رادیولوژی مداخله‌ای (Interventional radiology) چیست؟

آیا تا به حال این موضوع برای شما پیش آمده است که برای یک بیماری‌ به پزشک مراجعه کنید اما پزشکان نتوانند بیماری شما را به درستی تشخیص دهند؟

آیا تا به‌حال با تشخیص نادرست یک پزشک درگیر بیماری‌ها و عوارض متعدد و گوناگون شده‌اید؟ متاسفانه در سال‌های اخیر بیماری‌ها شکل‌های عجیبی به خود گرفتند. بسیاری از افراد به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که ممکن است حتی برای خود پزشک‌ها نیز آن بیماری ناشناخته باشد. به همین دلیل اشتباهات پزشکی یا عدم تشخیص درست از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد را گرفتار کرده.

به همین منظور هم است که دانشمندان و پژوهشگران همیشه به دنبال کشف و تولید دستگاه‌ها و روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها در علم پزشکی بتوان با کمترین عوارض و آسیب و بیشترین دقت بیماری را تشخیص داده و درمان صورت گیرد. یکی از دستاوردها و روش‌هایی که با دقت بسیار زیاد و کمترین عوارض، مورد استفاده پزشکان است و برای تشخیص درست و هدایت بیماری استفاده می‌شود، روش رادیولوژی مداخله‌ای نام دارد.

رادیولوژی مداخله‌ای یا اینترونشنال یکی از شاخه‌های تخصصی رادیولوژی است که در آن با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری تشخیصی مثل دستگاه سونوگرافی، سی تی اسکن و ام‌آر‌آی و فلوروسکوپی تشخیص صورت می‌گیرد. یکی از مزایای این روش این است که در روش رادیولوژی مداخله‌ای تنها یک برش بسیار کوچک و سطحی بر روی پوست بدن بیمار ایجاد می‌شود. استفاده از رادیولوژی مداخله‌ای را می‌توان به صورت همزمان با تصویربرداری اعضای عین غده تکه برداری یا تزریق نیز انجام داد.

رادیولوژی مداخله چگونه است؟

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۶-۱۰۴۹۵۰_Chrome.jpg

در این روش از انواع مدل‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی با توجه به نوع بیماری استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

بیوپسی یا تکه‌برداری هنگام تصویربرداری

همیشه برای تشخیص اینکه غده ،ضایعه یا تومور چه نوعی دارد و چه روش درمانی باید برای آن‌ مورد استفاده قرار بگیرد، نیاز به بیوپسی یا نمونه‌برداری از بافت غده وجود دارد.

می‌توان این کار را با استفاده از روش‌های باز هم انجام داد اما رادیولوژی مداخله‌ای با کمترین عوارض یکی از روش‌های بسیار دقیق برای تشخیص انواع تومور و غده‌ها در قسمت‌های مختلف بدن است.

در این روش برخلاف روش‌های باز تنها یک سوزن بسیار باریک و کوچک با دستگاه هدایت‌گر تصویربرداری به بافت مورد نظر وارد شده و نمونه‌ای از آن را خارج می‌کند تا جهت بررسی و تشخیص به پاتوبیولوژی و آزمایشگاه منتقل شود.

استنت گذاری حالت و نفروستومی حین تصویربرداری

در بدن یک فرد سالم ادرار کردن فرایند خاص خودش را دارد و با استفاده از یک لوله بلند به نام حالب ادرار وی از از کلیه به مثانه برای خروج از بدن وارد می‌شود.

اما نوع زندگی امروزه بشر، تغذیه‎های ناسالم و بسیاری عوامل دیگر باعث شده تا بیماری‌های زیادی برای کلیه،مثانه و در نتیجه خروج ادرار از بدن وجود داشته باشد.

برای مثال بسیاری از عفونت‌ها، انواع تومورها، سنگ کلیه، لخته‌های خونی و… موجب مسدود شدن مسیر عبوری و خروجی ادرار از بدن می‌شوند و باعث می‌شود ادرار دوباره به کلیه و مثانه بازگردانده شود که خود این امر بیماری‌های زیادی را برای فرد به وجود خواهد آورد.

در چنین شرایطی پزشک متخصص با استفاده از روش رادیولوژی مداخله‌ای با هدایت دستگاه استند یا لوله‌ای را به داخل لوله حالب وارد می‌کند تا هرآنچه که باعث انسداد این لوله شده است برطرف شده و روند طبیعی خروج ادرار از بدن برقرار شود.

اگر شرایط بیمار به صورتی باشد که این روش برای او مناسب نباشد، می‌توان از روشن فراستومی استفاده کرد.

در این روش لوله از ناحیه پشت به داخل بدن بیمار و کلیه او وارد می‌شود و به کیسه جمع کننده ادرار متصل شده تا ادرارهای جمع شده در کلیه را تخلیه کند. تا زمانی که انسداد بدن بیمار برطرف نشود این لوله در آن قسمت باقی خواهد ماند.

تخلیه کیست‌ها حین تصویربرداری

بسیاری از کیست‌ها و غده‌هایی که در بدن ایجاد می‌شوند مسئله زیاد مهمی نیستند و با روش‌های سرپایی و آسان‌تر از جراحی هم امکان تخلیه و درمان آن‌ها وجود دارد.

روش رادیولوژی مداخله‌ای می‌تواند با استفاده از تکنیک تصویربرداری به همراه سوزن‌های مخصوص تخلیه برخی از این کیست‌ها مثل کیست شکمی، کیست تخمدان، پستان، آبسه‌ها و… را به راحتی و با کمترین عوارض تخلیه کند.

در این روش بعد از آن که بیمار با استفاده از بی‌حسی موضعی بی‌حس شد، لوله‌گذاری به منظور تخلیه کیست آغاز می‌شود. در این روش کاتتر به کمک نخ بخیه روی پوست ثابت می‌شود و بعد از اتصال کیسه تخلیه به کاتتر دژنا یا تخلیه انجام می‌شود.

آمینوسنتز تحت گاید سونوگرافی

اگر به تازگی باردار شده باشید و یا خانم بارداری را در اطرافیان خود دیده باشید متوجه می‌شود که در این دوران بسیاری از آزمایش‌های تخصصی برای بررسی سلامت مادر و جنین انجام می‌شود.

یکی از این آزمایش‌ها، آزمایش آمینوسنتز است که از آب آمینوتیکی که سلول های جنینی و پروتئین‌های مختلف در آن وجود دارد نمونه برداری می‌کند تا بررسی سلامت جنین توسط آن انجام شود.

این روش یکی از روش‌های بسیار رایج برای تشخیص بیماری‌های کروموزومی و ژنتیکی نیز می‌باشد اما آزمایش آمینوسنتز یکی از آزمایش‌های پرخطر نیز برای جنین است که با روش رادیولوژی داخلی این عوارض و آسیب‌های احتمالی برای جنین به حداقل می‌رسد.

مزایای رادیولوژی مداخله‌ای نسبت به سایر روش‌ها چیست؟

مشخص است زمانی که یک برش کاملا سطحی و کوچک جایگزین جراحی‌های سنگین بشود، تا چه اندازه به سلامتی بیمار کمک کرده و چقدر از عوارض سایر روش‌های تهاجمی را درپی نخواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین مزایا و برتری‌های این روش را برای شما شرح خواهیم داد.

  • بهبودی بیمار در زمان بسیار کوتاه‌تر
  • کاهش زمان بستری و کاهش میزان مراقبت‌های تخصصی از بیمار
  • کاهش عوارضی مانند درد، عفونت، خونریزی و…
  • عدم استفاده از بیهوشی

چه زمانی برای رادیولوژی مداخله‌ای به پزشک مراجعه کنیم؟

تصویربرداری و نمونه‌برداری به روش‌های مختلفی مانند استفاده از اشعه ایکس، سونوگرافی، ام‌.آر.آی، اسکن، پزشکی هسته‌ای، اسکن تومورگرافی کامپیوتری یا ICD اسکن تومورگرافی انتشار پوزیترون یا pc و بسیاری از روش‌های دیگر انجام می‌شود.

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۶-۱۰۳۶۰۹_Chrome.jpg

هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی از کدام روش برای هدایت و تشخیص بیماری‌اش استفاده شود مگر آن که به پزشک متخصص مراجعه کند.

از این‌رو اگر زمانی دچار بیماری‌هایی شدید که نیاز به تصویربرداری داشت در مرحله اول باید به متخصص رادیولوژی مراجعه کنید تا روش مناسب تصویربرداری را برای شما تشخیص دهد. همچنین اگر لازم بود شما را به دکتر مغز و اعصاب نیز ارجاع دهد.

اگر هم شرایط مراجعه حضوری ندارید لازم نیست نگران باشید. سایت پذیرش ۲۴ به منظور آسان کردن روند تشخیص و درمان، امکان ویزیت و معاینه آنلاین توسط گوشی تلفن همراه را تنها با سایت پذیرش ۲۴ امکان پذیر کرده است.

بنابراین فقط کافی است با مراجعه به این سایت با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در ارتباط باشید و معاینه شوید و در کمترین زمان ممکن سلامتی خود را به دست آورید.

سوالات متداول رادیولوژی مداخله‌ای

روش رادیولوژی مداخله‌ای برای همه افراد مناسب است؟

همانطور که در متن مقاله هم اشاره شد، برای تشخیص و انتخاب بهترین روش باید حتما به دکتر رادیولوژی مراجعه کنید تا براساس شرایط‌تان بهترین روش به شما پیشنهاد شود.

دوران نقاهت بعد از این روش چقدر است؟

رادیولوژی مداخله‌اب معمولا برای تشخیص درست‌تر و هدایت بیماری وگاها درمان استفاده می‌شود اما به دلیل اینکه فقط یک برش سطحی و کوچک بر روی بدن بیمار ایجاد می‌شود، معمولا دوران نقاهت طولانی و خاصی ندارد.

قبل از اینترونشن چه آمادگی‌هایی لازم است؟

۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام رادیولوژی مداخله‌ای باید ناشتا باشید و از به همراه داشتن جواهرات خودداری کنید. همچنین اگر سیگار یا مواد مخدری استفاده می‌کنید یا بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
insideradiology.com.auhopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا