هر آنچه درباره جراحی آمبولیزاسیون مغز باید بدانید

آیا می‎دانید در مغز هر فرد چندین میلیون رگ و مویرگ وجود دارد؟ آیا می‌دانید اگر یکی از این مویرگ‌ها به هردلیلی دچار خونریزی یا پارگی شود چه عوارضی را برای شخص به وجود خواهد آورد؟

اطلاع دارید که بسیاری از بیماری‌های جدی که برای افراد به وجود می‌آید در اثر خونریزی‌های رگ و مویرگی در مغزشان است؟

خونریزی یا پاره شدن مویرگ در مغز مشکلی است که ممکن است برای هرکسی به وجود آید. اگر مویرگ فرد پاره شده و به خونریزی بیفتد، ممکن است تا آن فرد متوجه این موضوع شود خونریزی ادامه پیدا کرده و مشکلات جدی را برای او به وجود بیاورد.

همچنین خونریزی مغزی در اثر پاره شدن رگ و مویرگ بسیار ساده اتفاق می‌افتد. یعنی لازم نیست اتفاق خاص و بزرگی مثل تصادفات بد یا ضربات وحشتناک برای فرد اتفاق بیفتد تا دچار پارگی و خونریزی مغزی شود.

ممکن است همین بالارفتن فشارخون یا هر مشکل کوچک دیگری با این عارضه همراه باشد. در چنین شرایطی اولین کاری که یک متخصص جراحی مغز و اعصاب باید انجام بدهد، متوقف کردن روند خونریزی است.

بعد از اینکه خونریزی متوقف شد باید با بررسی و معاینات ویژه‌تر تشخیص دهد که آیا خونریزی آسیبی به مغز و سایر ارگان‎های بدن رسانده یا خیر؟

آمبولیزاسیون مغزی یک روش بسیار کارآمد برای قطع خونریزی درون رگی است. در این روش پزشکان با ایجاد یک انسداد مصنوعی و خودساخته مانع از خونریزی رگ‌ها می‌شوند. آمبولیزاسیون روش‌های متعددی دارد و بحث در مورد آن بسیار گسترده است.

به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مقاله هر آنچه لازم است شما درباره این روش درمانی بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

آمبولیزاسیون مغز چیست؟

آمبولیزاسیون مغزی برای مشکلات و ناهنجاری‌های عروقی و درون رگی یا همان AVM)) به رروش آمبولیزاسیون اندوواسکولار شناخته شده و انجام می‌شود.

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، زمانی که رگ به هردلیلی دچار پارگی یا خونریزی شود با استفاده از این روش‌ به صورت مصنوعی انسدادی در درون رگ به وجود می‌آورند که مانع از ادامه خونریزی شود.

در این روش مواد چسبنده و مایع که واکنش حساسیتی در بدن ایجاد نکنند و به سلامتی آسیبی نرسانند را به داخل رگ‌ها به منظور مسدود کردن آن‌ها تزریق می‌کنند.

اگر بخواهیم مثال بزنیم تا راحت‌تر و بهتر با این روش آشنا شوید، درست مثل این می‌ماند که از چسب‌های قوی در داخل لوله آبی که دچار شکستگی شده است استفاده کنند تا چسب‌ها مانع از هدر رفتن آب شوند.

برای این کار پزشک متخصص با یک کاتتر کوچک یک رگ مناسب در کشاله ران را انتخاب کرده و با وارد کردن این کاتتر و هدایت آن به سمت رگی که دچار مشکل و پارگی شده است؛ اقدام به درمان و مسدود کردن مسیر جریانی خون به خارج از رگ می‌شود.

البته باید بدانید که روش آمبولیزاسیون برای هرنوع ناهنجاری و مشکل عروقی مناسب و قابل استفاده نیست.

آمبولیزاسیون مغز چیست؟
آمبولیزاسیون مغز چیست؟

برای استفاده قبل از این روش ابتدا باید یک دکتر رادیولوژی با بهره‌گیری از آزمایش‌ها و اسکن‌های مورد نیاز و گاهی حتی آنژیوگرافی اولیه، محلی که دچار مشکل شده را پیدا کند. بعد از آن دکتر متخصص مغز و اعصاب با بررسی عکس‌ها و آزمایش‌ها تشخیص دهد که آیا عارضه به وجود آمده با این روش قابل درمان است یا خیر؟

علاوه‌بر آن باید سایر عوامل و موارد سلامتی فرد بیمار نیز توسط پزشک معاینه شده و مدنظر قرار داده شود و در نهایت مشخص شود که آمبولیزاسیون مغزی می‌تواند برای فرد قابل انجام و موثر باشد یا خیر.

عوارض عمل آمبولیزاسیون چیست؟

مهمترین سوالی که قبل از انجام هر روش درمانی برای بیماران پیش می‌آید این است که آیا روش مورد نظرشان خطرناک است و آیا عوارضی دارد یا خیر؟

خوشبختانه آمبولیزاسیون مغز در اکثر موارد با نتایج مثبت و خوبی همراه بوده است. البته نتیجه درمان به عوامل مختلفی مانند مهارت پزشک، تجربه پزشک، موارد خارج از کنترل قبل، حین یا بعد از عمل و بسیاری موارد دیگر نیز وابسته است.

با توجه به اینکه این روش بسیار کارآمده است، اگر شرایط سلامتی و نوع بیماری فرد به صورتی باشد که امکان درمان با این روش وجود داشته باشد خیلی مشخص است که پزشک متخصص قبل از سایر روش‌های دیگر درمانی آمبولیزاسیون را توصیه کند .

چراکه خونریزی مغز آنقدر مهم است که باید هرچه سریعتر و در کمترین زمان ممکن درمان شود تا سیبی به مغز نزند.

از جمله آسیب‌هایی که ممکن است در اثر خونریزی مغزی برای فرد ایجاد شود می توان به، از کار افتادن بخشی از مغز، ناتوانی، اختلالات بدنی، فیزیکی، روحی و روانی، سکته مغزی و حتی مرگ، فلج شدن، ازکارافتادگی و… اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که روش آمبولیزاسیون مغزی تنها برای رگ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک بتواند بدون جراحی و شکافتن‌های عمیق به آنها دسترسی داشته و با کاتتر به راحتی بتواند دسترسی پیدا کند. چراکه آمبولیزاسیون یک روش جراحی غیرباز است و برای تمامی رگ‌ها قابلیت استفاده ندارد.

چه بیماری‌هایی را می‌توان با آمبولیزاسیون درمان کرد؟

آمبولیزاسیون یک روش بیماری کارآمد است که تنها مختص به درمان بیماری‌های مغزی نیست و برای انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر شما با این روش برخی از بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از آن درمان کرد را شرح خواهیم داد.

روش آمبولیزاسیون مغز برای درمان آنوریسم مغزی

جراحی آمبولیزاسیون مغز معمولاً برای درمان آنوریسم مغزی پیشنهاد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش کمک می‌کند تا ناهنجاری عروقی و رگی به طور موثر درمان شوند.

همچنین برای کاهش میزان جریان خون در اثر ناهنجاری به وجود آمده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با کاهش میزان جریان خون، بدن بیمار برای جراحی اصلی آماده شود.

درمان واریکوسل با آمبولیزاسیون

یکی از روش‌های سرپایی برای درمان بیماری واریکوسل، آمبولیزاسیون است که درصد بسیار زیادی از افراد با موفقیت نسبت به سایر روش‌های درمانی توانستند با استفاده از این روش سلامت خود را به دست بیاورند.

برای درمان واریکوسل با این روش معمولاً کمتر از یک ساعت زمان نیاز است و البته بعد از آن باید مدت کمی بیمار تحت نظر بماند تا از مشکلات احتمالی او جلوگیری شود.

مهمترین مزایایی که این روش برای درمان واریکوسل دارد این است که نیاز به بیهوشی عمومی ندارد، میزان زخم بسیار کمتر بوده و به تبع آن احتمال عفونت کردن نیز کمتر است و همچنین بیمار دوران نقاهت کمتری را تا زمان رسیدن به سلامتی کامل طی می‌کند.

آمبولیزاسیون برای درمان فیبروم رحمی

اگر شما خانم هستید که به علت کم خونی شدید، بزرگی زیاد شکم، مشکلاتی نظیر اختلالات ادراری، یبوست، نفخ، دردهای مقاربتی، ناباروری، درد کمر و ران لگن و… دچار فیبروم شده فیبروم شده‌اید و امکان عمل میومکتومی برای شما وجود ندارد؛ می‌توانید با استفاده از آمبولیزاسیون، فیبروم رحمی خود را درمان کنید.

در این روش با مسدود کردن رگ‌های فیبروم به علت عدم خونرسانی و تغذیه فیبروم به وجود آمده دچار مرگ شده و از بین می‌رود.

درمان پروستات با آمبولیزاسیون

بزرگ شدن پروستات و بیماری‌های پروستاتی از جمله بیماری‌هایی هستند که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از آقایان را درگیر خود کرده ‌است.

یکی از روش‌هایی که کمترین عوارض را دارد و همچنین سرپایی و راحت است، آمبولیزاسیون پروستات می‌باشد. البته تشخیص اینکه بیماری پروستات با این روش درمان می‌شود یا خیر تنها از عهده دکتر متخصص پروستات برمی‌آید.

Avmمغزی چیست؟

ناهنجاری در عروق یا رگ‌ها که arteriovenous malformation یا به اختصار Avm نامیده می‌شود، یک درهم پیچیدگی عجیب، غیرطبیعی، سخت و البته خطرناکی رگ‌ها است که در ستون مهره‌ها، مغز یا هرقسمت دیگری از بدن ایجاد می‌شود.

درمان بیماریها با آمبولیزاسیون

این عارضه به دلیل خونریزی‌ و آسیب‌هایی که از طریق آن به بدن وارد می‌کند بسیار مهم هستند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شوند. متاسفانه اگر شخصی دچار Avm شود، هیچ علامت خاصی در بدنش پدیدار نخواهد شد و این موضوع نگرانی و اهمیت آن را بیشتر می‌کند.

یکی از کاربردهای بسیار مهم آمبولیزاسیون در علم پزشکی، برای درمان Avm است. آمبولیزاسیون به علت اینکه نوعی جراحی بسته و محافظه‌کارانه است، بسیار راحت‌تر و با عوارض و میزان خطر کمتری می‌تواند این عارضه را درمان کند.

این ناهنجاری وریدی و عروقی انواع مختلفی دارد که برخی از مهمترین آن‌ها را برای شما نام خواهیم برد.

  • ناهنجاری شریانی عروقی
  • کاورنوما
  • ناهنجاری سیاهرگی
  • تلانژکتازی یا گشادی مویرگ
  • فیستول‌های درهم پیچیده و سخت‌شامه‌ای
  • کاورنوس یا CCF

چه کسانی کاندید درمان با روش آمبولیزاسیون هستند؟

همانطور که خودتان هم متوجه شده‌اید، این روش علی‌رغم آسان بودن، کارآمد بودن و دوران نقاهت کمی که دارد اما به دلیل اینکه یک جراحی باز است، دسترسی کمی به پزشک می‌دهد و به همین علت نمی تواند هر نوع بیماری را درمان کند.

گاهی حتی از این روش تنها برای سهل و آسان و کم عوارض کردن جراحی اصلی و درمان اصلی استفاده می‌شود. مخصوصا زمانی که صحبت آمبولیزاسیون مغز باشد این حساسیت بیشتر هم می‌شود.

به همین دلیل هم بهتر است از همان ابتدای بیماری به یک پزشک حاذق مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت شما مشخص کند که آیا این روش برای شما موثر می‌باشد یا خیر.

همچنین اگر خواستید نظر دکترهای دیگری را هم درباره وضعیت‌تان و میزان تاثیر این روش بر بیماری خود بدانید، می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ استفاده کنید.

در این سایت شما به راحتی می‌توانید با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در ارتباط باشید و بدون اینکه لازم باشد به صورت حضوری به مطب پزشک بروید، تخت درمان بهترین دکتر مغز و اعصاب قرار بگیرید.

سوالات متداول در درمان آمبولیزاسیون

علائم avm مغزی چیست؟

علائم خاصی برای این بیماری وجود ندارد اما ممکن است این عارضه با علائمی مثل وزوز گوش، گیجی، درد، خونریزی، بی‌حسی برخی قسمت‌های بدن، فلج شدن، مشکلات حرکتی، اختلال در بینایی و…. همراه باشد.

هزینه عمل avm چقدر است؟

هزینه دقیقی را نمی‌توان برای این عمل در نظر گرفت چراکه عواملی مانند نوع بیمارستان، بیمه داشتن یا نداشتن بیمار، محل ایجاد این عارضه و…. ممکن است بر میزان هزینه آن تاثیر بگذارد.

دوران نقاهت بعد از آمبولیزاسیون چقدر است؟

خوشبختانه با توجه به اینکه این روش جراحی بسته است و جراحت و شکافتن زیادی ندارد، دوران نقاهت آن هم بسیار کوتاه است و نهایتا تا یک هفته بعد از آن بیمار بهبودی کامل پیدا می‌کند.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
radiologyinfo

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیدمهدی طهماسبی
سیدمهدی طهماسبی
3 ماه قبل

سلام بنده ی کیست صورت دارم ویک باراوناعمل کردم ودوباره رشد کرد وتاحالا ده پانزده تا دکتر متخصص هم سرزدم و هیچکدوم راه چاره براتیگان ب بنده ندادن جواب پاتولوژی عمل قبلیمم یک ردیف سلولاندوتلیال استرومایی فیبروماسکولار دیده شود

سیدمهدی طهماسبی
سیدمهدی طهماسبی
پاسخ به  سیدمهدی طهماسبی
3 ماه قبل

۰۹۱۳۵۷۵۷۸۷۰

دکمه بازگشت به بالا