تیک عصبی را چگونه کنترل کنیم؟ همه چیز درباره تیک عصبی

اختلال تیک عصبی چیست؟

تیک عصبی (tic) نوعی اختلال در رفتار است که در آن فرد مبتلا، بی اختیار و بدون کنترل عضوی از خود را به حرکت در می‌آورد. به‌عنوان‌مثال دست و یا پای وی بالا پایین می‌شود و یا فرد چشمک می‌زند. این اختلال رفتاری گاه به گاه به سراغ فرد آمده و در طول روز مدام تکرار می‌شود. حتی افرادی هستند که از تیک عصبی در خواب رنج می‌برند.

تیک‌های عصبی در هنگام استرس و اضطراب فرد بیشتر و شدیدتر نیز می‌شوند. امروزه کودکان و البته بزرگسالان بسیاری هستند که از این اختلال رنج می‌برند. تیک عصبی چشم و تیک عصبی ابرو از رایج ترین تیک های عصبی هستد. در برخی از افراد تیک عصبی چندان شدید است که وی را از زندگی روزمره باز می‌دارد.

شایان ذکر است که ابتلا به تیک عصبی در مردان ۳ برابر زنان بوده و لازم است آقایان بیشتر به این موضوع حساس باشند. در پذیرش ۲۴ به بررسی کامل تیک عصبی چیست و راه و روش درمان آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما یا اطرافیانتان از این بیماری رنج می‌برید در ادامه همراه ما باشید.

علائم تیک عصبی

تیک‌های عصبی انواع مختلفی دارند از این رو علائم گوناگونی را از خود نشان می‌دهند. این علائم می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد. از جمله از رایج‌ترین علائم تیک‌ها حرکت‌ها یا آواهای غیر ارادی هست که فرد تنها در حالت خستگی یا استرس و اضطراب از خود بروز می‌دهد. اگر به این علائم توجه نشود، این رفتار رفته‌رفته در حالت معمول نیز رخ داده و درمان تیک سخت‌تر خواهد شد.

علت تیک عصبی چیست؟

برای مبتلا شدن یک فرد به اختلال تیک عصبی بی نهایت دلیل وجود دارد. این علت‌ها به‌قدری زیاد هستند که افراد متخصص مغز و اعصاب آن‌ها را در گروه‌های مختلفی دست بندی کرده‌اند. از جمله از شایع‌ترین علل اختلال تیک عصبی عبارت‌اند از:

علل اولیه تیک عصبی

  • اسپورادیک: در اثر سندروم توره و یا پس از بلوغ در فرد ایجاد می‌شود.
  • ارثی: در اثر عواملی نظیر سندرم توره، بیماری هانتینگتون، دیستونی اولیه، نوروآکانتوسیتوزیس به وجود می‌آید.

علل ثانویه تیک عصبی

  • عفونت: از جمله عفونت‌هایی که باعث ایجاد تیک عصبی در شخص می‌شوند عبارت‌اند از: انسفالیت‌، کره سیدنهام، کروتزفلد جاکوب.
  • داروها: استفاده از قرص و داروهایی نظیر محرک‌ها، فنی تویین، فنوباربیتال، ضد جنون‌ها، لوودوپا، کاربامازپین بعضاً باعث ایجاد اختلال تیک عصبی می‌شوند.
  • توکسین: مونوکسید کربن به عنوان یک توکسین می‌توان در فرد تیک عصبی ایجاد کند.
  • اختلالات کروموزومی و عقب ماندگی‌های ذهنی از دیگر علل ثانویه در ایجاد اختلال تیک عصبی هستند.
  • تروما به سر
  • استروک
  • سندرم‌های نوروکوتانئوس
  • اسکیزوفرنی
  • بیماری‌های دژنراتیو

در این بخش سعی کردیم جامع‌ترین لیست از علل اختلال تیک عصبی را شرح دهیم. ممکن است برای یک فرد دیگر ابتلا به این بیماری علت دیگری داشته باشد که یافتن آن بر عهده دکتر تیک عصبی است.

انواع تیک عصبی

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم تیک‌های عصبی انواع بسیار مختلفی دارند. اما این تیک‌ها به و گروه کلی تقسیم بندی می‌شوند. انواع تیک عصبی در بزرگسالان عبارت است از از تیک‌های صوتی و تیک‌های حرکتی.

تیک‌ عصبی حرکتی

تیک‌های حرکتی به گونه‌ای از تیک‌ها گفته می‌شود که در طی آن فرد، اندام بدن یا یکی از اعضای چهره‌اش را به طور سری, بی اختیار و مکرراً حرکت می‌دهد.

تیک عصبی بازو، تیک عصبی تنفسی، تیم عصبی تکان دادن سر، تیک عصبی گردن، تیک عصبی تکان دادن پا و … از جمله از شایع ترین نوع این تیک ها هستند. که فرد درگیر آن ها رفتار هایی نظیر به هم زدن چشم‌ها (چشمک زدن)، بالا انداختن شانه‌ها، پرتاب کردن سر، باز کردن دهان، تکان دادن سریع بازوها در هم کشیدن بینی و … را از خود نشان می دهد.

تیک عصبی صوتی

تیک‌های صوتی نیز دسته دیگر از این اختلال هستند که طی آن فرد بی اختیار از خود صدا تولید می‌کند. به عنوان فهم بهتر و دقیق‌تر موضوع می‌توان گفت: سرفه کردن، در آوردن صدای حیوانات، خرخر کردن یا نالیدن، خرناس کشیدن، جیغ زدن، تکرار کردن یک صدا، کلمه یا عبارت خاص، فحاشی کردن و … از جمله از تیک‌های صوتی است که در انجام آن فرد هیچ‌گونه تسلطی بر خود ندارد.

شایان ذکر است که برخی اوقات تیک‌های به طور کاملاً طبیعی دیده می‌شوند و اگر شخصی از آن خبر نداشته باشد، فکر می‌کند فرد مبتلا به تیک خود عمداً این کار را انجام می‌دهد.

تیک عصبی در کودکان چطور بروز میابد؟

انواع مختلف از تیک‌های عصبی گزارش شده است که کودکان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. این تیک‌ها تحت اثر عوامل گوناگونی ایجاد شده و اثر بسیار بدی بر زندگی روزمره کودک دارند. تا جایی که در زندگی عادی وی اختلال ایجاد می‌کنند.

تیک‌ عصبی در کودکان با نشانه‌های مختلفی خود را نشان می‌دهند. رایج‌ترین نوع رفتاری که می‌تواند والدین را از وجود تیک عصبی در کودکشان با خبر سازد توجه به رفتارهای او است. اگر کودک به طور ناگهانی و غیر ارادی از خود صداهایی را در بیاورد و یا در حالت رایج‌تر یکی از عضوهای بدنش را به حرکت در بیاورد، به احتمال زیاد تیک عصبی دارد.

درمان تیک عصبی
درمان تیک عصبی

چگونه تیک‌های عصبی را کنترل کنیم؟

با یادگیری و رعایت نکاتی می‌توانید تا حد زیادی تیک‌های خود را کنترل کنید. از جمله از این نکات عبارت‌اند از:

  • دور ماندن از محیط‌های استرس‌زا و اضطراب‌زا
  • دور ماندن از محیط‌ها و موقعیت‌های پر تنش
  • توجه به ساعت خواب و خودداری از کم خوابی
  • عدم حساسیت به تیک عصبی
  • اطلاع دادن تیکتان به اطرافیان

همان‌طور که دیدید با رعایت چند نکته ساده می‌توانید تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنید. شایان ذکر است که اگر کودک شما تیک دارد بهتر است این موضوع را در مدرسه به معلمان یا مدیر مربوطه اطلاع دهید. همچنین ممکن است کودکان دیگر فرزند شما را مسخره کنند، در این صورت می‌توانید از تجربیات یک مشاور استفاده کنید. اگر خودتان تیک دارید و این تیک مشکاتی را در انجام کار پیش پای شما می‌گذارد، حتماً این مسئله را به رئیس و همکاران خود اطلاع دهید.

انواع روش‌های درمان تیک عصبی

درمان تیک عصبی یک موضوع پیچیده بوده و حتماً بایستی به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. چرا که برخی از تیک‌های عصبی نیازی به درمان نداشته و برخی دیگر را حتماً باید درمان کرد. به طور کلی می‌توان گفت درمان و یا عدم درمان تیک‌های عصبی بستگی به علتی دارد که باعث بروز آن شده است بخصوص در درمان تیک عصبی صورت. از آن گذشته، اگر قرار باشد درمانی انجام شود، خود این درمان نیز انواع مختلفی داشته و در انتخاب بهترین درمان، نوع تیک و شدت آن در کنار ویژگی‌های فرد از عوامل تأثیر گذار است.

اصولاً ۲ دسته از تیک‌های عصبی نیاز به درمان دارند، تیک‌هایی که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کنند و تیک‌هایی که به علت یک عارضه فیزیکی یا روانی خطرناک به وجود آمده باشند. انواع درمان تیک عصبی عبارت است از:

۱. رفتار درمانی تیک عصبی

از جمله از اولین و در عین حال ساده‌ترین روش‌های درمان تیک عصبی، رفتار درمانی است. در این نوع روش تیک‌های عصبی به طور کامل و قطعی درمان نمی‌شوند، بلکه آن‌ها را تحت کنترل قرار می‌دهند. اگر پزشک متخصص پس از معاینه و آزمایش‌های مختلف تشخیص دهد که تیک عصبی شخص قابل کنترل است، او را به یک روانپزشک یا روان‌شناس ارجاع می‌دهد.

در این هنگام روان‌شناس یا شخص روانپزشک فرایند درمان فرد مبتلا به تیک عصبی را بر عهده می‌گیرد. در طول فرایند درمان، تراپیست سعی می‌کند با رفتار شناسی و آشنایی با شخصیت وی، او را در کنترل تیک‌هایش آموزش دهد. تجربه ثابت کرده است که بیشتر افراد پس از مراجعه به روانپزشک، تیک‌های عصبی بسیار کمتری از خود بروز داده و درمان آن‌ها به خوبی انجام شده است.

اگر رفتار درمانی در کنترل تیک‌ها موثر نباشد، شخص مجبور است از روش‌های درمانی دیگری که متخصص تیک عصبی به وی می تجویز م یکند، بهره بگیرد. روش‌های درمانی دیگر عبارت اند از:

۲. استفاده از دارو در درمان تیک عصبی

درمان های دارویی تیک عصبی از دیگر روش‌های درمانی است که بسیاری از پزشکان به بیماران خود تجویز می‌کنند. امروزه داروهای بسیاری برای درمان تیک عصبی تولید شده است. تشخیص نوع دارو و مقدار دوز مصرفی آن بر عهده پزشک متخصص است.

۵ مورد از مهم‌ترین داروهایی که برای کنترل و درمان اختلال تیک عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • نورولپتیک‌ها: نورولپتیک‌ها یا همان داروهای ضد روان‌پریشی که جز معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین داروها برای درمان قطعی تیک عصبی هستند. وظیفه اصلی این داروها تغییر اثرات مواد شیمیایی در مغز بوده و از این طریق بر کنترل حرکات بدن در جهت مثبت اثر می‌گذارند. از حمله از داروهای نورولگتیک می‌توان به ریسپریدون، ریموزاید و آریپیپرازول اشاره کرد.
  • کلونیدین برای درمان تیک عصبی: کلونیدین‌ها نیز بر درمان تیک‌های عصبی کاربرد دارند.
  • بهبود تیک عصبی با کلونازپام: کلونازگام نیز یکی دیگر از دارهایی است که در راستای کنترل و بهبود تیک عصبی ساخته شده و عملکردی مشابه با نورولپتیک‌ها دارد.
  • تترابنازین برای درمان تیک عصبی: برای افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته و این اختلال در آن به سبب همان بیماری بروز داده باشد از داروی تترابنازین استفاده می‌شود.
  • کنترل تیک عصبی با تزریق سم بوتولینوم: برای کنترل تیک حرکتی در برخی از عضلات، به داخل آن‌ها سم بوتولینیوم تزریق می‌شود. البته شایان ذکر است که این دارو تنها ۳ ماه اثرگذار است.

انتخاب و توصیه بهترین قرص برای تیک عصبی بدون دانستن دلیل بروز تیک‌های عصبی ممکن نیست، بنابراین با با توصیه پزشک خود بهترین داروی ممکن را برای درمان تیک عصبی مصرف کنید.

۳. درمان تیک عصبی با جراحی

اگر هیچ کدام از روش‌ها گفته شده باعث بهبود بیمار نشود و یا تیک عصبی در فرد به قدری شدید باشد که باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شود، پزشکان چاره کار را در انجام عمل جراحی می‌بینند. استفاده از جراحی به خاطر خطر و ریسک بالایی که دارد، اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و متخصصان تنها زمانی جراحی را به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می‌دهند که چاره دیگری نداشته باشند.

در این بخش بهترین و در عین حال کامل‌ترین روش‌های درمانی تیک عصبی را توضیح دادیم. شما نیز اگر به این اختلال مبتلا هستید می‌توانید با مراجعه به یک پزشک و یا دکتر مغز و اعصاب آنلاین، بهترین روش درمانی خود را شناخته و فرایند درمان را آغاز کنید. فراموش نکنید که درمان تیک عصبی هر چقدر زودتر آغاز شود، سریع‌تر و راحت‌تر درمان شده و نتایج مطلوب‌تری نیز به همراه خواهد داشت.

سؤالات متداول تیک عصبی

چگونه تیک عصبی را درمان کنیم؟

امروزه برای درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان روش‌های مختلفی وجود دارد. در نتیجه اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید، نگران نباشید چراکه با مراجعه به یک پزشک و کمک گرفتن از آن می‌توانید بهبود یابید.

آیا تیک عصبی خود به خود به وجود می‌آید؟

خیر – در پیدایش و یا تشدید تیک‌های عصبی قطعاً دلیل تأثیر گذار بوده است. از این رو می‌توان گفت هیچ تیک عصبی خود به خود به وجود نمی‌آید.

آیا تیک عصبی خطرناک است؟

تیک‌های عصبی خطر جانی نداشته و طبیعتاً باعث مرگ نیز نمی‌شوند. تنها ممکن است در زندگی روزم رو عادی یک فرد اختلال ایجاد کرده و تو را برنجانند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به علائم و نشانه‌هایی که در این مقاله گفتیم توجه کنید. هر وقت که دیدی چند مورد از علائم گفته شده را دارید، بهتر است در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید.

حتی اگر این علائم دلیل بر تیک عصبی در شما نباشد، ممکن است نشان گر مشکلات دیگری باشد. از این رو بهتر است معاینه شده و در صورت وجود هر بیماری زود از وجود آن باخبر شوید. در صورتی هم که مشکل نداشته باشید، خیالتان از سلامت جسمانیتان راحت می‌شود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و اطلاعات کاملی را از اختلال تیک‌های عصبی به دست آورده باشید.

۳.۸/۵ (۳۲ نظر)

منبع
cdckidshealthnhs

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
100 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
11 روز قبل

وقتی در معرض تیک عصب هستید نباید احساسات داشته باشید تا خوب بشید احساس شادی و غم را برای مدت کمی ترک کنید تا خوب بشید از همه لذت های زندگی دوری کنید برای مدت کوتاه تا کلا خوب شید تجربه شخصی منه هر دکتری برید خوب نمیشید

جواد
جواد
11 روز قبل

هفت سالم بود بعد از مرگ داداشم تیک عصب گرفتم چندین سال هزاران دکتر و کوفت زهر مار خوردم ولی تا خودم نخواستم خوب نشدم ی نصیحت ناراحتی ب بچه هاتون ندید سر قبر عزیزان و مراسم نبریدشون بزارید تا بچه آن شاد باشند کتک و ناراحت شون نکنید وگرنه تا آخر عمر باید تماشای رفتار غیر عادی فرزندتان بشین حتی در جوانی

Zahra
Zahra
26 روز قبل

سلام من حدود ۲ یا ۳ سال هست که دچار تیک های عصبی شدید هستم و خیلی خود زنی دارم صدای عجیب و غریب هم از خودم در میارم دکتر هم رفتم بهم شوک مغزی زدن اما خوب نشدم . تروخداااااا بگید چیکار کنم خسته شدممممم حالم خیلیییی بده

اممییی
اممییی
پاسخ به  Zahra
25 روز قبل

تازه من افسردگی شدید و اضطراب شدید به علاوه تیک دارم حال منم داغونه زیاد بغض میکنم گاهی می خندم

امین
امین
پاسخ به  اممییی
14 روز قبل

توراخداشما درمان شدید؟همسرم منم اینجور

Zahra
Zahra
28 روز قبل

من چند روزیه که پلکم ناخودآگاه میپره روزای قبل یه مدت کم اینجوری میشد بعد تموم میشد ولی تازگی بی وقفه داره میپره چیکار کنم

زهرا
زهرا
پاسخ به  Zahra
7 روز قبل

منم همین طور شدم پلکم‌نبض میزنه شما خوب شدین؟

رضا
رضا
پاسخ به  Zahra
1 روز قبل

سلام وقتی باکسی صحبت میکنی سعی کن به چشماش نگاه نکنی .چون اون شخص نمیدونه شما مشکل دارید.فکر میکنه عمدا براش چشمک میزنید .تا زمانی که خوب شدید.این کار را انجام بدید

فاطی
فاطی
1 ماه قبل

شوهرم چشمک میزنه چیکار کنم که خوب شه بعضی اوقات هم گردنشو تکان میده

Bahar
Bahar
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من فقط در هنگامی که صحبت میکنم به طور خیلی ناخداگاه تیک عصبیم فعال میشه و خیلی تند تند پلک میزنم و اصلا نمیتونم کنترلش کنم
همیشه دچار تیک عصبی نمیشم ولی هر چند وقت یک بار یه بازه زمانیو من دچار مشکل میشم و در دوران بچگیم دچار تیک های عصبی خفیف میشدم
چیکار کنم که بتونم کنترلش کنم و ایا نیازه که به پزشک مراجعه کنم ؟

پریناز
پریناز
1 ماه قبل

پسرم از بچگی ۴…۵ سالگی تیک داشت ولی ما فک میکردیم خودش ادا در میاره بزرگ میشه خوب میشه
گاهی کم و گاهی شدید میشه الان ۱۵ ساله هنوزم داره پارسال بطور جدی بردمش دکتر ولی کامل در مان نشده هنوز …مشکل تیرویید کم کاری و هورمون رشدشم خیلییی پایینه قدش رشد نمیکنه دیگه موندم چیکار کنم ازیطرف داروهای هورمونی میخوره ازطرف دیگه مشکل تیک دیگه نمیدونم کجابرمو چیکار کنم.

عمران
عمران
1 ماه قبل

سلام شوهرم در طول روز سینه سمت چپش هرزگاهی لرزش پیدا میکنه و خداروشکر درد سینه یاقلب نداره علتش چی میتونه باشه؟تشکر

مرتضی
مرتضی
3 ماه قبل

سلام من برای مدتی قرص سیلتوپرام مصرف میکردم الان حدوداً یک ماهی هست دوره تمام شده مصرف نمیکنم ولی بعضی موقع ها سرم مثل قلب ضربان ضعیف میزنه

جواد
جواد
3 ماه قبل

من دوساله که مدام دماغمو بالا میکشم خیلی حس بدییه ایا قابل درمان است؟ یا اصلا این تیک عصبی هست یا نه؟

فریبا شریفی
فریبا شریفی
پاسخ به  جواد
2 ماه قبل

سلام من ۵سال دچار تیک بینی شدم زیاد بالا میکشم خسته شدم بهم بگید چیکار کنم خیلی خسته شدم

Ali
Ali
پاسخ به  فریبا شریفی
2 ماه قبل

بالا نکش..فکر کن با هر بالا کشیدن چی وارد دهنت میشه دیگه بالا نمیکشی.

آزیتا
آزیتا
پاسخ به  جواد
1 ماه قبل

سلام تیک عصبی شما خوب شد

جواد
جواد
پاسخ به  آزیتا
1 ماه قبل

نه همچنان هست

امیر
امیر
3 ماه قبل

سلام من پسرم ۶ سالش هست تیک گردن داره سریع صحبت میکنه بالا پایین هم میپره نمیدونم چکار کنم

محمدرضا بهرمند
محمدرضا بهرمند
3 ماه قبل

سلام من آقایی ۴۵ ساله هستم تیک عصبی داشتم که پلک زدن بوده که قرص اورپ فرت مصرف میکردم، رفتم پیش متخصص دارو رو عوض کرد چون که مشکل پلک زدن رو خوب کرده بود ولی مشکل شل و سفت شدن عضله های و گردن و دست شده بود الان قرص تگرازپین ۲۰۰و قرص نور تریپتیلین ۱۰ داده و مصرف میکنم که پلک زدنم رو کنترل میکنه ولی مشکل شل و سفت شدن عضله رو نه ،ممنون میشم من و راهنمایی بفرمایید

شیوا
شیوا
پاسخ به  محمدرضا بهرمند
1 ماه قبل

این قرصها آیا خواب آور هستن؟

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

با سلام. من ۲۲ سالمه واز بچگی دقیقا نمیدونم چه سنی چشم چپم بطور غیر ارادی بسته میشه(چشمک میزنه) و من اصلا حسش نمیکنم . اما بطور ارادی نمیتونم با همین چشم چشمک بزنم. حالا چشم چپم ی مقدار کوچیک تراز چشم راستمه یا ب عبارتی افتادگی پلک پیدا کردم. من باید چیکار کنم؟؟؟

سونیا
سونیا
3 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالمه و قسمت درونی لپامو بدجور میخورم و لبامو موقع امتحان دستام می لرزه و این ها دست خودم نیست باید چیکار بکنم هر روز توی گوگل میخونم خوردن لب و درونی دهن موجب بیماری میشه همه جا هست اره ولی من واقعا نمیتونم دست از این کارام بردارم

وحید
وحید
پاسخ به  سونیا
1 ماه قبل

سلام.من هم در سن شما بودم .این کارا رو میکردم …گاهی انقدر گاز میگرفتم که خون بیاد ….نگران نباش.وقتی بیوفتی داخل مسئولیتای زندگی…کلا اینا رو یادت میره…ولی این بده که تیک های بدتری میاد سراغت.

سمی
سمی
3 ماه قبل

سلام خسته نباشیدخواهش میکنم جواب سؤال منم بدید پسرم۸سالشه یک هفته ای میشه متوجه شدیم تندپلک میزنه و یکدفعه چشماش میبنده بنظرتون تیک عصبیه بردمش چشم پزشک فقط گفتن شوره چشم داره

آرزو
آرزو
3 ماه قبل

سلام پسرم ۱۲ ساله هست تیک اعصبی داره چشم وسرش درد می کنه چه کار ‌‌کنم هرزوز اذیت میشه خیلی نارحتم به درس خوندن هم خیلی علاقه داره ولی استرس نمی زاره تورا خدا کمک کنید به بهترین دکتر بردم دارو داده بود بدنش خیلی سوست میشود نمی توانس درس بخونه بخاطره آن قطع کردم حالا من چه کار ‌‌‌‌کنم اگه دکتر خوبی می شناسید اسمش را برام بگید ممنون

رضا
رضا
پاسخ به  آرزو
1 ماه قبل

دکتر بازوند کرمانشاه

وحید
وحید
پاسخ به  آرزو
1 ماه قبل

خودش نمیخاد درس بخونه .

انگل
انگل
3 ماه قبل

سلام من انگشتای پامو فشار میدم همش چشم و دهنو دماغو تموم میدم همش

نرگس
نرگس
پاسخ به  انگل
1 ماه قبل

سلام منم همین مشکل رو دارم

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

منم تیک عصبی تکان دادن بالا انداختن بازو و شانه سمت چپ رو دارم که دلیلش بخاطر وارد شدن فشار عصبی شدید بود چندسال پیش

یحیی
یحیی
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

سلام پسرم تیک عصبی همراه با صدا داره دکتر هم نمیره نمیدونم چکار کنم

بهاره
بهاره
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

با سلام

ana
ana
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

سلام تیک شما درمان شد؟چکار کردید براش؟

علی
علی
4 ماه قبل

سلام
من پسرم ۱۳ ساله است که ۲ساله دچار تیک علیگردن شده است والان میگه گردنم درد میکنه چیکار کنم گردنش خوب بشه

اشکان
اشکان
پاسخ به  علی
28 روز قبل

 باید بچه رو واسه تیک اش ببری پیش متخصص هر چه زودتر تا مشکل شما از یکی به چند تا تبدیل نشده

آخرین ویرایش 28 روز قبل توسط اشکان
مبینا :)
مبینا :)
4 ماه قبل

دست راستم قسمت بازو و سرشانه رو بالا پایین میکنم خیلی اذیت میشم سعی میکنم تکرار نکنم ولی فقط ۲۰ ثانیه میتونم کنترل کنم

مهران
مهران
پاسخ به  مبینا :)
2 ماه قبل

منم همین مشکل رو دارم دست چپ وراست قسمت سرشانه انگاری با سرعت ۱۰۰کیلومتر از جا در میره خیلی حس بدیه

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

چطوری رفتارکنیم با فرد و چجوری بدون دکتر خودمون درمانش کنیم؟

محمد
محمد
4 ماه قبل

من هنگام مطالعه یا چیزی بخواهم توجه کنم یا چیزا مثل این با دستم موهای جلو سرمو میکشم
آیا اینم تیک عصبی میشی؟

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط محمد
سید محمد حسینی
سید محمد حسینی
5 ماه قبل

سلام ووقتتون بخیر دست راستم تیک میزنه علتش چیست

نیایش
نیایش
5 ماه قبل

مدتی دخترم ابرهای تکان مدی علتش چه

پرنیا
پرنیا
5 ماه قبل

تیک عصبی دارم یه پام میگیره بی حس میشه احساس میکنم بالا میاد پام مشروع میکنم به یه حالت تشنج ولرزیدن چیکار کنم

انگل
انگل
پاسخ به  پرنیا
3 ماه قبل

هخخخخه شوخی نکن

علیرضا کریمی نصب
علیرضا کریمی نصب
پاسخ به  پرنیا
3 ماه قبل

من بعد از عمل جراحی قلب دچار تیک پا شدم شبها نمیتونم بخوابم چه کار. کنم

علیزاده
علیزاده
5 ماه قبل

سلام یکساله موی صورتم میسوزد وسفید میشه چیکار کنم راهنمایی کنید متشکرم

زهرا بیات
زهرا بیات
5 ماه قبل

سلام تیک عصبی دارم سرم تکان میخوره چکارکنم

معصا
معصا
پاسخ به  زهرا بیات
1 ماه قبل

من هم این مشکل دارم چند وقته می شه راهنمایی کنید

مریم جراح
مریم جراح
6 ماه قبل

وقتی خیلی عصبانی میشم خود به خود سرم به سمت بالا و پایین حرکت میکنه… ووقتی متوجه میشم کنترل میکنم و قطع میشه… بارها اینجوری شدم مادرمم اینجوری بود… آیا این تیک عصبیه؟

زهراا
زهراا
پاسخ به  مریم جراح
5 ماه قبل

سلام من چندین ساله تیک عصبی شدید دارم از همه قسمت بدنم …خیلی خیلی خسته شدم از زندگی..داغونم کرده نمیدونم چیکار کنم

هستی
هستی
پاسخ به  زهراا
5 ماه قبل

من همین طور هستم

جواد یاسینی
جواد یاسینی
پاسخ به  زهراا
4 ماه قبل

سلام من یاسینم ۱۶سالمه تیک ذهنی هست و چشم ابرو هام بالا پایین میکنم بیزارم از این تیم نمی‌دونم چجوری ترک کنم خستم آرزوی میکنم همه ی شما خوب شید

زهرا
زهرا
پاسخ به  مریم جراح
1 ماه قبل

سلام منم این مشکلو دارم آیا درمان داره؟؟

عباس
عباس
6 ماه قبل

سلام من هم تیک گردن دارم وتیک پا وکمر ونمیتوانم رانندگی کنم چه باید بکنم

سجاد
سجاد
پاسخ به  عباس
2 ماه قبل

سلام وارزوی سلامتی من چند سالیه که درگیر تیک قسمت راست بدنم شدم (دست. پا.گردن.کمر)حتی بعضی وقتها نفس کشیدنم هم می لرزه جوری که وقتی استرس دارم نمیتونم اصلا بایستم یا حرف بزنم حتی راه رفتنم رو برام سخت کرده و اختیاری از خود ندارم لطفا کمکم کنید ۳۵ساله

امین
امین
6 ماه قبل

سلام و درود
بنده چند سال است نوک بینی ام گهگاهی میپره و نبض میزنه باید کجا مراجعه کنم و درمان بشم؟

حسنی
حسنی
7 ماه قبل

یکی از عقرب من در ایران است. مدت یک ماه است که زبانش در داخل جوف دهن غیر ارادی حرکت نکند.لطفا راهنمای کنید

علی فرهی مهر
علی فرهی مهر
9 ماه قبل

سلام.بنده شب خابیده ام صب که بیدار شدم دیدم دست راستم افتاده و مچم را نمیتوانم تکان بدهم‌ و تیک عصبی گرفته ام بنظر شما سکته‌ بوده است یا گرفتگی عضلانی یا گرفتگی مویی رگ چیزی باشد؟؟

حمید
حمید
9 ماه قبل

سلام،من تیک عصبی چشم دارم یه وقتایی بیش اندازه تشدیدمیشه چشمام زیاد فشار میاد تندتند پلک میزنم خیلی اذیت میشم مثلا وارد مجتمع تجاری یا جای شلوغ میرم تشدید میشه چه دارویی بنظر شماخوبه استفاده کنم

رضا
رضا
پاسخ به  حمید
5 ماه قبل

سلام من هم مثل شما هستم
بعضی وقتا تیک رو در نظر میگیرم و مواظب میشم که تند تند یا محکم پلک نزنم شاید یک ربعی طول بکشه بعدش تا چند ساعتی خوب میشه اگه این کارو مدام انجام بدید کلن از ذهنت میپره

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  رضا
4 روز قبل

اونم نمیشه

م.ا
م.ا
پاسخ به  حمید
5 ماه قبل

منم مثل شمام دقیقاً ،خسته شدم دیکه، هرکار میکنم یه مدت خوب میشه دوباره تکرار میشه

زهرا پیرهادی
زهرا پیرهادی
پاسخ به  حمید
4 ماه قبل

منم وقتی استرس میگیرم چشام رو تند به هم میزنم چکار کنم

زهرا پیرهادی
زهرا پیرهادی
پاسخ به  زهرا پیرهادی
4 ماه قبل

الان ۴ سال این طوریشدم پشت چشم هم درد میگیره

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  زهرا پیرهادی
4 روز قبل

منم سه ساله تند تند پلک میزنم

درست شد؟؟

مرتضی امیر حاجلو
مرتضی امیر حاجلو
پاسخ به  زهرا پیرهادی
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر منم چشامو تند تند میزنم بهم بعضی موقعها هم موقع حرف زدن زبانم میگیره ممنونم اگه راهی براش،پیدا شد مارو هم در جریان بزارید

بهمن
بهمن
پاسخ به  حمید
4 ماه قبل

دقیقا هم دردیم تو جمع شلوغ توی مهمونی از جمع ترد شدم

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  بهمن
4 روز قبل

چیکار میشه کرد

اسی
اسی
پاسخ به  حمید
3 ماه قبل

پسرمنم دقیقا اینجوری چکارکنم

حسن
حسن
9 ماه قبل

سلام پسرم تازگی تیک عصبی گرفته و یه سر لباشو غنچه می کند سیزده ساله است لطفا کمک کنید چهارروز هست اینجوری شده

نازنین
نازنین
9 ماه قبل

سلام
من مبتلا به بیماری cpهستم و در مواقعی که استرس شدیدی به من وارد می‌شود در پای چپم دچار تیک عصبی میشوم ممنون میشم یک راهکار برای بیماریم ارائه بدهید

فاطمه غلامی
فاطمه غلامی
9 ماه قبل

سلام پسر من ۱۰ سالش قبلا شدید ناخنش میخورد الان چشماش مرتب میزنه بهم باز بسته میکنه چکار کنم

لیدا
لیدا
پاسخ به  فاطمه غلامی
5 ماه قبل

بهش محبت کن بدونه که همیشه باهاشی تنهاش نمیزاری درست میشه دست به دامن خدا اهل بیت

هعی
هعی
9 ماه قبل

.

آخرین ویرایش 9 ماه قبل توسط هعی
عبدالرسول سلمانیان
عبدالرسول سلمانیان
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید آقای دکتر من از ارتفاع سقوط،کردم لگنم پیچ پلاک هست بعد از عمل درست عادی راه میرفتم اما متاسفانه بعد از دوز سوم واکسن کرونا ماهیچه ران و زانو ضعیف شد وموقعه راه رفتن تعادل روی پای سالم دارم وبا حالت پریدن راه میروم خواهش می کنم چکار کنم که با دو پا درست راه بروم ممنون

صبا
صبا
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید همسرم هر چند دقیقه سرش رو تکان میده میخواستم بدونم علت چیست

رها
رها
11 ماه قبل

تو خواب پاهام هر دیقه ی تکون میخوره ب بقیه میگم از سردیه عذابم میده اینکاار

جواداکبری
جواداکبری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
حدود ۲۰ ساله تیک عصبی دست و گردن دارم شما چه تجویزی دارید

ریحانه عسکری
ریحانه عسکری
1 سال قبل

من یکی از دوستام در مدرسه که خییییلی برام عزیز هست به نام …… چانه اش میلرزد
در گوگل سرج کردم نوشته بود احتمالا یا تیک عصبی داره یا بیماری پارکینسون
میشع بگید کدومو داره؟؟؟؟؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ریحانه عسکری
اشرف کریمی
اشرف کریمی
1 سال قبل

سلام .خسته نباشید .دخترم ۱۶ سالهش هست حدود دو ماه که تیک گردن گرفته .دکتر نبردم هنوز .خودم دو ماه پیش فلج بل گرفتم صورتم کمی کج شد دخترم ترسید و خیلی حساس و استرسی هست .

الهام
الهام
پاسخ به  اشرف کریمی
9 ماه قبل

سلام ،من حدود بیست سال هست که تیک عصبی دارم تکان دادن مکرر سر، چند بار هم به متخصص مغز واعصاب مراجعه کردم دارو دادن خوب شد ولی همش خواب آلود بودم کارای روز مره ام رو هم نمیتونستم انجام بدم داروهامو قطع کردم بعد دوروز دباره برگشت،تیک عصبی من ارثیه ،

لیلا
لیلا
پاسخ به  الهام
5 ماه قبل

میشه اسم د ارویی که مصرف میکردید و خوب شدید بگید چون دختر من دارو میخوره ولی هنوز تیکش خوب نشده.شاید داروش بده

دکتر محمد صالح بادروز
دکتر محمد صالح بادروز
پاسخ به  الهام
2 ماه قبل

سلام بد ترین تیک تیک حرکتی و صوتی تیک حرکتی اگر از چند طریق نشود درمان کرد به سراغ عمل خواهند برای تیک گرد ن (سر)باید بروید دکتر شاید مهر آسیب ببیند شوخی بردار نیست این گونگ باید به روانپزشک مراجعه کرد دارو ها عملکرد دربدن و ذهن را آرام کاهنده آن غیر فعال
می شود بخاطر همین خواب آلود هستند راحل درمان بدون دارو در دستان خودت است شما که میدونید کار اشتباه است انجام نداد خانم یا آقا محترم می تونید مغز خود را کنترل کنید سی ثانیه یک روز تحمل کن تا مغز عادت کند یا جایی که تشنج زا استرس اضطراب دارید دوری کنید مثلا خیلی سوال میکنن بعضی موقعه نمی تونیم تمرکز کنیم در خانه از خانه نیم ساعت بیرون بروید تا مغز آرامش خود را دریافت کند

بنده خدا
بنده خدا
پاسخ به  دکتر محمد صالح بادروز
2 ماه قبل

دکتر های خوب مثل سید سادات سپهر تاج
حسین بیات
رامین افشاری
اس م دکتر شخصی
دکتر هایی دولتی ولی استاد دانشگاه
درمانگاه اما رضا ع دکتر خانم سارا ده بزرگی
برای درمانگاه امام رضاع معرفی نامه میخواد

ابراهیمی هستم
ابراهیمی هستم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید پسرم ۱۸ ساله چند وقته بالا کشیدن بینی شدید هر دو دقیقه خیلی نگرانم بردم دکتر میگن تیک عصبی قرص دادن خیلی نگرانم خوب میشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  ابراهیمی هستم
10 ماه قبل

سلام سی و هشت ساله هستم یک ساله بینی بالا میکشم خیلی خجالت میکشم چیکار کنم.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  زهرا
9 ماه قبل

پسرم تیک کشیدن بینی به بالاداردایامصرف قرص نتیجه بخش است

الهام
الهام
پاسخ به  زهرا
7 ماه قبل

وای منم دقیقا همین تیک رو دارم،خیلی خجالت میکشم و اذیت میشم

علی ازملایر
علی ازملایر
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

سلام تیک عصبی دارم همیشه بینی ام رابالا میکشم خیلی آزار دهنده هست حتی احساس خود کشی دارم چکار کنم

آرزو
آرزو
پاسخ به  علی ازملایر
5 ماه قبل

چرا خودکشی آخه؟ فقط برای ی تیک عصبی ؟ زندگی کنید. بهش فکر نکنید. بیخیالش باشید و بذارید خودش خوب بشه . با فکر نکردن بهش،خود به خود از یادتون میره

توتول
توتول
پاسخ به  آرزو
3 ماه قبل

هیچی مثل ریلکسیشن تیک رو خوب نمیکنه

امین
امین
پاسخ به  آرزو
1 ماه قبل

برو ی حیوون خونگی بیار و بهش محبت کن و عشقواقعی روتحربه کن خوب میشی

سعیده
سعیده
پاسخ به  علی ازملایر
5 ماه قبل

سلام چرا خودکشی برید دکتر مغز و اعصاب پسر من ۷سالشه الان نزدیک دوساله دارو مصرف میکنم خدارو شکر بهتره نمی‌گم تیکش قطع شده ولی خیلی بهتر شده

مبینا
مبینا
پاسخ به  سعیده
4 ماه قبل

چه دارویی مصرف کرده

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  ابراهیمی هستم
9 ماه قبل

ایا

محمدم از بوشهر
محمدم از بوشهر
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر من یک سری درمانگاه رفتم ماینه شدم بعد دکتر بهم جواب داد دیسک مهره گردن خفیف داری کتف شما سایدگی خفیف باز هم دارید سوزن بهم تزریق کرد وداروبرام نوشت دوسالی خوب شده بودم گفت زورسنگین نزن گردن بند استفاده میکردم خوب شده بودم دوباره همان مریضی امده برام نمیدونم چکار کنم

رینلاا
رینلاا
پاسخ به  محمدم از بوشهر
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من خیلی آدم استرسی هستم چند روز هست تیک عصبی گرفتم خیلی ازش رنج می‌برم

آرین شاولی
آرین شاولی
پاسخ به  رینلاا
9 ماه قبل

سلام پسرم۲۱سالشه دچار تیک شدیده صداهای عجبب از خودش در میاره.چندسال تحت نظر دکتر بود مرتب دارومیخورد خوب شد داروهارو هم قطع کرد یک سال بدن دارو خوب خوب شده بود الان دوهفته دوباره همه تیکهاس برکشتنه چکار باید بکنم تشکر

حسین هستم
حسین هستم
پاسخ به  آرین شاولی
4 ماه قبل

سلام موقعی که میخوام بخوابم پا و شانه حرکتی میکنه وضربان قلبم تندتند میزنه لطفا راهنماییم کنید که بتونم درمان بشم

دکتر محمد صالح بادروز
دکتر محمد صالح بادروز
پاسخ به  حسین هستم
2 ماه قبل

سلام بر دوستان عزیز که به تیک عصبی یا بهتر انرژی نتوان آزاد کردن نگاه کنید عزیزم فرد که این کارو انجام میده دوست داره جلت توجه کن توجه کمی بهش میشه توجه بیشتر کنید و دارو ها برای بدن خیلی ضرر و عوارض مثال یک ورق قرص ناپروکسن با عوارض کلیه روبه رو است به نظر من دارو استفاده نشود ولی داروی که کم یا ازبین می برو تیک را دم نوش ها آرامش کننده گل گاوزبان عالی هست و درمان که شب ها هم تیک دارن در خواب آزار میبینن سه روغن روغن بنفشه روغن بادام روغن زیتون و شیادانه هم بریزید فاطی کنید و کمی در پای چپ بریزید بمالید آرام عالی است ممنونم از شما دوست عزیز ولی توصیه من دارو شیمیایی را استفاده نکنید و یک روش ویژه جدید نوروفیدبک که مغز شما را گیج وتیک را برطرف می کند اصلا نوروفید بک نکنید ممنون از مردم عزیز

دکمه بازگشت به بالا