جراحی استریوتاکسی مغز و نحوه انجام آن

مغز مهمترین اندام انسان است که هر گونه بیماری، اختلال یا مشکلی برای آن پیش بیاید عوارض بسیار زیادی را برای سلامتی افراد خواهد داشت.‌

جراحی مغز به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای اختلالات و بیماری‌های مغزی، سال‌هاست که درحال اجرا و استفاده است اما به دلیل پیچیدگی مغز و اهمیت بسیار زیادی که دارد، جراحی مغز همیشه جزو سخت‌ترین و پرعوارض‌ترین انواع جراحی بوده است.

از این‌رو همیشه متخصصان، دانشمندان و پزشکان در پی یافتن نوعی از درمان بیماری‌های مغزی بودند که کمترین آسیب را داشته باشد؛ چراکه بسیاری از افراد بوده‌اند که با انجام عمل جراحی مغز درگیر معلولیت‌ها و عوارض بد و گاها جبران‌ناپذیری شده‌ و تا پایان عمرشان هم نتوانستند دیگر سلامتی کامل خود را به دست بیاورند.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی این مهم محقق شده و دانشمندان به روشی دست پیدا کرده‌اند که با عوارضی بسیار کمتر بتوان بیماری‌ها و اختلالات درون مغز را درمان کرد.

جراحی به روش استریوتاکسی همان روش نام برده شده است. این روش درمانی از روش‌های نوین جراحی است که به تازگی مورد استقبال و استفاده همگانی بیشتری قرار گرفته است.

اگر مطالب مربوط به سلامتی، پزشکی و پیشرفت‌ها و دستاوردهای این زمینه برای شما جذاب است پیشنهاد می‌کنم حتماً این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه جراحی استریوتاکسی مغز را به تفصیل برای شما معرفی خواهیم کرد.

استریوتاکسی یعنی چه ؟

عمل استریو تاکسی مغز، نوعی از جراحی است که بدون شکافتن جمجمه و به روش استریوتاکسی که یک جراحی کم‌تهاجمی و به تبع کم‌خطرتر است؛ ضایعه، غده یا تومور بیمار بدون نیاز به بازکردن و شکافتن جمجمه به صورت نقطه‌ای از داخل مغز بیمار خارج می‌شود.

این جراحی به روش‌های مختلفی مانند نمونه برداری از بافت بیمار، تحریک عمقی مغز، تزریقات شیمیایی به داخل مغز یا ایمپلنت‌گذاری انجام می‌شود.

تمامی روش‌های نام برده شده نوعی از جراحی استریوتاکسی مغزی و به شدت کم‌تهاجم هستند اما باز هم از میان این روش‌ها؛ جراحی به صورت الکترودگذاری برای تحریک عمیق‌تر مغز کم‌تهاجمی‌ترین و بی‌خطرترین آن‌ها به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

البته انتخاب نوع جراحی تنها و تنها از عهده پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب برمی‌آید. پزشک با معاینات تخصصی، تشخیص درست و با توجه به سلامتی، وضعیت و شرایط بیمار بهترین نوع روش جراحی و درمان را که متناسب با وضعیت بیمار باشد؛ انتخاب خواهد کرد.

از جراحی استریوتاکسی مغز برای درمان چه بیماری هایی می توان استفاده کرد؟

جراحی استریوتاکسی مغز
جراحی استریوتاکسی مغز

روش استروتاکسی تنها یک روش درمان برای تومور و غده‌های مغری نیست. با این روش می‌توان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات را هم درمان کرد و حتی تشخیص بیماری‌ها را نیز آسان‌تر و با عوارض کمتری انجام داد. در ادامه برخی از مهمترین کاربردهای این روش را برای شما شرح می‌دهیم.

نمونه‌برداری یا بیوپسی

اگر هرنوع تومور، غده یا ضایعه‌ای در هرقسمتی از بدن به وجود بیاید برای تشخیص نوع تومور، خوش‌خیم یا سرطانی بودن آن، انتخاب روش درمانی و میزان درگیری بدن باید از آن نمونه برداری شود؛ اما نمونه برداری از تومور مغزی به روش باز می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

بنابراین یکی از مهمترین استفاده‌هایی که از روش استریوتاکسی می‌شود برای نمونه برداری از بافت بیمار است.

الکترودگذاری و تحریک مغزی

گاهی اوقات نیاز است که برخی قسمت‌های مغز را تحریک کرد تا عملکردشان را حفظ کرده یا دوباره به دست بیاورند. همچنین ممکن است نیاز به قرار دادن دستگاه یا الکترودگذاری در مغز باشد که تمامی این کارها را می‌توان با کمترین میزان خطر و عوارض با روش استروتاکسی انجام داد.

درمان اختلالات

بیماری پارکینسون و برخی اختلالات حرکتی و… جزو شایع‌ترین اختلالات و بیماری‌های مغزی محسوب می‌شوند که بسیاری از افراد میانسال‎، پیر و حتی جوان را درگیر خود کرده‌اند.

یکی از قطعی‌ترین و بهترین روش‌ها برای درمان این اختلالات، روش استریوتاکسی است که می‌تواند سلامتی را به افراد دوباره هدیه کند.

کاهش حملات تشنجی

تشنج و حملاتی که ناگهانی به افراد دست می‌دهند یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها هستند که اگر کنترل نشوند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به وجود خواهند آورد. در روش استروتاکسی یا کاشت الکترودها در قسمت‌های خاصی از مغز و تحریک آن قسمت‌ها می‌توان تا حد زیادی این حملات را کنترل کرد و تا فرد زندگی عادی داشته باشد.

جراحی به روش استریوتاکسی به چه شکل انجام می‌شود؟

در جراحی استریوتاکسی جراح می‌تواند با استفاده از این روش فعالیت‌های نوروشیمیایی سلول‌ها در داخل بدن را به خوبی اندازه‌گیری کرده و حتی در فعالیت‌های بیوشیمی آن‌ها مداخله نیز بکند.

جراحان برای دسترسی مستقیم و کامل‌تری به مغز بدون اینکه بخواهند جمجمه را باز کنند و از روش‌های پرمخاطره جراحی باز استفاده کنند، با استفاده از این روش جراحی به قسمت‌های مختلف مغز دسترسی پیدا می‌کنند.

این دسترسی به آن‌ها اجازه تزریق ماده‌ای به داخل مغز یا حتی کاشت دائمی دستگاه در داخل مغز را می‌دهد.

با استفاده از کاشت دستگاه در داخل مغز امکان مشاهده کردن نشانگر های فلورسنت در بدن انجام می‌شود. از سمت دیگر این روش امکان دستکاری ژنتیکی، فیزیکی، دارویی یا الکتریکی را به جراح می‌دهد.

تغییرات به وجود آمده توسط این نوع از جراحی می‌تواند بر حرکات، روند طبیعی بدن، خلق‌وخو و رفتارهای خاص فرد تاثیر گذاشته یا مسیرهای عصبی و ژن و پروتئین را مشخص کرده و تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض استفاده از روش استریوتاکسی مغزی چیست؟

عوارض استفاده از روش استریوتاکسی مغزی
عوارض استفاده از روش استریوتاکسی مغزی

با وجود اینکه این روش جزو روش‌های بسیار کم‌تهاجم و کم‌عوارض است اما باز هم در شرایط خاص ممکن است عوارضی را برای شخص بیمار به وجود بیاورد.

این عوارض به خصوص زمانی که جراحی توسط افراد کم‌تجربه و کم‌مهارت انجام شود می‌تواند بیشتر هم باشد. همچنین نوع بیماری نیز در میزان احتمال عوارض همراه آن موثر است. برای مثال عوارض جراحی تومور مغزی به روش استریوتاکسی با یک نمونه برداری کوچکی ی مقایسه کرد.

چه زمانی باید نزد پزشک برویم؟

هرنوع درمانی که بخواهید انجام دهید، درصد بسیار زیادی از موفقیت آن درمان به پزشک مربوط می‌شود. اینکه پزشک انتخابی شما مهارت کافی داشته باشد، بتواند به درستی بیماری را تشخیص داده و بهترین روش درمان را ارائه دهد و همچنین همیشه در دسترس باشد تا در صورت عوارض احتمالی بتواند شرایط را کنترل کند در موفقیت‌آمیز بودن روش درمانی شما بی‌نهایت موثر است.

به همین دلیل پیدا کردن پزشک متخصصی که همیشه بتوانید به او دسترسی داشته باشید باید اولویت شما در انتخاب پزشکتان باشد.

پذیرش۲۴ با درک اهمیت این موضوع، سایت و اپلیکیشنی را طراحی کرده تا شما بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به مراجعه حضوری با هزاران پزشک متخصص به صورت آنلاین درارتباط باشید.

بنابراین اگر بعد از انجام جراحی استریوتاکسی مغز نیاز به ویزیت دکتر مغز و اعصاب آنلاین داشتید، می‌توانید با نصب این اپلیکیشن به راحتی از دکتر متخصص کمک بگیرید.

بعد از انجام همل جراحی تا زمان بهبود معمولا دکتر متخصص بیماریهای مغز و اعصاب وبت‌های معاینه را برای شما خواهد گذاشت اما اگر زمانی مشکلی برای شما پیش آمد یا عوارض غیرعادی را مشاهده کردید بدون فوت وقت نزد پزشک خود بروید.

قبل از انجام جراحی هم اگر بیماری خاصی دارید، مدام دچار سردردهای غیرعادی، اختلال در حرکت، صحبت کردن، شنیدن یا دچار حملات صرع یا تشنج و…. شدید، توصیه می‌کنم برای چکاپ حتما به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سوالات متداول جراحی استریوتاکسی مغز

روش استریوتاکسی بی‌خطر است؟

خیر. هیچ روش درمان را نمی‌توان گفت صددرصد بی‌خطر یا بدون عوارض است اما این روش آسیب و عوارض‌ ناشی از جراحی مغز را به حداقل می‌رساند.

جراحی استریوتاکسی چیست؟

این روش یک نوع از جراحی مغز است که بدون نیاز به شکافتن جمجمه امکان دسترسی به مغز و جراحی را برای پزشک میسر می‌کند.

چه کسانی کاندید این نوع از جراحی هستند؟

تشخیص اینکه آیا با استفاده از این روش می‌توان بیماری شما را نیز درمان کرد یا خیر فقط از عهده پزشک متخصص مغزواعصاب برمی‌آید.

۴.۸/۵ (۴ نظر)

منبع
braintumornetwork.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا