اثر چاقی بر مغز و خطرات آن

چاقی و افزایش وزن بر روی عملکرد مغز تأثیر گذار است. در واقع وزن بیش از حد علاوه بر اثر منفی که در ظاهر و تناسب اندام فرد دارد، برای فعالیت‌های مغز او نیز مضر است. امروزه اثر چاقی بر مغز اعصاب بر کسی پوشیده نیست. ما به عنوان پذیرش ۲۴ در این مقاله قصد داریم با رابطه بین چاقی و مغز را بررسی کرده و به سؤالات مختلف شما در این زمینه پاسخ‌های علمی و قانع‌کننده‌ای ارائه دهیم. از این رو در ادامه با ما همراه باشید.

در ادامه مقاله به بررسی به مهم‌ترین تأثیرات این عامل بر روی عملکرد مغز می‌پردازیم.

چاقی و اثرات آن بر روی حافظه

تحقیقات مختلفی که بر روی انسان‌ها انجام شد، نشان می‌دهد که اثر چاقی بر مغز انسان، منفی است. چرا که هورمون‌هایی توسط چربی‌های موجود در بدن آزاد می‌شوند که حافظه را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد التهاب در آن قدرت ادراک فرد را به تحلیل می‌برند. از دیگر نتایجی که محققان از این تست به دست آوردن پس بودن به این موضوع بود که افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بالای حد نرمال است، از قدرت حافظه و به یاد آوری کمتری برخوردارند. از این رو به صراحت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین تأثیرات منفی چاقی، تحت تأثیر قرار دادن حافظه است.

چاقی و اعتیاد به مواد غذایی

با افزایش وزن، واکنش مغز نسبت به غذاها بخصوص شیرینیجات از بین می‌رود در نتیجه انسان‌ها فکر می‌کنند به مواد غذای بیشتری احتیاج دارند در نتیجه دچار پر خوری شده و رفته‌رفته چاق‌تر می‌شود. هر چقدر افزایش وزن بیشتر باشد، اثرات آن بر روی سلامت بدن و مغز نیز بیشتر می‌شود.

چاقی و افزایش خطر زوال عقل

رابطه مستقیمی بین چاقی و فشار مغز وجود دارد به طوری که دلیل اصلی ابتلا به زوال عقلی افراد، می‌تواند ناشی از چاقی باشد. همان گونه که گفتیم، چربی‌ها قسمت‌های مختلف مغز را ملتهب کرده و در نتیجه آن سطح استرس را در فرد افزایش می‌دهند. استرس یکی از عمده دلایلی است که باعث زوال عقل می‌شود. البته شاید زوال عقل در جوان‌هایی که چاق هستند، دیده نشود اما آن‌ها دیر یا زود و بخصوص در دوران میان سالی گرفتار این بیماری خواهند شد.

علاوه بر موارد گفته شده ارتباط مستقیمی بین چاقی و سکته مغزی گزارش شده است.

چگونه تشخیص دهیم چاق هستیم؟

برای تشخیص چاقی تست‌ها و آزمایش‌های مختلفی وجود دارد اما شاید بتوان گفت آسان‌ترین آن محاسبه شاخص توده بدن است. همچنین برای‌آنکه از چاق بودن خود مطمئن شوید بهتر است نزد یک پزشک مراجعه کنید.

درمان چاقی

کسانی که دکتر افزایش وزن هستند روش‌های درمانی مختلفی را برای افراد در نظر گرفته‌اند. شایع‌ترین نوع درمان چاقی تغییر رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه است. البته در کنار تغییر رژیم غذایی ورزش و تمرینات ورزشی برای افراد توصیه می‌شود. اگر چاقی بیش از حد بوده و با سایر روش‌ها قابل درمان نباشند ناچار بایستی عمل جراحی انجام شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیقت تر و جامع‌تر به یک فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. اگر این امکان برایتان مقدور نبود می‌توانید از دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید.

سؤالات متداول اثر چاقی بر مغز

چاقی به سلامت مغز آسیب می‌رساند؟

بله – افزایش وزن بدن (بیش از حد طبیعی) علاوه بر تأثیراتی که در فرم بدن و سلامت جسمانی دارد، باعث آسیب رسیدن به مغز نیز می‌شود.

چه ارتباطی بین چاقی و زوال عقل است؟

چاقی باعث افزایش احتمال مبتلا شدن فرد به زوال عقلی بخصوص در دوران میان سالی می‌شود.

تأثیر چاقی بر عملکرد مغز چیست؟

چاقی یا وزن بیش از حد، عملکرد طبیعی مغز را به تحلیل برده و در آن اختلال ایجاد می‌کند.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
hindawi.comncbi.nlm.nih.govmedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا