جراحی بسته مغز و نخاع (نورواینترونشن) چیست؟

شاید یکی از بدترین و سخت‌ترین لحظات ممکن برای هرفردی در زندگی‌اش، زمانی باشد که به علت رنج بردن از یک بیماری به پزشک مراجعه کند اما پزشک و علم پزشکی نتواند کاری برای درمان اون انجام دهد.

متاسفانه این موضوع دردناک به‌ویژه برای کسانی که از مشکلات مختلف مغزی و نخاعی رنج می‌برند وجود داشته است؛ اما چند سالی می‌شود که با بهره‌گیری از نوع خاصی از درمان و جراحی‌ها دیگر کمتر بیماری با چنین موقعیت ناامیدکننده‌ای روبه‌رو می‌شود.

جراحی بسته مغز و نخاع یا نورواینترونشن یک روش کم‌تهاجم اما موثر و پرکاربرد است که با استفاده از آن از طریق عروق خونی انجام می‌شود. نورواینترونشن از زیرشاخه‌های جدید علم عصب‌شناسی است که برای درمان اختلالات مربوط به سر و گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که این روش درمانی از جدیدترین و کم‌عارضه‌ترین انواع درمان برای مشکلات سخت و پیچیده مربوط به مغز و نخاع است، قصد داریم در این مقاله به‌طور مفصل درباره آن صحبت کنیم تا شما به خوبی با این روش آشنا شوید.

نورواینترونشن چیست؟

مغز و نخاع اعصاب مرکزی بدن را تشکیل می‌دهند که تمامی فعالیت‌های درونی و بیرونی، آگاهانه یا غیرارادی و به‌طور کلی حیات انسان را تحت کنترل خود دارند.

در سال‌های اخیر علی‌رغم پیشرفت زیادی که در علم پزشکی حاصل شده اما هنوز هم بسیاری از بیماری‌های مربوط به اعصاب مرکزی بدن (مغز و نخاع) یا باید از طریق جراحی‌های عمیق و بسیار سخت و پیچیده مغزی و نخاعی انجام می‌شدند.

جراحی بسته مغز و نخاع
جراحی بسته مغز و نخاع

مشکل این جراحی‌ها این بود که این عمل‌های جراحی به دلیل سختی و دشواری بسیار زیادشان علاوه‌بر عوارض متعدد توسط هر دکتری هم انجام نمی‌شد و پیدا کردن دکتری که ریسک انجام آن‌ها را بپذیرد بسیار سخت بود.

درکنار موارد ذکر شده؛ تعداد زیادی از این نوع بیماری‌ها عملا درمان‌پذیر نبودند و حتی با جراحی‌ هم امکان درمان آن‌ها وجود نداشت.

اما خوشبختانه با ابداع روش نورواینترونشن بسیاری از بیماری‌هایی که امکان درمان برایشان وجود نداشت یا ریسک درمانشان زیاد بود، بدون نیاز به جراحی‌ باز یا درمان‌های تهاجمی قابل درمان هستند.

متخصص جراحی مغز و اعصاب با استفاده از یک کاتتر کوچک و نازک و وارد کردن آن به یکی از رگ‌های کشاله ران؛ آن را به سمت محل آسیب‌دیده مغز هدایت می‌کند تا بهره‌گیری از ابزار و وسایل خاص عروق مورد نظر را باز یا حتی مسدود کند.

نورواینترونشن برای چه بیماری‌هایی مورد می‌تواند موثر باشد؟

با تمام مزایایی که این روش دارد اما باید بدانید که متاسفانه تمام بیماری‌ها و اختلالات مغزی و نخاعی را نمی‌توان با استفاده از آن درمان کرد. در ادامه برخی از عارضه‌های مربوط به کمر و مغزی که با این روش امکان درمان آن‌ها وجود دارد را برایتان نام خواهم برد.

درمان آنوریسم مغزی با نورواینترونشن

در این روش با تشخیص پزشک متخصص درمان به شکل بستن آنوریسم به واسطه استندها، کویل‌گذاری یا بالون‌گذاری با روش بسته و بدون نیاز به شکافتن جمجمه انجام می‌شود.

درمان تومورهای درون رگی مغز با نورواینترونشن

با بهره‌گیری از روش آمبولیزاسیون یا همان بستن راه رگ‌های تغذیه کننده تومورهای مغز و نخاع می‌توان به درمان آن‌ها تا حد زیادی کمک کرد.

درمان سکته مغز با نورواینترونشن

سکته کردن در اثر قطع شدن خونرسانی به قسمتی از بدن اتفاق می‌افتد. معمولا علت آن هم مسدود شدن رگ‌های تعذیه‌کننده به واسطه لخته‌های خونی می‌باشد که در این روش با خارج کردن لخته‌ خونی مسدودکننده می‌توان عوارض سکته مغزی و نخاعی را به حداقل رساند.

درمان ناهنجاری‌های وریدی با نورواینترونشن

ازجمله درمان‌هایی که با روش جراحی بسته انجام می‌شود می‌توان به درمان تنگی رگ‌ها با کمک استنت و بالون یا همان آنژیوپلاستی اشاره کرد.

درمان تنگ بودن کانال مغزی-نخاعی با نورواینترونشن

تنگی کانال مغزی-نخاعی اگر مادرزاد نباشد، معمولا به دلیل لخته‌های خونی، تجمع چربی و…. به وجود می‌آید که تمامی این موارد با روش نورواینترونشن درمان‌پذیر هستند.

جراحی نورواینترونشن چگونه انجام می‌شود؟

این جراحی انواع مختلفی دارد که بسته به نوع بیماری متخصص مغز و اعصاب تشخیص می‌دهد که از کدام روش باید استفاده شود.

جراحی نورواینترونشن
جراحی نورواینترونشن

اما نحوه کلی این جراحی به این صورت است که در ابتدا یک سوراخ کوچک و سطحی بر روی پوست بدن (معمولا کشاله ران) ایجاد می‌شود تا کاتتر و ابزارهای لازم مانند سوزن‌های نازک و کوچک یا لوله‌ها از طریق آن وارد رگ بشوند.

بعد از وارد کردن ابزار مورد نیاز، پزشک متخصص باید آن‌ها را به سمت عروق مورد نظر در مغز یا نخاع هدایت کند. این هدایت با بهره‌گیری از ابزارووسایل پیچیده و فناوری‌های جدید تصویر برداری در علم پزشکی و توسط دکتر متخصص جراح مغز و اعصاب انجام می‌شود.

جالب است بدانید در جراحی‌های بسته، پزشک قدرت مانور کمتری دارد اما این موضوع تا حدامکان توسط ابزارهای تصویربرداری حل شده و به پزشک کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

پس از آنکه ابزارها به قسمت مورد نظر رسیدند، با توجه به نوع بیماری اقدام‌های مسدود کردن، باز کردن، بالون زدن داخل رگ، استنت‌گذاری و… انجام می‌شود.

این روش جراحی بیهوشی نداشته و به همین دلیل هم دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد. همچنین کمترین میزان عوارض ممکن را هم دارد.

چه کسانی برای جراحی نورواینترونشن کاندید مناسبی هستند؟

همه افراد می‌دانند که تشخیص نوع درمان فقط‌وفقط از عهده پزشک متخصص آن بیماری برمی‌آید؛ روش نورواینترونشن هم مستثنی از این قاعده نیست.

در حقیقت فرد بیمار باید ابتدا به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند، آزمایشات و معاینه‌های لازم برای او انجام شود و پس از تشخیص بیماری مشخص شود که چه روشی برای درمان او می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

اما اگر علاقه دارید قبل از انجام هرگونه عمل جراحی یا درمانی نظر پزشکان متعددی را بدانید و زمان کافی برای مراجعه حضوری به پزشکان را ندارید، سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴ در کنار شماست.

شما می‌توانید با مراجعه به این سایت یا نصب اپلیکیشن آن به راحتی تعدا زیادی دکتر مغز و اعصاب آنلاین دسترسی دارید و می‌توانید توسط آن‌ها ویزیت شوید.

سوالات متداول در جراحی بسته مغز و نخاع (نورواینترونشن)

چه زمانی مشخص می‌شود که نورواینترونشن برای درمان موثر است یا خیر؟

همانطور که در مقاله هم اشاره کردیم، قبل از هرچیزی باید دکتر اورولوژیست با اسکن‌ها و آزمایشات تشخیص دهید مشکل دقیقا در کدام قسمت بدن است و پس از آن دکتر مغز و اعصاب تعیین کند از چه روشی برای درمان باید استفاده شود.

کدام پزشکان می‌توانند از این روش استفاده کنند؟

این روش یک جراحی حساس است که حتما باید توسط دکتر متخصص مغز و اعصاب یا نورواینترونشنیست انجام شود و جزو درمان‌های تخصصی به شمار می‌رود.

تمامی مشکلات عروقی با این روش درمان می‌شوند؟

خیر. این روش به دلیل بسته بودن نوع جراحی دسترسی زیادی به پزشک نمی‌دهد و برای تمام بیماری‌های وریدی قابل انجام نیست.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
pubmed

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود حسینی
محمود حسینی
4 ماه قبل

بسیار عالی و آموزنده و مفید

دکمه بازگشت به بالا