تشنج ناشی از تب را جدی بگیرید! عوارض تشنج و تب کودکان

تشنج در اثر تب از جمله از شایع‌ترین نوع تشنج است که بیشتر هم کودکان بین ۳ ماه تا ۵ سال درگیر آن می‌شوند. چرا که بدن آن‌ها نمی‌تواند گرما را تحمل کند. دز نتیجه در اثر تب یا بالا رفتن بیش از حد دمای بدنشان، اختلالاتی در سیستم‌های عصبی آن‌ها رخ می‌دهد که نهایتاً منجر به تشنج می‌شود. شایان ذکر است که تشنج ناشی از تب در بین تمامی کودکان و بزرگسال می‌تواند رخ دهد اما این نوع از تشنج در بین کودکان و بخصوص پسران بیشتر شیوع دارد. در سایت پذیرش ۲۴ به بررسی کامل از این بیماری پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

تشنج ناشی از تب در چه حالتی خطرناک است؟

آزمایش‌ها انجام شده توسط انواع دکتر تشنج حاکی از آن است که اگر تشنج در یک کودک و یا فرد بزرگسالی کمتر از ۱۵ دقیقه باشد باعث ایجاد خطر و آسیب دائمی نمی‌شود. ولی اگر این زمان از نیم ساعت بیشتر به طول انجام یا چند بار در طول یک شبانه روز رخ دهد، به احتمال زیاد فرد دچار اختلال در متابولیسم مغز شده است.

برای جلوگیری از تشنج ناشی از تب در کودکان چه کار کنیم؟

همان گونه که گفتیم تب و تشنج در کودکان بیشتر رخ می‌دهد و از آن جایی که آن‌ها تحمل کمتری نسبت به بزرگسالان به گرما دارند، بسیاری از والین بسیار نگران‌اند که برای جلوگیری از تشنج در کودکان چه کاری انجام دهند.

بهترین راه و شاید بتوان گفت ساده‌ترین کار برای جلوگیری از تشنج در اثر تب، پایین آوردن دمای بدن کودک است. شما می‌توانید از چند طریق این عمل را انجام دهید. به طور مثال شست‌وشوی پاها و صورت کودک با آب ولرم و سرد یکی از طبیعی‌ترین راه‌ها برای پایین آوردن دمای بدن او است.

از آن گذشته اگر دمای بدن خیلی بالا است و با شست و شوی بدن او نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود می‌توانید از داروها و قرص‌های تب بری که برای این منظور ساخته شده‌اند استفاده کنید.

اگر با انجام این کار ها باز هم دمای بدن کودکتان بالا بود بایستی فوراً آن را به نزدیک‌ترین بیمارستان محل زندگی‌تان ببرید. همچنین شما می‌توانید در این زمان از ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب بهره ببرید.

علل تشنج ناشی از تب

از جمله از دلایلی که باعث تشنج در هنگام تب می‌شوند عبارت‌اند از:

  • عفونت؛ ممکن است تب ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باشد.
  • واکسیناسیون؛ در بسیاری از مواقع واکسیناسیون باعث ایجاد تب در بدن کودکان می‌شود. به خصوص واکسن‌هایی نظیر سرخک، سرخجه و اوریون (MMR) .
  • سابقه خانوادگی؛ اگر والدینی در اثر تب تشنج داشته باشند، احتمال آنکه کودک آنان نیز این‌گونه باشد بسیار بالا است.

احتمال تکرار تشنج ناشی از تب برای چه کسانی بیشتر است؟

با آنکه همهٔ افراد از کودک تا بزرگسال در خطر ابتلا به تشنج در اثر تب و بالا رفتن حرارت بدنشان هستند اما با این همه حال احتمال تکرار آن در برخی از افراد بیشتر است.

از جمله از این افراد عبارت‌اند از: سن کمتر از ۱۵ ماه، تب مکرر، سابقه تشنج ناشی از تب یا ابتلا به صرع والدین یا خواهر و برادر، فاصله کوتاه بین شروع تب و تشنج، درجه تب پایین قبل از تشنج و…

اگر خود یا فرزندتان یکی از دلایل گفته شده در بالا را داشت احتمالاً تشنج دوباره در وی رخ خواه داد از این رو حتماً بایتی سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا حتی‌الامکان از وقوع دوباره آن جلوگیری شود.

درمان تشنج ناشی از تب چیست؟

تشنج در هنگام تب معمولاً شامل دو حالت می‌شود تشنج کوتاه مدت و تشنج بلند مدت که به آن‌ها تشنج ساده و تشنج پیچیده نیز گویند.

اگر تشنج به صورت ساده (تشنج کوتاه مدت) بوده و خود به خود متوقف شود و دیگر اتفاقی نیفتد و هیچ علائمی از خود نشان ندهد، می‌توان گفت که دیگر نیازی به درمان و مداوا نداشته و تنها با مراقبت و جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای بدن قابل کنترل است.

اما اگر تشنج ناشی از تب از نوع تشنج بلندمدت یا پیچیده بوده و به مدت طولانی یا متعددی ادامه دار باشد، حتماً لازم است تا به یک پزشک متخصص مراجعه شود. بیشتر پزشکان برای درمان این نوع از تشنج از تجویز دارو و قرص‌های ضد تشنج و ی اعمال تغییراتی در رژیم غذایی استفاده می‌کنند. اما اگر آثاری که این تشنج بر بدن و بخصوص مغز فرد بجا گذاشته باشد، مخرب‌تر باشد، احتمال انجام جراحی نیز وجود دارد.

البته بیشتر توسط متخصصین مغز و اعصاب توصیه می‌شود که اگر فردی که در اثر تب تشنج کرده است، کودک باشد، حتماً لازم است که به یک پزشک مراجعه کند و این کار ربطی به تشنج ساده یا پیچیده ندارد. از این رو اگر کودک شما در اثر تب به تشنج مبتلا شود بهتر است بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب را پیدا کرده و نزد وی مراجعه کنید تا کودکتان به طور کامل مداوا شود.

سؤالات متداول تشنج ناشی از تب

تشنج در تب چند درجه است؟

با اینکه همه می‌دانند تب بالا باعث ایجاد تشنج در فرد می‌شود. اما هیچ دکتر تب ای نمی‌تواند به طور قاطعانه‌ای بیان کند که تشنج در تب چند درجه است. چرا که شرایط بدنی و فردی هر کسی متفاوت بوده و ممکن است بدن آن‌ها مقاومت‌های مختلفی نسبت به حرارت داشته باشند.

آیا تشنج ناشی از تب خطرناک است؟

تشنج ناشی از تب در بزرگسالان نیز مانند هر نوع دیگری از تشنج باعث ایجاد اختلال در سیستم‌های عصبی شده و در صورت عدم مداوا خطر آفرین است.

از کجا بفهمیم تشنج ناشی از تب بوده است؟

اگر شخص قبل از تشنج دمای بدنی بالایی داشته باشد احتمالاً تشنج آن نیز ناشی از تب بوده است.

نتیجه گیری

تشنج انواع مختلفی دارد که تشنج در تب بالا یکی از شایع‌ترین نوع آن است. این بیماری بیشتر در کودکان و بخصوص در کودکان پسر رخ می‌دهد. گاهی تشنج در اثر تب یکباره بوده و خطری نمی‌آفریند اما در بسیار از مواقع نیز بر روی مغز اثر منفی به جا می‌گذارد. از این رو بهتر است در اولین باری که این اتفاق رخ داد به یک پزشک متخصص مراجعه شود. همچنین تشنج ناشی از تب واکسن نیز می­تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد.

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orgkidshealth.orgbetterhealth.vic.gov.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساحل
ساحل
3 روز قبل

شما خوش بخت هستین در ایران زنده گی میکنید خیلی داکتر های تحصیل کرده ولایق در ایران هستند
آما ما بد بختها در افغانستان زنده گی میکنیم که نی داکتر درست است ونی دوا درست
پسر من هم همین مشکل تشنج از تب رادارد حیران ماندیم چه کارش کنم

علی
علی
11 روز قبل

برای پایین اوردن تب پسرم ک صرع هست چ باید بکنم
چ دارویی بدم

عمار ذاکری مودب
عمار ذاکری مودب
2 ماه قبل

وقتی دچارسرماخوردگی میشه مجبورم تا صب بالاسرش بشینم که دچار تشنج نشه ،بهترین دارو برای پایین اوردن تب چیه

الهام
الهام
3 ماه قبل

پسر من در۱۸ ماهگی بر اثر تب واکسن تشنج کرد دکتر مغزو اعصاب بردم یکسال شربت لوبل خورد و مرتب نوارمغز گرفت ،وقتی لوبل را قطع کرد دکتر ،ده روز بعد دوباره براثر تب تشنج کرد الان دکتر گفته تا آخر پنج سالگی باید ۴۸ ساعت اول تب باید هر ۸ زاعت دیازپام ۵ بخوره نصف البته تب بر هم استفاده کنه تا تشنج نکنه الان یکم تو گفتار ضعیفه ممکنه علتش این تشنج ها باشه

مینا
مینا
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر
دختر من در ۱۴ماهگی تب تشنج کرد
سه روز بستری شد و گفتن مشکلی نیس
بعد در سن پنج سالگی باز تب کرد ی حالتی مث بیهوشی و عدم هوشیاری بهش دست داد ک بردم دکتر داروی آنتی بیوتیک گرفت خوب شد دکتر گفت اگه علایم تشنج داره باید بستری بشه و من گفتم نداره درحالی ک داشت
باز هفت سالگی مریض شد تب کرد یهو ۳۸ونیم باز به ی نقطه خیره شد و واکنشی نشون نداد سریع بردم دکتر داروی آنتی بیوتیک گرفت خوب شد
ولی باز از ترس بستری شدن تو بیمارستان چیزی به دکتر نگفتم و الان نگرانم آیا پیش متخصص مغز و اعصاب ببرم؟؟؟

سرکوری
سرکوری
پاسخ به  مینا
5 ماه قبل

سلام صدرصد ببرید،
من پسرم از ۷ماهگی تب و تشنج داره الان ۸ماه درگیر بیماری هستیم هنوز علت پیدا نشده همه آزمایش ها سالم، فقط آزمایش ژنتیک هنوز جوابش نیومده، هر ماه بیمارستان بستری میشه تا تب بیاد پایین، شما باید همون اولین تشنج می‌بردین پیش متخصص مغز و اعصاب

دنیز
دنیز
پاسخ به  مینا
5 ماه قبل

تا دومین بار که تشنج کرده ۵سالگی بوده مشکلی نبوده اگه نمیبردین دکتر اما الان۷ساله هست تشنج کرده اینو باید ببرین نوار مغز بگیرن و یکسال داروی تشنج بخوره اگه نبرین تبدیل به صرع میشه

یاس
یاس
پاسخ به  دنیز
11 روز قبل

صرع خطرناکه؟

سیم
سیم
پاسخ به  مینا
5 ماه قبل

خیلی خری..فقط میتونم همینو بگم
احتمالا از بهره هوشی خیلی پایینی برخورداری

میم
میم
پاسخ به  مینا
2 ماه قبل

آدم میمونه بخدا….واقعا با شماها شدیم هشتاد میلیون

یاس
یاس
پاسخ به  مینا
11 روز قبل

صد در صد خانوم اشتباه نکن

صفورا
صفورا
7 ماه قبل

سلام من پسرم که یک سالو هشت ماهشه به خاطر عفونت روده تب داخلی داشت تو خونه تشنج کرد به دقیقه نرسید بعد که بردیم بیمارستان پرستاراورژانس بادقت تبشو نگرفت گفت تب نداره بعدچنددقیقه که پرستاربخش کودکان تبش چک کرد ۴۰بود همون لحظه دوباره تشنج کرد ولی ایندفعه بعدتشنج ایست قلبی کرد به لطف دکترایسیو باماساژقلبی برگشت الان بهتره ولی موقع دارو خوردن که اق میزنه بالا میاره ازدماغش هم میادفورا بچه سیاه میشه چشماش یکم میره بالا بعدباگفتن ازدهن نفس بکش همون کارومیکنه خوب میشه میخواستم بدونم این زود سیاه شدن دلیلش ناراحتی قلبی نیست یادلیل دیگه ای داره؟

لیلی
لیلی
11 ماه قبل

سلام دخترم ۱۸ ماهشه امروز دچار ۳۹/۷ بود ه بعد از پاشویه و شیاف و قطره استامینفن دادم تقریبا در حال بهبود بود که ناگهان متوجه شدم دندونشو به شدت بهم‌میزنه و بیحال شده البته زیر ۳۰ ثانیه
میشه راهنمایی بفرمائید که باید چیکار کنم

اهورا
اهورا
1 سال قبل

پسرم دوبارتشنج کرده علت چیست

شکور
شکور
پاسخ به  اهورا
20 روز قبل

پسرم ‌دوبارتشنج‌کرد‌تب‌داشت‌.ممکنه‌دوباره‌تشنج‌کنه‌؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام پسر بعد از تب تشنج میکند چند بار دکتر بردم ولی برای تب کاری نکردن…بعد از تموم شدن چرک خشک کن باز تب میکند؟نوار مغز گرفتم سالم بود
علت این تب چی می‌تونه باشه

دنیز
دنیز
پاسخ به  مریم
5 ماه قبل

درجه تب ربطی به تشنج نداره نباید بذارین میکروب وارد بدنش بشه این مهمتره

زهرا
زهرا
پاسخ به  مریم
3 ماه قبل

بچه هاییی ک تشنج میکنن عملا بعد تشنج تا حدود ۴۰ روز اینا خود ب خود تب میکنن باید مواظب باشین و نزارین تبشون بره بالا

سبحان
سبحان
1 سال قبل

سلام پس من دوباربراثرعفونت شدیدتب کرده وتشنج کرده نشانه چیست

دکمه بازگشت به بالا