علل و روش های درمان سرگیجه بعد از شنا

احساس سرگیجه بعد از شنا می‌تواند برنامه‌های شما را مختل کرده و شما را به طور کامل از شنا کردن دور کند. اغلب اوقات، سرگیجه بعد از شنا خفیف و کوتاه مدت است و دلیلی برای نگرانی نیست. با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و تغییر سبک شنا می‌توانید از سرگیجه بعد از شنا پیشگیری کنید. در عین حال، اگر هرگونه بیماری زمینه‌ای دارید که می‌تواند باعث سرگیجه شود، باید به سراغ درمان پزشکی بروید و به دکتر سرگیجه مراجعه کنید.

احساس سرگیجه شامل نشانه‌های زیر می‌شود:

  • عدم توانایی در حفظ تعادل
  • احساس چرخیدن محیط اطراف به دور سر
  • احساس تهوع یا غش‌کردن

در این مقاله می‌خواهیم در مورد سرگیجه پس از شنا صحبت کنیم و علت سرگیجه بعد از استخر را تحت بررسی قرار دهیم. همچنین می‌خواهیم روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل را به شما معرفی کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

چرا هنگام شنا کردن دچار سردرد و سرگیجه میشویم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دچار سرگیجه پس از شنا شوید و بخواهید این مشکل را رفع کنید. اگر دچار سرگیجه بعد از شنا شده باشید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که دلایل سرگیجه ، ناشی از شنا کردن چیست؟ در این قسمت می‌خواهیم علت سرگیجه بعد از شنا را بیان کنیم:

۱. سرد بودن آب استخر

انسان به طور ذاتی خون‌گرم است؛ بنابراین وقتی ناگهان وارد آب سرد می‌شوید، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که بدنتان چه واکنشی نشان خواهد داد. هنگامی‌که شما وارد آب سرد می‌شوید، ممکن است رگ‌های خونی شما منقبض شوند و خون کمتری به نقاط مختلف بدن برسد.

هنگامی ‌که از استخر بیرون می‌آیید، بدن شما گرم‌تر می‌شود و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند (بزرگ یا منبسط می‌شوند) و باعث هجوم خون به نقاط مختلف بدن می‌شود. در نتیجه با گرم شدن بدن ممکن است کمی ‌احساس سرگیجه داشته باشید.

۲. شنا کردن روی گوش های ما چه تاثیری دارد؟

اگر سؤال بپرسید که شنا کردن روی گوش های ما چه تاثیری دارد؟ باید در پاسخ بگوییم که گاهی اوقات با پر شدن آب در گوش‌ها، ممکن است آب سرد به پرده گوش شما برسد و باعث تغییرات چگالی در مایع موجود در قسمت کانال نیم دایره گوش شما شود. این اتفاق سیگنال اشتباهی را به مغز شما ارسال می‌کند که باعث سرگیجه می‌شود.

۳. ممکن است گرسنه باشید

چه باور کنید یا نه، زمانی که گرسنه هستید شنا کردن می‌تواند باعث سرگیجه شما شود. شنا یک ورزش انرژی‌بر است. بدن شما برای صرف انرژی به مواد غذایی نیاز دارد. اگر احساس سرگیجه بعد از شنا دارید، به این موضوع دقت کنید که آیا پیش از استخر غذا خورده‌اید یا خیر.

۴. سرگیجه موضعی خوش خیم (BPPV)

این عارضه برای افرادی اتفاق می‌افتد که هنگام شنا، سر خود را به سرعت حرکت می‌دهند. برای مقابله با این مشکل، بهتر است شنای شما به صورتی باشد که در آن باید سر خود را در یک وضعیت ثابت نگه دارید.

اتفاقی که در BPPV می‌افتد، این است که با حرکت ناگهانی سر، کارکرد گوش داخلی خود را خیلی ناگهانی مختل می‌کنید. آنچه به دنبال حرکت ناگهانی می‌آید، تکان‌خوردن و جابه‌جایی کریستال‌های کوچکی به نام اتوکنیا است که به حفظ تعادل شما کمک می‌کنند. هنگامی ‌که این اتفاق می‌افتد، شما احساس سرگیجه را تجربه می‌کنید.

۵. افت ناگهانی فشار خون

در افت ناگهانی فشار خون که به عنوان افت فشار خون ارتواستاتیک نیز شناخته می‌شود، هنگام برخاستن از حالت دراز کشیده، فشار خون افت ناگهانی دارد. زمانی که از آب استخر بیرون بیایید، خون به اندام تحتانی شما سرازیر می‌شود. در واقع اتفاقات پیچیده‌ای در بدن رخ می‌دهد (از جمله گشاد شدن عروق) که در نتیجه شما برای لحظاتی احساس سرگیجه می‌کنید. پس از بیرون آمدن از استخر، این حالت نباید مدت زیادی ادامه داشته باشد.

در برخی موارد، سرگیجه می‌تواند بسیار شدید باشد و باعث غش شود. اگر این اتفاق افتاد، بهتر است به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۶. پرخوری کرده‌اید

این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام انجام فعالیت‌های شدید پس از خوردن غذای زیاد دچار حالت تهوع می‌شوید، پس از خوردن غذا شنا نکنید. در اکثر افراد، غذا خوردن بیش از حد پیش از شنا کردن می‌تواند باعث حالت تهوع و سرگیجه شود.

پیشگیری از سرگیجه بعد از شنا

پیشگری از سرگیجه بعد از شنا
پیشگری از سرگیجه بعد از شنا

همان‌طور که توضیح دادیم، علت سرگیجه بعد از استخر می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. با این حال، با رعایت برخی موارد می‌توانید از بروز سرگیجه جلوگیری کنید. به عنوان مثال، با شکم خالی به استخر نروید و حتماً پیش از شنا کردن، غذا میل کنید؛ اما میزان غذا نباید به مقداری باشد که باعث حالت تهوع و سرگیجه شود. اگر پرخوری کنید، این خود باعث سرگیجه شما خواهد شد. همچنین حواستان به سبک شنا کردن باشد و خیلی سرتان را حرکت ندهید.

درمان سرگیجه بعد از شنا

برای درمان سرگیجه بعد از شنا می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  1. به درستی سوخت‌گیری کنید: میل‌کردن میزان مناسب غذا و آب قبل از شنا کردن و همچنین مصرف مایعات می‌تواند از علت سرگیجه بعد از شنا مرتبط با کم‌آبی جلوگیری کند.
  2. گوش‌گیر را امتحان کنید: برای ورزشکارانی که در آب سرد مستعد سرگیجه هستند، گوش‌گیر برای جلوگیری از رسیدن آب به پرده گوش ممکن است مؤثر باشد.
  3. بیاموزید که چگونه به روش صحیح از آب استخر خارج شوید: زمانی که پاهای خود را برای مدت طولانی غیرفعال نگه دارید، ممکن است به افت فشار خون ارتواستاتیک دچار شوید. هنگامی که برای مدت طولانی دراز می‌کشید مانند زمانی که روی آب شناور می‌شوید، ممکن است افت فشار خون ارتواستاتیک را تجربه کنید؛ زیرا هنگامی که ناگهان برای خارج‌شدن از استخر از جای خود بلند می‌شوید، خون به سمت پاها هجوم می‌آورد. بنابراین، به آرامی به سمت خروجی شنا کنید؛ اما پاهای خود را محکم داخل آب بکوبید. این کار جریان خون را دوباره فعال کرده و از سرگیجه جلوگیری می‌کند.
  4. محدودیت‌های شنای خود را بشناسید: اگر در استخر بیش از حد شنا کنید، وقتی در نهایت بیرون می‌روید، ممکن است احساس سرگیجه کنید. محدودیت‌های خود را بشناسید و از آن‌ها دوری کنید. شنا یک ورزش سخت است. هنگامی که بدن شما تمام سوخت خود را مصرف می‌کند، ممکن است احساس سرگیجه کنید.
  5. همراه خود شکلات داشته باشید تا پس از شنا کردن میل کنید و قند خون شما نیفت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک برای سرگیجه بعد از شنا
مراجعه به پزشک برای سرگیجه بعد از شنا

در حالی که برخی از علت سرگیجه بعد از شنا را می‌توان با اقدامات ذکر شده در قسمت بالا به حداقل رساند، در برخی مواقع باید به دکتر سرگیجه یا دکتر شستشوی گوش مراجعه کنید. اگر سرگیجه مداوم یا شدید همراه با حالت تهوع را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد علت سرگیجه شنای شما با یک مشکل پزشکی مرتبط است.

برخی از علل مانند BPPV را می‌توان به راحتی برطرف کرد، در حالی که برخی دیگر مانند سرگیجه سرویکوژنیک اغلب به درمان‌های پزشکی نیاز دارند.

در حالی که یک‌بار افت فشار خون ارتواستاتیک پس از شنا ممکن است جای نگرانی نداشته باشد، به خصوص اگر علل دیگر (کم آبی، آب سرد) قابل شناسایی باشد، در صورت تکرار سرگیجه و شدید بودن سرگیجه باید به دکتر سرگیجه مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای مشکل سرگیجه بعد از شنای خود با دکتر آنلاین گوش حلق بینی مشورت کنید که امکان این مشاوره آنلاین در پذیرش ۲۴ فراهم شده است. شما همچنین می‌توانید در پذیرش ۲۴ دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مورد نظر خود را پیدا کرده و نوبت خود را رزرو کنید. پذیرش ۲۴ به صورت شبانه روزی همراه شما است و می‌توانید در هر ساعتی نوبت خود را رزرو کنید.

سؤالات متداول سرگیجه بعد از شنا

۱. آیا احساس سرگیجه بعد از شنا طبیعی است؟

اگر سرگیجه جزئی باشد و خیلی سریع رفع شود، جای نگرانی نیست. با این حال، اگر سرگیجه شدید باشد و به طور مکرر رخ دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

۲. شنا کردن روی گوش های ما چه تاثیری دارد؟

هنگام شنا کردن ممکن است آب در گوش‌ها پر شود و باعث سرگیجه شود که طبیعی است و با استفاده از گوش‌گیر می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

۳. چه زمانی برای درمان سرگیجه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرگیجه‌ها به طور مداوم تکرار شوند و شدید باشند، باید به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد سرگیجه بعد از شنا صحبت کنیم و علل بروز آن و روش‌های پیشگیری و درمان را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و با اطلاعات ارائه‌شده بتوانید مشکل خود را رفع کنید.

 

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
triathlete.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا