سرطان پوست

واقعا سرطان پوست چیست؟
آیا سرطان پوست کشنده است؟ علائم و نشانه‌های آن چیست؟
در این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. سرطان پوست، رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست است که اغلب در اثر قرار گرفتن زیاد افراد در معرض آفتاب ایجاد می‌شود. البته فرم‌های رایجی از این نوع سرطان وجود دارد که می‌توانند در مناطقی از پوست که معمولاً در معرض نور آفتاب نیستند نیز بروز کنند. شما می‌توانید با اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV)، احتمال بروز سرطان پوست را در خود کاهش دهید. از انواع سرطان پوست که بسیار شایع هستند، می‌توان به کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوما اشاره کرد.
بررسی تغییرات اولیه مشکوک پوست و تشخیص به موقع سرطان پوست می‌تواند شانس درمان آن را افزایش دهد. به همین دلیل، وب‌سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴ تصمیم گرفته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین متخصص پوست آنلاین و انکولوژیست انلاین را برای شما، در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا که امکان مراجعه حضوری ممکن نیست، فراهم کند.

علائم سرطان پوست

نشانه‌های سرطان پوست و علائم انواع آن معمولا متفاوت است که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

علائم کارسینوم سلول بازال

این نوع سرطان معمولاً در مناطقی از بدن که در معرض آفتاب هستند مانند گردن یا صورت رخ می‌دهد و ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • برجستگی‌های مرواریدی یا مومی
  • ضایعه‌ای مسطح، گوشتی یا زخم مانند به رنگ قهوه‌ای
  • زخم همراه با خونریزی که مدام بهبود می‌یابد و عود می‌کند

علائم کارسینوم سلول سنگفرشی

غالباً این نوع سرطان در مناطقی از بدن مانند صورت، گوش‌‎ها و دست‌ها رخ می‌دهد. افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض کارسینوم سلول سنگفرشی حتی در صورت اجتناب از آفتاب هستند که ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

– ندول‌های محکم و قرمز

– ضایعه‌ای صاف با سطحی پوسته‌پوسته

علائم ملانوما

ملانوما می‌تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود؛ اما اغلب در صورت یا تنه آقایان ظاهر می‌شود. در خانم‌ها، این نوع سرطان اغلب در ناحیه پایین پا حتی با وجود داشتن پوشش در مقابل آفتاب ایجاد می‌شود. ملانوما می‌تواند افراد با هر رنگ پوست را تحت تأثیر قرار بدهد. در افرادی که رنگ پوست آن‌ها تیره است، این نوع سرطان پوست در کف دست یا کف پا، یا در زیر ناخن‌ها ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • یک لکه قهو‌ای بزرگ با لکه‌های تیره‌تر در اطراف آن
  • یک خال رنگی که رنگ و اندازه آن تغییر یا خونریزی می‌کند
  • یک ضایعه کوچک با حاشیه نامنظم و قسمت‌هایی که به رنگ قرمز، صورتی، سفید یا آبی دیده می‌شود
  • ضایعه‌ای دردناک که خارش یا احساس سوزش دارد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده تغییراتی در پوست خود که طبق علائم ذکر شده نگران‌کننده هستند، با پزشک خود و یا یکی از پزشکان متخصص پوست و مو حاضر در پذیرش۲۴ صحبت کنید. همه تغییرات پوستی ناشی از سرطان پوست نیستند و فقط پزشک متخصص می‌تواند برای تشخیص دقیق به شما کمک کند.

پیشگیری از سرطان پوست

خوشبختانه بیشتر سرطان‌های پوست قابل پیشگیری هستند. برای محافظت از خود نکات زیر را دنبال کنید:

  • در اواسط روز در معرض مستقیم آفتاب قرار نگیرید. اجتناب از آفتاب به خصوص در ظهر، از آفتاب سوختگی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، جلوگیری می کند.
  • در تمام طول سال از ضدآفتاب استفاده کنید. کرم‌های ضدآفتاب همه اشعه‌های مضر خورشید را فیلتر نمی‌کنند، به ویژه اشعه‌ای که منجر به ملانوما می‌شود؛ اما تا حد زیادی اثرگذار هستند. پس حتی در روزهای ابری از ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید. در کنار آن عینک آفتابی و پوشش بخش زیادی از پوست با لباس را فراموش نکنید.
  • از مراکز سولاریوم دوری کنید. زیرا چراغ‌های مورد استفاده در تخت‌های برنزه، اشعه ماورا بنفش ساطع می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.
  • بی دلیل داروهای مختلف را مصرف نکنید. مثلا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند.
  • پوست خود را مرتباً چک کنید و تغییرات آن را به پزشک گزارش دهید. از نظر ایجاد برجستگی‌های بی‌دلیل، تغییر در خال، کک و مک و رنگ پوست مدام نواحی مختلف بدن خود را چک کنید.

درمان سرطان پوست

پس از تشخیص پزشک، گزینه‌های درمانی شما برای سرطان پوست و ضایعات پوستی پیش‌سرطانی معروف به کراتوز آکتینیک (actinic keratoses)، بسته به اندازه، نوع، عمق و محل ضایعات متفاوت خواهد بود. بعد از نمونه‌برداری، روش‌های درمانی معمولا شامل فریز کردن با نیتروژن مایع برای تخریب سلول‌های سرطانی، جراحی برای برداشت ضایعه سرطانی، جراحی موس (برداشت لایه‌های نازک سرطانی پوست)، الکترودرمانی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و درمان فتودینامیکی است.

طبق گزارشات، ملانوما در صورت تاخیر در تشخیص و درمان می‌تواند باعث مرگ بیمار شود. پس هرگونه تغییرات پوستی خود را نادیده نگیرید و در اولین فرصت با یک پزشک متخصص مشورت کنید. دسترسی به وب‌ سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. این فرصت غیرحضوری را برای مشاوره گرفتن از دکتر آنلاین پوست و مو و انواع سرطان پوست از دست ندهید.

[ifso id=”16549″]

۳.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
mayoclinic.orgnhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
3 ماه قبل

سلام اقای دکتر پدر بنده یک نقطه سیاه رنگ کف پاش بوده الان بزرگ شذه دکترم بردیم گفتن سرطان پوست هستش وو باید عمل کنیم تا اون لکه را برداریم و نمونه برداری کنیم که به بالا نکشیده باشه الان کف پاش درد میکنه شدید دارویی چیزی نیست که بزنم کف پاش تا اروم بشه

نریمان
نریمان
3 ماه قبل

سلام دکتر یه سوال داشتم در مورد پوستم دستهایم از ارنج تا مچ هر دو دستم خطهای باریک سفید رنگ به طول ۱یا۲سانتیمتر حدود ۸ماه است که ظاهر شدند برایم خیلی نگران کننده شده و پیشرفت میکنه اگر ممکن هست لطفا راهنمایی بفرمایید

دکمه بازگشت به بالا