درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب

آیا درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر است؟

بسیاری از افراد مبتلاء به میگرن، به ویژه آن‌هایی که سال‌ها از سردردهای ناتوان کننده، رنج می‌برند، به این باور رسیده‌اند که تغذیه بیمار میگرنی باید از مابقی افراد مجزا باشد و افراد مبتلاء به این بیماری باید از مصرف غذا های مضر برای میگرن پرهیز کنند.

از جمله رایج‌ترین مواد غذایی مضر برای میگرن شکلات، پنیر و قهوه است. اگرچه ممکن است نتایج مطالعات بالینی قابل تعمیم به عموم نباشد و این امکان وجود دارد که غذاهایی که باعث سردرد میشوند پس از چند بار مصرف، منجر به حملات میگرنی نشوند.

از سوی دیگر، غذاها یا نوشیدنی‌هایی که به بهبود سردرد‌های میگرنی کمک می‌کنند، ممکن است منجر به توقف یک حمله یا جلوگیری از پیشرفت آن شوند ولی این امکان هم وجود دارد که پس از چند بار مصرف هیچ تاثیری نگذارند. با این وجود، اگر مبتلاء به میگرن هستید مطمئناً برای شما مفید و جالب است که بدانید میلیون‌ها بیمار میگرنی به‌دنبال کدام رژیم غذایی برای سردردهای میگرن هستند.

پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که برای درمان سریع میگرن از مصرف کدام غذاها باید پرهیز کرد و کدام مواد غذایی می‌توانند به کاهش اثرات میگرن کمک کنند.

چرا مواد غذایی حاوی منیزیم برای درمان میگرن مفید هستند؟

مکمل‌های حاوی منیزیم به‌عنوان درمان‌های رایج برای سردرد‌های میگرن در نظر گرفته می‌شوند. در حقیقت درد مداوم ناشی از میگرن باعث می‌شود که نورون‌های مغز فعال‌تر و حساس‌تر از حد طبیعی شوند و این حساسیت مفرط، نقش بسیاری در طولانی‌شدن روند میگرن ایفا می‌کند.

منیزیم همانند یک نگهبان دروازه‌ی سلولی برای این نورون‌ها عمل می‌کند. هنگامی که منیزیم به وفور یافت می‌شود، دروازه‌های سلولی بسته نگه می‌شوند و این ماده از فعال شدن یا حساس شدن نورون‌ها جلوگیری می‌کند. هنگامی که میزان منیزیم کاهش می‌یابد، دروازه‌های سلولی باز می‌شوند و یون ها (مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم) یا مواد شیمیایی (مانند گلوتامات) می‌توانند خواص فیزیولوژیکی نورون‌های دخیل در ایجاد سردرد میگرنی را تغییر دهند.

برای ارتباط با دکتر میگرن یا متخصص تغذیه فقط کافی است با پذیرش ۲۴ تماس حاصل نمایید.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

رژیم غذایی مناسب برای میگرن، یک رژیم سرشار از منیزیم است که به نظر می‌رسد در بهبود سردرد‌های میگرنی موثر است. در ادامه به بررسی غذاهای مفید برای میگرن عصبی می‌پردازیم.

اسفناج برای میگرن

اسفناج‌ (به‌ویژه اسفناج‌هایی که برگ سبز تیره دارند) یکی از خوراکیهای مفید برای میگرن و سرشار از منیزیم است. یک فنجان اسفناج پخته شده رژیمی آسان و عالی به‌منظور افزایش سطح منیزیم در رژیم غذایی است.

نوشته های مشابه

اگر با مصرف اسفناج پخته شده رابطه‌ی خوبی ندارید پیشنهاد می‌کنیم برای صبحانه اسفناج را با تخم مرغ ترکیب، برای ناهار اسفناج را به‌صورت خام در سالاد و برای شام اسفناج سرخ شده را همراه با سیر سرو کنید.

کلم پیچ و میگرن

کلم پیچ نیز از غذاهای مناسب برای میگرن عصبی و سرشار از منیزیم و فیبر است و جزء همیشگی یک رژیم سالم، به‌حساب می‌آید. اگر ترجیح می‌دهید که کلم پیچ را به‌صورت خام میل کنید اما سفتی آن برای شما آزاردهنده است، کافی است روی برگ‌ها را با آبلیمو آغشته کنید و تا یک ساعت به آن فرصت دهید تا تاثیر خود را در نرم کردن اعمال کند.

راه دیگر استفاده از کلم پیچ، مصرف در سالاد یا تفت دادن آن است. برخی در کنار پاستا از کلم پیچ تفت داده شده استفاده می‌کنند.

کلم سبز، خردل و شلغم برای میگرن

از جمله مواد مفید برای میگرن کلم سبز، خردل و شلغم سرشار از منیزیم هستند که موجب تنوع دلپذیر در رژیم غذایی میگرنی‌ها می‌شوند. افزودن این سبزی‌ها به‌صورت سرخ شده یا آب‌پز به ماکارونی یا سوپ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مصرف آن‌ها باشد.

بادام برای تسکین میگرن

بادام مملوء از منیزیم، چربی‌های سالم و فیبر است. می‌توان آن را به‌صورت خام، بو داده یا به‌شکل آسیاب شده همراه با شیر میل کرد. اگر به بادام علاقه ندارید، بادام هندی نیز منابع عالی منیزیم است.

البته به این نکته توجه کنید که نباید در رژیم غذایی خود از آجیل‌ها (به دلیل کالری بالا)، به میزان زیاد استفاده کنید.

آووکادو برای میگرن

آووکادو سرشار از منیزیم و چربی‌های سالم است. آووکادو را می‌توانید به‌صورت خام در سالاد، ساندویچ یا در ترکیب با تخم‌مرغ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که آووکادو برای برخی جزء غذاهای مضر برای میگرن است، به‌خصوص زمانی که بیش از حد رسیده باشد. آووکادو در حالت رسیده سرشار از تیرامین است و غذاهای خاصی که سرشار از تیرامین هستند می‌توانند باعث میگرن شوند.

تیرامین یک اسید آمینه است که بسیاری از افراد می‌توانند آن را هضم کنند. با این حال، اگر فردی دچار کمبود آنزیم مونوآمین اکسیداز (Monoamine oxidase) باشد یا از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده کند، ممکن است در روند تجزیه اختلال ایجاد شود.

شکلات تلخ برای میگرن

تحقیقات نشان می‌دهد که فشار خون بالا با میگرن در ارتباط است. به‌عبارتی درد می‌تواند منجر به استرس و استرس می‌تواند باعث افزایش فشار خون در فرد شود. مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

شکلات تلخ سرشار از فلاوانول‌ها (flavanols) (مواد شیمیایی گیاهی که منجر به کاهش خطرات فشار خون بالا و بهبود سلامت قلب می‌شوند) است.

اما رژیم غذایی میگرن شدید باید سخت‌گیرانه‌تر باشد زیرا شکلات تلخ و کافئین هم ممکن است از غذاهای مضر برای میگرن باشند و موجب تحریک سردرد شود. شکلات تلخ همچنین کالری بالایی دارد و حاوی چربی اشباع شده است.

ماهی برای میگرن

در مبحث تغذیه مناسب برای درمان میگرن اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهیان ممکن است به کاهش شدت و دفعات حملات میگرنی در برخی بیماران کمک کند.

دانه‌ی کتان برای میگرن

از جمله غذاهای مفید برای میگرن و ‌به‌عنوان یک داروی گیاهی برای میگرن می‌توان به غذا‌های حاوی دانه‌ی کتان اشاره کرد. این دانه‌های ریز منبع گیاهی اسید‌های چرب امگا ۳ و منیزیم هستند. از آنجایی‌که دانه‌های کتان غیر قابل هضم هستند، باید آسیاب شوند.

یک قاشق غذاخوری کتان آسیاب شده حاوی ۳ گرم فیبر است که می‌تواند در متعادل کردن قند خون و کاهش سطح کلسترول، موثر باشد.

زنجبیل برای درمان میگرن

زنجبیل را می‌توان به‌عنوان یک دمنوش برای میگرن مورد استفاده قرار داد. نوشیدن چای زنجبیل به درمان سردرد کمک می‌کند، از طرفی می‌توان زنجبیل را به‌عنوان نوعی افزودنی به غذا اضافه کرد. در برخی از مطالعات بیان شده است که زنجبیل به اندازه‌ی سوماتریپتان (Sumatriptan) که نوعی داروی ضد سردرد میگرن است می‌تواند موثر باشد. اما همه‌ی افراد نباید زنجبیل مصرف کنند و محدودیت‌های وسیعی برای مصرف آن وجود دارد.

برای درمان میگرن چه نخوریم؟

حال که دانستیم که چه چیزی برای میگرن خوبه، در مرحله‌ی بعد به بررسی مواد غذایی‌ای که به‌منظور بهبود سردرد‌های میگرنی بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنیم، می‌پردازیم.

محصولات پخته شده با مخمر

از جمله محصولات پخته شده با مخمر می‌توان به نان شیرین، شیرینی، دونات و انواع کیک‌ها اشاره کرد. به‌طور کلی پرهیز از انواع کربوهیدرات‌ها می‌تواند ضامن سلامتی باشد.

انواع پنیر‌های حاوی تیرامین

بعضی از پنیر‌ها مانند پنیر چدار، فتا، موزارلا، پارمزان و پنیر سوئیسی سرشار از تیرامین هستند و همان‌طور که در بالا ذکر کردیم تیرامین موجب تحریک سردرد‌های میگرنی می‌شود.

برخی از سبزیجات، دانه‌های روغنی و میوه‌ها

برخی از سبزیجات (مانند پیاز، نخود، لوبیا، ذرت و کلم ترش و گوجه فرنگی)، محصولات سویا (میسو، تمپه، سس سویا)، برخی میوه‌ها (مانند مرکبات، موز، تمشک، آلو قرمز، پاپایا، انجیر، خرما و آووکادو) و زیتون می‌توانند موجب تشدید میگرن شوند.

سایر مواد تشدید‌کننده‌ی میگرن

از جمله غذاهای مضر برای میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات لبنی پرورشی (مانند ماست و کفیر)
  • شکلات
  • آجیل
  • سرکه
  • مواد افزودنی (مواد شیمیایی اضافه شده به غذا به‌منظور افزایش طعم یا تازه ماندن طولانی‌تر)
  • مونوسدیم گلوتامات (نوعی نگه‌دارنده‌ی طبیعی)
  • مواد شیمیایی مانند نیترات و نیتریت موجود در گوشت‌های فرآوری شده
  • آسپارتام ( نوعی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی)

درمان میگرن با طب سنتی

طب سنتی نیز برخی از گیاهان دارویی را به‌منظور درمان سردرد‌های میگرنی معرفی نموده است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گیاه بابونه‌ی گاوی (Tanacetum parthemium)
  • گیاه سایبان (Petasites hybridus)
  • گیاه نعناع فلفلی (Mentha x Balsamea)
  • درخت بید یا گونه‌های سالیکس (Salix spp)
  • زنجبیل (Zingiber officinale)
  • گیاه سنبل الطیب (Valeriana officinalis)
  • بذر گشنیز (Coriandrum sativum)
  • گیاه دونگ کوئی (Angelica sinensis)
  • روغن اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)
  • رزماری (Rosmarinus officinalis)
  • زیرفون (Tilia spp)
  • ترب کوهی ( Armoracia rusticana)
  • پیچ امین الدوله (Lunicera japonica)

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر مغز و اعصاب یا ویزیت دکتر آنلاین مغز و اعصاب کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول درمان میگرن با رژیم غذایی

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

رژیم غذایی و میگرن با هم در ارتباط هستند. به‌طور خلاصه برای بهبود سردرد‌های میگرن می‌توان از ماهی سالمون، شاه ماهی، آنچوی، ساردین، اسفناج، کلم پیچ، شلغم، زنجبیل، دانه کدو تنبل، بادام‌، بادام هندی، آجیل برزیلی و گاهی اوقات آووکادو و شکلات تلخ استفاده کرد.

برای درمان میگرن چه نخوریم؟

برخی از مواد غذایی که سردرد‌های میگرنی را تحریک می‌کنند شامل انواع پنیر (پارمسان، سوییسی و چدار)، گوشت‌های پخته شده (پپرونی، سالامی و بیکن)، میوه‌های خانواده مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش سبز)، غذاهای تخمیر شده (کلم ترش، کفیر و ماست با پروبیوتیک) و شکلات تلخ (حاوی بیشتر از ۳۵ درصد کاکائو) می‌شود.

آیا درمان میگرن با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

این روز‌ها طب سنتی توانسته است جایگاه خود را تثبیت نماید و تحقیقات در زمینه‌ی درمان میگرن همچنان رو به پیشرفت است. اگرچه طب سنتی هم برای بهبود سردرد‌های میگرنی اصلاح رژیم غذایی را پیشنهاد نموده است اما معمولاً متخصصان طب سنتی روش‌های دیگری مانند استفاده از دمنوش‌ها و گیاهانی مثل گیاه پیچ امین الدوله، ترب کوهی، زیرفون، رزماری، روغن اسطوخودوس و … را هم مد نظر قرار می‌دهند.

۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

منبع
allaylamp.comwebmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دلیر
دلیر
13 روز قبل

سلام من میگرن عصبی دارم و ۱۲ ساله باهاش دستو پنجه نرم میکنم و فقط داروهای مسکن و خواب حتی باید کوچکترین استرسی نداشته باشی که متاسفانه ما همه ایرانی ها زندگیمون پر از استرس و اضطراب و مشکلات است،، یادتون نره فقط خواب کافی و داروهای مسکن قوی

محسن
محسن
1 ماه قبل

این درمان داره یا باهش باید کنار بیام

محسن
محسن
1 ماه قبل

سلام من زمانی که میخاد سردرد بگیرم چشام سیاهی میره بعد سردرد و چشم درد

اوا
اوا
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر.کسی هست که مثل من چشمش درگیر بشه .یک ربع سمت راستمو رنگی میبینم بعد یه سردرد و درد چشمی بهم حمله میکنه غیر قابل تحمله

Milad
Milad
پاسخ به  اوا
16 روز قبل

سلام منم مثل شمام

حمید
حمید
2 ماه قبل

سلام عزیزان با یکسری پرهیزات میشه به شدت فرکانس حملات رو کم کرد. گوجه، آجیل، ادویه جات و حبوبات به شدت محرک هستند. پیاز که بخورید که دیگه تا چند روز باید درد بکشید. دارو هم من تمام دارو های SSRI و TCA رو خوردم به اضافه سدیم والپروات و هیچ تاثیری ندیدم. تنها دارو های موثر ترکیب گاباپنتین و پروپرانولول هست که البته خصوصاً آقایون باید با موهاتون خداحافظی کنید ولی موثرن. چای و سرکه سیب به شدت موثر هستن. من دیگه دارو نمیخورم با همینچیزا که گفتم. در نهایت اگر خیلی درمونده شدید استامینوفن با ایبوپروفن ترکیبی بخورید ولی حواستون به دزشون باشه که خطرناکن. موفق باشید.

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

سلام بخاطر میگرن هرروز آرزوی مرگ میکنم

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  لیلا
2 ماه قبل

همچنین

موسوی
موسوی
3 ماه قبل

سلام منم میگرن دارم مداوم سرگیجه دارم چربی خونم بالا هسته

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام منم‌میگرن‌دارم‌راه‌درمانی‌نداره

پری
پری
5 ماه قبل

زیتون هم میگرن رو بدتر میکنه خوب دیگه چط بخوریم من هروز زیتون تو رژیمم هست

رمزی
رمزی
5 ماه قبل

سلام من هم میگرن شدید دارم‌هم سینوزیت دارم،چیزایی که نوشتین مضره برای سینوزیت خوبه حالا من چیکار کنم

صیامی
صیامی
6 ماه قبل

سلام من میگیرن شدید ونصف ماه روسردرددارم راهنمایی کنید

مریم
مریم
پاسخ به  صیامی
5 ماه قبل

منم چندین ساله متاسفانه درگیرشم

وسط سرم سیده خورشید شریف
وسط سرم سیده خورشید شریف
11 ماه قبل

من مگیرن شدید دارم

بهنام کرمی
بهنام کرمی
پاسخ به  وسط سرم سیده خورشید شریف
3 ماه قبل

سلام منم میگرن شدید دارم و تقریبا ساعت یازده قبل از ظهر سردردم شروع میشه نود درصد سردرد میگرنی به خوابت بستگی داره ساعت یازده شب بخواب هشت بیدار بشو بعد شستن دست و صورت فورا صبحانه بخور هر وقت احساس ضعف کردی نون و یکم عسل یا نون خالی بخور تا ور معدتو بگیره برنامه غذایی خیلی مهمه از بحث کردن با آدما بپرهیز ریلکس باش از حاشیه دور بشو و روزی یک دون کندر یا بجوش یا با دندون خوردش کن بخور

دکمه بازگشت به بالا