبع
cdc.govhopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
22 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رحیم خدری
رحیم خدری
10 روز قبل

سلام پسرم هشت ساله هست تشنج کوتاه میکنه ولی پشت سرهم دارو هم مصرف می کنه ولی بی فایده است دیگه اعصاب هم برا خودم نمونده تورو خدا اگه راهی هست کمک کنید ممنونم

اتنا
اتنا
2 ماه قبل

سلام دوکتر من مادرم این بیماری تشنج روداره زیادم براش اتفاق میوفته من خیلی نگرانشم راهیست که کمتربشه یا نه

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام برادرزاده ی من ۱۴سالشه عمل آپاندیس کردوتااینموقعه هیچ علائمی نداش امابعدازیک هفته ازعملش دچارتشنج شدعلت این چیست الان یکماه ازعملش میگذره ۳بازتشنج کرده آخه چرابعدعمل دچارتشنج شده؟

سدنا زارعیان
سدنا زارعیان
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر دخترم ۹سال داره از کلاس اول تا الان یه حالت خیرگی چند ثانیه داشت دکتر بردمش نوار و ام ار ای گرفتن اوایل شربت لوبل میخورد الان نزدیک دوسال قرض لاموتریژین ۱۰۰میخوره الان میخواستم بدونم کلا تا کی باید مصرف کنه

مهدی
مهدی
5 ماه قبل

سلام پسر من ۱۳ سالشه از تقریبا ۳ سال پیش متوجه شدیم که به مدت ۱۰ ثانیه به یک جا خیره میشه بدنش لمس میشه پرت و پلا میگه و بعد ۲ الی ۳ تا اوق میزنه و بعد از اون به حالت عادی بر میگرده بردمش دکتر قرص دپاکین ۵۰۰هر ۱۲ ساعت ۱ دونه و لاکوزامید ۱۰۰هر ۱۲ ساعت یکی و نصف میخوره قبل از این دارو ها هر یک یا دو روز درمیان مریض میشد تا به روزی ۳ بار هم میشد ولی از وقتی این دارو رو مصرف میکنه تا یک سال مریض نشده بود بعد از یک سال ۴ روز روزی ۲ بار براش پیش اومد مجدد پیش دکتر بردم الان بعد از ۳ ماه دوباره امروز صبح مریض شد

امین.....
امین.....
5 ماه قبل

سلام من ۳۷ سالمه و از ۱۰ سال پیش برا اولین بار تشنج کردم اولش هر دو سال و بعدها هر ۳ سال تشنج میکنم اما جدیدا یکی دو هفته ای یک بار تشنج خفیف هم اضافه شده و تحت درمان هم هستم قرص دپاکین ۵۰۰ مصرف میکنم روزی یک عدد

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط امین.....
سمانه
سمانه
پاسخ به  امین.....
25 روز قبل

بله

مجید
مجید
5 ماه قبل

سلام من ۲۰ سال است که به بیماری تشنج خفیف مبتلا هستم الان ۴۴ سال سن دارم چند سال هست دارو مصرف میکنم ولی خوب نشدم در ماه یک یا دو بار مبتلا میشم اگرکسی هست تجرب داره یا از پزشکان میخوام کمک کنن

منصوره
منصوره
پاسخ به  مجید
5 ماه قبل

سلام منم مث شماچندساله به تشنج خفیف مبتلاهستم قبلنادوسه بارمیشدم بعددکترک بهم قرص لاکوزامیددادبهترشدم وگفت بایدحتماتغذیتودرست کنی واسترستوکم کنی وقرص هاروک خوردم بهترشدم تقریبامیشه گف هردوماهی اگه ترش زیادکنم یااسترسم بگیره تشنج میگیرم ک بعدهافهمیدم ازهمین ترش کردنه وتوجه کنیداهن بدنتون بالانباشه ک باعث تشنج میشه من قرص اهن روک کنارگذاشتم وتاحدودی ک تغذیه امودرست کردم خداروشکرتشنجم کمترشده

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

سلام
من تشنج رو به ارث بردم و هر چنروز یبار و حتی شایدم در طول روز چند بار اتفاق بیافته برام اما خودم متوجه میشم صرف پنج ثانیه هوشیاریم کامل میاد سر جاش
نمیدونم دلیلش چیه دکتر رفتم قرص هم مصرف میکنم؟؟

مریم
مریم
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر چه قرصی مصرف کردی

اسرا
اسرا
10 ماه قبل

دختر من ۶ سالشه ۲ونیم ساله بود یه بار استفراغ کرد بعد چشاش سفید شد ۲ دقیقه بیشتر طول نکشید بردم اورژانس گفتن مسموم شده بعد الان ۶ سالشه دوباره همون اتفاق براش افتاد خوابیده بود یهو استفراغ کرد بعد چشاش یه لحظه سفید شد اونم ۲یا۱ دقیقه طول کشید بردم اورژانس دکتر گفت احتمال تشنج کرده بردم دکتر مغز اعصاب نوار مغزی برداشتن گف تشنج خفیف کرده ولی به مغزش هیچ آسیبی نرسیده باید ۲ سال قرص فنوباربیتال ۵۰ هر ۱۲ ساعت بخوره میخام بدونم تو این دوسال خوب میشه

سیدعلی
سیدعلی
پاسخ به  اسرا
10 ماه قبل

اره . انشالله. فقط مواظب تغذیه ش باشید . سبک زندگی حتی از دارو بیشتر می‌تونه کمکتون کنه ‌‌
سردیجات کمتر مصرف کنه . زمان زیادی با گوشی و تبلت نگذرونه . خواب ب موقع خیلی کمک کننده ست . و از همه مهمتر ارااااامش روانی

سارا
سارا
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید دخترم دیشب هنگام شام خوردن دستش تعادل نداشت وغذا دستش نی افتاد ویهو دهنش کج شد وباهاش سفت شد وذستاش حالت پرتاب داشت مخام نظر شما رابدون تشنج هه یا بیماری کره

محمد حسین
محمد حسین
11 ماه قبل

سلام پسر من دیشب بیدار بود میگه یک تشنج ۵ ثانیه کرده دهنش با دست پاش قفل کرده بود و چشماش باز بسته میشده میخواستم بدونم تشنج کرده یا خواب بوده به گفته خودش بیدار بوده تو بیدار بودن تشنج میشه کرد

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط محمد حسین
مسیح
مسیح
1 سال قبل

سلام پسر من نوه ماهش است و دچار تشنج میشه مخصص براش شربت تگرال و فینو باربیتال توصیه کرده اما باز هم دچار تشنج خفیف شده

بهی
بهی
پاسخ به  مسیح
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید من بعضی از اوقات پا هام سر میشود و تعادل ندارم دکترم رفتم بم دارو داده ولی بطور کامل خوب نشدم علتش چیه با تشکر

مسیح
مسیح
1 سال قبل

تشنج خفیف بدون تب

سورن
سورن
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من هنگام خواب انگار یه بمب توی سرم منفجر میشه و یا صدای حرکت قطار و گوش ها م هم مینطور گاهی پرش اعضا دارم و توی خواب سرگیجه میگیرم انگار شوک الکتریکی ب بدنم زده

بیاری
بیاری
پاسخ به  سورن
1 سال قبل

سلام وقت شمابخیر،دختر من ۱۰ سالش ،حدود یک ماه پیش صبح هنگام نماز که صداش زدم یک دفعه افتاد روی زمین برای چند ثانیه بیهوش شد ومردمک چشمش بالا پاین رفت اماعضلاتش سفت نشد وبعدش به هوش اومد ،بردم پیش متخصص نوار مغز وقلب وآزمایش نوشت وام ار ای هم نوشت اما ام آر ای رو انجام ندادیم ،آزمایشات ونوار قلبش خوب بود اما به همسرم گفته تونوار مغزش یه چیزهایی دیده اما گفته شاید موهاش نذاشته درست عکس بگیرند به هر حال درست تشخیص ندادن و فولیک اسید و قرص رهاکین ۲۰۰ داده گفته یک ماه مصرف کنه ولی گفته دوباره ببرید فوق تخصص کودک یا مغز واعصاب ،ومن نه به خاطر هزینش بلکه به خاطر عوارض نوار مغز وام ار ای تمایل ندارم به پزشک مجدد مراجعه کنم ،حالا ازشما درخواست دارم با این علائم اگه به تشخیص رسیدید من رو راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  بیاری
1 سال قبل

سلام نوار مغزی عوارض نداره پیگیر بشید انشا الله چیزی مهمی نیست

الهام
الهام
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

ام آرآی هم عوا رض نداره فقط سی تی اسکن اشعه داره

دکمه بازگشت به بالا