آنچه باید در مورد کیست نرمه گوش بدانید!

کیست، یک توده در اندازه‌های مختلف است که ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود. برخی قسمت‌ها مانند گوش، رایج‌تر است. کیست نرمه گوش یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کسی آن را تجربه کند. در این مقاله بیشتر با علت، علائم و روش‌های درمانی این عارضه آشنا می‌شوید و متوجه می‌شوید که چه چیزی باعث ایجاد کیست در نرمه‌ی گوش می‌شود.

کیست نرمه گوش انسان چیست؟

کیست نرمه گوش (Auricular cyst) یک بیماری خوش‌خیم نسبتاً شایع است. این تورم معمولاً خود به خود به وجود می‌آید و بدون درد است. گاهی اوقات به آن کیست کاذب هم گفته می‌شود؛ زیرا پوشش اپیتلیال واقعی روی خود ندارد.

هنگام معاینه معمولاً یک تورم موضعی به شکل بیضی در اندازه ۱ تا ۵ سانتی‌متر که مایعی حدود ۰.۵ تا ۱ میلی‌لیتر در آن وجود دارد، تشخیص داده می‌شود. این کیست معمولاً گوش یک سمت را درگیر می‌کند و بیشتر در افراد بزرگسال دیده می‌شود. البته کیست پشت گوش، اکثرا یک اختلال مادرزادی است که در سنین کودکی تا بزرگسالی ممکن است خود را نشان دهد؛ اما از ابتدا وجود داشته است.

کیست روی گوش ممکن است حاوی موادی جامد مانند چربی، آب و مایعات و حتی هوا باشند. برای درمان و بررسی این بیماری، باید نوع آن نیز تشخیص داده شده و محتویات آن بررسی شود. پس جوش سفت در لاله گوش را باید بررسی کرد.

علائم کیست نرمه گوش
علائم کیست نرمه گوش

علائم کیست نرمه گوش

حال که می‌دانید کیست نرمه گوش چیست ممکن است دوست داشته باشید علائم آن را هم بدانید. احتمالاً، وجود یک برآمدگی غده مانند می‌تواند جزو مهم‌ترین علائم کیست نرمه گوش باشد. در رابطه با کیست‌های اپیدرمی که در ناحیه نرمی گوش دیده می‌شوند، علائم دیگری را هم می‌توان مشاهده کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • وجود یک جسم برآمده در زیر پوست گوش که معمولاً رنگی است و مشابه رنگ پوست نیست
  • توده به صورت گرد و سخت است
  • توده معمولاً با لمس حرکت دارد و در یک جا کاملاً ثابت نیست
  • کیست گوش گاهی اوقات دارای توده مرکزی است که همانند یک جوش حاوی ماده سفیدرنگ و کراتین است.

احتمال دارد که با گذاشتن سر خود روی پشتی، احساس درد را در گوش خود و اطراف آن داشته باشید. با این حال برخی از این کیست‌ها اصلاً درد ندارند و فقط با لمس یا دیدن آن‌ها متوجه می‌شوید که وجود دارند.

گاهی اوقات این کیست‌ها عفونی می‌شوند و نیاز است تا به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید تا سریع‌تر بررسی شود. در صورتی که کیست عفونت کرده باشد، احتمالاً علائمی مانند تورم، درد و حساسیت، ایجاد دمل ناشی از پاره شدن کیست و قرمزی و التهاب را در ناحیه ایجاد شده می‌بینید.

علل ابتلا به کیست نرمه گوش

ممکن است از خودتان بپرسید که دلیل و علل ایجاد کیست چربی در نرمه گوش چیست؟ بهتر است بدانید که در هر سنی که باشید، ممکن است این کیست‌ها را بر روی گوش خود داشته باشید. عواملی که منجر به این نوع کیست می‌شوند متنوع هستند؛ اما دلایل رایج ایجاد کیست، شامل موارد زیر هستند:

سن و ایجاد کیست نرمه گوش

همان‌طور که گفته شد در هر سنی ممکن است این کیست‌ها دیده شوند؛ اما در سنین بالاتر، احتمالاً ایجاد آن‌ها بیشتر می‌شود. به همین علت سن می‌تواند یکی از دلایل ایجاد کیست نرمه گوش باشد. شاید دلیل این عامل، ضعیف‌تر شدن بدن در سنین بالاتر باشد و آسیب به اندام‌ها از جمله نرمه گوش بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

آسیب به نرمه گوش

اگر به هر علتی نرمه گوش یا پوست آن دچار آسیب یا فشار زیادی شده باشد، احتمال این که مایعات درون بدن در این ناحیه جمع شده باشند، وجود دارد. به‌عنوان مثال، برخی اوقات در اثر تصادفات یا برخورد سر به دیوار یا جسم ضخیم، گوش آسیب می‌بیند و برای درمان زخم، بدن مایعاتی را به این ناحیه ترشح می‌کند. این مایعات اگر در یک ناحیه جمع شوند، می‌توانند کیست حاوی مایعات را ایجاد کند.

علل ابتلا به کیست نرمه گوش
علل ابتلا به کیست نرمه گوش

ژنتیک و اثر آن بر روی کیست

تومورها و پولیپ‌های متعددی بر اثر ژنتیک در بدن به وجود می‌آیند. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که کیست‌های بزرگ در بین افراد یک خانواده تکرار شده و بروز می‌کند. به‌عنوان مثال افرادی که دچار بیماری ژنتیکی سندروم گاردنر هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سرطان‌های پوستی و سرطان گوش

برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پوست و سرطان گوش ممکن است باعث ایجاد این مشکلات شود. رشد بی‌رویه سلول‌ها در ناحیه نرمی گوش می‌تواند ارتباط نزدیکی با کیست‌های موجود در این ناحیه داشته باشد. سرطان‌ها، خود به خود توده‌هایی را در نواحی مختلف بدن ایجاد می‌کنند و گاهی این توده‌ها در بخش‌هایی از بدن مانند نرمه گوش ظاهر می‌شود که قابل دید و لمس است.

بیماری‌های قارچی و ضایعات پوستی

ضایعات پوستی مانند بیماری‌های قارچی و چرب بودن بیش از حد پوست از دیگر دلایلی است که باعث ایجاد کیست نرمه گوش می‌شود. افرادی که مستعد بیماری‌های پوستی متعدد هستند، بیشتر این نوع کیست را در نرمه گوش خود تجربه می‌کنند.

انواع توده و کیست‌های گوش (Auricular cyst)

ممکن است کیست‌های نرمه گوش و سایر کیست‌هایی که در گوش و اطراف آن ایجاد می‌شوند، مشابه باشند؛ اما در اکثر مواقع، به صورت تومورهایی با شکل و مواد درونی مختلف دیده می‌شوند. رایج‌ترین انواع تومورها و کیست‌های موجود در گوش شامل موارد زیر است:

  • هماتژیوم و لنفانژیوم
  • کیسه سباسه پشت گوش
  • کراتوم
  • کیست‌های ورودی اپیدرم
  • تومورهای پیش سرطانی و بدخیم
  • ملانوم بدخیم

برخی از این توده‌ها با دارو درمان شده و برخی هم توسط جراح گوش طی یک جراحی ساده، خارج می‌شود.

آیا روش‌های پیشگیری برای این بیماری وجود دارد؟

با توجه به این که اکثر عوامل ایجاد کننده این بیماری، به طور مستقیم خارج از کنترل فرد هستند، معمولاً روش پیشگیری خاصی برای این بیماری وجود ندارد. با این وجود، توجه به سلامت و بهداشت گوش می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. به‌عنوان مثال محافظت از گوش باعث می‌شود تا آسیب به آن وارد نشود و مانع از کیست‌های نرمه گوش که به این دلیل ایجاد می‌شوند، خواهد شد. از طرفی بیماری‌های قارچ پوستی و آلودگی‌هایی که ممکن است سبب بسته شدن پوست گوش و اطراف آن شوند، می‌توانند باعث بروز این بیماری شده یا آن را تشدید کنند. به‌خصوص این که آلودگی در اطراف گوش بیشتر است و نسبت به سایر بخش‌های صورت، کمتر شسته می‌شود.

با این وجود بررسی زود هنگام دردهایی که در اطراف گوش وجود دارند یا حس کردن وجود غده در نرمه گوش هر چند کوچک، می‌تواند در پیشرفت کمتر آن مؤثر بوده و درمان آن را سریع‌تر کند. پس باید هنگامی که علائمی هر چند کوچک در این زمینه مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید یا درمان‌های لازم را انجام دهید.

روش‌های تشخیص کیست نرمه گوش

هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، نرمه گوش با دقت معاینه شده و بررسی می‌شود. اگر کیست بزرگ، چرکی یا دارای شکل غیرمتعارف باشد، ممکن است پزشک از آن نمونه‌برداری کند. این کار به روش بیوپسی انجام می‌گیرد و نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. در این صورت خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن بررسی می‌شود تا درمان‌های لازم برای آن انجام گیرد.

انواع راه‌های درمان درمان کیست نرمه گوش

روش‌های درمانی مختلفی از جمله دارودرمانی، درمان از طریق طب سنتی و درمان‌های خانگی برای کیست نرمه گوش در نظر گرفته می‌شود که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از این روش‌های درمانی در ادامه بررسی می‌شود.

درمان کیست نرمه گوش
درمان کیست نرمه گوش

دارو درمانی درمان کیست نرمه گوش

برای درمان این نوع کیست، ممکن است پزشک تزریق درون کیست، استفاده از دارو، جراحی و خارج کردن کیست و … را تجویز کند.

یکی از مواردی که وجود دارد، استروئید درمانی داخل کیست است که یک روش کم تهاجم برای کیست‌های نرمه گوش محسوب می‌شود. این روش برای کیست‌های کوچک و که عود کننده نیستند و مدت زمان کوتاهی از تشکیل آن‌ها گذشته است، مفید واقع می‌شوند. این روش درمانی معمولاً رضایت‌بخش است و کیست را در بازه زمانی کوتاهی درمان می‌کند.

اگر کیست به صورت عفونی یا چرکی باشد، درمان همراه با آنتی‌بیوتیک انجام می‌گیرد تا عفونت نرمه گوش سریع‌تر خشک شود.

درمان خانگی کیست نرمه گوش

معمولاً اولین درمان‌هایی که برای کیست نرمه گوش در نظر گرفته می‌شود، درمان خانگی آن است. اگر کیست عفونی نباشد، می‌توانید آن را در منزل نیز درمان کنید. قرار دادن کیسه آب گرم بر روی کیست می‌تواند آن را التیام ببخشد و درد آن را کم کند.

ممکن است برخی افراد سعی کنند با فشار دادن کیست، محتویات آن را خالی کنند. به هیچ عنوان این کار را نکنید تا احتمال عفونی شدن آن افزایش نیابد و درمان آن مشکل‌تر نشود. پس علت درد نرمه گوش را سریع‌تر بررسی کنید.

درمان کیست نرمه گوش
درمان کیست نرمه گوش

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر چند کیست نرمه گوش چندان بیماری سختی نیست و اکثر اوقات به‌راحتی درمان می‌شود؛ اما بهتر است که آن را بررسی کنید تا در صورتی که به مرور زمان بهبود پیدا نکرد یا وضعیت آن بدتر شد، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین در مواقعی که علائمی مانند التهاب یا ایجاد عفونت در این کیست را مشاهده می‌کنید، حتماً هر چه سریع‌تر دارودرمانی و مراجعه به پزشک را در برنامه خود قرار دهید.

گاهی اوقات کیست موجود در نرمه گوش ممکن است بسیار آزاردهنده باشد و هنگام خوابیدن فرد را اذیت کند. با این وجود دغدغه‌های کاری و کمبود وقت باعث می‌شود تا فرد نتواند سریع‌تر برای بررسی و درمان آن اقدام کند.

سامانه پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در هر ساعتی از شبانه‌روز، نوبت دکتر گوش حلق بینی بگیرید و برای بررسی کیست خود اقدام کنید. دکتر آنلاین گوش حلق بینی به‌راحتی و در زمانی کم این کیست را درمان می‌کند. پذیرش ۲۴ یک سامانه با محیط کاربری راحت است که هر کسی می‌تواند از آن بهره ببرد و درمان خود را سریع‌تر شروع کند. در این صورت نگرانی از بابت هدر دادن زمان و عود کردن بیماری‌های خود نخواهید داشت.

عمل کیست نرمه گوش
عمل کیست نرمه گوش

سؤالات متداول کیست نرمه گوش

آیا کیست نرمه گوش خطرناک است؟

معمولاً توده روی نرمه گوش یک عارضه رایج بوده و خود به خود خوب می‌شوند. با این حال، کیست نرمه گوش در مواقعی می‌تواند حاوی سلول‌های سرطانی باشد. به‌علاوه در صورتی که این کیست‌ها عفونی شوند، باید سریع‌تر درمان شوند تا عفونت آن‌ها به بدن آسیب وارد نکند.

آیا کیست نرمه گوش در سنین پایین هم بروز می‌کند؟

بله. هر چند این کیست‌ها در سنین بالا بیشتر رایج هستند؛ اما یک نوع خاص از این کیست، مادرزادی است و بدو تولد در پشت گوش وجود دارد. هر چند ممکن است این کیست تا سنین بالا خود را نشان ندهد.

آیا کیست نرمه گوش قابل انتقال است؟

خیر. گاهی اوقات ممکن است افراد تصور کنند که این بیماری قابل انتقال است. به همین علت افرادی که در نزدیکی فرد مبتلا هستند، نگرانی از این بابت ممکن است داشته باشند. بهتر است بدانید که این کیست‌ها قابل انتقال نیست؛ اما به علت این که ژنتیک در آن احتمال تأثیر دارد، گاهی اوقات در افراد نزدیک به هم دیده می‌شوند.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
ncbi

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ژاله
ژاله
2 ماه قبل

سلام ببخشید من یه چند وقتیه توده ی گوشتی گردی پشت نرمه لاله گوشم پیدا شده چیکار باید بکنم لطفا بهم بگید

محمد شریف حسین بر
محمد شریف حسین بر
5 ماه قبل

سلام بغل گوش من کیست رشد کرد و درد نداشت ولی الان بزرگتر شده و قرمز شده و درد داره ازش عکس گرفتم روش دارو درمانی داره

امیرقورچ
امیرقورچ
5 ماه قبل

داخل نرمی لاله گوش چیه؟

M.s
M.s
1 سال قبل

من هر چند وقت یه بار این کسیتا در میاد روی نرمه گوشم و در هر دو گوشم بوجود میاد درناکه بعد چند روز خودش خوب میشه تا حالا دکتر مراجعه نکردم راهی هست که این اتفاق دیگه نیوفته؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام. من روی گوشم قسمت بالا کیست وجود داره و درد هم می‌کنه امروز صبح گوشم درد میکرد با گلوم قسمتی که گوشم درد می‌کنه و نمی‌تونستم بلند حرف بزنم و سه بار نیز نزدیک بود غش کنم خود به خود می میافتادم و یا نشسته یه دفعه به عقب میرفتم ولی از حال نمیرفتم آیا این چیزا بخاطر گوشم اتفاق می‌افتد ؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط مریم
سیاره مددی
سیاره مددی
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

سلام من سه سال گذشته این بیماری کیست در نرمیه گوشم ایجاد شد و قبل از این که این بیماری راه داشتباشم تو سن ده سال گی تصادف کردم و دو بار سرم خورد به دیوار و سه سال پیش بود

دکمه بازگشت به بالا