برفک دهان نوزاد چیست؟ تشخیص و درمان برفک دهان نوزاد

همه چیز درباره برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد (Baby’s mouth thrush) یکی از مشکلات شایعی است که امکان دارد برای بسیاری از نوزادها و کودکان پیش آید و آن‌ها را هنگام مکیدن یا خوردن غذا با مشکل مواجه کند. البته درباره‌ی این مشکل جای نگرانی نیست، زیرا می‌توان آن را به‌راحتی درمان کرد.

حال ما تصمیم داریم در ادامه مقاله اطلاعات کاملی را در رابطه با این مشکل در اختیارتان قرار دهیم تا به‌طورکامل با این مشکل و مسائل مربوط به آن آشنا شوید و بتوانید از بهترین درمان‌ها برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.

برفک دهان نوزاد چیست و تا چه حد خطرناک است؟

در پاسخ به سوال برفک دهان نوزاد چیست و تا چه حد خطرناک است، باید گفت که این مشکل یک نوع عفونت مخمری به‌شمار می‌آید که خطری ندارد. این عفونت بیشتر در قسمت‌هایی چون لب‌ها، حفره‌های دهانی و گلو ظاهر می‌شود و می‌تواند با درد همراه باشد.

برفک دهان درحقیقت لکه‌های سفید رنگ یا زرد خامه‌ای شکل است که خطری برای فرزند شما ندارد، اما می‌تواند او را ناراحت و بهانه‌گیر کند. همچنین از آنجایی که در نحوه شیر خوردن نیز اختلال به‌وجود می‌آورد، باعث ناراحتی و نگرانی شما نیز خواهد شد.

اما باید بدانید که این مشکل در نهایت با تمام سختی‌ها و ناراحتی‌ها برطرف می‌شود، از همین رو توصیه می‌شود در صورت مواجه با چنین مشکلی، به دکتر دهان و دندان مراجعه کنید تا با انجام دستورالعمل‌های لازم، درد کودک را تسکین دهید و دوره درمان را به‌زودی به پایان برسانید.

برفک دهان نوزاد به چه علت ایجاد می‌شود؟

بدن تمامی انسان‌ها میزبان مدل‌های مختلفی از باکتری است که برخی از آن‌ها به عفونت منجر می‌شوند. در رابطه با عفونت قارچی برفک نیز باید گفت که این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که تعادل در بدن بهم می‌خورد. دقت داشته باشید که برخی از نوزادان اولین بار در کانال زایمان دچار قارچ و عفونت‌های قارچی می‌شوند و پس از آنکه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، تعادل در بدن بهم می‌خورد و همین موضوع باعث ایجاد برفک می‌شود.

این مشکل معمولا هنگام تولد به‌وجود می‌آید و به‌ همین دلیل بروز آن را مربوط به دوره نوزادی و چند ماهگی می‌دانند. البته اگر کودکان در سنین بالاتر برای مقابله با دیگر انواع عفونت از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند نیز امکان دارد به این مشکل مبتلا شوند، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید نیز می‌شوند.

این نکته را درنظر داشته باشید که عفونت قارچی برفک واگیردار است و امکان دارد بین مادر و نوزاد رد و بدل شود. درواقع اگر نوزاد شما به برفک دهان مبتلا باشد، شیر دادن مادر به او باعث می‌شود که این قارچ روی نوک سینه‌های مادر ایجاد شود. البته برعکس این موضوع نیز وجود دارد و مادر می‌تواند این قارچ را به نوزاد انتقال دهد.

تشخیص برفک دهان نوزاد

حال شاید برایتان درباره‌ی تشخیص برفک دهان نوزاد سوال پیش آید که چگونه می‌توان چنین مشکلی را تشخیص داد؟ برای تشخیص برفک دهان نوزاد کافی است روی زبان کودک خود را نگاه کنید. اگر متوجه لکه‌هایی سفید رنگ یا زرد رنگ که مربوط به برفک هستند شدید، می‌توانید به دکتر دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.

البته اگر خیلی نگران هستید و می‌خواهید هرچه سریعتر متوجه این مشکل شوید تا درمان را شروع کنید، باید بدانید که امکان ویزیت آنلاین دندانپزشکی نیز امروزه فراهم شده است و شما می‌توانید با فرستادن عکس از زبان و دهان کودک خود به پزشک، متوجه این مشکل شوید. علائم این بیماری عبارتند از:

  • مشاهده تکه‌هایی شبیه به پنیر دلمه بسته شده روی لب‌ها و داخل دهان نوزاد که به‌راحتی شسته نمی‌شوند.
  • گریه کردن کودک زمان خوردن شیر یا مکیدن پستانک و شیشه شیر
  • لکه‌های برجسته، تکه‌ای و به‏رنگ قرمز روشن یا تیره در قسمت کشاله ران و زیر پوشک

برفک دهان نوزاد درد دارد؟

یکی از سوالاتی که برای اکثر مادران پیش می‌آید، این است که آیا برفک دهان نوزاد درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برفک زبان نوزاد یک مشکل قابل حل و ساده است، اما با این حال می‌تواند برای کودک شما ناخوشایند و دردناک باشد، زیرا این مشکل در خوردن نوزاد مشکل ایجاد می‌کند و مسلما باعث کلافگی او می‌شود.

آیا راهی برای پیشگیری و جلوگیری از برفک دهان نوزاد وجود دارد؟

شاید با خواندن مقاله تا به اینجا برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا راهی برای جلوگیری و پیشگیری از برفک نوزادان وجود دارد؟ در جواب باید گفت که برخی از نوزادان به‌طور طبیعی مستعد مبتلا شدن به این عفونت قارچی هستند، اما اقداماتی نیز وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان احتمال بروز این مشکل را کاهش داد.

  1. جرقه‌ی شروع این بیماری، با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها زده می‌شود، از همین رو توصیه ما به شما این است که هیچوقت به کودک خود، خودسرانه آنتی‌بیوتیک ندهید و حتما مصرف این دارو را تحت نظر پزشک انجام دهید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که عفونت‌های ویروسی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شوند.
  2. دومین مورد که در پیشگیری از این بیماری تاثیر دارد، این است که اگر در دوران بارداری به عفونت قارچی واژن مبتلا شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا به‌طور کامل مشکل شما درمان شود، زیرا در غیر این صورت این قارچ حین زایمان به فرزند شما انتقال پیدا خواهد کرد.
  3. مورد بعدی که لازم است به آن نیز توجه داشته باشید، ترشح یا درد در قسمت نوک سینه است. اگر شما در زمان شیردهی این موارد را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید تا معاینات مربوط به عفونت مخمری انجام شود. دقت داشته باشید که مبتلا بودن شما به این عفونت، باعث انتقال آن به دهان نوزاد نیز خواهد شد.
  4. به‌طور منظم پستانک، شیشه شیر و شیردوش که با سینه مادر در تماس مستقیم است را ضدعفونی و استرلیزه کنید، زیرا امکان دارد این موارد به‌دلیل آلودگی باعث عفونت در دهان کودک شما و ابتلای او به برفک شوند.
  5. از دیگر توصیه‌هایی که برای شما داریم، شستن و خشک کردن سینه‌ها پس از هر بار شیردهی است. این کار از رشد باکتری و میکروب در قسمت نوک سینه جلوگیری می‌کند و مشکلی را در زمان شیر خوردن برای نوزاد به‌وجود نمی‌آورد.
  6. لباس‌های زیر خود را به‌طور منظم با آب داغ بشویید و آن‌ها را در آفتاب خشک کنید تا میکروبی روی آن‌ها باقی نماند. همچنین توصیه می‌شود جنس لباس‌های زیر خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه ندارند و باعث رشد میکروب و باکتری نشوند.
درمان برفک دهان نوزاد
درمان برفک دهان نوزاد

درمان برفک دهان نوزاد

پس از آنکه پزشک بیماری برفک دهان نوزاد را تشخیص داد با تجویز داروهای لازم این مشکل را درمان خواهد کرد. روند درمان برفک دهان نوزاد معمولا هم برای مادر و هم نوزاد خواهد بود تا این بیماری از یکی به دیگری منتقل نشود. معمولا تجویز پزشک در چنین مواردی قطره و ژل مناسب خواهد بود که در صورت نیاز مادر نیز باید از داروها استفاده کند.

 درمان خانگی برفک دهان نوزاد

بسیاری از مادرها به‌دنبال درمان خانگی برفک دهان نوزاد هستند که در این باره باید گفت برخی از کارها به درمان این مشکل کمک می‌کنند، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هیچ تحقیق و بررسی علمی روی این درمان‌ها انجام نشده و بهتر است پیش از استفاده از آن‌ها حتما با پزشک مشورت کنید.

اضافه کردن لاکتوباسیل از جمله موارد درمانی برای برفک دهان نوزاد است که به پیشنهاد پزشک باید به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. همچنین درمان‌های خانگی دیگری نیز نظیر استفاده از گریپ فروت، روغن نارگیل و سودا نیز به برطرف شدن مشکل کمک خواهد کرد؛ البته مصرف این موارد برای درمان برفک دهان نوزاد دو ماهه یا برفک دهان نوزاد سه ماهه سخت خواهد بود و توصیه می‌شود از این درمان‌ها برای کودکان بزرگ‌تر استفاده کنید.

درمان برفک دهان نوزاد با فلوس

استفاده از فلوس یک روش درمان گیاهی برفک دهان نوزاد است و فلوس در طب سنتی استفاده گسترده‌ای دارد. این گیاه علاوه بر درمان برفک دهان نوزاد برای درمان مشکلات دیگر مانند مشکلات گوارشی، روده، کبد و … نیز استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید از این شیوه درمان استفاده کنید، اما بهتر است فرزندتان تحت نظر پزشک باشد تا درمان به‌خوبی صورت گیرد.

یکی از راهکارهایی که متخصص طب سنتی آن را برای درمان برفک دهان نوزاد مناسب می‌داند، استفاده از جوش شیرین است. بنابراین باید جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و سپس با انگشت خود دهان نوزاد را با این ترکیب بشویید.

داروی برفک دهان نوزاد

تا به اینجا چند روش درمان برای برفک دهان نوزاد معرفی کردیم، حال اگر شما از هیچ یک نتیجه موردنظر را نگرفته‌اید، می‌توانید از داروی برفک دهان نوزاد یعنی نیستاتین یا قطره برای برفک دهان نوزاد استفاده کنید. این دارو در بخش تجربه‌های مربوط به برفک دهان نوزاد نی نی سایت به‌عنوان یک دارو موثر معرفی شده که افراد از استفاده‌ی آن نیز نتیجه مطلوبی را مشاهده کرده‌اند.

البته مصرف این دارو نباید سرخود و بدون مشورت با پزشک انجام شود، زیرا میزان و دوره‌ی مصرف آن برای هر نوزاد متفاوت خواهد بود. همچنین دقت داشته باشید که دوره مصرف را کامل انجام دهید و اگر بیماری تا اواسط دوره مصرف دارو بهبود پیدا کرد، مصرف دارو را قطع نکنید و آن را به پایان برسانید.

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله درباره‌ی یکی از مشکلات شایع که امکان دارد برای نوزادان و کودکان پیش آید صحبت کردیم. همچنین راه‌های پیشگیری و درمان قطعی برفک دهان نوزاد را نیز گفتیم؛ بنابراین اگر متوجه چنین مشکلی شدید، در ابتدا به دکتر برفک دهان مراجعه کنید تا تشخیص نهایی مشخص شود.

درصورتی که تشخیص پزشک نیز برفک زبان نوزاد بود، باید دستورالعمل‌هایی که به شما برای تسکین و درمان گفته می‌شود را به‌شکل مرتب و درست انجام دهید تا کودک شما در کوتاه‌ترین زمان به شرایط ایده‌ال و سلامتی برسد؛ فراموش نکنید که در نهایت این عفونت از بین می‌رود و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

گفتگوی آنلاین با متخصص اطفال و کودکان

۳/۵ (۱۵ نظر)

منبع
whattoexpectnhs

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بانو حبیبی
بانو حبیبی
19 روز قبل

دخترم ۱۰ ماهه است رو زبانش سفید است چکار کنم خوب بشه پزشک دارو داده اما خوب نشده

رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر دختر من برفک دهان داره خوب نمیشه بردم دکتر نیستادین نوشت ولی بازم خوب نشد ۳ ماهشه لطفا کمکم کنین

سویتا
سویتا
7 ماه قبل

برای جلوگیری برفک دهان نوزاد چی کارکنم

۱۲
۱۲
10 ماه قبل

سلام.ما برفک دها ن کودک خود را با آب سیب برطرف کردیم .

درخشا
درخشا
پاسخ به  ۱۲
7 ماه قبل

چطوری؟

امیرعلی
امیرعلی
پاسخ به  ۱۲
2 ماه قبل

سلام چطوری بچم دهنش برفک زده

نیلدا
نیلدا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید دخترم ۵ماهه هست هر کاری میکنم برفک دهانش خوب نمیشه نیستاتین هم استفاده کردم

نرجس
نرجس
پاسخ به  نیلدا
2 ماه قبل

سلام نیستات بریز روی پارچه تمیز ضد عفونی شد با انگشتت کل دهانش انگشت بکش سه شب اینکار کنید از بین میره

جواد شکفته
جواد شکفته
1 سال قبل

سلام دهان نوزادم روی زبان وکنار دهان برفک زده وته دهان کمی قرمزی دیده میشه دارو چی بدم خوب شه خیلی بهانه گیری میکنه درضمن سرما خورده وسرفه میکنه ممنون

فاطمه کریمی
فاطمه کریمی
1 سال قبل

با سلام دختر بیست روزه ی من دهانش برفک زده بهترین دارو چیه براش چون هم ژوله استفاده کرده کردم هم نیستات خوب نمیشه

سانی
سانی
1 سال قبل

سلام امروز متوجع شدم دخترم دهنش دون دون های سفید زده همچنین لب هاش ازچی میتونه باشه خطرناکه یان؟؟ درمانش چیع؟

اوینا
اوینا
1 سال قبل

سلام .دختر دوماهه دارم که دچار برفک دهان شده اول از روی زبونش شروع شدوبعد دوروز همه دهانش پیشرفت کرده.باید چکار کنم تا بهتر بشه.ممنونم

هاکان
هاکان
پاسخ به  اوینا
1 سال قبل

سلام پسر ۵ماهه دارم برفک دهان داره هر داروی میدم خوب نمیشه .در حد ی نقطه میشه دوباره برمیگرده

زهرا خداوردی زاده
زهرا خداوردی زاده
پاسخ به  هاکان
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید دخترم ۹ ماه دارد ودهانش زخم شده وروی زبانش سفید دوبار قطره نیستات را استفاده کردم خوب میشه ولی دوباره برمیگرده چکار کنم به نظرتون

دکمه بازگشت به بالا