سیاهی زیر چشم در بارداری نشانه چیست؟ ۶ درمان خانگی موثر

فهرست مطالب

دوره بارداری یکی از حساس‌ترین زمان در زندگی بانوان است که در این دوره هورمون‌های زیادی در بدن آنها شکا می‌گیرد و باعث تغییراتی در ظاهر او می‌شود. شاهی دور چشم در بارداری نیز یکی از این اتفاقات است که اکثر بانوان در دوره بارداری با آن مواجه می‌شوند. در این محتوا از نی نی سایت، قصد داریم اطلاعاتی درباره دلیل سیاهی دور چشم در بارداری و نحوه درمان خانگی آن، با شما در میان بگذاریم؛ با ما همراه باشید

سیاهی دور چشم در بارداری نشانه چیست؟

در بعضی موارد، مادران در حین حاملگی، اطراف چشم‌هایشان، کبودی و سیاهی به وجود می‌آید که نگرانی را در آنها افزایش می‌دهد. معمولا برای مادران سوال پیش می‌آید که علت سیاهی زیر چشم در بارداری چه چیزی می‌تواند باشد؟

این عارضه که در دوران بارداری کاملا طبیعی است می‌تواند، دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر به آنها می‌پردازیم:

تغییرات هورمونی و سیاهی زیر چشم در بارداری

یکی از دلایل مهمی که در به وجود آمدن سیاهی زیر چشم در اوایل بارداری تاثیر زیادی دارد، تغییرات هورمونی است که در بدن مادر ایجاد می‌شود. این هورمون‌ها، ممکن است برای افزایش جریان خون به دن جنین، رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب باعث گشاد شدن آنها برای جریان بیشتر خون شود و در نتیجه در قسمت‌های از بدن مادر که ظرف‌تر هستند مثل، اطراف چشم،باعث ایجاد رنگ تیره‌تری شود.

سیاهی زیرچشم در بارداری به دلیل اختلالات تیروئید و احتباس مایعات

اختلالات تیروئیدی نیز می‌تواند دلیل سیاهی دور چشم در بارداری باشد، تقریبا ۷۰ درصد از زنانی که در دوران بارداری و یا در زمان استفاده از قرص‌های ضد بارداری با این عارضه مواجه می‌شوند. از جمله علائمی که نشان دهنده اختلالات تیروئیدی است می‌توان به احتباس مایعات اشاره کرد که باعث می‌شود رگ‌های خونی اطراف چشم،گشادتر شوند و به این ترتیب حلقه سیاهی در اطراف چشم نمایان شود.

سیاهی زیرچشم در بارداری به دلیل کمبود خواب

کمبود خواب در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. وقتی که مادر زمان کافی را به خوابیدن اختصاص ندهد، باعث استرس بر روی چشم می‌شود و خلقه سیاهی در اطراف چشم نمایان می‌شود.

ورزش نکردن و سیاهی زیرچشم در بارداری

نکته مهمی که باید بدانید این است که خون انسان، مقادیر بسیار زیادی اکسیژن را در خود حمل می‌کند. اگر مادری در زمان بارداری ورزش‌های مناسبی انجام دهند، باعث می‌شود که اکسیژن لازم به بدن او وارد شود و به این ترتیب پوستی سالم و شفاف داشته باشد. زمانی که یک مادر، در دوره بارداری خود، ورزش کافی انجام ندهد، سنتر اکسیژن در خون او کاهش می‌یابد و به این ترتیب، رنگ خون، تیره‌تر می‌شود و در قسمت‌هایی از بدن که پوست نازک‌تری داشته باشد، مثل اطراف چشم، باعث ایجاد تیرگی می‌شود.

H:\نویسش\Woman-checking-under-eye-area-in-mirror_m.jpg

آیا سیاهی دور چشم در بارداری قابل درمان است؟

همانطور که گفتیم، دلیل سیاهی دور چشم، انسداد جریان خون، در اطراف چشم است. این عارضه که ۷۰ درصد از مادران در دوران حاملگی با آن مواجه می‌شوند، باعث ایجاد نگرانی در آنها می‌شود که آیا قایل درمان است و یا ممکن است بعد از دوران بارداری نیز اثرات آن بر جای بماند.

همچنین بعضی از مادران نگران این هستند که این عارضه باعث ضعیف شدن چشم در بارداری شود. لازم است بدانید که این عارضه هیچ‌گونه ضرری برای مادر ندارد و همچنین راه‌حل‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد که مادران می‌توانند با کمک مشاوره پوست و مو و همچنین مشورت با دکتر بارداری به درمان آن بپردازند.

درمان خانگی سیاهی دور چشم در بارداری

برای اینکه در زمان بارداری از شر سیاهی زیر و اطراف چشم خود خلاص شوید می‌توانید با کمک پزشک متخصص و در منزل خود اقدام به درمان این عارضه کنید. برای درمان می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

۱. درمان سیاهی زیر چشم در بارداری با استفاده از ویتامین C

ویتامین C قدرت کلاژن سازی را در پوست افزایش می‌دهد. می‌توانید در دوره حاملگی از مواد غذایی و میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند استفاده کنید مثل پرتقال، جعفری تازه، اسفناج، کلم بروکلی، لیمو ترش، کیوی، توت فرنگی و میوه‌های گرمسیری مثل پاپایا.

همچنین استفاده از ماسک‌ های دارای ویتامین C برای برطرف کردن سیاهی زیر چشم بسیار مفید است. برای این کار می‌توانید از جوز هندی و شیر برای تهیه ماسک استفاده کنید، از ترکیب آنها یک خمیر تهیه کنید و به مدت نیم ساعت بر روی پوست اطراف چشم خود بگذارید.

۲. رفع سیاهی دور چشم در بارداری با روغن‌ گیاهی بادام و نارگیل

روغن‌های گیاهی نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای بر درمان سیاهی دور چشم در بارداری دارند. این محصولات به سرعت جذب پوست می‌شوند که می‌توانید با استفاده از آنها می‌توانید به راحتی در منزل اقدام به درمان این عارضه کنید.

یکی از روغن‌های گیاهی بسیار مناسب برای درمان این عارضه، روغن بادام است که مقادیر زیادی ویتامین E در ترکیب آن وجود دارد بنابراین به سرعت به درمان سیاهی اطراف چشم کمک می‌‎‌‌کند و باعث روشن شدن پوست اطراف چشم می‌شود.

یکی دیگر از روغن‌های گیاهی بسیار مناسب برای درمان سیاهی زیر چشم در بارداری، روغن نارگیل است. این روغن خاصیت آبرسانی و مرطوب کننده دارد که می‌تواند علاوه بر اینکه باعث درمان عارضه سیاهی دور چشم در بارداری شود، چین و چروک‌های پوستی این ناحیه را نیز درمان می‌کند.

۳. رفع سیاهی دور چشم در بارداری با گلاب

گلاب یکی دیگر از محصولات گیاهی است که می‌توانید با استفاده از آن در دوران بارداری به درمان حلقه سیاه اطراف چشم خود بپردازید. این محصول، خاصیت روشن‌کنندگی دارد و باعث جمع شدن پوست می‌شود. اگر به صورت روزانه، مقداری گلاب به پوست اطراف چشم خود اسپری کنید و یا با کمک پنبه به آن بمالید، خواهید دید که به سرعت، سیاهی اطراف چشم ناپدید می‌شود و پوستی روشن و شفاف به شما می‌بخشد.

۴. رفع سیاهی زیر چشم در بارداری با استفاده از نعناع

استفاده از برگ نعناع نیز به سرعت باعث رفع کبودی اطراف چشم می‌شود. برای این کار می‌توانید مقداری برگ نعناع را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید بر روی شعله به مدت ۵ دقیقه بجوشد و بعد به کمک یک حوله تمیز صورت خود را بر روی آن بخور دهید.

همچنین نیز می‌توانید یک یک مشت برگ نعناع را خرد کنید، آب آن بگیرید و با مقداری آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید. و بر روی پوست اطراف چشم خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه ان را بشویید.

۵. درمان سیاهی دور چشم با کمک خیار و سیب‌زمینی

برش‌های خیار و سیب‌زمینی نیز در درمان سیاهی دور چشم بسیار موثر هستند. چرا که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند و می‌توانند باعث گردش مناسب خون در اطراف چشم، بهبود ببخشد.

۶. رفع سیاهی اطراف چشم در بارداری با ماساژ

در کنار استفاده از داروهای گیاهی، ماساژ دادن نیز می‌تواند باعث از بین رفتن سیاهی زیر چشم در بارداری شود. می‌توانید با ماساژ ساده و آرام نیز باعث بهبود گردش خون در اطراف چشم شوید و به این ترتیب باعث روشن شدن پوست در اطراف چشم شوید.

درمان سیاهی زیر چشم در بارداری
درمان سیاهی زیر چشم در بارداری

چند نکته مهم در درمان خانگی سیاهی دور چشم بارداری

نکته مهمی که باد در نظر داشته باشید این است که برای درمان این عارضه به وسیله داروهای خانگی و موضعی، نیاز به زمان زیادی دارید. بنابراین برای اینکه نتیجه مورد نظر خود را از این روش دریافت کنید لازم است به طور مداوم از این روش‌ها برای درمان استفاده کنید و بعد از یک مدت کوتاه، اگر به نتیجه دلخواه نرسیدید، نباید درمان را قطع کنید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که روش‌های درمانی دیگری مثل استفاده از کرم دور چشم در بارداری وجود دارد که نیز می‌توانند به درمان کبودی دور چشم کمک کنند اما مزیتی که استفاده از گیاهان دارویی برای تهیه ماسک و همچنین مصرف غذاهای مناسب دارند این است که کاملا بی‌خطر هستند و هیچ عارضه‌ای برای مادر به همراه ندارند.

سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید

آیا کبودی زیر چشم خطرناک است؟

همانطور که گفتیم در اکثر مواقع، کبودی زیر چشم در بارداری بر اثر ایجاد هورمون‌های مختلف در بدن مادر ایجاد می‌شود، خطری برای مادر و جنین ندارد و با استفاده از داروها و مواد غذایی مناسب رفع می‌شود.

سیاهی زیر چشم در بارداری تا چند ماهگی ادامه دارد؟

این عارضه در مادرها متفاوت است و بستگی به هورمون‌هایی که در بدن او ایجاد شده است دارد. بنابراین ممکن است در بعضی از مادرها، تا پایان دوره بارداری ادامه داشته باشد.

آیا تزریق فیلر، ژل و چربی برای درمان سیاهی دور چشم در بارداری خطرناک است؟

درباره درمان سیاهی زیر چشم در بارداری تزریق فیلر یا چربی و ژل باید بدانید که فیلر و ژل‌هایی که به پوست تزریق می‌شوند، به دلیل داشتن مقادیر زیادی هیالورونیک اسید، باعث جوانی، حجم‌دهی و از بین بردن آثار پیری بر روی پوست می‌شوند. همچنین قدرت کلاژن سازی در پوست را افزایش می‌دهند. اما نکته مهم این است که تزریق این محصولات در زمان بارداری مضر و خطرناک است بنابراین از درمان سیاهی زیر چشم در بارداری با تزریق ژل، چربی و فیلر در زمان بارداری پرهیز کنید.

سیاهی زیر چشم در بارداری
سیاهی زیر چشم در بارداری

یکی از دغدغه‌های مهم افراد برای مراجعه به پزشک، کمبود وقت است؛ مخصوصا برای مادرانی که حامله هستند، مراجعه به پزشک و انتظار زیاد برای ویزیت و درمان شدن توسط پزشک مشکل است پذیرش ۲۴ این مشکل را حل کرده است و با راه‌اندازی یک سایت آنلاین برای پذیرش مادران توسط بهترین پزشک و پروفسور متخصص پوست و مو این امکان را فراهم کرده است که این افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن و در منزل خود، توسط این پزشکان معالجه و درمان شوند. بنابراین اگر از روش درمان خانگی سیاهی زیر چشم نتیجه دلخواه خود را نگرفتید می‌توانید از طریق سایت پذیرش ۲۴ با مشاور پوست و مو و همچنین دکتر بارداری در ارتباط باشید مشاوره لازم برای استفاده از داروها را از طریق این پزشکان دریافت کنید.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم.

 

۱/۵ (۱ نظر)

منبع
dermstore

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی اکبر
علی اکبر
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید همسرمن الان ۷هفته خونریزی شدید که به دکتر مراجعه کرد لخته بعد از دوهفته بزرگ آمد بعد ازچندوقت صورتش دوردهان چشمش دوبرابر این خانوم سیاه زرد کبودشده‌خودش میگه کیست رحم من شک دارم سقط بنظرمن‌نمیدانم راه نمایم کنید

دکمه بازگشت به بالا