متخصص سلامت گوش چه خدماتی ارائه میکند؟

شست‌وشوی گوش با متخصص سلامت گوش

متخصص سلامت گوش

گوش یکی از حساس ترین قسمت های بدن است که باید به آن توجه زیادی داشت. در صورت توجه نکردن به گوش و درمان نکردن به موقعه عفونت آن ممکن است دچار ناشنوایی ضعیف و یا کری شوید. در صورت بروز کوچک ترین علائم عفونت فوراً باید به متخصص سلامت گوش مراجعه کنید. در ادامع درباره بیماری های شایغ گوش و نقش متخصص ئر زمینه درمان این بیماری ها مطالبی را عنوان گرده ایم.

 بیماری های شایع در گوش

  • اوتیت مدیا: اوتیت مدیا یک بیماری شایع در بچه ها است. این بیماری یعنی عفونت و التهاب قسمت گوش میانی. در صورت به موقعه مراجعه نکردن به متخصص سلامت گوش اوتیت مدیا خود را با عفونت ماستوئید در پشت گوش و کاهش شنوائی نشان می دهد.
  • وزوز گوش: وزوز گوش که همان زنگ زدن گوش است در واقع ناشی از آسیب دیدن پایانه های میکروسکوپی عصب شنوائی در قسمت گوش داخلی است. این بیماری با مراجعه به متخصص سلامت گوش و مصرف داروهای تجویز شده زیر نظر پزشک درمان می شود.
  • عفونت گوش خارجی: عفونت گوش خارجی بیماری است که آب در مجرای گوش جمع می شود و عامل عفونت و رشد باکتری ها می گردد.
  • جرم گوش: جرم گوش که به آن واکس گوش نیز گفته می شود در واقعه توسط غدد مجرای گوش ترشح می شود که وظیفه آن محافظت از پرده گوش در برابر گرد و غبار و اجسام است.
  • کلستئاتوم: کلستئاتوم یک عارضه است که به دلیل اختلال عملکرد شیپور استاش و یا عفونت گوش میانی ایجاد می شود. به طور کل به رشد پوست در گوش میانی و پشت پرده کلستئاتوم گویند. در صورت مراجعه نکردن به متخصص سلامت گوش احتمال اینکه خوردگی استخوان و گسترش عفونت به مغز به وجود بیاید وجود دارد.
  • پارگی پرده گوش: پارگی پرده گوش باعث ضعیف شدن شنوایی می شود و با درد همراه است. پرده گوش غشاء نازکی است که مجرای گوش را از گوش میانی جدا می کند. طبق توصیه های متخصص سلامت گوش در صورت پارگی گوش از حمام کردن و وارد شدن آب به داخل گوش پرهیز کنید.

در چه مواقعی لازم است شستشوی گوش انجام شود؟

مجرای گوش چندان نیازی به تمیز کردن ندارد اما در اغلب موارد با ورود آب به داخل مجرای گوش جرم زیادی انباشته می شود که این جرم  باعث چرک و عفونت  شده و حتی باعث ایجاد اختلال در شنیدن صداها می شود.

در صورت داشتن علائم زیر باید به متخصص سلامت گوش مراجعه کنید تا شستشوی گوش را برای شما انجام دهد:

علائم عفونت گوش در بزرگسالان

به طور کل عفونت کردن گوش در بزرگسالان و بچه ها متفاوت است. عفونت کردن گوش در بزرگسالان می تواند دلایل زیادی داشته باشد که به آن اشاره می کنیم:

  • عفونت گوش داخلی

این نوع عفونت خود را با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، کم شنوایی، اختلال تعادل، خارج شدن ترشحات به طور مداوم و کشیدن گوش توسط فرد نشان می دهد. در اکثر موارد که مشکل حادتر می شود احتمال عفونت مغزی نیز وجود دارد.

  • عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی با جمع شدن مایعی در پشت پرده گوش شروع می شود که باعث ورم پرده گوش شده و با درد و خارج شدن ترشحات همراه است. در اکثر موارد که عفونت گوش گسترش می یابد فرد دچار تب شدیدی می شود و یا تا مدتی قدرت شنوایی خود را از دست می دهد.

  • عفونت گوش خارجی

در علم پزشکی تمام قسمت هایی که بعد از پرده گوش قرار گرفته است را گوش خارجی می نامند. عفونت گوش خارجی در ابتدا خود را با خارش شدیدی نشان می دهد که در مراحل بعدی علائمی همچون درد، حساس شدن گوش، قرمزی و التهاب و … را نیز به همراه دارد.

سخن آخر

به طور کل بهتر است با احساس کردن کوچک ترین درد و عفونتی به متخصص سلامت گوش مراجعه کنیم تا از آسیب های جدی و هزینه بر جلوگیری کنیم. علت تمامی عفونت های گوش به عفونت های باکتریایی باز می گردد که علت عفونت هر کدام از قسمت های گوش با یک دیگر متفاوت بوده و درمان های خاص خود را دارد .

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا