آیا درمان میگرن با بوتاکس ممکن است؟

اگر به‌دنبال اطلاعاتی در زمینه‌ی درمان میگرن با بوتاکس هستید، احتمالاً یا دچار سردرد‌های شدید میگرنی یا به‌طور یقین مبتلاء به میگرن هستید. از آن‌جایی که سردرد‌های میگرنی می‌توانند بسیار شدید و زجرآور باشند، نظرات در مورد بوتاکس میگرن می‌تواند جالب باشد. اما آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن عملی است؟

در چه زمانی باید به میگرن شک کنید؟

در صورتی‌که در هر ماه ۱۴ روز یا کمتر دچار سردرد شوید یا انواع دیگر سردرد مثل سردرد خوشه‌ای را تجربه ‌کنید (سر دردی که شروع آن از داخل یا اطراف یکی از چشم‌ها یا یک طرف از سر و بسیار شدید است) ممکن است که به میگرن مبتلاء نباشید.

اما چه زمانی شما باید به میگرن شک کنید و برای آزمایش‌های تشخیصی به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید؟ در صورتی که دو مورد زیر در مورد شما صادق است حتما باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • زمانی که سابقه‌ی سردرد‌های میگرنی دارید.
  • احساس سردرد در بیشتر روز‌های ماه (۱۵ روز یا بیشتر) که ۴ ساعت در روز یا بیشتر طول می‌کشد.

در سال ۲۰۱۰، OnabotulinumtoxinA یا بوتاکس برای استفاده‌ی بزرگسالان مبتلاء به میگرن مزمن مورد تایید قرار گرفت. بنابراین درمان سردرد میگرنی با بوتاکس از این سال مد نظر قرار گرفته است.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین (Neurotoxin) و سمی است که توسط باکتری‌ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) ساخته میشود. تزریق بوتاکس میتواند به صاف شدن چین و چروک کمک کند زیرا ماهیچههای صورت را شل میکند. این ماده همچنین به افرادی که به‌دلیل یک بیماری عصبی مانند فلج مغزی، دچار تیک و اسپاسم هستند، کمک می‌نماید..

علت درمان میگرن با بوتاکس

فرضیه‌ی درمان میگرن با بوتاکس از آن‌جا شروع شد که افرادی که سردردهای میگرنی را تجربه می‌کردند برای درمان چین و چروک‌های صورت خود، به بوتاکس روی آوردند. پس از مدتی این افراد به پزشکان اظهار داشتند که سردردشان بهتر است. بنابراین پزشکان شروع به مطالعه‌ی درمان قطعی میگرن با بوتاکس نمودند.

آیا درمان سردرد میگرنی با تزریق بوتاکس زیبایی امکان‌پذیر است؟

در یک مطالعه روی افراد بزرگسال مبتلاء به سردردهای مزمن میگرنی، تزریق بوتاکس منجر به کاهش تعداد روزها و انواع دیگر سردرد شد. آن‌ها هم‌چنین روز‌های بدون درد بیشتری را در هر ماه تجربه کردند به همین دلیل به نظر می‌رسید که درمان میگرن مزمن با بوتاکس جواب داده است.

در مطالعه ای دیگر درباره‌ی روش درمان میگرن با بوتاکس، تقریباً نیمی از افرادی که دو نوبت تزریق بوتاکس را انجام دادند، کاهش ۵۰ درصدی در تعداد روزهایی که در هر ماه به سردرد مبتلاء بودند را گزارش دادند. پس از گذراندن پنج دوره‌ی درمان، این میزان به حدود ۷۰ درصد از افراد افزایش یافت.

پزشکان معتقدند که رفع میگرن با بوتاکس امکان‌پذیر است زیرا این ماده مواد شیمیایی‌ای (به نام انتقال دهنده‌های عصبی) را که سیگنال‌های درد را از مغز حمل می‌کنند، مسدود می‌نماید.

نوشته های مشابه

درمان قطعی میگرن با تزریق بوتاکس

درمان میگرن با بوتاکس ابرو و سایر نواحی معمولاً در فواصل زمانی ۱۲ هفته‌ای انجام می‌شود. به این مفهوم که پزشک مغز و اعصاب به‌منظور درمان میگرن با بوتاکس هر ۱۲ هفته یک‌بار، تزریق در اطراف سر و گردن را تجویز می‌نماید.

تاثیر درمان میگرن با بوتاکس معمولاً پس از گذشت ۲ تا ۳ هفته پس از اولین تزریق، مشخص می‌شود. یادتان باشد که درمان میگرن با بوتاکس فقط باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام گیرد.

عوارض درمان میگرن با بوتاکس

هنگامی‌که تزریق بوتاکس توسط یک متخصص با‌تجربه انجام می‌شود، نسبتاً ایمن است. با این حال هر درمانی ممکن است عوارض جانبی به‌همراه داشته باشد و درمان میگرن با بوتاکس هم از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت برخی از عوارض آن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برخی از افراد در محل تزریق، درد، کبودی یا تورم را تجربه می‌کنند.
  • گردن‌درد و سردرد از شایع‌ترین عوارض جانبی برای افرادی است که دچار سردردهای میگرنی مزمن می‌شوند و از بوتاکس استفاده می‌کنند.
  • ممکن است از عوارض آن بروز علائم آنفولانزا باشد.
  • برخی از مانند کهیر، تنگی نفس یا تورم در ساق پا ممکن است در افرادی مشاهده شود که واکنش آلرژیک به بوتاکس داشته باشند.
  • در بعضی از افراد خشکی یا آبریزش چشم یا دهان مشاهده می‌شود.
  • افتادگی در یک پلک، ابرو یا کنار دهان نیز ممکن است مشاهده شود.

اگرچه هیچ مورد تایید شده‌ای وجود ندارد که بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن منتشر می‌شود، اما در صورتی‌که این مورد اتفاق بیفتد، می‌تواند کشنده باشد. به همین‌منظور باید سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کنید. از جمله علائم آن عبارتند از:

  • مشکلات بینایی
  • ضعف در عضلات
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  • ناتوانی در کنترل مثانه
  • مشکل در تنفس

موارد منع درمان میگرن با بوتاکس

زنان باردار، مادران شیرده، افراد مبتلاء به نارسایی کلیه و همچنین افرادی که به پروتئین‌های موجود در شیر گاو حساسیت دارند، نباید تحت درمان میگرن با بوتاکس قرار گیرند.

از طرفی بیماران مبتلاء به اختلالات عصبی عضلانی مانند افراد مبتلاء به سندرم ایتون لامبرت (Eaton-Lambert syndrome) یا میاستنی گراویس (Myasthenia gravis) یا افراد تحت درمان با دارو‌های رقیق کننده مانند وارفارین و هپارین نیز نباید درمان میگرن با بوتاکس را انجام دهند.

برای ارتباط با دکتر میگرن فقط کافی است با پذیرش ۲۴ تماس حاصل نمایید.

مراقبت بعد از درمان میگرن با بوتاکس

معمولاً پس از هر عمل درمانی (هرچند سرپایی و بدون بیهوشی باشد)، دستورالعملی برای مراقبت در اختیار فرد مراجعه‌کننده قرار می‌گیرند). مراقبت بعد از بوتاکس نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرهیز از ورزش شدی تا ۲۴ ساعت پس از تزریق
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا گرما تا ۷۲ ساعت پس از تزریق
  • پرهیز از مصرف نمک
  • پرهیز از حرکت دادن ناحیه‌ی تحت درمان

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و سایر قسمت‌ها به مقاله‌ی «آشنایی با مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس» سر بزنید.

هزینه درمان میگرن با بوتاکس

از جمله موارد دیگری که برای درمان میگرن با بوتاکس اهمیت می‎‌یابد، هزینه بوتاکس میگرن است. با توجه به این‌که هزینه‌ی درمان به موارد بسیاری مانند میزان تزریق، وسعت ناحیه، هزینه‌ی درمانگاه و میزان دستمزد پزشک و برند بوتاکس تزریق شده، بستگی دارد نمی‌توان قیمت را برآورد کرد.

برای دریافت نوبت از متخصص مغز و اعصاب یا ویزیت دکتر مغز و اعصاب آنلاین کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول درمان میگرن با بوتاکس

آیا درمان میگرن با بوتاکس قطعی است؟

مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است و نتایج بیان‌گر این است که درمان میگرن با بوتاکس موثر است. اما در این جهان هیچ چیز قطعی نیست. عوامل و شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند یک فرضیه را نقض کنند. پس با توجه به مطالعات فقط می‌توان بیان کرد که درمان میگرن با بوتاکس توانسته است به نتایج مثبتی منجر شود.

عوارض بوتاکس برای درمان میگرن چیست؟

معمولاً برای این نوع از درمان به‌شرطی که در یک مرکز پزشکی معتبر و تحت نظر یک متخصص باتجربه انجام گیرد، عوارض خاصی در نظر گرفته نمی‌شود. اما درد، کبودی یا ورم در محل تزریق، سر‌درد و گردن‌درد، علائم مشابه آنفولانزا، افتادگی پلک، ابرو، خشکی یا آبریزش چشم و دهان از عوارض آن است. ضمن اینکه در برخی از افراد که به بوتاکس آلرژی دارند نیز مهیر، تورم در ساق پا و تنگی نفس ممکن است مشاهده شود.

هزینه بوتاکس برای درمان میگرن چقدر است؟

هزینه بوتاکس برای درمان میگرن به موارد مختلفی مانند میزان تزریق، وسعت ناحیه، هزینه‌ی درمانگاه و میزان دستمزد پزشک و برند بوتاکس تزریق شده، بستگی دارد.

۳.۳/۵ (۶ نظر)

منبع
hopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاهره
طاهره
19 روز قبل

من برای میگرنم می‌خوام بوتاکس کنم ولی میترسم نمی‌دونم به من جواب میده یانه

دکمه بازگشت به بالا