چاقی موضعی یعنی چه؟ دلیل چاقی بخش‌های متفاوت بدن چیست؟

آشنایی با انواع چاقی، علل ابتلا به آن و راه‌های درمانی

چاقی موضعی چیست؟

یکی از دغدغه‌های زنان و مردان در همه زمان‌ها، بررسی علل چاقی و داشتن بدنی سالم و اندامی متناسب بوده‌است. همه ما دوست داریم هر نوع لباسی را که می‌خواهیم بپوشیم و به تنمان برازنده باشد اما چاقی‌های موضعی گاهی ما را در انتخاب لباس موردعلاقه‌مان محدود می‌کند.

البته چاقی و خصوصا چاقی موضعی پیش از هر چیز تهدیدکننده سلامتی انسان به‌حساب می‌آید و در مواردی حتی باعث کاهش طول عمر انسان می‌شود. گاهی با کاهش تنها چند کیلوی ناقابل از چربی‌هایمان، علاوه بر شادابی و اعتماد به‌نفسی که به دست می‌آوریم، گامی مؤثر در جهت سلامتی نیز برمی‌داریم.

کاهش وزن و درمان انواع علل چاقی باید تحت نظر متخصص تغذیه صورت بگیرد. روش‌های سنتی و اثبات‌نشده ممکن است آسیب غیرقابل‌جبرانی را برای بدن شما به دنبال داشته باشد. ریزش مو، ضعف سیستم ایمنی بدن و مشکلات روانی، از عوارض رژیم‌های خودسرانه هستند.

پس بهتر است در ابتدا از یک متخصص آنلاین تغذیه وقت بگیرید و با او مشورت کنید. اما پیش از هر چیز با ما همراه باشید تا به توضیح انواع چاقی موضعی و علل و روش‌های درمان اصولی آن بپردازیم.

چرا باید مراقب چاقی های موضعی خود باشیم؟

علل چاقی موضعی

چاقی به انباشت بیش از حد چربی در بدن انسان گفته می‌شود. امروزه از چاقی به عنوان یک عامل بیماری‌زا یاد می‌کنند زیرا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات اسکلتی همچون آرتروز منجر می‌شود. بیماری‌های مزمن با درمان‌های سخت و حتی بعضی از سرطان‌ها و مرگ‌های زودرس از عوارض دیگر چاقی مفرط هستند.

با توجه به آمار مستند، علل چاقی گریبان‌گیر بیش از یک میلیون نفر در جهان است. جالب است بدانید که در گذشته چاقی عمدتاً در کشورهای مرفه شایع بود اما امروزه کشورهای متوسط و فقیر نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌عقیده متخصصان یک انسان چاق معمولا هم از لحاظ جسمی و هم روانی بیمار است.

افراد چاق علاوه‌بر اینکه استانداردهای بدن سالم را ندارند، به‌علت کم‌تحرکی و فعالیت کم، از نشاط کافی نیز برخوردار نیست. چاقی رفته رفته احساس رضایت از خود و اعتمادبه‌نفس را نابود می‌کند.

آیا من یک فرد چاق محسوب می‌شوم؟

چربی دور شکم

برای حل مشکل چاقی ابتدا باید بدانیم آیا ما چاق یا دچار اضافه وزن محسوب می‌شویم؟ اگر بله، چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ امروزه معمولا برای تشخیص چاقی از فرمول بی‌ام‌آی استفاده می‌شود. شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی (BMI) به حاصل تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر قد به توان دو (به متر) گفته می‌شود. افرادی که بی‌ام‌آی بیشتر از ۳۰ داشته‌باشند به چاقی مبتلا هستند.

محاسبه بی‌ام‌آی اگرچه کاربردی و مؤثر است و تا حدودی می‌توان علل چاقی را نیز با آن متوجه شد اما مشکلاتی دارد. برای مثال هر اضافه وزنی چاقی محسوب نمی‌شود زیرا مشخص نیست این اضافه وزن ناشی از بالا بودن میزان چربی است یا فرد عضلات و توده استخوانی سنگینی دارد.

افرادی که با تمرین عضلات ورزیده و سنگین‌تری در بدن خود به‌وجود آورده‌اند سلامت جسمانی بیشتری نیز دارند. به‌طور خلاصه با فرمول بی‌ام‌آی یک ورزشکار حرفه‌ای ممکن است چاق محسوب بشود در حالی‌که اضافه وزن او نه به‌دلیل چربی بلکه ناشی از عضلات و توده استخوانی اوست.

دریافت رژیم غذایی برای لاغری

انواع علل چاقی موضعی و راه‌های کارآمد برای از بین بردن آن

درمان چاقی موضعی

روش‌های زیادی برای لاغر شدن وجود دارد اما نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد پیچید. چون علل چاقی می‌تواند موارد گوناگونی باشند. افراد دارای اضافه‌وزن، چاقی‌های یک‌شکل ندارند. به‌عبارت دیگر هر فرد چاق ممکن است در بعضی قسمت‌های بدن خود با حجمی از چربی‌های انباشته‌شده روبرو باشد که برطرف کردن آن روش خاصی را بطلبد. در ادامه شش نوع چاقی موضعی رایج و دلایل تجمع چربی در این نواحی را بررسی می‌کنیم.

علت چاقی بالاتنه

گاهی بیشترین انباشت چربی در بالاتنه دیده می‌شود. افرادی که به این نوع از چاقی موضعی مبتلا هستند پاهایی لاغر و بالاتنه‌ای چاق دارند. از آنجایی که عضو حیاتی بدن یعنی قلب در این قسمت واقع شده‌است این نوع چاقی سلامت قلب را تهدید می‌کند. دلایل چاقی بالاتنه معمولا پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب است. مصرف کالری بیش از حد نیاز و فعالیت روزانه کم از عوامل دیگر بروز این چاقی موضعی هستند.

درمان چاقی بالا تنه

برای این رفع چاقی بالاتنه، استفاده از رژیم غذایی کم‌شیرین و کم‌چربی بسیار کارآمد است. در کنار این برنامه غذایی، فرد باید سی دقیقه ورزش را برای ۳ تا ۶ روز در هفته، به برنامه دائمی خود تبدیل کند. ایروبیک، پیاده‌روی و شنا از ورزش‌های پیشنهادی هستند. استفاده از غذاهای سبک و سالم و میوه‌ها توصیه می‌شود. همچنین هرچه تعداد وعده‌های غذایی بیشتر و حجم خوراک کمتر باشد، چاقی بالاتنه با سرعت بیشتری برطرف خواهد شد. بهتر است از سه وعده غذای اصلی و دو میان‌وعده مناسب استفاده شود.

علت چاقی اطراف و پشت کمر

هنگامی‌که مواد شیرین و شکر اعضای اصلی رژیم غذایی ما باشند چاقی در ناحیه کمر ایجاد می‌شود. این سبک غذایی علاوه بر انباشت چربی در اطراف کمر، به‌گفته متخصصان از عوامل ایجاد افسردگی محسوب می‌شود و گاهی فرد را در یک چرخه معیوب گرفتار می‌کند.

چرخه‌ای که طی آن شخص برای از بین بردن افسردگی دست به دامن خوراکی‌های شیرین می‌شود و همین خوراکی‌ها او را بیشتر در دام افسردگی فرو می‌برند.

درمان چاقی اطراف و پشت کمر

برای برطرف کردن چاقی موضعی اطراف و پشت کمر می‌توان به‌کمک علم روانشناسی، از اضطراب فرد کاست و به‌تدریج به این ولع شیرین خاتمه داد. در همین راستا از مدیتیشن و مصرف چای سبز هم می‌توان بهره برد.

علت چاقی زیر شکم، در نواحی باسن و ران

چاقی را چگونه درمان کنیم

نوع دیگر علل چاقی موضعی، انباشتگی چربی در ناحیه باسن و ران‌هاست. اگر علل ژنتیکی پشت این نوع چاقی نباشد، تغذیه نامناسب فرد را می‌توان علت اصلی ایجاد آن دانست. در این مورد انگشت اتهام را باید به سمت رژیم غذایی سرشار از گلوتن گرفت. گلوتن به پروتئین موجود در گندم و جو گفته می‌شود.

درمان چاقی زیر شکم، در نواحی باسن و ران

برای رهایی از چاقی موضعی اطراف باسن باید از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کرد. کوه‌نوردی و تپه‌نوردی از راه‌های دیگر مبارزه با این نوع چاقی موضعی است. اگر می‌خواهید چربی انباشته در قسمت زیر شکم، باسن و ران‌ها را از بین ببرید، وعده صبحانه را جدی بگیرید، از نشستن برای مدت طولانی پرهیز کنید و فعالیت‌های روزانه خود را افزایش دهید.

علت چاقی و تجمع چربی در حفره شکمی

از انواع چاقی موضعی، تراکم بالای چربی در ناحیه شکم است. این شکم‌های ورم‌کرده ممکن است نتیجه مصرف بیش از حد الکل باشد.

درمان چاقی و تجمع چربی در حفره شکمی

در این‌صورت با یک رژیم غذایی مناسب و پرهیز از وعده‌های سنگین غذایی در کنار قطع مصرف الکل و دخانیات می‌توان به این نوع چاقی پایان داد. سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی دریافتی را افزایش دهید. با این روش متابولیسم بدن افزایش می‌یابد و انرژی بدن برای مدت‌زمان بیشتری حفظ می‌شود. انجام ورزش‌های هوازی نیز توصیه می‌شود.

علت چاقی ران

گاهی بیشترین تجمع چربی در پاهای شخص و در قسمت ران دیده می‌شود. این نوع از چاقی موضعی چنانچه علت ارثی نداشته‌باشد ممکن است نتیجه گردش خون ضعیف بدن فرد باشد. اگر به این نوع از چاقی مبتلا هستید مراقب واریس احتمالی باشید. بهتر است برای چک کردن سیاهرگ پا، به یک متخصص مراجعه کنید. در صورتی‌که قسمت پا ورم داشت، میزان نمک مصرفی در رژیم غذایی را تعدیل کنید. نمک عامل تجمع آب در زیر پوست و ورم آن است.

درمان چاقی ران

از دیگر روش‌های موثر برای از بین بردن چاقی ران‌ها، بالا و پایین رفتن از پله‌ها و دویدن است.  بیشتر از سی دقیقه در یک جا ننشینید و گاهی چند قدم راه بروید. گاهی نیز دراز بکشید و پاها را به سمت بالا ببرید. این روش نیز به از بین بردن چاقی موضعی ران‌ها کمک می‌کند. احتمال ابتلا به ورم ناحیه پا در زنان باردار بالاست.

علت چاقی در اطراف شکم کمر و پهلو

چاقی‌های شکم و پهلو از آن علل چاقی‌هایی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. این نوع از انباشتگی چربی در شکم و کمر و اطراف پهلوها، نتیجه یک رژیم غذایی نادرست و بی‌تحرکی است. وقتی برای ساعت‌های طولانی را روی مبل دراز می‌کشیم و تلویزیون تماشا می‌کنیم در واقع به چربی‌های شکم و پهلو خوشامد می‌گوییم.

درمان چاقی در اطراف شکم کمر و پهلو

ساعت‌ها پشت میز کار نشستن، ما را تبدیل به افرادی با شکم‌های بزرگ و کمر و پهلوهای انباشته از چربی می‌کند. خواب بی‌برنامه یا ناکافی تناسب هورمون‌ها را به هم می‌ریزد و اشتها را افزایش می‌دهد. بنابراین خواب نیز ملاک دیگری برای چاقی موضعی شکم و پهلو محسوب می‌شود. یک برنامه غذایی و ورزشی مناسب تحت نظر متخصص و همین‌طور خواب کافی و منظم می‌تواند این چربی‌ها را کنترل و رفع کند.

انواع چاقی

تناسب اندام، زندگی سالم، سلامت روانی و لذت بردن از زندگی نیازمند برنامه‌ریزی است و با آن می‌توان به علل چاقی پی برد. این برنامه‌ریزی اگر با نظرات شخصی و غیرکارشناسانه طراحی شود نه‌تنها به بهبود شرایط کمکی نخواهد کرد بلکه گاهی عوارض و عواقب جبران ناپذیری در پی دارد.

امروزه با گسترش تکنولوژی، بسیاری از نیازهای ما، بسیار ساده‌تر از گذشته و به‌صورت آنلاین و اینترنتی برطرف می‌شود. برای مثال می‌توان با چند کلیک ساده، از مشورت متخصصان و پزشکان حرفه‌ای و باتجربه در سراسر کشور استفاده کرد و به‌صورت آنلاین ویزیت شد. رژیم آنلاین پذیرش۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده‌است.

دریافت رژیم غذایی آنلاین

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
pubmed.ncbi.nlm.nihbiomedcentralcancerres.aacrjournals

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
17 روز قبل

من چکار کن پولک استخوان داد هم کم خونی و قرص آهن ماهانه میخواهیم ۷۸ کیلو چکار کن ورزش کن بله میشه کمک کن و عمو من راه نمی روم من چکار کن میشه کمک کن برو پیش خانم دکتر تغذیه بله ممنون دبا عرض سلام مندختر ۲۶ ساله کم خونی هست قرص آهن میخورم چکار کن وزرن کم کن باید برو پیش خانم دکتر تغذیه بله

ناشناس
ناشناس
5 ماه قبل

من چکار کن جلوی چاقی بگیرید دختر ۲۵ ساله ۷۸ ورزن باید ورزش کن برو خانم دکتر تغذیه بله

نگار
نگار
1 سال قبل

سلام ببخشید من با اینکه ورزش میکنم مدام اما وزنم هیچچچ تغییری نداره و از ران و پهلو هام نمیدونم چرا لاغر نمیشن

میلاد
میلاد
3 سال قبل

من چن وقته دنبال یه روشی می‌گردم چربیای پهلو و شکمم رو آب کنم. هر حرکت ورزشی اصلاحی هم بهم گفتن انجام دادن اما جواب نداد. واقعا دیگه خسته شدم. نمیدونم چیکار کنم. به نظرتون با یه دکتر تغذیه صحبت کنم میتونه بهم کمکی بکنه؟

دکمه بازگشت به بالا