درمان گرفتگی گوش در پرواز یا غواصی + پیشگیری از باروترومای گوش

باروترومای گوش یا باروتروما یا درد گوش بر اثر تغییرات فشار هوا یا آب (ear barotrauma)، اصطلاح پزشکی برای احساس ناخوشایندی است که وقتی در هواپیما هستیم یا از استخر بیرون می‌آییم، حس می‌کنیم گوش‌هایمان را با پنبه پر کرده‌اند و صداها را به خوبی نمی‌شنویم. در این مقاله می‌خواهیم در مورد باروتروما صحبت کنیم و روش‌های درمان آن را به شما بگوییم. پس اگر حتی یک‌بار هم شده این اتفاق برایتان رخ داده یا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

باروترومای گوش (ear barotrauma) چیست؟

باروترومای گوش به انگلیسی «ear barotrauma» که وضعیتی است که به دلیل تغییرات فشار دچار گرفتگی گوش می‌شویم.

در گوش یک لوله وجود دارد که وسط گوش را به گلو و بینی متصل می‌کند. همچنین این لوله به تنظیم فشار گوش کمک می‌کند. این لوله، شیپور استاش نامیده می‌شود. هنگامی که شیپور استاش مسدود می‌شود، ممکن است باروتروما گوش را تجربه کنید.

باروترومای گاه به گاه گوش، به ویژه در محیط‌هایی که ارتفاع تغییر می‌کند، بسیار شایع است. این وضعیت خطرناک نیست؛ اما اگر به صورت مکرر رخ دهد و ادامه داشته باشد، بهتر است به دکتر گرفتگی گوش مراجعه کنید.

علائم باروترومای گوش

اگر باروترومای گوش میانی دارید، ممکن است فشار ناخوشایندی را در داخل گوش احساس کنید. علائم رایج این مشکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • ناراحتی عمومی گوش
  • کم شنوایی خفیف یا مشکل در شنوایی
  • گرفتگی گوش
  • گوش درد
  • احساس فشار در گوش، انگار زیر آب هستید
  • خونریزی بینی
  • از دست دادن یا مشکل شنوایی متوسط تا شدید

اگر این علائم بسیار شدید باشند یا از بین نروند، باید به دنبال درمان این مشکل باشید. پس از درمان، تقریباً همه علائم از بین خواهند رفت. از دست دادن شنوایی ناشی از ترومای گوش تقریباً همیشه موقت و قابل برگشت است. پس در صورت درمان، جای نگرانی نخواهد بود!

علل باروترومای گوش یا گرفتگی گوش در پرواز یا شنا

باروترومای گوش (گرفتگی گوش ناشی از پرواز یا غواصی) ناشی از عدم تعادل فشار بین داخل گوش و محیط بیرونی است. این عدم تعادل فشار فقط در شرایط خاصی رخ می دهد، مانند:

  • غواصی
  • مسافرت هوایی
  • اکسیژن درمانی هیپرباریک برای بهبود زخم
  • قرار گرفتن در معرض یک انفجار مواد منفجره

اما اکثر افراد در این شرایط به باروترومای گوش مبتلا نمی شوند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در شیپور استاش نیز وجود داشته باشد. هر چیزی که باعث التهاب یا تجمع مایع در ناحیه اطراف لوله شود ممکن است باعث شود که به طور طبیعی باز نشود. اینها ممکن است شامل عواملی مانند:

  • آلرژی
  • گرفتگی سینوس
  • داشتن سرماخوردگی یا عفونت های دیگر
  • ناهنجاری های تشریحی
  • قرار گرفتن در معرض عوامل محرک مانند دود تنباکو
  • برخی تغییرات هورمونی (به عنوان مثال، در دوران بارداری)

پیشگیری از باروترومای گوش یا گرفتگی گوش در پرواز یا غواصی

پیشگیری از باروترومای گوش یا گرفتگی گوش در پرواز یا غواصی
پیشگیری از باروترومای گوش یا گرفتگی گوش در پرواز یا غواصی

شما می‌توانید با مصرف داروهای ضداحتقان قبل از غواصی یا سفر با هواپیما، خطر ابتلا به باروتروما را کاهش دهید

اقدامات دیگری که می‌توانید برای پیشگیری یا کاهش باروتروما انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • هنگام غواصی به آرامی پایین بروید.
  • هنگامی که علائم باروتروما را احساس می‌کنید، آب دهان خود را قورت دهید، خمیازه بکشید و آدامس بجوید تا علائم را تسکین دهید.
  • هنگام سفر با هواپیما و در ارتفاع از طریق بینی خود بازدم کنید.
  • هنگام غواصی یا پرواز از گوش گیر استفاده نکنید.

انواع راه‌های درمان باروتروما یا درد گوش بر اثر تغییرات فشار هوا یا آب

اغلب موارد باروترومای گوش معمولاً بدون مداخله پزشکی بهبود می‌یابند. برخی از اقدامات خودمراقبتی وجود دارد که می‌توانید برای رفع گرفتگی گوش ناشی از پرواز با هواپیما انجام دهید. شما می‌توانید با موارد زیر به کاهش گرفتگی گوش بعد از استحمام و پرواز کمک کنید:

  • خمیازه‌کشیدن
  • آدامس جویدن
  • تمرینات تنفسی
  • مصرف داروهای ضداحتقان
  • رفع گرفتگی گوش بعد از پرواز استفاده از قطره

در موارد شدید، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک یا یک استروئید برای کمک به عفونت یا التهاب تجویز کند.

در برخی موارد، باروترومای گوش منجر به پارگی پرده گوش می‌شود. ممکن است تا دو ماه طول بکشد تا پارگی پرده گوش بهبود یابد. علائمی که به خودمراقبتی پاسخ نمی‌دهند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند تا از آسیب دائمی پرده گوش جلوگیری شود که این موضوع را هم پزشک تشخیص می‌دهد. پس در صورتی که با خودمراقبتی نتوانستید علائم باروتروما را رفع کنید، باید به دکتر گرفتگی گوش مراجعه کنید.

در موارد شدید یا مزمن باروتروما، جراحی ممکن است بهترین گزینه برای درمان باشد.

تشخیص باروترومای گوش

در حالی که باروتروما ممکن است خود به خود از بین برود، اگر علائم شما همراه با درد شدید یا خونریزی از گوش باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

در بسیاری از مواقع می‌توان باروتروما را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داد. نگاه دقیق به داخل گوش با اتوسکوپی اغلب می‌تواند تغییرات پرده گوش را نشان دهد. این ابزار نورپردازی خاصی است که پزشک از آن برای نگاه‌کردن به داخل گوش استفاده می‌کند تا ببینند آیا پرده گوش شما آسیب دیده یا عفونت گوش دارید یا خیر. همچنین ممکن است پزشک یک آزمایش شنوایی انجام دهد. به دلیل تغییر فشار، پرده گوش ممکن است از محل قرارگیری خود، کمی به سمت بیرون یا داخل حرکت کند. همچنین پزشک شما ممکن است به بررسی این موضوع بپردازد که آیا مایع یا خون در پشت پرده گوش جمع شده است یا خیر.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

باروترومای گوش و مراجعه به پزشک
باروترومای گوش و مراجعه به پزشک

در حالی که اکثر مواقع باروتروما خود به خود برطرف می‌شود، اگر بجز گرفتگی گوش علائم دیگری مانند درد شدید یا خونریزی از داشتید، بهتر است به دکتر گرفتگی گوش مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، پذیرش ۲۴ می‌تواند به شما کمک کند. در پذیرش ۲۴ می‌توانید پزشک مورد نظر خود را پیدا کرده و نوبت خود را رزرو کنید. همچنین اگر به دنبال متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین هستید، در پذیرش ۲۴ می‌توانید از مشاوره انلاین و تلفنی بهره‌مند شوید. این سامانه آنلاین نوبت‌دهی به صورت شبانه روزی در دسترس شما است تا در هر زمانی و از هر مکانی بتوانید نوبت پزشک یا بیمارستان رزرو کنید. با پذیرش ۲۴ دیگر نیازی نیست ساعت‌ها در ترافیک خیابان‌ها بمانید و برای گرفتن وقت از بیمارستان‌ها یا پزشک مورد نظر خود به صورت حضوری مراجعه کنید، شما می‌توانید از خانه یا محل کار خود تنها با چند کلیک، نوبت پزشک را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره گرفتگی گوش در پرواز یا شنا

۱. چقدر طول می‌کشد تا باروتروما رفع شود؟

در موارد خفیف، تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا مشکل رفع شود؛ اما اگر مدت زمان بیشتری ادامه داشته باشد ممکن است ناشی از مشکل جدی باشد.

۲. آیا باروتروما خود به خود رفع می‌شود؟

بله، در بیشتر موارد، باروتروما به خودی خود رفع می‌شود؛ اما اگر رفع نشود، مشکل دیگری وجود دارد.

۳. آیا باروتروما گوش خطرناک است؟

در اکثر مواقع باروتروما به علت سفر با هواپیما یا غواصی‌‌کردن رخ می‌دهد و خیلی سریع از بین می‌رود و جای نگرانی نیست؛ اما اگر ادامه یابد و با درد همراه باشد، بهتر است به دکتر گرفتگی گوش مراجعه کنید.

سخن پایانی

باروتروما گوش، اصطلاح پزشکی برای یک مشکل رایج است؛ احساسی که به برخی از ما هنگام پرواز با هواپیما به دست می‌دهد و گوش‌هایمان ناگهان می‌گیرند. خوشبختانه، اندکی آینده نگری، مانند مصرف یک داروی ضداحتقان قبل از پرواز، کمک زیادی به جلوگیری و رفع گرفتگی گوش بعد از پرواز می‌کند. در بیشتر موارد علائم باروتروما گوش خود به خود از بین می‌رود؛ اما اگر اگر مشکل ادامه داشته باشد و رفع نشود، باید به پزشک مراجعه کنید.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی
مصطفی
3 ماه قبل

در صورت فستینگ طولانی مدت نیز گوش هام میگیره ، فکر میکنم به خاطر کمبود الکترولیت باشه . درسته ؟

سلطانی
سلطانی
1 سال قبل

سلام من دوهفته از پروازم گذشته اما هنوز گوشم کیپ شده و گاهی حس درد داره

دکمه بازگشت به بالا