نشانه‌های رابطه عاطفی سالم چیست؟

روابط سالم بهترین احساس‌ها را در شما به وجود می‌آورند و باعث می‌شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. یک رابطه سالم به معنای یک رابطه “کامل” نیست و هیچ کس در ۱۰۰٪ مواقع در یک رابطه عاطفی سالم نیست، اما موارد زیر رفتارهایی هستند که شما باید برای داشتن یک رابطه عاطفی سالم، تلاش کنید آن ها را رعایت کنید. قسمت مهم دیگر یک رابطه سالم، دوست داشتن خود است. در ادامه برخی از ویژگی‌ها و رفتارهای یک رابطه عاطفی سالم آورده شده است. طبیعی است که اگر یک رابطه عاطفی ویژگی های زیر را نداشته باشد به عنوان یک رابطه عاطفی ناسالم شناخته می شود. همچنین لازم است بدانید انواع رابطه عاطفی متفاوت هستند. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرات مراجعه حضوری به پزشک روانشناس، شما می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین روانشناسان متخصص آنلاین مسائل زوجین بهره‌مند شوید.شما می توانید، برای توضیحات بیشتر از متخصصان حرفه ای این حوزه مشاوره گرفته و مسائل خود را بیان نمایید.

سرعت پیش‌روی راحت

یک رابطه عاطفی سالم به گونه‌ای است که شما در آن احساس راحتی می‌کنید. احساس سرخوردگی و اذیت شدن ندارید. در واقع در چنین رابطه شما خود واقعی خودتان هستید و از این که رابطه شما با یک سرعت راحت رشد می‌کند، احساس لذت‌بخشی دارید. در این رابطه شما تحت فشار قرار نمی‌گیرید.

اعتماد

در یک رابطه ی سالم شما اعتماد دارید و اعتماد می‌کنید. در چنین رابطه‌ای شما چیزی برای پنهان کردن ندارید و سعی می‌کنید هیچ راز نگفته‌ای را باقی نگذارید. همچنین در یک رابطه‌ی عاطفی سالم طرف مقابل شما هم با شما صادق است و به شما اعتماد دارد. در واقع این یک مقوله‌ی دو طرفه است. یعنی شما هم صادق هستید و هم صداقت می بینید. شما هم اعتماد می‌کنید و هم اعتماد می‌بینید.

استقلال

در یک رابطه عاطفی سالم شما فضایی خارج از رابطه را برای این که خودتان باشید، دارید. پارتنر شما باید از سرگرمی‌ها و روابط شما با دیگر دوستان، خانواده و همکاران پشتیبانی کند. پارتنر شما نیازی به دانستن یا درگیر شدن در هر بخشی از زندگی شما ندارد. داشتن استقلال به معنای آزاد بودن در انجام کارها و آزادی یکسان است. در واقع این آزادی معنا دار است. یعنی شما احساس اسیر بودن در یک رابطه را ندارید.

توجه

در یک رابطه ی عاطفی سالم شما برای عقاید و تفکرات یکدیگر ارزش قائل هستید و یکدیگر را به خاطر شخصی که هستید، دوست دارید. شما در تعیین مرزها احساس راحتی می کنید و اطمینان دارید که شخص مقابل به این مرزها احترام می گذارد. وقتی شما به چیزی دست می یابید، پارتنر شما از سخت کوشی و رویاهای شما حمایت می کند، از شما قدردانی می کنند و شما را تشویق می کنند.

برابری

در یک رابطه ی عاطفی سالم تعادل احساس می شود و هر دو طرف برای موفقیت در رابطه تلاش یکسانی دارند. شما اجازه نمی دهید اولویت ها و نظرات یک شخص حاکم باشد و در عوض، وقتی چنین چیز مشابهی را نمی خواهید، به حرف ها، صحبت ها و نظرات طرف مقابل گوش می کنید. در چنین رابطه ای شما احساس می کنید نیازها، آرزوها و علایق شما به همان اندازه برای شخص مقابل مهم است. بعضی اوقات ممکن است شما بیشتر از شریک زندگی خود (پول ، وقت ، حمایت عاطفی)هزینه کنید و بالعکس، اما نتیجه همیشه همیشه عادلانه و برابر است.

مهربانی

در یک رابطه عاطفی سالم شما نسبت به یکدیگر مراقب و همدل هستید و برای طرف مقابل راحتی و پشتیبانی را فراهم می کنید. در یک رابطه سالم، طرف مقابل کارهایی را انجام می دهد که می داند شما را خوشحال می کند. مهربانی باید یک خیابان دو طرفه باشد، یعنی هم مهربانی کنید و هم مهربانی ببینید. شما نسبت به طرف مقابل و چیزهایی که برای او مهم است، دلسوزی کنید.

مسئولیت پذیری

در یک رابطه ی سالم شما مسئولیت اعمال و گفتار خود را به صورت کامل قبول می کنید. شما از سرزنش کردن خودداری می‌کنید و می‌توانید هنگام اشتباه خود، اعتراف کرده و عذرخواهی کنید. وقتی کار اشتباهی انجام داده اید، عذرخواهی می کنید و به طور مستمر سعی در ایجاد تغییرات مثبت برای بهبود روابط دارید. در واقع در چنین رابطه ای شما نسبت به طرف مقابل خود مسئول هستید و او هم نسبت به شما مسئول است. در چنین رابطه ای شما باید مسئولیت های خود را انجام داده و همیشه تلاش برای حرکت رو به جلو داشته باشید.

بحث کردن مسالمت‌آمیز

در یک رابطه عاطفی سالم شما با احترام در مورد موضوعات بحث کنید و به طور غیرقضاوتی با اختلافات روبرو می‌شوید. بحث کردن بخشی طبیعی و مورد انتظار از هر رابطه است. همه اختلاف نظر دارند و این هیچ اشکالی ندارد! تعارض سالم شناختن مسئله اصلی و پرداختن به آن با رعایت احترام طرف مقابل است. هیچ کس نباید در حین مشاجره تحقیر کند یا فریاد بزند. در یک رابطه سالم شما باید بحث کنید اما اجازه ندارید طرف خود را ناراحت کنید و یا به او توهین کنید. در بحث ها به دنبال مقصر نباشید، بلکه باید بگردید و راه حل را پیدا کنید.

ایجاد تفریح و سرگرمی

در یک رابطه‌ی سالم شما از گذراندن وقت با هم لذت می برید و تلاش می‌کنید بهترین حال خوب و بهترین شرایط را برای یکدیگر به نمایش بگذارید. یک رابطه سالم باید در شما احساس راحتی ایجاد کند و شما را خوشحال کند. در یک رابطه ی سالم شما باید تلاش کنید برای یکدیگر تفریح ایجاد کنید. با یکدیگر بخندید و از بودن با هم لذت ببرید. چنین رابطه ای روحیه شما را پایین نمی آورد بلکه روحیه شما را بهبود می بخشد. هیچ رابطه ای در ۱۰۰٪ مواقع سرگرم‌کننده نیست، اما اوقات خوب شما باید بیشتر از اوقات بد باشد.

حمایت و پشتیبانی

در یک رابطه ی عاطفی سالم شما باید از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنید. شما نباید هرگز طرف مقابل خود را تحقیر نمایید و یا اجازه دهید کسی او را تحقیر کنید. در چنین رابطه ای شما باید از یکدیگر حمایت همه جانبه داشته باشید. شما باید از شخصیت، آرزوها، اعمال، رفتار، تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنید.

موارد گفته شده نتیجه همفکری متخصصان ما در حوزه روابط عاطفی می باشد. شما می توانید برای مشاوره تخصصی تر با مشاوران متخصص ما در زمینه از مشاوره قبل و بعد از ازدواج ارتباط برقرار کرده و مسائل خود را مطرح کنید

۴/۵ (۴ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.healthyplace.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباد کریمی
عباد کریمی
1 ماه قبل

با سلام و تشکر از اینکه مردم را در زمینه های مختلف پزشکی کمک رسانی و راهنمایی می کنید بدانید که این کار شما بسیار ارزشمند است چه کسانی وظیفه تشکر و قدر دانی را به جا آورند یا نیاورند بنده شاکرم .

دکمه بازگشت به بالا