راهنمای کامل انتخاب سمعک برای گوش در ۱۲ نکته

سمعک وسیله‌ای بسیار کاربردی و کمک کننده برای افرادی است که از کم شنوایی رنج می‌برند. سمعک باعث تقویت شنوایی افراد شده و برای برگشت آن‌ها به زندگی عادی بسیار مفید است. اگر شما نیز جز افرادی هستید که برای اولین بار می‌خواهید از سمعک استفاده کنید، ممکن است در حین انتخاب سمعک مناسب و خرید آن دچار سردرگمی شوید.

چرا که امروزه انواع مختلفی از سمعک‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و رنگ بندی متفاوت در بازار موجود است. در این مقاله ما سعی کردیم نکات کامل و جامعی از راهنمای انتخاب سمعک مناسب را برایتان شرح دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

۱. انتخاب نوع سمعک

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید سمعک باید به آن توجه داشت، نوع سمعک است. برخی از سمعک‌ها نامرئی هستند، یعنی به‌گونه‌ای در داخل گوش قرار می‌گیرند که هیچ کسی آن را نمی‌بیند و متوجه سمعک نمی‌شود. از طرف دیگر برخی از سمعک‌ها بر روی گوش قرار می‌گیرند و هر شخصی در برخورد اول متوجه وجود سمعک در گوش فرد می‌شود. این که سمعی که از آن استفاده می‌کنید چه نوعی باشد کاملاً به شخص بستگی دارد. اما طبق توصیه افرادی که دکتر سنگینی گوش هستند استفاده از سمعک نامرئی برای کودکان و سمعک قابل رویت برای افراد مسن بهتر است.

۲. تصمیم‌گیری درباره ابعاد و اندازه سمعک

توجه به اندازه سمعک یکی از پارامترهای مهم در انتخاب سمعک برای گوش بچه است. بهتر است برای کودکان از سمعک‌هایی با ابعاد کوچک استفاده کرد چرا که حمل آن‌ها و نگهداری بر روی گوش ساده‌تر می‌شود. از طرفی افراد بزرگ و مخصوصاً مسن ممکن است سمعک‌های کوچک را گم کنند، از این رو اگر برای فرد مسنی سمعک خریداری می‌کنید بهتر است ابعاد آن به گونه‌ای باشد که به راحتی دیده شود.

۳. تاثیر وزن در انتخاب سمعک

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب و خریداری کردن سمعک توجه به وزن آن است. یک سمعک هر چقدر که سبک‌تر باشد، ارزش خرید بالاتری دارد. چرا که سمعک در طول شبانه رو و به مدت زیادی بر روی گوشش قرار گرفته و همراه فرد است. از این رو اگر وزن بالایی داشته باشد ممکن است گوش فرد را خسته کرده و حتی به آن آسیب بزند.

۴. انتخاب رنگ سمعک

با اینکه بسیاری از سمعک‌ها در رنگ سفید و طوسی ساخته می‌شوند شما می‌توانید انواع دیگر از سمعک‌ها را در رنگ‌های مختلف خریداری کنید. توجه داشته باشید که رنگ بندی سمعک کاملاً سلیقه‌ای بوده و تأثیری در عملکرد آن ندارد. البته پزشکان پیشنهاد می‌کنند از سمعک‌های مشکی رنگ استفاده نکنید چرا که این نوع از سمعک‌ها نور خورشید را به خود جذب کرده و خطرناک هستند.

۵. توجه به برند در انتخاب سمعک

در واقع برندی که محصولات آن را خریداری می‌کنید، هر چقدر مطرح‌تر و معروف‌تر باشد، به همان میزان شما سمعک خوبی را خریداری کرده‌اید. برخی از افراد به دلایل اقتصادی و یا صرفاً به خاطر ویژگی‌هایی که بر روی کاغذ نوشته شده‌اند، به خرید سمعک‌هایی اقدام می‌کنند که توسط شرکت‌های ناشناس تولید شده‌اند. این سمعک‌ها عمر مفید کمی داشته و از قابلیت‌های کم و کیفیت پایینی برخوردارند. از این رو افرادی که دکتر گوش و حلق و بینی هستند یکی از راه کارهای انتخاب سمعک مناسب را توجه به برند و شرکت تولید کننده‌ی آن می‌دانند.

۶. فروشگاه که سمعک می‌فروشد

یکی از عوامل مؤثر در خرید سمعک مراجعه به فروشگاه‌های معتبر برای خرید سمعک است. این فروشگاه‌ها انواع مختلفی از سمعک‌ها را به صورت اورجینال به فروش می‌رسانند و به همین خاطر جنس تقلبی یا بی کیفیتی خریداری نخواهید کرد. شما می‌توانید با مشورت پزشک خود یا با توصیه وی یک فروشگاه معتبر برای خرید سمعک پیدا کنید.

اثر ویژگی‌ها گوش بر روی انتخاب بهترین نوع سمعک

عوامل متعدد و مختلفی در انتخاب بهترین نوع سمعک اثر گذار هستند. شما بایستی با در نظر گرفتن این عوامل به بررسی و انتخاب یک سمعک مناسب برای خودتان اقدام کنید. از جمله از عوامل تأثیر گذار در انتخاب سمعک عبارت‌اند از:

۷. نوع و میزان کم‌شنوایی

نوع و میزان کم‌شنوایی در هر فردی متفاوت است از این رو بایستی پزشک با استفاده از ابزارها و تجهیزات گوناگون شنوایی فرد را بسنجد و مقدار میزان دقیق آن را مشخص کند. امروزه پزشکان با استفاده از تجهیزات پیشرفته، میزان دقیق کم شنوایی را مشخص می‌کنند.

۸. وضعیت فیزیکی گوش

یکی دیگر از مواردی که در معاینه گوش مورد توجه پزشکان قرار می‌گیرد، وضعیت فیزیکی گوش است. چرا که گوش خارجی و میانی تأثیر زیادی در نحوه‌ی شنیدن فرد دارند. اگر هر کدام از این قسمت‌ها در حالت عادی و طبیعی نباشند، ممکن است سمعک علاوه بر آن که بهبودی در شنوایی فرد ایجاد نمی‌کند؛ بلکه باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند سرگیجه و عدم تعادل می‌شود.

۹. تاثیر سن فرد در انتخاب سمعک

سن افراد یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در انتخاب نوع و ابعاد و اندازه سمعک است. افراد مسن بیشتر با مشکلات کم شنوایی درگیر هستند از این رو استفاده از سمعک در بین آن‌ها بسیار رایج است. برای این افراد بنا به دلایلی که پیش‌تر گفتیم، استفاده از سمعک‌هایی با ابعاد بزرگ و مشخص بهتر است.

۱۰. موقعیت اجتماعی و نیاز خاص افراد به سمعک

برخی از افراد دارای شغل‌هایی هستند که در آن‌ها میزان شنوایی و حساسیت شنیدن بسیار مهم و حیاتی بوده و اگر گوش نشنود ممکن است خطرات مالی و جانی به وجود بیاید. از این رو این رو این‌گونه از افراد لازم است تا حتماً از سمعک استفاده کرده و سمعک‌های آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

۱۱. شرایط اقتصادی در انتخاب سمعک

با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، امروزه سمعک‌های مختلفی با قابلیت‌های متفاوت تولید می‌شود. افراد می‌توانند با توجه به شرایط مالی خود، به انتخاب و خرید هر یک از این سمعک‌ها اقدام کنند.

۱۲. توجه به یک نکته مهم

در نظر داشته باشید که اگر سمعکی متناسب با شرایط خود خریداری نکنید، علاوه بر آن که بهبودی در میزان شنوایی شما به وجود نمی‌آید، بلکه ممکن است خطرات و آسیب‌های جدی‌تری به گوشتان وارد شود. از این رو از خرید خودسرانه سمعک پرهیز کرده و قبل از استفاده از آن حتمی با پزشکتان مشورت کنید.

سخن نهایی

امروزه سمعک‌های مختلفی در انواع مدل‌های گوناگون تولید و روانه بازار می‌شود از این رو انتخاب نوع سمعک برای کودکان تبدیل به یک دغدغه‌ی بزرگ برای والدین شده است. از آن گذشته انتخاب سمعک برای گوش بزرگسالان نیز چندان آسان نیست. در این مقاله سعی کردیم راه کارهای مختلفی را در رابطه با انتخاب و خرید انواع مختلفی از سمعک‌ها برایتان ارائه دهیم. توجه داشته باشید که عواملی همچون سن و سال، موقعیت اجتماعی و میزان کم شنوایی عوامل مؤثر و مهم در انتخاب بهترین نوع سمعک هستند. اگر شما نیز در انتخاب سمعک مناسب با شرایط خود دچار شک و تریدید هستید می‌توانید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی، امکان و وقت کافی برای مراجعه حضوری به مطب پزشک را ندارند. این افراد می‌توانند با استفاده از ویزیت گوش و حلق و بینی آنلاین تمام سؤالات خود را از پزشک متخصص پرسیده و با خیالی آسوده‌تر به خرید سمعک اقدام کنند.

سؤالات متداول

عوامل مؤثر در انتخاب سمعک خوب چیست؟

عواملی همچون شرایط اقتصادی، میزان کم شنوایی، موقعیت اجتماعی و سن و سال همگی از جمله از عواملی هستند که بر روی انتخاب یک سمعک مناسب اثر می‌گذارند.

بهترین روش انتخاب سمعک مناسب چیست؟

بهترین روش برای انتخاب یک سمعک مناسب، مشورت با پزشک متخصص و در نظر داشتن شرایط فردی خود است.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
drugsaarp

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا