۴ تمرین درمانی و ورزش برای تنگی کانال نخاعی +آموزش تصویری

تنگی کانال نخاعی عارضه‌ای است که به دنبال افزایش ضخامت فاست‌های کمری بروز پیدا می‌کند. این بیماری معمولا با روش‌های فیزیوتراپی، ماساژ درمانی و ورزش قابل درمان است.

برای درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش باید تحت نظر دکتر تنگی کانال نخاعی باشید و با برنامه ورزش کنید. برای بیمارانی که متقاضی درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی هستند، همواره ورزش بهترین گزینه درمانی است.

در ادامه این مطلب از وب‌سایت پذیرش ۲۴ ضمن معرفی ورزش‌های مفید برای درمان تنگی کانال نخاعی، فواید ورزش برای این بیماری را نیز بررسی خواهیم کرد.

چه ورزش هایی به رفع تنگی ستون فقرات کمری کمک می کند؟

تنگی کانال نخاعی در ناحیه ستون فقرات کمری با باریک شدن محل عبور طناب نخاعی و اعصاب آن همراه است که این عارضه معمولا باعث ایجاد درد از ستون فقرات کمری تا باسن و پاها می‌شود. هنگامی که پایین تنه شما احساس ضعف و درد می کند، ورزش کردن آخرین چیزی است که به ذهن شما می‌رسد.

اما کشش و ورزش ملایم یکی از بهترین روش‌های درمان این عارضه است، زیرا ستون فقرات شما را تقویت می‌کنند و مانع از بروز علائم شدید تنگی کانال نخاعی می‌شود.

به طورکلی، اصلاح سبک زندگی در درمان بیماری تنگی کانال نخاعی تاثیر بسزایی دارد. اگر برای التیام درد ناشی از تنگی کانال نخاعی استراحت مطلق یا بی تحرکی را در پیش گرفته‌اید، نه تنها علائم این عارضه کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه باعث بروز علائم شدیدتر و دردهای طولانی مدت در ناحیه ستون فقرات می‌شود.

ورزش های مناسب برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع نباید سنگین باشد، این حرکات ورزشی برای این که کانال ستون مهره‌ای را باز کنند معمولا شامل حرکات روبه جلو هستند.

شیب لگن، نزدیک کردن زانو به سینه، و چرخش پایین تنه، سه مور از حرکت‌های کاربردی و ورزش مناسب برای تنگی کانال نخاعی هستند. این حرکات ورزشی باید با نظر دکتر تنگی مجرای نخاعی در برنامه روزانه شما گنجانده شوند تا باعث تقویت ستون فقرات شوند. توجه داشته باشید، علاوه بر ورزش درمان تنگی کنال نخاع با ماساژ و فیزیوتراپی نیز امکان پذیر است.

۴ ورزش کاربردی برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن و کمر

۱. ورزش شیب لگن برای تنگی کانال نخاعی کمر

این ورزش برای تنگی کانال نخاع کمری مناسب است و با هدف تقویت عضلات زیر شکم و کشش کمر انجام می‌شود. برای انجام حرکت شیب لگن باید به پشت دراز بکشید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. در حین بازدم، عضلات شکم خود را منقبض کنید در حالی که ناف خود را به سمت زمین فشار می دهید و کمر خود را صاف می کنید، این موقعیت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و هر بار ۵ ثانیه وضعیت را حفظ کنید.

۲. جمع کردن زانو تا سینه

هدف از انجام این حرکت ورزشی، کاهش فشار روی اعصاب کمر و تسکین کمردرد است. جمع کردن زانو تا سینه موثر ترین ورزش برای درمان تنگی کانال نخاعی است.

برای انجام این حرکت باید به پشت دراز بکشید، سپس زانوی خود را به سمت سینه بیاورید. با استفاده از دستان خود، به آرامی پای خود را به داخل بکشید تا زمانی که کشش راحت را احساس کنید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید، سپس پای خود را روی زمین قرار دهید. این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید و ۱۰ ثانیه نگه دارید. روی هر پا ۳ تا ۵ بار تکرار کنید. هر دو پا را به مدت ۱۰ ثانیه در حالت کشیده نگه دارید و این کار را با هر دو پا ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

۳. تمرین چرخش پایین تنه برای تنگی کانال کمر و گردن

این حرکت نوعی ورزش برای تنگی کانال نخاعی کمر و گردن است که با هدف افزایش انعطاف و تحرک ستون فقرات انجام می‌شود.

برای انجام حرکت چرخش تنه پایین باید ابتدا به حالت قلاب به پشت دراز بکشید به صورتی که زانوها خم شده و کف پاها روی زمین قرار گیرد. در حالی که عضلات شکم خود را منقبض می‌کنید، زانوهای خود را به یک سمت بچرخانید. ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید. (کشش ملایمی را در ناحیه کمر و باسن احساس خواهید کرد.) سپس با انقباض عضلات شکم، زانوهای خود را به سمت دیگر بچرخانید و این حالت را نیز ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید. این کار را تا ۱۰ بار از هر دو طرف تکرار کنید.

۴. کرانچ سرشانه ایستاده برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن

این حرکت به عنوان ورزش برای تنگی کانال نخاع گردن بسیار تاثیر گذار است. برای انجام کرانچ سرشانه ابتدا باید روبروی دیوار ایستاده و دست های خود را به دیوار تکیه دهید، سپس به سمت دیوار خم شده و فاصله بگیرید. این حرکت را در سه مرحله و هر بار ده مرتبه تکرار کنید.

چگونه این کشش‌ها درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را کاهش می‌دهند؟

تنگی کانال نخاعی در واقع باریک شدن فضای اطراف نخاع و ریشه های عصبی است، بنابراین این تمرینات برای باز کردن فضای کانال نخاعی طراحی شده اند. انجام این ورزش‌های کششی انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت را در سرتاسر کمر شما افزایش می‌دهد و به کاهش فشار روی اعصاب ستون فقرات کمری کمک می‌کند.

دکتر تنگی کانال نخاعی عموماً به افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمر توصیه می‌کنند که ورزش‌های کششی و فعالیت‌هایی که کمر را گرد می‌کند، انجام دهند. در حالی که تمرینات اکستنشن (حالتی که کمر قوس پیدا می‌کند) برای انواع خاصی از دردهای ستون فقرات مفید است، ممکن است پزشک از شما بخواهد از این نوع تمرینات خودداری کنید زیرا ممکن است با انجام این حرکات درد در ناحیه ستون فقرات تشدید شود.

تاثیر پیاده روی در درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی باید با نظر پزشک انجام شود. به طور کلی پیاده روی در آب برای تقویت عضلات کمر موثر است اما انجام پیاده روی طولانی مدت برای تنگی کانال نخاعی مضر است و باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود.

در حالی که ورزش‌های کششی و سبک در درمان تنگی کانال نخاعی بسیار موثر هستند اما پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی ضرر دارد. خصوصا پیاده روی به مدت طولانی و با کفش غیر استاندارد که باعث تشدید کمر درد می‌شود.

فیزیوتراپی ورزش برای تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپی برای درمان تنگی کانال نخاعی و تسکین درد ناشی از این عارضه بسیار موثر است. در واقع فیزیوتراپیست از ورزش‌های کششی مانند مواردی که در قسمت بالا بررسی کردیم، در ابتدا و انتهای جلسات فیزیوتراپی انجام می‌دهد.

فیزیوتراپی ورزش برای تنگی کانال نخاعی روش بسیار خوبی است و به عنوان درمان مکمل حتی در موارد شدید این عارضه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول ورزش برای تنگی کانال نخاعی

آیا پیاده‌ روی برای تنگی کانال نخاعی خوب است؟

پیاده روی به طور معمول برای درمان تنگی کانال نخاعی موثر نیست به خصوص اگر برای مدت طولانی و روی سطح ناهموار انجام شود.

آیا ورزش در درمان تنگی کانال نخاع تاثیر گذار است؟

بله، انجام ورزش‌های کششی، ماساژ درمانی و فیزیوتراپی باعث کاهش درد و عوارض ناشی از تنگی کانال نخاعی می‌شود.

جمع بندی

بروز تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر و گردن امکان پذیر است که با مشاهده نخستین علائم این عارضه باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد، ورزش برای تنگی کانال نخاعی روشی اصولی و تاثیر گذار است. بنابراین شما می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ ضمن ارتباط با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در مورد حرکات ورزشی مورد نیاز برای درمان این عرضه، مشاوره بگیرید.

۳.۷/۵ (۲۰ نظر)

منبع
spineuniverse.comspine-health.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
40 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریمZ
مریمZ
24 روز قبل

تنگی کانال با چه ورزش‌هایی خوب میشه آیا در تنگی کانال نخاعی استخوان اون مهره ضخیم‌تر میشه یا غضروف بین مهرهای تغییر میکنه

ولی نژاد درویشی
ولی نژاد درویشی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من تنگی کانال نخاعی و دو تا از
مهران پارگی دارند راهنمایی کنی ممنون میشم

فرو
فرو
پاسخ به  ولی نژاد درویشی
9 روز قبل

سلام تمگی کامال نخاعی گمر ودهیدراته مهره l4 وl5دارم وپارگی دییگ مهره l5وs1دارم ووفسمت خارجی ران راستمدرد کشیدی دارم لطفا پاسخ بفرمایید ممنون

موسوی
موسوی
1 ماه قبل

سلام. نیمه تنه من درد بیقرارم کرده. چه ورزش پیشنهاد میدید. برای تنگی نخاع

زهرا سیاه وش از تهران
زهرا سیاه وش از تهران
2 ماه قبل

سلام آقای دکتر ۲ سال دیسک ۴و۵ دارم با تنگی نخاع خیلی کاردرمانی رفتم خوب نشدم چکار باید بکنم

نوروزی
نوروزی
4 ماه قبل

علایم تنگی کانال نخاعی ودیسک

حمید اسمان
حمید اسمان
4 ماه قبل

سلام من الان نزدیک یک ماهه که درد درناحیه کمر وران پای چپ دارم درهنگام راه رفتن یاایستادن زیاددرد تشدید میشه لصفا راهنماییم کنین

سعید
سعید
پاسخ به  حمید اسمان
3 ماه قبل

سلام بگا رفتی

فرهادی
فرهادی
پاسخ به  حمید اسمان
1 ماه قبل

سلام من این مشکل را داشتم راستش بعد از کلی پزشک و انواع درمانها توسط پزشک فیزیوتراپ متوجه شدم دچار تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر هستم و ورزشهای مربوط آن را انجام دادم الان بعد از دو روز دردهام کم شده البته حتما MRI انجام بدهید تا اطمنان کامل حاصل بشه و آسیب بیشتر نشه

سيمين درزى
سيمين درزى
4 ماه قبل

آیازالو درمانى براى بهبود وضعیت تنگى کانال نخاعى مفید است؟
آیا بادکش کردن موضع کمر به علت تنگى کانال نخاعى میتواند راه کارى باشد؟

snnt
snnt
4 ماه قبل

پشت پاهام روم داره عضلات ساق پاهام منقبض شده
و بلند شدن و راه رفتن واسم سخت شده آیا فیزیوتراپی
مناسب هست ؟؟!

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام اگه تنگی کانال نخاعی عمل نشه چه اتفاقی می افتد؟

شما جواب بده
شما جواب بده
5 ماه قبل

۵۷

حمیده حسینی
حمیده حسینی
5 ماه قبل

تنگی کانال کردم پلاتین گذاشتن الان هم کمرم هم پای چپم لاغرشوده وبه سختی راه میرم جدیدن امارای گرفتم پزشک هیچ چیزی برام تجویز نکرده راهنمای لطفا ممنونم

محمد
محمد
9 ماه قبل

سلام علت سوزش و داغی شدید پشت ران مچ پا و کف پا چیست ؟

فرشاد
فرشاد
9 ماه قبل

سلام آقای دکتر من تنگی کانال نخاع دارم چهارتا مهره کمرم پلاتینه درد شدید پا دارم گرفتگی عضلات مشکل را رفتن هم دارم سن ۴۴ هستم

من صفرعبدالهی هستم
من صفرعبدالهی هستم
9 ماه قبل

سلام آقای دکتر من تنگی کانل نخاع دارم خیلی شدید سن ۴۴ هستم خیلی نگران هستم برام ورزش راهنمایی کنید

یاسمین
یاسمین
10 ماه قبل

سلام دو ماه فهمیدم تنگی نخا دارم و بیرون زدگی دیسک۴و۵ دارم
چند دکتر رفتم گفتن باید عمل باز بشه الان خیلی نگرانم و استرس دارم ۳۵ سال سن دارم از عوارض بعد از عمل می ترسم لطف کنید راهنماییم کنید از عمل خیلی می ترسم

سعید خسروی
سعید خسروی
پاسخ به  یاسمین
9 ماه قبل

سللام اقای دکتر من چند سالی میشه که کمر درد دارم وتقریبا یک سالی میشه که یه مقدار کار میکنم به پنجه پای چپم میزنه که راه رافتن برام خیلی سخت ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

ثنا
ثنا
پاسخ به  سعید خسروی
7 ماه قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید من الان ۳۶ روزه تنگی کانال با دیکس کمر جریان کردم درد پای چپم به صورت کامل افتاده ولی کمر درد دارم با درد پای راست شدید دارم البته فقط پشت رانم درد دارم که خیلی موقع نشستن اذیتم میکنه آیا این درد طبیعی هست یا عملم موفق نبوده؟ممنون میشم جواب بدین

علی کریمی
علی کریمی
پاسخ به  یاسمین
9 ماه قبل

سلام من قبلامبتلا به فلج اطفال شدم ۴بارعمل کردم الان مبتلاشدم به تنگی کانال ۷سانت کوتاهی پای چپ دارم بابریز رامیرم خیلی درد دارم باید چکارکنم

علی کریمی
علی کریمی
پاسخ به  علی کریمی
9 ماه قبل

سلام من تازگی مبتلاشدم به تنگی کانال وقبلا فلج اطفال داشتم چندبارهم عمل کردم ۷سانت کوتاهی دارم به وسیله بریزرامیرم الان چکارکنم

سمیه از اردبیل
سمیه از اردبیل
پاسخ به  یاسمین
4 ماه قبل

سمیه از اردبیل

جراحی انجام دادم باز هم درد دارم
جراحی انجام دادم باز هم درد دارم
پاسخ به  یاسمین
4 ماه قبل

سلام تو را به خدا عمل نکن

مهربان
مهربان
پاسخ به  یاسمین
4 ماه قبل

بنظرم ترس ازعمل طبیعی هستش امادکترهای مجربی هم داریم ک میتونن ب افراد کمک کنن بنظرم گزینه عمل رااولویت قرارندین باطب سنتی و ودکترای متخصص این رشته ازبیماری مشورت کنید

راهی
راهی
پاسخ به  یاسمین
4 ماه قبل

سلام دوست عزیز.بهتون دکترنورالله اشراقی رو معرفی میکنم

ابراهیم حیدری
ابراهیم حیدری
10 ماه قبل

تنگی کانال نخاع شدید در مهره ۴دارم پار راستم گز گز زیادی دارد چه نرمش هایی انجام بدم

جمیله
جمیله
پاسخ به  ابراهیم حیدری
6 ماه قبل

سلام زنانگی نخاع شدم چه ورزشی توصیه مکنید

اعظم
اعظم
1 سال قبل

سلام ببخشید من یک هفته که متوجه شدم تنگی کانال نخاع کمر دارم وسوزش زیاد در قسمت ران پا به طوری که فکر کنم نازک شده پوست بدن علتش چیه پام بی حس هم می شه

Bijan
Bijan
پاسخ به  اعظم
4 ماه قبل

Bigan

اعظم
اعظم
1 سال قبل

سلام من تنگی کانال نخاع دارم وسوزش زیاد در ناحیه ران علتش چیه

محمد
محمد
پاسخ به  اعظم
9 ماه قبل

داغی وسورش زیاد پشت ران و مچ پاوکف پا دارم علت چیست?

ناصرزفیر
ناصرزفیر
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

سلام آقای دکتر من تنگی کانال نخاع دارم پای راستم شدیدن درد میکنه چه ورزشی برام مفید است

الیاس و
الیاس و
پاسخ به  اعظم
4 ماه قبل

سلام
من ۶۲سالمه تنگی کانال نخاعی دارم از عمل کردن هم میترسم چه باید بکنم وچه ورزشی انجام بدم

بیژن بهادری
بیژن بهادری
پاسخ به  اعظم
4 ماه قبل

من دیسک کمر مهره ۵ دارم چه ورزش مناسبه

بهروز پورمهر
بهروز پورمهر
1 سال قبل

احساس درد در ناحیه کمر ساق ران و پاهاه

صغری‌شکاری
صغری‌شکاری
پاسخ به  بهروز پورمهر
1 سال قبل

ایاباورزش‌کردن‌میتوان‌تنگی‌کانال‌نخاع‌رابرطرف‌کرد

ابراهیم حیدری
ابراهیم حیدری
پاسخ به  صغری‌شکاری
10 ماه قبل

تنگی کانال نخاع در مهره ۴ دارم پای راستم گزگز شدیدی داره وکمی درد در ناحیه کمر دارم چه نرمش هایی انجام بدم

سعید
سعید
پاسخ به  ابراهیم حیدری
3 ماه قبل

نرمش ورزشی مناسب شما هست

سعید
سعید
پاسخ به  بهروز پورمهر
3 ماه قبل

احساس خوبی هست شما انسان با حساسی هستین

دکمه بازگشت به بالا