تفاوت توهم و هذیان در چیست؟

آیا تا به حال با فردی که دچار توهم یا هذیان است رو به رو شده‌اید؟ معمولا عموم افراد این دو بیماری را یکی دانسته و تفاوتی میان‌شان قائل نمی‌شوند اما باید بدانید که توهم و هذیان در عین شباهت‌های بسیار زیادی که به هم دارند، اما دو بیماری متفاوت هستند.

البته اگر شما نمی‌توانید تفاوتی میان این دو بیماری قائل شوید، حق دارید. تشخیص دادن این دو بیماری از یکدیگر گاهی حتی برای دانشجویان رشته روان‌شناسی هم سخت می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه رفتار اطرافیان با افراد مبتلا به این بیماری تا حد بسیار زیادی مهم و تاثیرگذار است و می‌تواند در روند مثبت درمان یا عکس آن تاثیر به‌سزایی داشته باشد، تصمیم گرفتیم در این مقاله این دو بیماری و تفاوت‌هایی که دارند را باهم بررسی کنیم.

پس اگر شما فردی هستید که با چنین افرادی سروکار دارید یا دوست دارید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید، خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.

توهم یا هذیان؟

توهم از احساسات افراد نشات می‌گیرد، یعنی توهم چیزهایی را شامل می‌شود که فرد مبتلا حس می‌کند اما در واقعیت وجود ندارند.

وقتی شخصی دچار توهم می‌شود، یک‌سری چیزهایی را به صورت کامل، واضح و شفاف حس می‌کند؛ اما در رابطه با هذیان اینطور نیست.

هذیان برخلاف توهم، دیگر با احساسات کاری نداشته و مربوط به باورهای عمیق و ثابت شده‌ای است که ممکن است خیالی یا کاذب باشند. چنین باورهایی با وجود اطلاعات نادرست و شواهد متناقض در ذهن فرد تشدید شده و حفظ می‌شوند.

از شباهت‌هایی که میان این دو اختلال وجود دارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هردو آن‌ها معمولا به دلیل بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی و روان‌پریشی به وجود می‌آیند.

در حقیقت وجود چنین بیماری‌های روانی خودش را با علائم هذیان یا توهم نشان می‌دهند. البته همیشه توهم یا هذیان دلایل وجود بیماری‌های دیگر نیستند. هرکدام از این اختلالات می‌توانند در شرایط سلامت روانی یا حتی شرایط پزشکی و بسیاری عوامل دیگر هم ایجاد شوند.

البته با توجه به تحقیقات انجام شده، توهم در میان افراد بیشتر از هذیان دیده می‌شود. به‌صورتی که از هر ۲۰ نفر حداقل یک نفر آن‌ها در اثر مصرف الکل و مواد مخدر یا اختلالات خواب و… درگیر این بیماری می‌شود.

نوشته های مشابه

درباره تفاوت‌های این دو اختلال، می‌توان اینطور گفت که محرک‌هایی باعث ایجاد توهم می‌شوند که در حقیقت وجود دارند و حتی گاهی اوقات فرد درباره مسائلی دچار توهم می‌شود که واقعا اتفاق افتاده اند اما نه دقیقا مطابق چیزی که فرد متوهم تعریف می‌کند.

اما در رابطه با هذیان جریان کاملا متفاوت است. محرک‌های هذیان اصلا در واقعیت وجود ندارند و کاملا ساخته ذهن فرد مبتلا و براساس باورهای او هستند.

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۴-۲۲۰۸۱۸_Chrome.jpg

همانطور که حتما خودتان هم متوجه شده‌اید فرق و تقاوت مهم هذیان با توهم در باور شخص است. در هذیان موضوعاتی مطرح می‌شود که اصلا در دنیای واقعی وجود ندارند. باورهایی که تنها در ذهن شخص مبتلا هستند و به نوعی جنون‌وار هستند.

اما توهم چیزی است که می‌تواند منشا بیرونی داشته حتی از گذشته و واقعیت سرچشمه گرفته باشد. در توهم ممکن است چیزی که فرد می‌بیند و حس می‌کند واقعی هم باشد و اما نه در آن زمان و به با شرایطی که فرد مبتلا تصور می‌کند.

چطور می‌توان توهم را از هذیان تشخیص داد؟

درست تشخیص دادن توهم از هذیان بسیار بسیار مهم است. چراکه با تشخیص نادرست می‌تواند شرایط را برای فرد بیمار و اطرافیانش و همچنین شدت بیماری سخت‌تر کند.

البته تشخیص این دو اختلال از یکدیگر یک کار کاملا تخصصی بوده و افراد عادی و حتی روانپزشک‌های کم‌تجربه هم ممکن است نتوانند به خوبی این دو را از هم تفکیک کرده و تشخیص درستی بدهد. در ادامه ما برخی فاکتورهایی که ممکن است در این راه کمک‌کننده باشند را برای شما عنوان خواهیم کرد.

نشانه‌های اختلال هذیان

  • فرد مدام احساس خطر کند و مدام به شخصی از افراد خانواده یا یک شخص خیالی مظنون باشد که می‌خواهد آسیبی به فرد بیمار یا خانواده‌اش برساند و در راستای حفاظت از خانواده دست به اقدامات محافظتی شدید بزند.
  • فرد بیمار همیشه خودش را مخاطب صحبت‌ها و موسیقی‌ها و متون کتاب‌ها و به‌طور کلی خودش را مخاطب نشانه‌های خیالی بداند.
  • فرد در رابطه با خدا دچار هذیان شود و تصور کند فرد برگزیده خداوند است و قدرت مخصوصی به او داده شده یا ارتباط خاصی با خدا دارد.
  • فرد مبتلا معتقد باشد شخصی دیوانه‌وار عاشق او شده و برای به دست آوردنش هرکاری می‌کند.
  • فرد باور داشته باشد می‌تواند ذهن افراد و افکار آن‌ها بخواند.
  • و به‌طور کلی‌تر هرگونه باور و اعتقادی که شخص در ذهنش نسبت به خودش یا دیگران داشته باشد که واقعی نبوده و تنها در ذهن او وجود داشته باشد.

نشانه‌های توهم

زمانی که فرد درباره احساسات پنج‌گانه خود دچار تخیل غیرواقعی شود مثلا بوی خاصی احساس کند، چیزهای عجیب و غیرواقعی ببیند، صداهای خیالی بشوند یا دچار توهمات جنسی شود، این دسته از نشانه‌ها مربوط به اختلال توهم هستند.

مواردی که بالاتر ذکر کردیم تنها برخی از نشانه‌های این بیماری‌ها بودند اما باز هم تاکید می‌کنم که تشخیص بیماری و اختلالات روانی تنها از عهده یک روانپزشک، روان‌شناس یا دکتر مغز و اعصاب برمی‌آید.

بنابراین زمانی که هرکدام از این نشانه‌ها را در خودتان یا فردی از نزدیکان‌تان مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر با یک روانپزشک مشاهدات خود را در میان بگذارید.

چطور می‌توان هذیان یا توهم را درمان کرد؟

تا اینجا متوجه شدید که توهم و هذیان علی‌رغم شباهت‌هایشان اما دو بیماری متفاوت هستند. در حقیقت در هردو این بیماری‌ها مغز درگیر تشخیص و تفکیک واقعیت از غیرواقعیت است که هذیان و توهم هرکدام به صورتی این عملکرد اصلی مغز را دچار اشکال می‌کنند.

هر دو این بیماری‌ها واقعیت را به شکل تحریف شده و بدبینانه در ذهن ما جلوه می‌دهند با این فرق که هذیان خودش می‌تواند یک بیماری روانی محسوب شود اما توهم نه. اما چیزی که بین هردو آن‌ها مشترک است، این است که هردو بخشی از یک اختلال و مشکل اصلی و بزرگتر هستند که به این شکل بروز داده شده‌اند و باید برای ازبین بردن آن‌ها حتما به متخصص مراجعه شود.

از آنجایی که ممکن است یک بیماری یا اختلال در قسمت‎های مخلف مغزی باعث آن‌ها شود، حتما حتما فرد مبتلا باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کرده و تحت نظر وی باشد.

بنابراین توصیه می‎کنم در صورتی که احساس کردید خودتان یا فردی از اطرافیان‌تان درگیر این موضوع شده‌اید، حتما به یک دکتر توهم یا دکتر مغز و اعصاب آنلاین مراجعه کنید.

خوشبختانه با وجود سایت و اپلیکیشن‌هایی مانند پذیرش ۲۴، دیگر نگرانی هم از بابت پیدا کردن دکترهای متخصص و ویزیت‌های آنلاین وجود ندارد.

چراکه این برنامه کاربردی امکان ارتباط راحت و سریع شما را با هزاران پزشک متخصص برقرار کرده تا شما بتوانید به راحتی تنها با گوشی تلفن همراهی که در دست دارید، تمامی مشکلات سلامتی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری ازبین ببرید.

سوالات متداول درباره توهم و هذیان

علت ابتلا به این اختلالات توهم و هذیان چیست؟

معمولا هذیان و توهم نشانه یک بیماری یا اختلال دیگر و جدی‌تری مانند اسکیزوفرنی و…. هستند و هشداری درباره بیماری‌ و اختلالات مهمی که در ذهن و روان وجود دارد می‌دهند.

انواع هذیان چیست؟

هذیان‌ها انواع متنوع و مختلفی دارند که بحث درباره هرکدام از آن‌ها بسیار مفصل است اما به‌طور خلاصه درباره مهمترین انواع آن در مقاله توضیح داده شده است.

تفاوت اصلی هذیان و توهم چیست؟

تفاوت اصلی و مهم این دو اختلال این است که توهم با احساسات و حواس هر فرد سروکار دارد اما هذیان یا باورهای ذهنی در ارتباط اند.

۳.۵/۵ (۸ نظر)

منبع
verywellmind.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
-----
-----
5 ماه قبل

من دارم درباره ی اختلال هذیان تحقیق میکنم میخواستم بدونم که هذیان چقدر نسبت به بیماری های دیگه خطرناک هست

فرزاد
فرزاد
11 ماه قبل

اقای دکتر پسر ۵ ساله ام دچار توهم وهذیان شده است .

-----
-----
پاسخ به  فرزاد
5 ماه قبل

چون سن پسرت خیلی کمه باید بپرسی که خواب بدی دیده اصلا؟ یا از چیزی میترسه یا کسی چیزی بهش داده؟ یا چیز ناجوری که باعث توهم بشه خورده؟
ضمنن من دکتر نیستم به نظرم اومد بگم

طلوع
طلوع
11 ماه قبل

توهم و هذیان را در بیماری آلزایمر چطور میشه کنترل کرد در حالیکه داروهایی که میدن خودش وضعیت رو تشدید میکنه و عوارض دیگری ایجاد میکنه و یا فرد رو از نظر جسمی از پا میندازه . آیا دمنوشهای آرامبخش گیاهی موثر هستن؟

رامتین
رامتین
پاسخ به  طلوع
3 ماه قبل

مادر من هم نزدیک ۱ ماه است که می ترسد و هذیان می گوید از پدر ومادرش که خیلی سال ها پیش به رحمت خدا رفته اند
آیا درمانی هم دارد؟

دکمه بازگشت به بالا