عارضه شوری دهان را چگونه می‌توان درمان کرد؟

احساس طعم شوری در دهان یکی از مسائلی است که ممکن است پس از بیدار شدن از خواب یا پس از چشیدن یک غذای پرنمک تجربه کنید. در اصل آن چه به‌عنوان شوری دهان در طب سنتی و کلاسیک به آن پرداخته می‌شود، یک عارضه طولانی‌مدت و همراه با دیگر نشانه هاست. در این مقاله بیشتر با این بیماری و مسائل مربوط به آن آشنا می‌شوید.

عوارض شوری دهان
عوارض شوری دهان

عارضه شوری دهان (Salty mouth disease) چیست؟

خشکی و شوری دهان از مشکلاتی است که فرد را ممکن است درگیر کند و پس از ساعت‌ها هنوز هم این عوارض را در دهان خود حس کند. در عارضه شوری دهان (Salty mouth disease) فرد بدون هیچ دلیل خاصی مانند خوردن غذای نمک‌دار، شوری را در دهان خود احساس می‌کند و این مشکل به‌مرور آزاردهنده می‌شود. علت شوری بزاق دهان باید مشخص شود تا فرد بتواند مشکل را درمان کند. افراد اکثرا شروع به جستجوی اطلاعاتی مانند علت شوری دهان نی نی سایت یا دیگر سایت‌های اول می‌کنند. اگر می‌خواهید علت و درمان خانگی شوری دهان را بدانید همراه ما باشید.

علائم عارضه شوری دهان

قبل از هر چیز باید علائم مربوط به عارضه شوری دهان را بدانید. علائمی مانند بزاق غلیظ، گرفتگی صدا، بوی بد دهان، تشنگی شدید و در نهایت علائم ویژه این عارضه یعنی شور بودن دهان را می‌توان نام برد. معمولاً افراد از خود می‌پرسند من که از نمک یا غذای شور استفاده نکرده‌ام پس چرا احساس طعم شوری در دهان می کنیم؟

اگر چندین علت شوری دهان در طب سنتی را بررسی کنید، ممکن است خودتان متوجه مشکل شوید.

دلیل ابتلا به شوری دهان چیست؟

در عارضه شوری دهان تجارب طب متعددی وجود دارد. بر همین اساس می‌توان علت‌های اساس طعم شور در دهان را به چند گروه دسته‌بندی کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • علت شوری دهان در طب اسلامی گاهی اوقات رفلاکس معده عنوان می‌شود. در این مواقع درد و سوزش معده و حالت تهوع معمولاً همراه عارضه شوری دهان هستند.
  • بیماری سندروم شوگرن که در آن سیستم ایمنی به تمامی غدد بدن از جمله غدد بزاقی حمله می‌کند و علت شوری دهان می‌تواند به این دلیل باشد.
  • عوارض جانبی برخی از غذاها یا داروها در افرادی که به آن‌ها حساسیت دارند
  • پارگی یا نشت غشا اطراف مغز سبب نشت مایع مغزی نخانی در دهان و بینی می‌شود.
  • التهاب لثه یا خونریزی در دهان از دیگر علت‌های احساس طعم شوری در دهان است.
  • کمبود آب بدن باعث خشکی دهان و حس شوری می‌شود
  • علت شوری دهان در دوران بارداری به علت هورمون‌ها و اسید معده است.
  • علت شوری دهان بعد از کشیدن دندان استفاده از داروها و مواد دندانپزشکی است.
  • علت شوری دهان در کرونا بیشتر به سبب اختلال در عصب‌ها است.

دلایل دیگری مانند آبریزش بینی، سوءتغذیه، شیمی‌درمانی و … هم می‌تواند در بین علت این عارضه باشد.

آیا شوری دهان انواع مختلفی دارد؟

انواع شوری دهان در اصل بستگی به علت آن دارد. با توجه به این که عارضه شوری دهان به چه علتی به وجود آمده باشد، ممکن است زمان درمان و رفع آن هم متفاوت باشد. همچنین روش‌های درمانی که برای این عارضه وجود دارد نیز متفاوت خواهد بود. در مواقعی که نشت مایع مغزی نخاعی سبب ایجاد این مشکل شده باشد، باید سریع‌تر برای درمان اقدام کرد تا مشکلات دیگری به وجود نیاید. با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید علت و نوع عارضه شوری دهان را مشخص کنید.

روش‌های پیشگیری از شوری دهان (Salty mouth disease)

اکثر بیماری‌ها از جمله عارضه شوری دهان با داشتن سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. مصرف آب مورد نیاز بدن در هر روز مانع از خشکی دهان و کم آبی شده و از شور شدن دهان جلوگیری می‌کند. از طرفی درمان بیماری‌هایی مانند کرونا، سرماخوردگی و … همگی در پیشگیری از این مشکل مؤثر هستند.

راه‌های درمان شوری دهان که باید بدانید!

اگر دچار بیماری یا عارضه شوری دهان شده‌اید، این مشکل آزاردهنده شما را مجبور می‌کند تا هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. برای درمان شوری دهان روش‌های طب اسلامی و طب سنتی به مراجعین پیشنهاد داده می‌شود تا با رفع علت بیماری، در عدم بروز مجدد آن بکوشند.

هر چند انواع داروی گیاهی برای شوری دهان وجود دارد و می‌توان از دم‌نوش‌های مختلف بهره برد اما روش‌های ساده و خانگی مانند شستشوی دهان با دهان‌شویه، رعایت بهداشت دهان و دندان، پرهیز از مصرف غذاهایی با چربی و ادویه زیاد و … می‌تواند در رفع این مشکل مفید واقع شود.

برای شوری دهان طب اسلامی نیز مفید واقع می‌شود و می‌توان از این روش و داروهای گیاهی و ترکیبی مربوط به آن بهره برد.

درمان شوری دهان
درمان شوری دهان

جمع‌بندی؛ چه زمان برای عارضه شوری دهان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس می‌کنید با وجودی که از انواع روش‌های درمان خانگی برای رفع شوری دهان استفاده کرده‌اید و جواب نگرفتید. همچنین زمانی که این مشکل برای مدتی طولانی پایدار بود، بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان و مراجعه به پزشک اقدام کنید. همان‌طور که گفته شد، گاهی اوقات مشکلات مغزی سبب این عارضه می‌شوند و نباید درمان و بررسی بیماری را به تعویق انداخت.

در صورتی که احساس می‌کنید شوری در دهان برای مدتی طولانی ماندگار شده است یا نیاز است در مورد مشکل خود با یک پزشک متخصص صحبت کنید، بدون فوت وقت می‌توانید در اسرع وقت از سامانه پذیرش ۲۴ کمک بگیرید. در این صورت، از خدمات بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی استفاده می‌کنید و سریع‌تر برای درمان بیماری خود اقدام خواهید کرد.

سؤالات متداول عارضه شوری دهان

آیا عارضه شوری دهان خطرناک است؟

در اکثر مواقع، مسئله مهمی باعث بروز این مشکل نشده است؛ اما در صورتی که این مسئله ادامه‌دار بود، باید حتماً به پزشک مراجعه کرد تا به مرحله خطرناک نرسد.

آیا شوری دهان با بیماری سرطان دهان ارتباط دارد؟

اکثر اوقات خیر؛ اما در بیمارانی که به بیماری سرطان دهان مبتلا هستند، احتمال این که عفونت‌ها باعث شوری دهان شوند وجود دارد.

شوری دهان بیشتر چه افرادی را درگیر می‌کند؟

عارضه شوری دهان بیشتر بین افرادی که از غذاهای پرچرب و تند استفاده می‌کنند، اسید معده و سردی دستگاه گوارش دارند، دچار عفونت‌های دهان و دندان هستند، مصرف دارویی زیادی دارند و … ایجاد می‌شود.

 

۲.۸/۵ (۱۰ نظر)

منبع
healthline.commedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اح هستم
اح هستم
22 روز قبل

سلام. از زمانی که دچار کرونا شدم حدود ۴ماه میگذره حس بویایی ندارم همچنین دهانم شوره. هیچکدام از عوامل که در مطلب بالا خواندم ضاهرن در خودم نمی‌بینم. چه کار کنم

فرزانه پویان
فرزانه پویان
3 ماه قبل

سلام یگ ماه است که دهانم شور است هم با دندان مصنویی وهم بی دندان حالا چه کنم

ربیعی
ربیعی
3 ماه قبل

ح

علی زین‌العابدین مقدم
علی زین‌العابدین مقدم
6 ماه قبل

سلام. من مدت سه ماه است که دندان مصنوعی گذاشته م.حدود یک ماه است که بیشتر اوقات دهانم شور است. لطفا راهنمایی کنید چه باید بکنم. ممنون

علی زین‌العابدین مقدم
علی زین‌العابدین مقدم
6 ماه قبل

سلام .اینجانب حدود سه ماه است که دندان مصنوعی گذاشته م .مدت تقریبا یک ماه است که بیشتر اوقات دهانم شور است ومشکل خاصی هم ندارم. لطفا راهنمایی کنید چه باید بکنم که این مشکل برطرف شود. متشکرم.

دکمه بازگشت به بالا