۹ درمان خانگی لرزش دست در طب سنتی

اخیراً لرزش دست در بین اقشار مختلف جوامع بسیار رایج شده است. در این بیماری دست‌ها به طور نا خودآگاه و غیر اختیاری شروع به لرزیدن می‌کنند. این لرزش بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و در طول روز چندین بار تکرار می‌شود. لرزش دست علل زیادی دارد و هر لرزش دست فرد ممکن است ناشی از علت دیگری باشد. در پذیرش ۲۴ به بررسی دقیق و کامل از راهکارهای درمان خانگی و همچنین لرزش دست در طب سنتی پرداخته‌ایم. در نتیجه در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

درمان‌های دارویی لرزش دست را چه زمانی انجام دهیم؟

درمان‌های دارویی به دلیل عوارض و تداخلی که با بدن دارند، به عنوان گزینه آخر برای درمان و کنترل لرزش دست پیشنهاد می‌شوند. بیشتر تمرکز پزشکان بر درمان‌های خانگی با وزش و تغذیه درست است. همچنین برای لرزش دست در طب سنتی نیز راهکارهایی ارائه شده است که تأثیرگذارترین آنها را شرح داده‌ایم.

درمان خانگی لرزش دست و توصیه‌های طب سنتی برای درمان لرزش دست

روش‌های مختلفی برای کنترل و درمان قطعی لرزش دست در طب سنتی برای افراد پیشنهاد شده است. مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی عبارت‌اند از:

۱. کنترل مصرف کافئین برای درمان لرزش دست

کافئین تأثیر زیادی بر روی عملکرد بدن دارد. یکی از تأثیرهای آن ایجاد لرزش دست در بدن است. به همین خاطر با کنترل مصرف کافئین می‌توانید این لرزش را تا حدودی کنترل کنید.

۲. استرس و لرزش دست در طب سنتی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین علت لرزش دست در طب سنتی استرس است. امروزه جوامع انسانی، روزانه با عوامل استرس‌زای زیادی سروکار دارد و دائماً در حال سروکله زدن با آن است. شما می‌توانید با کنترل استرس خود و دور ماندن از محیط‌های استرس زا، به طور چشم گیری لرزش دست خود را کنترل کنید. استرس خود را با مدیتیشن، یوگا و… مدیریت کنید.

۳. استفاده از چای بابونه برای درمان لرزش دست

گیاه بابونه یکی از بهترین گیاه‌هایی است که برای لرزش دست در طب سنتی توصیه شده است. مصرف روزانه این دم‌نوش برای رعشه دست بسیار مفید بوده و می‌تواند به سیستم‌های عصبی آرامش بخشد.

۴. انجام تمرین‌های فیزیوتراپی دست

شاید بتوان گفت از جمله از مؤثرترین راه‌ها برای رفع لرزش دست با راهکارهای خانگی، انجام تمرینات فیزیوتراپی دست است. با انجام روزانه و مکرر این تمرین‌ها می‌توانید لرزش دستانتان را تا حدود زیادی کاهش دهید.

۵. استفاده از توپ‌های استرس برای لرزش دست

به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از توپ استرس است. شما برای انجام این کار بایستی توپ استرس را در کف دست خود قرار داده و تا جایی که ممکن است آن را فشار بدهید. لازم است این کار را هر بار ۵ ثانیه انجام داده و سپس به مدت ۱۰ ثانیه استراحت کنید. با انجام مکرر این تمرین در طول روز، لرزش دست شما به طور چشم گیری کاهش می باید.

۶. اسطوخودوس برای درمان لرزش دست در طب سنتی

برای درمان لرزش دست و پا در طب سنتی به گیاه اسطوخودوس بسیار تأکید شده است. اسطوخودوس یکی از داروهایی که بیشتر افرادی که متخصص طب سنتی هستند، آن را تجویز می‌کنند.

این گیاه برای آرامش بخشیدن به سیستم عصبی بسیار مفید بوده و از همین طریق کمک بسزایی در رفع لرزش دست می‌کند. استفاده از اسطوخودوس بسیار راحت بوده و به چندین طریق قابل اعمال است.

به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید اسانس اسطوخودوس را تهیه کرده و آن را همراه خود به حمام ببرید و بر روزی بدن خود یا ابی که با آن حمام می‌کنید، بیفزایید. همچنین شما می‌توانید عصاره آن را بر روی بالشتان بریزید تا شب‌ها یک خواب کاملاً آرام داشته باشید.

یکی دیگر از روش هی محبوب استفاده از این گیاه، نوشیدن اسطوخودوس به صورت دم‌نوش است.

۷. استفاده از مکمل‌های ویتامین B

استفاده از مکمل‌های ویتامین B برای زمان‌هایی توصیه می‌شود که لرزش دستتان به قدری زیاد شده است که با روش‌های گفته شده در بالا کنترل نمی‌شود. در واقع این مکمل به سالم ماندن ماهیچه‌ها و عضلات کمک کرده و آن‌ها را تقویت می‌کنند. به این طریق از لرزش دست‌ها جلوگیری می‌شود.

۸. کاهش لرزش دست با سنبل‌الطیب

سنبل‌الطیب از دیگر گیاهان پر کاربرد برای کنترل لرزش دست در طب سنتی است. این گیاه اولین بار توسط یونانیان کشف و مورد استفاده قرار گرفت. این گیاه نیز باعث آرام شدن اعصاب و کنترل استرس شده و لذا برای کاهش لرزش دست مفید است.

۹. مصرف با دانه چیا برای لرزش دست در طب سنتی

دانه چیا دانه‌های بسیار کوچک و ریزی هستند که در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلفی تجویز می‌شوند. یکی از کاربردهای دانه چیا در طب سنتی، درمان لرزش دست است. این دانه‌ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و با تقویت ماهیچه‌ها و عضلات دست، باعث عدم لرزش آن‌ها می‌شوند.

شایان ذکر است که روش‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث درمان لرزش دست در طب سنتی می‌شود اما باید زیر نظر دکتر طب سنتی انجام شود. شما می‌توانید این روش‌ها را از یک متخصص طب سنتی جویا شوید.

در واقع در این مقاله ما مفیدترین روش‌های کنترل و درمان لرزش دست در طب سنتی و همچنین استفاده از روش‌های خانگی را توضیح دادیم. البته درمان لرزش دست با حجامت نیز به وفور استفاده می شود.

اگر با استفاده از روش‌های توصیه شده در این مقاله، لرزش دست شما بهبود نیافت، حتماً لازم است تا به یک دکتر لرزش دست مراجعه کرده و یا از دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید تا بسته به شرایط خودتان، با یکی از روش‌های: فیزیوتراپی، استفاده از دارو و یا عمل جراحی لرزش دستان را کنترل کنید. شایان ذکر است که اغلب لرزش دست‌ها با رعایت نکات گفته شده در این مقاله به سادگی قابل کنترل هستند.

سؤالات متداول لرزش دست در طب سنتی

لرزش دست در چه سنی بروز می‌دهد؟

طبف گفته افرادی که فوق تخصص مغز و اعصاب هستند، لرزش دست سن و سال خاصی نداشته و در تمامی افراد قابل رخ داد است. اما افرادی که سن و سال آن‌ها بالاتر رفته و پیر شده‌اند به دلیل ضعف ماهیچه‌ها و عضلات، از احتمال بیشتری برای این بیماری برخوردارند.

آیا طب سنتی به تنهایی می‌تواند لرزش دست را درمان کند؟

در اکثر مواقع بله می‌تواند – اما اگر لرزش دست به حد بسیار بالایی رسیده باشد و در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کرده باشد حتماً بایستی به یک پزشک مراجعه کرد تا با انجام عمل جراحی روند بهبود را سریع‌تر طی کرد. به‌عنوان‌مثال از قرص پریمیدون برای لغزش دست و رفع آن استفاده می‌کنند.

غیر از طب سنتی چه روش‌هایی برای درمان لرزش دست توصیه می‌شود؟

استفاده از روش‌های خانگی که در این مقاله هم توضیح دادیم، فیزیوتراپی، استفاده از دارو و قرص و عمل جراحی از دیگر روش‌های کنترل لرزش دست هستند.

۳.۴/۵ (۲۶ نظر)

منبع
mayoclinic.orgnhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
51 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریده
فریده
1 ماه قبل

سلام بیماری روماتیسم دارم همراه با ارزشدست چه کنم

سیاوش
سیاوش
1 ماه قبل

سلام بعد از مدتها فهمیدم رانندگی و جروبحث با دیگران سبب لرزش دستانم شده است عرق می‌خورم اصلأ نمی لرزه چ وو ن اعصابم راحت می‌کنه حالا جایگزین الکل چیست

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام اسم من مریم راستش من چندساله کل بدنم میلرزه درهرحالتی رفتم پیش دکتراهوازاما فایده ای نداشت گفت بایدبری پیش دکترتهران نتونستم برم برای تزریق بوتاکس حالاچه کنم تاخوب شم خیلی ناراحتم همه متوجه لرزشم میشن ۲۸سالمه

طاهره
طاهره
2 ماه قبل

من هم موقع کار کردن ونوشتن دستام خیلی میلرزه

ابوالقاسم سیفی
ابوالقاسم سیفی
پاسخ به  طاهره
7 روز قبل

من هم ارزش دست دارم که باعث بدخط شدنه نوشتم شد ممنون میشه راهنمایی کنید

عسل
عسل
2 ماه قبل

کاش یه درمانی داشته باشه زودتر انجامش بدم من خیلی ناراحتم میکنه این لرزش دستام و باعث خجالتم میشه تو جمعی میرم طرف متوجه میشه سری و این موضوع خیلی ناراحتم و خجالت زدم میکنه

عسل
عسل
2 ماه قبل

سلام من ۲۰ سالمه و بیشتر وقتا دستام میلرزه و این باعث ناراحتیم میشه و نمیتونم کاریو درست انجام بدم وقتای که استرس دارم یا عصبیم خیلی شدیدتر میشه لرزش دستام و این خیلی اذیتم میکنه توروخدا اگه راه حلی دارین به منم بگین ممنون میشم

امیر مهدی محیاپور
امیر مهدی محیاپور
3 ماه قبل

سلام پسرم ۲۲سالش هست ا۰ سال تصادف کرده ضربه مغزی شده و کما رفته از همون موقع لرزش دست داره لطفا راهنمایی کنید ممنون

ابوالفضل
ابوالفضل
4 ماه قبل

سلام من ۱۸ سالمه حدود ۱ ساال هست دست و پام میلرزه
نه سیگار میکشم و نه کارردیگه ای انجام میدم
کسی میتونه کمکم کنه

علیرضا
علیرضا
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر پسرم،، ‌۳۴سالشه ۷دست راستشو خم میکنه میزاره زیرچؤنش و سرش خم میکنه به سمت جلو م دکتر وانپزش ریسپریدون ۸میخوره ولی هیچ فوقی نکرده این نوع حالت ها علایم چه بیماری است و چطوری خوب میشه

ایرونی
ایرونی
5 ماه قبل

##########

به کلیه دوستان

یک دکتر حاذق طب سنتی گفت

خوردن ۴۰ شب باقالی با گلپر فراوان باعث از بین رفتن پارکینسون میشه

####################

منا جعفرزاده۵
منا جعفرزاده۵
پاسخ به  ایرونی
4 ماه قبل

واقعا

احمد
احمد
پاسخ به  ایرونی
4 ماه قبل

انجام دادین؟

محمدرضا
محمدرضا
7 ماه قبل

سلام خوبی ببخشید من خود ارضایی زیاد داشتم الان لرزش پا دارم چه کار کنم شما بگید ممنون میشم جواب بدین

الی
الی
پاسخ به  محمدرضا
4 ماه قبل

خب همین غلطا رو کردی که به این روز افتادی

نازی
نازی
پاسخ به  الی
4 ماه قبل
طاهره
طاهره
پاسخ به  محمدرضا
2 ماه قبل

خوب غلط کردی همچون کاری کردی

اتنا
اتنا
7 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالمه و چند روزه دستم یک کمی میلرزه خیلی نگرانم که خوب نشه و بجای کاهش پیشرفت کند درمانی دهید که دیگر دستم نلرزه

امیر حسین
امیر حسین
7 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و دستام یک ۳ ماهی هست کمی انگشتام میلرزه و فکر کنم چون قبلا زیاد از انگشتان رو تکان میدادم دلیلش باشه و رشتم هم تجربی هست و درسم هم عالی هست و شاگرد اول مدرسه هستم و میخوام تیزهوشان هم برم و پزشک جراح بشم راهی هست که دستام لرزشش تمام شود لاغر هم هستم وزنم ۳۷ کیلو ممنون از شما.

علی
علی
پاسخ به  امیر حسین
6 ماه قبل

داداس با ۱۴ سال سن نمیشه انتخاب رشته کرد

آرتا توکان
آرتا توکان
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

داداش من چهارده سالم بود دهم تموم شد شاید داره یه سال یا دوسال جلوتر میخونه

تجربه
تجربه
پاسخ به  امیر حسین
3 ماه قبل

یک خودکار یا مداد بذار ته انگشت هات بعد محکم بگیر ۳۰ ثانیه بشمار انگشت ۵ ام‌ات ببند …روزی ۲۰ بار هر بار ۳۰ ثانیه دو ماه انجام بده خوب میشی

شیرخدا
شیرخدا
پاسخ به  امیر حسین
27 روز قبل

مگه تو همون امیرحسین ۱۴ ساله ۳۷ کیلویی نیستی که گفتی رشتت علوم تجربیه و دستات میلرزه ؟ پ چطور داری به دیگران راهکار میدی؟تو اگر طبیبی ، دست خودت دوا کن لطفاً

احمد هارون همیدی
احمد هارون همیدی
7 ماه قبل

درمان اش چه اس

احمد هارون همیدی
احمد هارون همیدی
7 ماه قبل

من جلق زدم دستم می لرزه

نازی
نازی
پاسخ به  احمد هارون همیدی
4 ماه قبل

استغفار کن

سمیرا
سمیرا
7 ماه قبل

چقدرم ک کسی هست جواب بده سوال ها رو

محمدابراهیم همراهی
محمدابراهیم همراهی
10 ماه قبل

سلام من یک دعا میخوام همراه داشته باشم تا لرزش دست خوب شود شما چه دعا پیشنهاد میکنی

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  محمدابراهیم همراهی
5 ماه قبل

دعای خدایا دستم را نلرزان پیشنهاد میکنم

Rahil
Rahil
پاسخ به  محمدابراهیم همراهی
5 ماه قبل

سوره مبارکه سجده رو بنویسید و به بازوتون ببندین

محمد
محمد
پاسخ به  محمدابراهیم همراهی
2 ماه قبل

خداوندا لرزش را از دستان این شاکر حذف و به کمر و شانه های لرزان و رقص عربی بی افزا. الهی آمین

عبدالجبار . امیری .هستم
عبدالجبار . امیری .هستم
1 سال قبل

سلام ۳۴ سال عمر دارم دست وپا هم لرزش دارد وبلخصوص در وقت اضطراب بیشتر میشود راه علاج ام چیست ممنون شما

سعید
سعید
پاسخ به  عبدالجبار . امیری .هستم
6 ماه قبل

پول فقط پول

جواد
جواد
پاسخ به  عبدالجبار . امیری .هستم
14 روز قبل

آلپرازلام

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من ۲۴سالمه چند سال ک دست هام میلرزه میش راهنماییم کنید

معصومه
معصومه
پاسخ به  فاطمه
1 روز قبل

سلام معصومه ۱۶سالمه لزرش دست دارم باید چیکار کنم تا لزرش دست خوبه بش

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام من ۲۱سالمه لرزش دست دارم وقتی استرس ندارم لرزش دستم خیلی کمه بعضی وقتا هم ندارم اما وقتی استرس دارم دستام مثل ویبره میلرزه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط میلاد
مرضیه مرادیان
مرضیه مرادیان
پاسخ به  میلاد
1 سال قبل

سلام وخسته نباشیدمن۴۳ساله هستم الان ۱۴ساله دچاره لرزش دست هستم موقعه اعصابم بهم میریزه واسترس میگیرم ۳برابر میشه لرزش دستم در حدی که نمیتونم کنترل کنم دستمو ممنون میشم راهنماییم کنید

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط مرضیه مرادیان
محمدعلی
محمدعلی
پاسخ به  مرضیه مرادیان
7 ماه قبل

سلام برای لزش دست چه رلهکارهایی داریداین دستگاهی که داردسرمیکنند برای رفع لرزش ذست کجا هست ودکترش چه تام دارد اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  میلاد
7 ماه قبل

سلام دوست عزیز، من مطالعاتی داشتم و خودم هم تواسنستم لرزش دستم را درمان کنم و کاهش دهم پیشنهاد من ورزش خانگی هست که میشه گفت برای مثال مالش قسمتی که میلرزد خواب به اندازه حداقل روزامه ۱۳ الی ۱۵ و نخوردن نوشیدنی چون قهوه کاپوچینو و چای به مدت حداقل ۱ الی ۲ ماه و به جای ان خوردن دمنوش های گیاهی چون گل‌گاب زبون و دوری از فرد و چیزی که به تو استرس میده
این کار هایی که گفتم بکن تضمینی بهت قول میدم تا ۴ الی ۳ ماه دیگه خوب میشه یا حداقل لرزشش به حداکثر کاهش میرسه دوست دار شما امیر حسین زارع برنده هفت دوره دانش اموز برتر سال

سعید
سعید
پاسخ به  میلاد
6 ماه قبل

سلام خودتون میگید وقتی استرس دارم استرس هم از چی میاد از بی پولی راه کارش فقط پوله

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  سعید
5 ماه قبل

ای ماشالللللهههه

نازی نارویی
نازی نارویی
1 سال قبل

سلام من ۲۲ سالمه ..از ۱۵ سالگی لرزش دست داشتم …دکتر مغزو اعصاب رفتم داروها رو مصرف کردم اما هیچ نتیجه ای نگرفتم زندگیم کلا ناامید کننده هس واسم

حسین هستم
حسین هستم
پاسخ به  نازی نارویی
1 سال قبل

سلام۷۰ سالمه چند َساه دستام لرزش داره جدیدا لرزش دستمبیشتر شده البته پدرم هم لرزش دست داشت لطفا راهنمایی کنید چند دوره هم دکتر مغز و اعصاب رفتم و دارو استفاده کردم من خیلی عصبی هستم

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  نازی نارویی
7 ماه قبل

سلام دوست عزیز، من مطالعاتی داشتم و خودم هم تواسنستم لرزش دستم را درمان کنم و کاهش دهم پیشنهاد من ورزش خانگی هست که میشه گفت برای مثال مالش قسمتی که میلرزد خواب به اندازه حداقل روزامه ۱۳ الی ۱۵ و نخوردن نوشیدنی چون قهوه کاپوچینو و چای به مدت حداقل ۱ الی ۲ ماه و به جای ان خوردن دمنوش های گیاهی چون گل‌گاب زبون و دوری از فرد و چیزی که به تو استرس میده
این کار هایی که گفتم بکن تضمینی بهت قول میدم تا ۴ الی ۳ ماه دیگه خوب میشه یا حداقل لرزشش به حداکثر کاهش میرسه دوست دار شما امیر حسین زارع برنده هفت دوره دانش اموز برتر سال

فرشته حسین زاده
فرشته حسین زاده
1 سال قبل

لرزش دست واسترس زیاد دارم

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  فرشته حسین زاده
7 ماه قبل

سلام دوست عزیز، من مطالعاتی داشتم و خودم هم تواسنستم لرزش دستم را درمان کنم و کاهش دهم پیشنهاد من ورزش خانگی هست که میشه گفت برای مثال مالش قسمتی که میلرزد خواب به اندازه حداقل روزامه ۱۳ الی ۱۵ و نخوردن نوشیدنی چون قهوه کاپوچینو و چای به مدت حداقل ۱ الی ۲ ماه و به جای ان خوردن دمنوش های گیاهی چون گل‌گاب زبون و دوری از فرد و چیزی که به تو استرس میده
این کار هایی که گفتم بکن تضمینی بهت قول میدم تا ۴ الی ۳ ماه دیگه خوب میشه یا حداقل لرزشش به حداکثر کاهش میرسه دوست دار شما امیر حسین زارع برنده هفت دوره دانش اموز برتر سال

حبیب حمدالهی
حبیب حمدالهی
1 سال قبل

سلام وخسته نباشیدبنده۴۲سال سن دارم تازه دست وبخصوص پاهایم بعضی وقت هاشروع به لغزس میکنندآیالغزش دست وپاازسردی مغزمیتواندباشداگرهست ممنون میشم راهنماییم کنید

جمشید مجیدی
جمشید مجیدی
1 سال قبل

سلام پدر بنده ۷۴ سال داره دست وپاهاش می لرزه چه باید کرد

اویس
اویس
1 سال قبل

سلام وقتی یع چیز سنگین با دستام بکنم مثلا بیل برنم یا یه جسم سنگین چند دیقه دستم باشه دستام شروع به لرزیدن میکنه؟

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  اویس
7 ماه قبل

سلام دوست عزیز، من مطالعاتی داشتم و خودم هم تواسنستم لرزش دستم را درمان کنم و کاهش دهم پیشنهاد من ورزش خانگی هست که میشه گفت برای مثال مالش قسمتی که میلرزد خواب به اندازه حداقل روزامه ۱۳ الی ۱۵ و نخوردن نوشیدنی چون قهوه کاپوچینو و چای به مدت حداقل ۱ الی ۲ ماه و به جای ان خوردن دمنوش های گیاهی چون گل‌گاب زبون و دوری از فرد و چیزی که به تو استرس میده
این کار هایی که گفتم بکن تضمینی بهت قول میدم تا ۴ الی ۳ ماه دیگه خوب میشه یا حداقل لرزشش به حداکثر کاهش میرسه دوست دار شما امیر حسین زارع برنده هفت دوره دانش اموز برتر سال

دکمه بازگشت به بالا