لکنت زبان | علائم، علل ابتلا و انواع درمان آن

با لکنت زبان آشنا شویم

لکنت زبان نوعی مشکل در سخن گفتن است، به طوری که شخص نمی تواند به طور پیوسته کلمات را بیان کند.. علائم آن به این شکل است که فرد یا یک واج را تکرار می کند و یا آن را با طول و تشدید و فشار بیان می‌کند. اما چرا برخی افراد دچار این عارضه می‌شوند؟

علت لکنت زبان چیست؟

علت لکنت زبان را می‌توان سه عامل زیر دانست:

سابقه ژنتیکی

تحقیقات نشان داده است افرادی که در نزدیکان خود شخص دارای لکنت دارند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. این افراد به طور ارثی دارای اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی هستند به همین علت توانایی گفتاری آنان به مشکل روبرو می‌شود.

 آسیب های مغزی

صدمه و آسیب‌هایی که ممکن است در پی یک سانحه و یا تصادف به مغز وارد شود و یا سکته‌های مغزی

 آسیب های روحی

مشکلات عاطفی و روحی و فشارها، استرس و اضطراب هم از عوامل ایجاد لکنت محسوب می‌شوند.

لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان در کودکان بیشتر دیده می‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز داده می شود. پسران بیشتر از دختران دچار این اختلال می‌شوند. همه اختلالات گفتاری در کودکان را نباید لکنت زبان دانست، چون کودکان در سن‌های اولیه حرف زدن به طور طبیعی دچار وقفه و یا تکرار کلمه می‌شوند پس والدین باید تا تکامل گفتاری کودک صبور باشند. اما گاهی کودک به دلیل اضطراب‌های وارده و یا ترس دچار نوعی اختلال گفتاری می‌شود به طوری که ممکن است برای بیان واژه ای فشار بیاورد و یا تغییر شکل در صورتش دیده شود در این حالت باید بیان کودک مورد بررسی قرار گیرد.

لکنت زبان در بزرگسالان

لکنت زبان در کودکان تنها وجود ندارد و بزرگسالان هم به این عارضه مبتلا می‌شوند. علت لکنت زبان در بزرگسالان چیست؟ بیشتر بزرگسالان به خاطر شوک حاصل از مشکلات روحی و عاطفی و یا آسیب وارده به مغز و یا سکته‌های مغزی ممکن است به لکنت دچار شوند.این نوع لکنت را لکنت زبان اکتسابی و یا دیررس می گویند. همچنین لکنت زبان اکتسابی ممکن است در زمان استرس و هیجان و یا به دلیل عدم اعتماد به نفس ، عدم تمرکز و خجالتی بودن فرد در مواقع خاص بروز کند.

عوارض لکنت زبان

اما این مشکل متاسفانه برای فرد مبتلا عوارضی را به همراه دارد، از عوارض لکنت زبان می توان به کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و استرس، انزواطلبی و گوشه‌گیری، عدم توانایی در تعاملات اجتماعی، کناره‌گیری از فرصت‌های پیش آمده، عدم موفقیت در مراحل زندگی و… اشاره کرد. به همین علت باید قبل از این که فرد دچار این عوارض شود به فکر درمان باشیم.

درمان لکنت زبان

به چند روش می توان لکنت زبان را درمان کرد. مسلما هر چه درمان را زودتر شروع کنیم بهتر است پس بعد از آگاهی از مشکل کودک باید او را به گفتار درمان ببریم.

 گفتار درمانی

در گفتار درمانی برای درمان افراد چند مرحله وجود دارد که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم. در ابتدا سعی می‌کنند ریشه مشکل شخص را دریابند. بعد به سراغ نوع درمان می‌روند و در ابتدا جملات کوتاه با سرعت پایین را تمرین می‌کنند تا زمانی که شخص به یک روانی در گفتار دست پیدا کند، این سیکل را تا زمان جملات بلند با سرعت بالا ادامه خواهند داد. کنترل تنفس در زمان صحبت کردن بسیار مهم است، گفتار درمانان به بیماران خود نحوه کنترل تنفس را آموزش می‌دهند، تا بتوانند در هنگام صحبت کردن عضلات گفتاری خود را ریلکس و شل کنند. از دیگر اتفاقاتی که در طی گفتار درمانی روی می‌دهد می‌توان به کنترل صحبت کردن، کاهش اضطراب، بررسی رفتارهایی که لکنت را تشدید می‌کنند و.. اشاره کرد

 دستگاه ضد لکنت

در تکنولوژی نوین وسایل و تجهیزاتی آماده شده‌اند تا شخص دچار لکنت بتواند صدای خود را در کسری از ثانیه بعد از سخن گفتن بشنود این گونه می‌تواند مشکلات خود را بهتر درک کند و یا این که این دستگاه‌ها فرد را وادار به کاهش سرعت درگفتار می‌کنند.

 دارو درمانی

تا کنون داروی موثری برای لکنت یافت نشده است، اما برای لکنت زبان اکتسابی پزشک توابخشی با تجویز داروهای آرام بخش و ضد اضطراب به فرد بزرگسال یاری می رسانند

 طب سنتی

طب سنتی برای درمان لکنت به خوردن مواد غذایی گرم و پرهیز از خوردن موادی با طبع سرد مانند لبنیات توصیه می‌کند. همچنین متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف انار، گل گاوزبان، سیاه دانه و کنجد برای کاهش این عارضه موثر است.

 درمان خانگی

درمان لکنت زبان کودکان در خانه بهتر است زیرا کودک در محیط خانه احساس آرامش بیشتری دارد و همچنین مشارکت والدین روند درمان را سرعت می‌بخشد. در این نوع درمان والدین باید چند نکته را رعایت کنند: با کودک به آرامی و شمرده شمرده صحبت کنند. برای صحبت کردن کودک به او زمان بدهند. او را مجبور نکنند که روان صحبت کند. به او کاملا گوش دهند و توجه کنند . خود را مشتاق به شنیدن سخنان او نشان دهند. در زمان شنیدن سخنانش با او ارتباط چشمی برقرار کنند. او را تشویق و تحسین کنند. سعی کنند با او بازی‌هایی غیرزبانی مانند ورزش و نقاشی و.. انجام دهند. تمام افراد خانه را برای انجام این نکات بسیج کنند. فضای خانه را خالی از تنش و امن بسازند.

درمان لکنت زبان ناشی از ترس

این نوع لکنت که هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود، به علت یک شوک ناشی از ترسیدن به فرد دچار لکنت می‌شود. برای درمان لکنت زبان ناشی از ترس فرد باید به روانشناس مراجعه کند. تا با واکاوی مسئله بهبود پیدا کند.

لکنت زبان عارضه ای است که به دلایل ژنتیکی و یا اکتسابی در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود و می‌توان آن را با روش‌های گفتار درمانی و یا خانگی بهبود بخشید. اما این امر نیاز به صبر و شکیبایی دارد و نباید انتظار داشت که شخص بلافاصله درمان می‌شود. همچنین نباید این عارضه را با کمبود هوش و ناتوانی ذهنی اشتباه گرفت چه بسا افرادی که با وجود لکنت بسیار باهوش اند. باید مشکلات شخص را پذیرفت و به او برای یک زندگی عادی یاری رساند

در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با دکتر آنلاین توانبخشی یا گفتاردرمان آنلاین تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای درمان لکنت زبان خود یا کودکتان غیرحضوری مشاوره بگیرید.

۳.۳/۵ (۶ نظر)

منبع
www.mayoclinic.orgwww.nidcd.nih.govfamilydoctor.orgwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز
ساناز
2 ماه قبل

ساناز ریاحی

نازگل
نازگل
1 سال قبل

سلام من دخترم ۲سالو ۴ ماهشه الان ۲ روزه که بعضی کلمات رو که قبلن درست می‌گفته نمیتونه خوب بیان کنه مثلا میگه آآآب بخورم توروخدا بگید چیکار کنم

دکمه بازگشت به بالا