صفر تا صد تفاوت کاشت حلزون با سمعک

افت شنوایی یکی از عارضه‌های آزاردهنده است که در کودکان و بزرگسالان بروز می‌کند و باعث می‌شود راه‌های درمانی مختلفی را پیگیری کنند. در این مطلب قصد داریم تفاوت سمعک با کاشت حلزون را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید بدانید بین کاشت حلزون یا سمعک پلاستیکی کدام برای شما مناسب‌تر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید و با تفاوت‌های این دو روش آشنا شوید.

کاشت حلزون و سمعک تفاوتی با هم دارند؟

سمعک یک وسیله‌ی کمک شنوایی است که میزان شنوایی را تقویت می‌کند.کسانی می‌توانند از سمعک استفاده کنند که مقداری شنوایی داشته باشند و سمعک به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار بگیرد و باعث شود آستانه‌ی شنوایی بیشتر شود.

اما درصورتی که شنوایی فرد صفر باشد و کاملاً ناشنوا باشد لازم است به جای سمعک از کاشت حلزون استفاده شود. چون سمعک نمی‌تواند شنوایی چنین فردی را تقویت کند.

به این ترتیب یکی از کاندیداهای مناسب برای کاشت حلزون کسانی هستند که بعد از یک دوره سه تا شش ماه استفاده از سمعک نمی‌توانند صداها را به خوبی بشنوند.

دکتر سنگینی گوش علت کم شدن شنوایی را بررسی می‌کند. درصورت لزوم برای زدودن جرم از گوش اقدامات درمانی مناسب انجام می‌دهد اما اگر مشکل برطرف نشد از تجهیزات کمک شنوایی استفاده می‌کند.

نحوه استفاده از کاشت حلزون با سمعک چه تفاوتی دارد؟

شیوه استفاده از کاشت حلزون و سمعک با هم تفاوت اساسی دارد. سمعک یکی از تجهیزات کمک شنوایی است که پشت گوش قرار می‌گیرد اما نیاز به جراحی ندارد. درحالی‌که کاشت حلزون با عمل جراحی و تحت بیهوشی نصب می‌شود.

تفاوت کاشت حلزون با سمعک این است که در جراحی کاشت حلزون گوش پروتزی در گوش نصب می‌شود و سیگنال‌های انتقال دهنده صدا به عصب شنوایی را تقویت می‌کند. شیوه انجام این روش به این صورت است که یک سیم نازک یا همان الکترود با جراحی داخل حلزون گوش قرار می‌گیرد. این الکترود در نزدیکی تارهای عصبی قرار می‌گیرد و سر دیگر آن به یک دریافت کننده وصل است.

دریافت کننده در استخوان جمجمه و زیر پوست پشتی لاله‌ی گوش قرار می‌گیرد. دریافت کننده داخل جمجمه باید با دستگاه بیرون سر که پشت گوش قرار دارد ارتباط داشته باشد و این ارتباط به صورت آهن‌ربایی برقرار می‌شود.

در نتیجه دستگاه بیرونی صداها را دریافت می‌کند و اطلاعات را از روی پوست به دستگاه داخل جمجمه انتقال می‌دهد. در نتیجه عصب شنوایی تحریک می‌شود و صداها شنیده می‌شوند. پس با اینکه کاشت حلزون یا سمعک هر دو پشت گوش قرار می‌گیرند اما عملکردهای متفاوتی دارند.

جراح گوش بعد از کاشت حلزون گوش انجام توانبخشی شنوایی را به بیمار توصیه می‌کند. زیرا در صورت بی‌توجهی به توانبخشی نتیجه عمل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شرایط خاص استفاده از کاشت حلزون

همه‌ی افراد نمی‌توانند از کاشت حلزون استفاده کنند. به این منظور پزشک قبل از جراحی، شرایط بیمار و وضعیت گوش را بررسی می‌کند و درصورتی‌که با کمک سمعک نتوانست میزان شنوایی را بهبود بخشد و سلول‌های موئی آسیب دیده بود کاشت حلزون را به بیمار پیشنهاد می‌کند.

برای کودکان کاشت حلزون بهتر است یا سمعک؟

یکی از پرسش‌های اساسی در مورد کاشت حلزون و سمعک این است که کدام یک از این روش‌ها برای کودکان مناسب‌تر است. واقعیت این است که سن و سال عامل تعیین کننده مناسب‌ بودن سمعک حلزونی یا کاشت حلزون نیست بلکه میزان شنوایی و وضعیت کودک بر استفاده از سمعک یا کاشت حلزون گوش تاثیر می‌گذارد.

متخصص گوش و حلق و بینی قبل از عمل کاشت حلزون گوش وضعیت شنوایی فرد متقاضی را بررسی می‌کند و آزمایشات و عکسبرداری‌های لازم را انجام می‌دهد.

برای بزرگسالان کاشت حلزون بهتر است یا سمعک؟

بزرگسالان هم ممکن است به دلایلی درگیر آسیب شوند و شنوایی خود را از دست دهند. اولین توصیه پزشک به بیماران این است که از سمعک استفاده کنند، اما اگر سمعک نتواند صداها را به خوبی تقویت کند، لازم است فرد از کاشت حلزون استفاده کند.

البته بزرگسالانی که قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهند و کاندید مناسب کاشت هستند باید هر چه زودتر برای انجام جراحی اقدام کنند. زیرا طولانی شدن بازه‌ی زمانی که فرد قدرت شنوایی خود را از دست داده است موجب کم شدن اثربخشی کاشت حلزون گوش می‌شود.

کاشت حلزون برای کودکان
کاشت حلزون برای کودکان

آیا کاشت حلزون با سمعک تفاوت قیمتی دارد؟

علاوه بر اینکه کاندیدهای کاشت حلزون و سمعک با هم تفاوت دارند و هر کدام برای افراد خاصی مناسب است، در هزینه هم با یکدیگر تفاوت دارند. کاشت حلزون گوش نیاز به جراحی ۲ تا ۴ ساعته دارد، از طرف دیگر پروتزهایی که برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد گران قیمت است.

به علاوه اینکه کسی که کاشت حلزون انجام داده باید چند روزی در بیمارستان بستری شود و هزینه‌ای را بابت بستری شدن در بیمارستان پراخت کند. با این حساب استفاده از کاشت حلزون گوش در مقایسه با سمعک هزینه بالاتری دارد.

کسانی که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب ندارند و می‌خواهند در مورد تفاوت‌های سمعک با کاشت حلزون گوش اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشند، می‌توانند با اپلیکیشن یا وب سایت پذیرش۲۴ از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنند و سوالات خود را بپرسند.

سوالات متداول تفاوت کاشت حلزون با سمعک

  • چه کسانی می‌توانند از سمعک نامرئی استفاده کنند؟

سمعک نامرئی داخل گوش قرار می‌گیرد و مشخص نمی‌شود، اما سن و سال بیمار، شرایط جسمی و وضعیت شنوایی فرد از عوامل با اهمیتی است که تعیین می‌کند سمعک داخل گوشی برای بیمار مناسب است یا نه.

  • افت شنوایی یک طرفه چیست؟

برخی از افراد در یک گوش شنوایی خود را از دست می‌دهد و درگیر افت شنوایی یک طرفه می‌شوند. این عارضه ممکن است مادرزادی باشد یا اینکه در اثر کهولت سن اتفاق بیفتد.

  • کیفیت صدا در کاشت حلزون چقدر است؟

کاشت حلزون یک روش اثربخش برای تقویت شنوایی است اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید صداها با وضوح کامل شنیده شود.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
healthyhearing.commedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدتقی اصغرزاده
محمدتقی اصغرزاده
1 سال قبل

سلام من ۴۳سالمه دکتر گفته عصب گوش راست ۱۵/درصد است آیا با کاشت حلرزون شنوایی من درست میشه

دکمه بازگشت به بالا