سرطان دهان چیست؟ هر آنچه درباره آن باید بدانید!

سرطان دهان (oral cancer) یکی از بیماری‌هایی است که در افراد مختلف دیده می‌شود. با توجه به این که سن سرطان دهان و سایر سرطان‌ها نسبت به گذشته پایین آمده است، ‌ بهتر است اطلاعاتی را در این مورد داشته باشید. به‌علاوه روش‌های پیشگیری و درمانی را در زمینه‌این بیماری بدانید. برای درمان این نوع سرطان باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد و از روش‌های درمانی بهره برد.

سرطان دهان
سرطان دهان

سرطان دهان(oral cancer) چیست و چه بخش‌هایی را درگیر می‌کند؟

سرطان دهان(oral cancer) به نوعی از سرطان گفته می‌شود که قسمت‌های تشکیل دهنده حفره دهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بخش‌هایی مانند لب، لثه، سقف دهان، گلو، زیر زبان و … هر کدام ممکن است در این سرطان درگیر شوند. از این رو ممکن است نام سرطان دهان و لثه، سرطان دهان و گلو، سرطان دهان و زبان و … را در این زمینه بشنوید. این سرطان به‌صورت یک زخم یا توده در دهان ظاهر می‌شود و از بین نمی‌رود.

هر سال حدود ۵۰ هزار نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا شده که ۷۰ درصد آن‌ها مرد هستند. اگر می‌خواهید بدانید آیا سرطان دهان کشنده است؟ باید بگوییم که در صورتی این بیماری به‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌توانند کشنده باشد. ابتدا باید بدانید که سرطان دهان چقدر خطرناکه و علائم آن چیست؟

علائم سرطان دهان و لثه

علائم و نشانه‌های سرطان دهان و زبان یا لثه معمولاً شامل موارد زیر است:

  • زخم لب یا دهان که به‌مرور زمان خوب نمی‌شود
  • ایجاد لکه سفید یا قرمز در داخل دهان جزو علائم اولیه سرطان دهان
  • لق شدن دندان‌ها بدون علت خاص
  • رشد توده در داخل دهان
  • درد در نواحی مختلف دهان
  • گوش درد
  • بلع دشوار یا دردناک

علت سرطان دهان (oral cancer) چیست؟

عوامل مختلفی را می‌توان علت سرطان دهان (oral cancer) دانست. استفاده از سیگار، الکل و مواد مخدر، سابقه خانوادگی و ژنتیک، برخی از سویه‌های HPV، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در سنین پایین و عواملی از این قبیل می‌توانند سبب ایجاد سرطان دهان شوند.

سن سرطان دهان را نمی‌توان به سن خاصی محدود کرد. ممکن است این نوع سرطان سال‌ها طول بکشد تا رشد کند و قابل تشخیص باشد. اکثر افراد پس از سن ۵۵ سالگی متوجه این بیماری می‌شوند. از طرفی مردان دو برابر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پیشگیری از سرطان دهان

قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است. سبک زندگی سالم، عدم استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی، خودداری از رفتارهای پرخطر که سبب فعال شدن ویروس HPV , HIV در بدن می‌شوند، استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی و … می‌تواند تا حد زیادی مانع از بروز سرطان دهان و گلو شده و احتمال نیاز شما را به دکتر سرطان در هر زمینه‌ای کاهش دهد.

با این حال در صورتی که متاستاز سرطان دهان (oral cancer) اتفاق افتاد و علائم اولیه سرطان دهان را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر باید برای درمان اقدام کنید.

نحوه تشخیص و درمان سرطان دهان(oral cancer)

معمولاً نحوه تشخیص سرطان دهان بدین صورت است که پزشک توده یا علائم سرطان دهان و گلو را بررسی می‌کند. اگر عفونت یا علائم سرطان دهان و لثه و … دیده شد، برای تشخیص میزان متاستاز سرطان دهان، آزمایش‌هایی را برای پزشک تجویز کرده و از روش‌های تشخیصی مانند آندوسکوپی، ‌ تصویربرداری و مواردی از این قبیل نیز بهره می‌برد.

البته باید دقت داشته باشید که هر زخمی به علت سرطان نیست. زخم‌هایی که بر اثر آفت دهان ایجاد می‌شوند، طی چند روز رو به بهبود می‌روند. فرق آفت و سرطان دهان نیز همین مورد است که باید به آن توجه شود.

درمان سرطان دهان

درمان این نوع سرطان بسته به میزان پیشرفت آن ممکن است متفاوت باشد. جراحی سرطان دهان، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و درمان‌های دارویی برای این افراد تجویز می‌شود. گاهی اوقات پس از برداشتن یک تومور، ممکن است نیاز باشد تا جراحی ترمیمی دهان انجام گیرد.

درمان خانگی سرطان دهان (oral cancer) بیشتر در زمینه بهبود زخم‌های ایجاد شده است. در طی دوره‌های درمان، باید برای جلوگیری از ایجاد عفونت در قسمت‌های مختلف دهان، از روش‌های درمان خانگی سرطان دهان بهره برد. استفاده از شوینده‌های مناسب، مواد غذایی که در بهبود زخم مناسب است، می‌توانند در درمان سریع‌تر زخم‌ها مفید واقع شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است در طول دوره زندگی، بارها شاهد بروز زخم در دهان، لب، لثه و … باشید. اکثر این زخم‌ها به علت بیماری آفت دهان است؛ اما در صورتی که زخم به‌مرور زمان خوب نشد و مدت زمان طولانی باقی ماند، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

عکسهای از سرطان دهان در این زمینه به شما کمک می‌کند تا مقایسه‌ای بین زخم دهان خود و زخم‌های سرطانی داشته باشید. به‌علاوه اگر توده‌ای را در هر قسمت از دهان خود حس می‌کنید. برای بررسی آن مشاوره پزشکی از دکتر سرطان دهان (oral cancer) دریافت کنید. پس باید نشانه‌های سرطان زبان را جدی بگیرید! و از انواع سرطان دهان (oral cancer) خود را مراقبت کنید.

درمان سرطان دهان
درمان سرطان دهان

پذیرش ۲۴ و ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی

این روزها، وقت کم یکی از دغدغه‌های اکثر افراد است و همین عامل هم سبب می‌شود تا بررسی‌های پزشکی به تأخیر افتد. با این حال روش‌های به روز و مناسبی برای افراد وجود دارد تا از آن‌ها بهره ببرند. پذیرش ۲۴، این امکان را به شما می‌دهد که به‌صورت غیرحضوری مشاوره پزشکی دریافت کنید. اگر تصور می‌کنید علائم سرطان دهان و زبان را دارید، شما هم می‌توانید به‌راحتی با تیم پذیرش ۲۴ در ارتباط باشید و از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

سوالات متداول سرطان دهان (oral cancer)

  • آیا هر زخمی نشان دهنده سرطان دهان است؟

خیر. ممکن است زخم به علت عفونت یا آفت دهان اتفاق افتد.

  • آیا سرطان دهان قابل درمان است؟

بله. در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، امکان جلوگیری از پیشرفت آن وجود دارد.

  • بهترین روش درمانی برای سرطان دهان و گلو چیست؟

هر روش درمانی، مزایای خود را دارد؛ اما با توجه به پیشرفت بیماری و با تشخیص پزشک، بهترین روش درمان برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

۳.۷/۵ (۱۲ نظر)

منبع
mayoclinic.orgwebmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
21 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
9 ساعت قبل

سلام. من همیشه دهانم افت میزنه خیلی اذیت میشم بیشتر مواقع نمیتونم چیزی بخورم لطفا راهنماییکنسد احتمال داره سرطان باشه

مهدیه
مهدیه
5 روز قبل

من طرف لپ ام افت زده

مریم
مریم
6 روز قبل

سلام اگه زبان زخم بشه ودیر درمان کنیم وزبان از بغل پاره شده باشه وچندماه طول بکشه آیا احتنال داره سرطان باشه باتوجه ب اینکه دیابت هم داشته باشیم

عزیزه
عزیزه
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من نزدیک دوازده ساله یه توده قرمز مایل به بنفش سمت چپ زبانم دارم نه دردی داره و ن خونریزی ب دکتر مراجعه کردم گفتن همانژیون زبانه الان دندون پزشکم اصرار دارن دوباره ب پزشک مراجعه کنم و نمونه برداری بشه ولی دکتر قبلی تاکید داشتن دستکاری انجام نشه تا بوقت خونریزی ک با لیزر انجام بدن الان من چکارکنم؟

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام‌ انتهای دهانم سقف دهان سمت راست حدود۲ماه یه جوش یا غده ماننداندازه عدس دزاومده غذای داغ خوردم گلوم سوخت بعد ازاون دراومد گاهی چیزسفت ویا ادویه بهش میخوره سفت میشه کمی بعد شل میشه ولی دست میزنم ازبین نمیره محونمیشه سابقه افت هم ازبچگی دارم وراثتی امکانش هست خطرناک باشه بسیارهم استرسی هستم ممنونم راهنمایی کنید

بیمار
بیمار
2 ماه قبل

دهان من چند سالی هس که ملتهب شده و قدری بوی بد گرفته. مزه دهانم تغییر کرده. روی زبانم سفیدی می بنده. دهانم همیشه قرمز و ملتهب هس. آیا نشانه سرطانه؟

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بیمار
1 ماه قبل

سلام ، هر چه سریعتر به جراح فک و صورت مراجعه نمایید

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام من دوماه است داخل گونم سفد طور صوری یا رگ مانند است چکار کنم

دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی
دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی

امیر
امیر
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی داره

لیلاعایقی
لیلاعایقی
3 ماه قبل

سلام چ مدت طول می‌کشد تا تاول‌ های دهان از بین برود

سیدجوادطاهری
سیدجوادطاهری
پاسخ به  لیلاعایقی
2 ماه قبل

سلام چندروزاست قسمت‌هایی از زبانم میسوزدوحالت تاول هم داردعلت چیست ۶۳سالم هست

فریده
فریده
پاسخ به  سیدجوادطاهری
24 روز قبل

سلام من حدود دو ماه هست کنار زبانم اول تاول زد وبعد پاره شد وسوراخ شده خیلی دردناکه چکار کنم

محمد علی
محمد علی
3 ماه قبل

سلام وقت ناهار شام میخورم ایقددندان درد میکنه لطفا بگوید چکار کنم

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط محمد علی
ارکان
ارکان
3 ماه قبل

سلام درون دهانم یک توده سفید خشک کوچک چسپیده ب طرفی داخلی لثه دارم رشد آن خیلی ضعیف است،همانند دندان سفت و محکم است ده سالی است ک دارم اوایلش فکر میکردم دندانه الان هم نمی دانم چیست
نمی دانم سرطان دندان است یا ن؟

علی
علی
پاسخ به  ارکان
2 ماه قبل

سلام سریعا بروید یه دکتر درس درمان ۸۰درصد سرطان است

درین سادات سید جواد
درین سادات سید جواد
5 ماه قبل

سلام من دوهفتس که سقف دهانم برجسته ودردناک شده میشه راهنماییم کنید چه دکتر متخصصی باید برم

بشیری
بشیری
پاسخ به  درین سادات سید جواد
3 ماه قبل

سلام ببخشید الان یک ماهه که سقف دهانم به اندازه یک عدس برجسته شده سفته و ردی هم نداره نمیدونم به چه دکتری مراجعه کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی
دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی
پاسخ به  بشیری
2 ماه قبل

دکتر بیماری های دهان بیمارستان امام خمینی

رقیه
رقیه
11 ماه قبل

باسلام وخسته نباشی چند هفته آب دهانمو که قوت میدم گلوم درد داره امروز متوجه شدم آخر زبونم سفیدی با دون دونی شده خیلی ترسیدم که سرطان باشه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

معصومه فتحی
معصومه فتحی
1 سال قبل

سلام من زبونم دون دون قرمز شده و توگلومم توده حس میکنم آیا نشانه سرطان دهان است

دکمه بازگشت به بالا