کاشت سمعک؛ ۶ روش کاشت شنوایی که مهم است بدانید!

سمعک یکی از تجهیزات پزشکی است که در طی چندین سال گذشته کمک بسیار زیادی برای افراد کم شنوا داشته است. کار اصلی این دستگاه تقویت گوش برای شنیدن امواج صوتی است. امروزه کودکان و حتی بزرگسالان بسیاری که از کم شنوایی رنج می‌برند، از سمعک استفاده می‌کنند. درصد بسیاری از افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند افراد مسن هستند. در این مقاله سعی داریم شما را سمعک، انواع آن و نحوه‌ی کاشتش آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

کاشت سمعک

کاشت سمعک یکی از مواردی است که در بین افراد با اختلال شنوایی مورد استقبال قرار گرفته است. این افراد بسته به میزان کم شنوایی راه‌های مختلفی را برای کاشت سمعک پیش رو دارند. این عمل وقتی کاربرد دارد که افراد به خاطر ایجاد اختلال در گوش میانی یا ترکیبی از گوش میانی و گوش داخلی به کم شنوایی مبتلا شده باشند. امروزه سمعک کاشتنی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان افراد کم شنوا شناخت.

نحوه کار سمعک کاملاً کاشتنی

نحوه‌ی کار این نوع از سمعک‌ها به حسگرهای پیزوالکتریکی‌شان بستگی دارد. در واقع این حسگرها، ارتعاشات صوتی خفیف را از روی پرده صماخ دریافت نموده و آن را به پیام الکتریکی تبدیل می‌کنند. پس از آن یک پردازشگر این پیام‌های الکتریکی را تحت پالایش قرار داده و آن‌ها را تقویت می‌کند. پس از تقویت امواج آن‌ها و وارد یک مبدل دیگر می‌شوند. این مبدل در واقع وظیفه‌ی تحریک گوش داخلی به شکل طبیعی را بر عهده دارد. این سیستم تنها وسیله کمک شنوایی است که بر اساس کارکرد طبیعی ساختمان گوش ساخته شده است. تمامی این کارها در کسری از ثانیه انجام شده و فرد کم شنوا همانند انسان‌های سالم می‌تواند نسبت به صدهای اطراف خود واکنش نشان دهد. توجه داشته باشید که این نوع از عمل به کاشت سمعک زیر پوستی معروف است یعنی هیچ قسمتی از سمعک کاشتنی در بیرون بدن دیده نمی‌شود و استفاده از آن برای افراد کم شنوا خوشایندتر و مطلوب‌تر است. سمعک کاشتنی می‌تواند تا ۴ سال بدون هیچ عیب و نقصی کار کند. پس از اتمام ۴ سال می‌توان نسبت به تعویض و ترمیم آن اقدام کرد.

عمل جراحی کاشت سمعک

اگر قصد استفاده از سمعک را دارید بایستی به یک دکتر سنگینی گوش مراجعه کرده و پس از معاینه و مشورت با وی یک روش مناسب را انتخاب کنید. اگر پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به شما پیشنهاد داد تا از کاشت سمعک بهره ببرید بایستی برای این کار تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در عمل جراحی، بیمار را بیهوش کرده و دستگاهی را در داخل گوش او قرار می‌دهند. این عمل می‌تواند بین ۱ الی چند ساعت به طول بینجامد. امروزه شاهد انواع مختلفی از کاشت سمعک هستیم که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع کاشت شنوایی

جراحان متناسب با ویژگی و شرایط کم شنوایی هر شخصی از روش‌های مختلف برای کاشت سمعک استفاده می‌کنند. در واقع سمعک‌های قابل کاشت در سیستم شنوایی را می‌تواند به ۴ دسته کاشت استخوانی، کاشت گوش میانی، کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز طبقه بندی کرد. انواع کاشت سمعک داخل گوش عبارت است از:

کاشت استخوانی

کاشت استخوانی برای افرادی مناسب است که از بیماری‌هایی نظیر کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی آمیخته، کم شنوایی یک طرفه، رنج می‌برند. این نوع از سمعک‌ها از ۲ بخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. در هنگام جراحی یک پیچ تیتانیومی کوچک در استخوان ماستویید قرار داده می‌شود، پس از آن نیز یک پردازنده صدا بر روی پیچ تعبیه می‌شود. در کاشت استخوانی صداهای اطراف از طریق میکروفون خارجی و پردازنده صوتی سمعک، در ایمپلنت جاگذاری شده و به لرزش تبدیل می‌شوند. از آنجایی که ایمپلنت‌ها قادر به ایجاد ارتعاش در استخوان اطراف خود هستند، باعث ایجاد موج‌های صوتی در داخل گوش می‌شوند. این امواج‌ها نیز عصب‌های گوش را تحریک کرده و باعث شنوایی در فرد می‌شوند. قیمت سمعک استخوانی بسته به شرایط مختلف نظیر نوع سمعک، شرکت سازنده، قدرت پردازش و… متغیر است.

کاشت گوش میانی

کاشت گوش میانی را می‌توان بهترین و مؤثرترین نوع کاشت سمعک در افراد کم‌شنوا دانست. به‌طوری که بسیاری از پزشکان بر این باورند که در آینده این نوع از کاشت جایگزین دیگر انواع کاشت ها خواهد شد. نحوه‌ی کار سمعک گوش میانی با استفاده از خروجی مغناطیسی مبدل‌های پیزوالکتریک یا الکترو مغناطیسی است. افرادی که دچار بیماری‌هایی نظیر کم شنوایی حسی – عصبی، کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی آمیخته هستند، می‌تواند از کاشت گوش میانی بهره ببرند.

سمعک کاشت گوش میانی در طی یک جراحی در داخل گوش میانی جای گذاری شده و مبدل آن به یکی از استخوانچه های گوش میانی یا به دریچه گرد بین گوش میانی و حلزون گوش داخلی اتصال داده می‌شود می‌شود. سمعک‌های کاشت گوش میانی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

سمعک‌های کاملاً کاشتنی

این نوع از سمعک‌ها به‌گونه‌ای هستند که تمام بخش‌های دستگاه زیر پوست قرار می‌گیرد و نیازی به یک پردازنده صوتی خارجی ندارد.

سمعک‌های نیمه کاشتنی

در این نوع از سمعک‌ها بخشی از دستگاه بر روی گوش خارجی و بخشی در گوش میانی قرار می‌گیرد.

بسته به نوع کم شنوایی و با در نظر گرفتن سایر عوامل بایستی به کاشت یکی از این دو نوع از سمعک گوش میانی اقدام کنید. پزشک می‌تواند راهنمای بسیار مناسبی بر نوع کاشت باشد.

کاشت سمعک
کاشت سمعک

کاشت حلزون

کاشت حلزون بیشتر مناسب ارادی است که ناشنوایی مطلق دارند. در این نوع از کاشت یک دستگاه الکترونیکی کوچک درون گوش قرار داده می‌شود و تا حد قابل توجهی شنوایی فرد را بر می‌گرداند. دستگاه کاشت حلزون شنوایی با باتری کار می‌کند و شما بایستی پس از مدتی به تعویض باتری آن اقدام کنید.

کاشت ساقه مغز

کاشت‌های ساقه مغز شنوایی (Auditory brainstem implants) از دیگر انواع روهای کاشت سمعک است که بیشتر برای افرادی مناسب است که شرایط لازم برای کاشت حلزونی را ندارند. این تکنولوژی بسیار جدید بوده و عملکردی همانند کاشت حلزونی دارد. همچنین برای کودکانی که به طور مادرزادی مشکل شنوایی دارند، می‌توان از این روش استفاده کرد.

فواید کاشت سمعک

مهم‌ترین فایده کاشت سمعک را می‌توان در تقویت شنوایی دانست. در واقع برای افرادی که میزان کم شنوایی قابل توجه داشته و با سمعک نیز قادر به شنیدن نیستند، از کاشت استفاده می‌شود. پس سمعک کاشتنی را می‌توان نمونه‌ای قوی‌تر از سمعک‌های معمولی دانست. ز آن گذشته برخی از این سمعک‌ها کاشت داخلی داشته و هیچ چیزی از دستگاه در بیرون گوش نمی‌ماند. از این رو افراد هیچ‌گونه اذیتی در حمل و یا نگهداری از آن ندارند.

عوارض کاشت سمعک

کاشت سمعک در کنار فواید و مزایایی که دارد، می‌تواند برای افرادی خطرآفرین باشد. ازجمله از عوارض کاشت سمعک عبارت‌اند از:

  • خارج شدن مایع مغزی نخاعی از مکان باز کردن گوش داخلی
  • فلج شدن عصب فاسیال
  • هماتوم مکان عمل
  • عفونت محل عمل
  • خروج الکترودها از جای خود
  • و…

شایان ذکر است که اگر جراحی توسط یک پزشک ماهر و باتجربه انجام گیرد، خطر ایجاد این عوارض به حداقل می‌رسد. از این رو بهتر است قبل از انجام عمل جراحی کاشت سمعک، حتماً پرس و جو دقیق و کاملی از پزشکان داشته باشید. تا بتوانید در میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. پرس و جو کردن از آشنایان و افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، همچنین گشت و گذار در سایت‌های اینترنتی می‌تواند کمک بسزایی برای شما در یافتن پزشک مد نظر داشته باشد. همچنین شما می‌توانید اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر عوارض این عمل را از طریق ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی به دست آورید.

هزینه کاشت سمعک

هزینه کاشت سمعک گران است. چرا که این نوع از سمعک‌ها مستقیماً از آمریکا و اروپا وارد کشور شده و قیمتی بالغ بر ۳۰ تا ۱۰۰ هزار دلار دارند. اما خوشبختانه در نظام سلامت برای اخذ و دریافت این سمعک‌ها کمک‌های دولتی انجام می‌شود. از این رو هزینه کلی عمل جراحی و کاشت سمعک مبلغ بسیار پایینی و به صورت میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود. البته این محدوده قیمتی برای زمانی است که جراحی در بیمارستان‌های دولتی انجام شود. اگر افراد بخواهد به صورت خصوصی کاشت سمعک انجام دهند، بایستی هزینه‌های خیلی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان بپردازند. البته توصیه می‌شود برای اطلاع از قیمت دقیق این سمعک‌ها به یک پزشک متخصص یا بیمارستان مراجعه کرده و پرس‌های خود را با آنان در میان بگذارید.

نکات مهم بعد از عمل جراحی کاشت حلزون

بهترین نوع سمعک‌های کاشتنی

از آنجایی که کاشت سمعک به یک روش بسیار موفق در درمان ناشنوایی و کم شنوایی تبدیل شده است از این رو بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، علاقه دارند تا از روش کات سمعک استفاده کنند. از این رو شرکت‌های تولید کننده‌ی تجهیزات پزشکی نیز، سالانه انواع مختلفی از این دستگاه‌ها را تولید و روانه بازار می‌کنند. از این رو ممکن است که افراد در تشخیص و انتخاب دستگاه مناسب با خود، دچار شک و ترتید شوند. اگر شما هم جز افردی هستید که کاشت سمعک را در هدف دارید و می‌خواهید یک سمعک مناسب و با کیفیت خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما یکی از سمعک‌های زیر است:

  • Med‐el Vibrant Sound bridge
  • Envoy Esteem
  • Ototronix MAXUM
  • Cochlear Carina

توجه داشته باشید که هر یک از این پروتزها به قسمت‌های مختلفی از ساختار گوش میانی و نیز دریچه گرد یا دریچه بیضی متصل می‌شوند و با باعث تحریک شنوایی می‌گردند. نحوه انتخاب این پروتزها بر اساس نظر پزشک و بسته به شرایط هر شخصی است. توجه داشته باشید که گزینه‌های مطرح شده در این بخش تنها مربوط به چند مدل سمعک بوده و قطعاً گزینه‌های بهتر دیگری نیز در دسترس افراد قرار دارد. از این رو می‌توان چنین عنوان کرد که بهترین راه برای انتخاب یک سمعک مناسب برای کاشت مشاوره با پزشک است.

سخن پایانی

کاشت سمعک یکی از روش‌های درمان کم شنوایی و نا شنوایی است. این روش برای افرادی مناسب است که کم شنوایی آن‌ها با استفاده از سمعک‌های معمولی برطرف نشود. امروزه روش‌های مختلفی برای کاشت سمعک وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها شرایط خاصی داشته و با توجه به شرایط هر شخصی انتخاب می‌شوند. توجه داشته باشید که کاشت سمعک در کنار مزایا و فوایدی که دارد، از برخی عوارض نیز برخوردار است که ممکن است سلامت بیمار را به خطر اندازد. از این رو توصیه می‌کنیم تا برای کاشت سمعک به یک پزشک نام آشنا و باتجربه مراجعه کنید.

سؤالات متداول کاشت سمعک

کاشت سمعک درد دارد؟

بله – کاشت سمعک تحت اثر یک عمل جراحی انجام می‌شود. با آنکه در زمان جراحی، شخص بی هوش است اما بعد از عمل تا مدتی احساس درد و ناراحتی دارد. البته این احساس برای چند روز بوده و پس از آن از بین می‌رود.

کاشت سمعک داخل گوش چگونه انجام می‌ شود؟

یک دستگاه تقویت کننده‌ی امواج صوتی در داخل گوش قرار داده می‌شود. بسته به نوع کاشت، محل قرار گیری دستگاه متفاوت است.

کاشت سمعک در چه افرادی انجام می‌ شود؟

افرادی که ناشنوایی مطلق دارد و یا افرادی که کم شنوایی آن‌ها با سمعک‌های معمولی قابل درمان نیست.

۴.۲/۵ (۶ نظر)

منبع
hearingcenterofjackson.comhouseclinic.comnidcd.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا