کم شنوایی گوش چپ و راست+درمان کم شنوایی

فهرست مطالب

تعریف ناشنوایی و کم شنوایی

ناشنوایی به حالتی گفته می‌شود که سیستم شنوایی بنا به دلایل مختلفی از بین رفته است. در حالی‌که کم شنوایی شنیدن گفتار و سایر صداها را دشوار یا غیرممکن می‌سازد. کم شنوایی گوش انواع مختلفی دارد و می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که «کم شنوایی چیست؟» به بررسی انواع کم شنوایی، روش‌های درمان و پیش‌گیری از آن می‌پردازیم.

تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان

کاهش شنوایی می‌تواند تاثیرات به‌سزایی بر گفتار و زبان داشته باشد. البته عوامل متعددی وجود دارند که بر میزان این تاثیرگذاری، موثر هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • میزان آسیب و تخریب در شنوایی
  • نوع اختلال منجر به کم شنوایی
  • سن
  • زمان تشخیص
  • زمان شروع درمان
  • پیوستگی یا منقطع بودن روند درمان
  • وجود سایر اختلالات که بر اختلال کاهش شنوایی تاثیر دارند

کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان

استفاده از سمعک برای بیشتر سالمندان سخت است و از این رو سالمندان دوست ندارند که از این دستگاه استفاده کنند. از جهتی دیگر تاخیر در تهیه‌ی سمعک دارای عوارض و عواقبی است، به‌طوری‌که حتی با تهیه‌ی بهترین سمعک شاید دیگر نتوان به اصلاح شنوایی آن‌ها کمک کرد زیرا هنگامی‌که اثر شنوایی تحریک نشود، به‌مرور ضعیف شده و ممکن است کاملاً از بین برود.

با شروع وزوز در گوش در اثر استفاده از دارو‌هایی نظیر آسپرین، ضربه‌ی به سر، صدای انفجار و افسردگی باید استفاده از سمعک آغاز شود. معمولاً پیرگوشی بر اثر افزایش سن و کم شنوایی در اثر مواجهه با صدا‌های بلند در محیط‌های کاری، استفاده از هندزفیری با صدای بلند، ضربه‌ی به سر و مصرف دارو‌های ضروری در بالغین و سالمندان ایجاد می‌شود.

کاهش در شنوایی‌های حسی عصبی به‌هیچ عنوان با استفاده از دارو‌ها در این گروه‌های سنی درمان‌پذیر نخواهد بود و تنها راه چاره استفاده از سمعک است. در ضمن در مقایسه‌ی سمعک‌های کاشتنی و معمولی به‌علل زیادی از جمله قیمت زیاد سمعک‌های کاشتنی، خطر جراحی و احتمال ایجاد عفونت، سمعک‌های معمولی طرفداران بیشتری دارند.

علت کم شنوایی چیست؟

اگر این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده است که «کم شنوایی از چیست؟» می‌توانیم این‌گونه پاسخ دهیم که معمولاً عوامل مختلفی منجر به این اختلال می‌شوند و برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا (به‌ویژه افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا مانند سالن‌های موسیقی زنده، معدن یا ساختمان کار می کنند)
  • قرار گرفتن در معرض سر و صدا به‌صورت کوتاه‌مدت (مانند انفجار)
  • عفونت، تجمع جرم یا پارگی پرده‌ی گوش
  • آسیب یا ضربه ناشی از تصادف یا جراحت (حتی اتفاقی به‌سادگی فرو کردن بیش از حد یک گوش پاک‌کن در گوش)
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یا دارو‌ها از جمله آسپرین، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌های تجویز شده برای درمان سرطان و بیماری‌های قلبی
  • گوش دادن به موسیقی بسیار بلند با هدفون
  • برخی شرایط مادرزادی مانند سیتومگالوویروس (Cytomegalovirus)
  • بیماری عروق کرونر (بیماری قلبی)، فشار خون بالا و سکته‌ی مغزی
  • دیابت
  • سابقه‌ی خانوادگی کم شنوایی
  • تومور‌هایی مانند نوروم آکوستیک (acoustic neuroma)

تقریباً همه متوجه می‌دانند که با افزایش سن، شنوایی رو به کاهش می‌رود. در برخی موارد، ژنتیک نقش مهمی را ایفا می‌کند و برخی خانواده‌ها زودتر از سایرین دچار مشکلات شنوایی می‌شوند.

علائم کم شنوایی

اولین علائم کاهش شنوایی می‌تواند به‌سختی قابل شناسایی باشد. اما اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید:

  • مشکل شنوایی در مکان‌های پر سر و صدا
  • مشکل در شنیدن مکالمات و درک آنچه مردم می‌گویند
  • مشکل در درک افراد و درخواست مکرر از دیگران برای تکرار صحبت‌ها
  • شنیدن صدا‌ها به‌صورت نامطلوب، گویی مردم در حال زمزمه کردن هستند
  • نیاز به زیادتر کردن صدای تلویزیون نسبت به افراد دیگر
  • از دست دادن تماس‌های تلفن به‌دلیل نشنیدن صدای زنگ آن
  • شنیدن صدای وزوز یا زنگ مداوم در گوش
  • ناراحتی و رنجش نسبت به صدا‌های بلند در مقایسه با قبل

اگر متوجه تغییراتی در شنوایی خود شدید، سریعاً باید با پزشک خود صحبت کنید. برای دریافت نوبت از دکتر شنوایی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

تشخیص کم شنوایی

برای تشخیص کم شنوایی کافی است به یک مرکز شنوایی سنجی یا یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. در ابتدا در مورد علائم از شما سوال پرسیده می‌شود و معاینه‌ی فیزیکی انجام می‌گیرد. این بررسی‌ها با هدف مشاهده‌ی علائم عفونت یا سایر مسائلی که می‌توانند باعث کاهش شنوایی شوند، انجام می‌گیرند.

در مرحله‌ی بعد به‌منظور سنجش کم شنوایی، معمولاً ادیوگرافی (نوار گوش) انجام می‌گیرد. این تست شنوایی انواع صداهایی را که فرد می‌تواند بشنود را از جهات مختلف اندازه‌گیری می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • پیکربندی: بررسی میزان کیفیت شنیدن صدا‌های زیاد و کم
  • درجه: بررسی درجه‌ی کم شنوایی (طبیعی، خفیف یا شدید)
  • نوع: بررسی نوع کم شنوایی (پردازشی، هدایتی، حسی عصبی یا مختلط)

اگر آسیب یا تومور احتمالی تشخیص داده شود، ممکن است سی‌تی اسکن یا ام‌آر‌آی تجویز گردد.

انواع کم شنوایی

برخی از انواع کم شنوایی موقتی و برخی دائمی هستند. انواع مختلفی از کم شنوایی وجود دارد اما قبل از این‌که به انواع آن‌ها بپردازیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که «کم شنوایی اکتسابی چیست؟».

کم شنوایی اکتسابی

کم شنوایی اکتسابی به‌نوعی از اختلال در شنیدن گفته می‌شود که در طول زندگی افراد ایجاد می‌گردد و در زمان تولد وجود نداشته است. این امکان وجود دارد که این نوع از اختلال به کم شنوایی متوسط یا شدید منجر شود. انواع مختلف کم شنوایی که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم ممکن است اکتسابی یا غیر اکتسابی باشند.

کم شنوایی پردازشی

این اختلالات زمانی رخ می‌دهند که مغز نمی‌تواند صدا را پردازش کند. این امر درک گفتار یا تشخیص اینکه صداها از کجا می‌آیند را دچار مشکل می‌کند.

کم شنوایی هدایتی

این نوع از کم شنوایی که به کاهش شنوایی انتقالی نیز معروف است، زمانی اتفاق می‌افتد که برای گوش خارجی یا میانی مشکلی ایجاد شود و در نتیجه‌ی آن صدا نمی‌تواند به گوش داخلی منتقل شود. این نوع از اختلال ممکن است ناشی از جرم یا عفونت، سوراخ شدن پرده، تغییر در مایع یا رشد غیرطبیعی استخوان در گوش (معروف به اتواسکلروز- Otosclerosis) باشد. این شرایط معمولا قابل درمان است.

کم شنوایی حسی عصبی

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اندام شنوایی، حلزون گوش یا عصب شنوایی آسیب دیده یا دچار اختلال شوند. بنابراین این اندام‌ها قادر به ارسال دقیق اطلاعات الکتریکی به مغز نیستند. کم شنوایی عصبی حسی معمولاً یک اختلال دائمی است.

کم شنوایی مختلط

در این نوع، هم کم شنوایی هدایتی و هم کم شنوایی حسی عصبی وجود دارد.

کم شنوایی مختلط
کم شنوایی مختلط

درمان کم شنوایی و تقویت شنوایی گوش

درمان کم شنوایی اغلب به نوع و درجه‌ی کم شنوایی بستگی دارد. درمان ها عبارتند از:

توانبخشی شنوایی

این درمان به شما این امکان را می‌دهد تا با کم شنوایی و سمعک سازگار شوید. یک درمانگر هم‌چنین می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که از نشانه‌های بصری و لب‌خوانی برای بهبود ارتباطات استفاده کنید.

تجویز داروها

کاهش شنوایی ناشی از عفونت گوش ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود یابد. کورتیکواستروئید‌ها می‌توانند تورم سلول‌های موییcochlear را پس از قرار گرفتن در معرض صدای بلند کاهش دهند. اگر دارو‌ها باعث کاهش شنوایی شوند، ممکن است پزشک داروی دیگری را تجویز کند.

جراحی گوش

پزشک متخصص ممکن است لوله‌هایی را در قسمت پرده‌‌ی گوش قرار دهد. این لوله‌ها، عفونت‌های مزمن گوش میانی را که به کاهش شنوایی منجر می‌شوند، درمان می‌کنند. پزشکان متخصص گوش هم‌چنین ممکن است جراحی‌هایی را برای برداشتن تومور‌ها، ترمیم نقایص مادرزادی و کاشت حلزون انجام دهند.

انواع وسایل کمک شنوایی

وسایل کمک شنوایی سیستم‌هایی هستند که می‌توانند گوش دادن را برای ناشنوا آسان کنند. می‌توان از موارد زیر به‌عنوان انواع وسایل کمک شنوایی نام برد:

درمان کم شنوایی با سمعک

ساده‌ترین نوع وسایل کمک ناشنوایی سمعک است که برای استفاده از وسایل دیگر کمکی هم معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد .

چند درصد کم شنوایی نیاز به سمعک دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید گروه‌های سنی مختلف را مورد بررسی قرار دهیم زیرا تعریف کم شنوایی در هر سن متفاوت است.

  • کم شنوایی در کودکان: اگر کودکان آستانه‌ی صدای بالاتر از ۱۵ دسی‌بل را نشنوند، باید تحت درمان به‌عنوان کودکان کم شنوا قرار گیرند.
  • کم شنوایی در بزرگسالان: اگر افراد بالغ آستانه‌ی صدای بالاتر از ۲۵ دسی‌بل را نشوند، به کم شنوایی مبتلاء شده‌اند.
  • کم شنوایی در کهنسالان: برای افراد کهنسال آستانه‌ی شنوایی بالاتر از ۴۰ دسی‌بل به‌عنوان معیاری برای کم شنوایی در نظر گرفته می‌شود.

دستگاه کاشت حلزون

دستگاه کاشت حلزون از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و مهم‌ترین آن پردازش‌گر صدا است که در پشت گوش ناشنوا نصب می‌شود و می‌تواند صدا‌ها را از میکروفون دستگاه انتخاب و تنظیم نماید.

قسمت دیگر با عمل گوش برای کم شنوایی زیر پوست ناشنوا قرار می‌گیرد و در حقیقت سبب انتقال حس صدا به ناشنوا می‌شود. اگر چه این دستگاه نمی‌تواند شنوایی طبیعی را به ناشنوا بازگرداند اما قادر است سبب درک گفتار‌ توسط ناشنوا شود.

رابط شنیداری برای تلویزیون

ساده‌ترین سیستمی که می‌توان برای استفاده معرفی کرد یک رابط گردنی است که به گردن ناشنوا آویزان می‌شود. این رابط می‌تواند با هوشمند شدن دستگاه‌ها توسط یک کنترل از راه دور، صدای تلویزیون را مستقیماً به سمعک ناشنوا منتقل کند.

وسیله‌ی کمک شنوایی جهت صحبت کردن با تلفن

این روزها تلفن می‌تواند مستقیماً به سمعک متصل شود. ناشنوایان با دستگاه رابط تلفن‌های هوشمند بی‌سیم می‌توانند از دستگاه‌های تلفن استفاده کنند.

وسیله‌ی کمک شنوایی جهت صحبت کردن با تلفن
وسیله‌ی کمک شنوایی جهت صحبت کردن با تلفن

رابط شنیداری برای تلفن همراه و تبلت

شرکت اپل موفق به طراحی سمعک‌هایی شده است که با تلفن‌های همراه آیفون بسیار سازگار هستند. این سمعک‌ها قدرت شنوایی ناشنوایان را برای شنیدن صدای تبلت و تلفن همراه به‌میزان قابل‌توجهی ارتقاء می‌بخشند. برای استفاده از این سمعک‌ها باید از تلفن همراه آیفون ۵ به بالا استفاده کنید.

استریمر هم دستگاه کوچکی است که به گردن آویزان می‌شود و می‌توان از آن برای ارتباط با سمعک، تلفن همراه و تبلت استفاده کرد. البته هنگام خرید با توجه به بی‌سیم بودن یا نبودن سمعک باید مدل مناسب استریمر را انتخاب کنید.

وسیله‌ی کمک شنوایی در محیط‌های آموزشی

در این محیط‌ها معمولاً یک میکروفون برای معلم و یک سمعک مجهز به دستگاه اف‌ام برای دانش‌آموز یا دانشجوی ناشنوا استفاده می‌شود.

وسیله‌ی کمک شنوایی در اماکن عمومی

در محل‌هایی نظیر تئاتر، سینما و… از وسیله‌ی کمک شنوایی حلقه القایی یا لوپ استفاده می‌شود. این حلقه صدای محیط را مستقیم به سمعک ناشنوا منتقل می‌کند.

درمان کم شنوایی بدون سمعک

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی راه‌های زیادی برای درمان کم شنوایی بدون سمعک وجود دارد. بیشتر این روش‌ها بر خلاف استفاده از سمعک که ناشنوایی را درمان نمی‌کند، سعی در درمان این مشکل بزرگ دارند.

درمان کم شنوایی با یک تزریق

در گوش سالم هزاران سلول مویی وجود دارد که می‌توانند صدا را تشخیص دهند، آن را به علائم عصبی تبدیل کنند و از طریق این علائم است که ما قادر به شنیدن می‌شویم. در ناشنوایان این سلول‌ها بنا به دلایل مختلفی از بین رفته‌اند.

به تازگی محققان توانسته‌اند در درمان کم شنوایی با یک تزریق موفق شوند. آن‌ها دارویی جهت فعالیت دوباره‌ی سلول‌های مویی در ناشنوایان تهیه کرده‌اند که با تزریق آن به گوش، این سلول‌ها مجدداً شروع به رویش و رشد می‌نمایند.

درمان کم شنوایی با لیزر

از آن‌جایی‌که مشکل ناشنوایی ممکن است به‌علت از بین رفتن سلول‌های مویی در گوش رخ دهد، محققان دریافته‌اند که هر عاملی که سبب تحریک هدفمند اعصاب شنوایی شود، می‌تواند این سلول‌ها را دوباره به فعالیت وادار کند.

آنها توانسته‌اند سخت‌افزاری را طراحی و تولید کنند که توسط آن عصب شنوایی به‌وسیله‌ی لیزر تحریک شده و از طریق آن سلول‌های مویی وادار به رشد می‌شوند. لازم به توضیح است که در درمان کم شنوایی با لیزر دیگر نیازی به گوش جهت انتقال صدا نیست.

درمان کم شنوایی حسی عصبی با طب سورنی

ناشنوایی‌ حسی عصبی معمولاً بر اثر حادثه به وجود می‌آید. در این گونه موارد می‌توان از درمان کم شنوایی حسی عصبی با طب سوزنی استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی در بهبود گردش لنف، تنظیم واکنش‌های التهابی ایجاد شده در گوش و همچنین تحریک اعصاب شنوایی بسیار موثر است.

از جمله تحقیقات مدرن انجام شده در زمینه‌ی طب سوزنی، استفاده از روش طب سوزنی الکتریکی است که در بهبود شنوایی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

درمان کم شنوایی حسی عصبی با زالو

خون‌درمانی یکی از راه‌ حل‌های مشکلات شنوایی است که بعضی از افراد معتقد هستند این درمان به آن‌ها کمک زیادی کرده است.

این کار توسط زالو در پشت گوش انجام می‌شود. درمان کم شنوایی با زالو درمانی را می‌توان در صورت تشخیص و تجویز پزشک متخصص، برای بهبود وضعیت شنوایی انجام داد.

درمان خانگی کم شنوایی

در مبحث درمان خانگی کم شنوایی به‌سراغ برخی از میوه‌ها و سبزیجات حاوی پتاسیم و منیزیم خواهیم رفت که برای تقویت شنوایی بسیار مفید هستند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسفناج، خربزه، پرتقال، آووکادو، زردآلو، موز، لوبیا، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و کشمش اشاره کرد. همچنین مصرف ماست و شیر به‌دلیل میزان پتاسیم بالا، برای تقویت شنوایی توصیه می‌شود.

البته فراموش نکنید که مصرف بیش از حد هر ماده‌ای می‌تواند خطرناک باشد. مقدار مصرف پتاسیم و منیزیم در هر روز به‌صورت مجاز به ترتیب ۳۵۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم است.

از جمله موارد دیگری که می‌تواند در بهبود وضعیت شنوایی موثر باشد، توجه به مصرف ویتامین‌ها در حد نیاز است. ویتامین‌های A، C و E می‌توانند در کم شنوایی ناشی از افزایش سن و سر و صدا موثر باشند.

از طرفی دیگر زینک یا روی نیز از ریزمغذی‌هایی است که می‌تواند از عفونت گوش و به تبع آن کاهش شنوایی، جلوگیری نماید. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که مکمل روی می‌تواند به ارتقاء سطوح شنوایی در افرادی که به‌صورت ناگهانی به ناشنوایی دچار می‌شوند، کمک کند.

اسید‌های چرب امگا ۳ نیز با حفظ جریان خون در گوش به تقویت شنوایی کمک می‌کنند. امگا ۳ در دانه‌ی کتان، گردو، ماهی و سویا موجود است.

ورزش برای تقویت شنوایی

برخی از فعالیت‌های فیزیکی می‌توانند در تقویت شنوایی موثر باشند. مثلاً حل پازل یا معما، جدول کلمات، سودوکو می‌توانند بر تقویت و پیش‌گیری از آتروفی مغز تاثیر بگذارند. از آن‌جایی‌که مغز نقش مهمی در فرآیند‌های شنیداری دارد، پس تقویت مغز به‌معنای ارتقاء وضعیت شنوایی است.

از طرفی هر چه تحرک بیشتری داشته باشید، شنوایی شما بهتر خواهد شد. پس با ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، یوگا و دوچرخه‌سواری، اکسیژن بیشتری به جریان خون وارد شده و در سرتاسر بدن منتشر می‌شود. چرخش این اکسیژن در جریان خون گوش‌ها نیز سبب تقویت شنوایی خواهد شد. گاهی بازی‌های ورزشی مثل فوتبال و هاکی نیز به ارتقاء وضعیت شنوایی و کاهش وزن کمک بسیار زیادی می‌کنند. حداقل دو ساعت در هفته دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا توصیه می‌شود.

درمان کم شنوایی حسی عصبی با طب سنتی

گاهی کم شنوایی به‌علت سنگینی گوش (به‌ویژه در افراد مسن) به‌وجود می‌آید. این مشکل ممکن است به‌علت تغییرات نامنظم قند خون حادث شود. گاهی اوقات افزایش صفرا هم سبب سنگینی گوش می‌شود. در چنین مواردی می‌توان از دستورات طب سنتی برای رفع مشکل شنوایی استفاده کرد.

  • مقداری سرکه را در قوری ریخته و همراه آب بجوشانید و از لوله‌ی قوری به گوش‌تان بخور بدهید. روزی سه بار این کار را انجام دهید.
  • برای بهتر شدن وضعیت شنوایی می‌توانید در روز سه بار هر بار یک قاشق سوپخوری آب پیاز بنوشید.
  • در مواقعی که کم شنوایی به‌علت غلبه صفرا به وجود آمده می‌توانید از لعاب به‌دانه، به ترش، آب زرشک و آب غوره هم استفاده کنید.

قطره برای کم شنوایی

یک راه برای درمان کم شنوایی بدون سمعک استفاده از قطره برای کم شنوایی است. انسداد گوش بر اثر افزایش جرم یکی از دلایل کم شنوایی در بیشتر مواقع است این مشکل با علائم سرگیجه، وزوز گوش، کاهش شنوایی و درد همراه است.

در این صورت معمولاً با سه روش می‌توان شنوایی بیمار را به او برگرداند:

  • ریختن قطره‌ی گوش (که به گلیسیرین فنیکه معروف است) یا قطره‌ی پراکسید هیدروژن: در صورت ریختن قطره طبق دستور پزشک در مدت ۵ الی ۷ روز جرم حل شده و از گوش خارج می‌شود
  • استفاده از پنس برای برداشتن جرم
  • شستشوی گوش در درمانگاه
کم شنوایی کودکان
کم شنوایی کودکان

کم شنوایی در کودکان

کم شنوایی در هر سنی ممکن است رخ دهد. با این حال، اختلال شنوایی در بدو تولد، یا در نوزادان و کودکان نوپا ممکن است کمی نگران‌کننده باشد. اگر کاهش شنوایی سریع تشخیص داده نشود و برای درمان آن هیچ اقدامی صورت نگیرد، می‌تواند منجر به چالش‌های رشدی شود، زیرا شنوایی طبیعی برای درک زبان گفتاری و سپس برای تولید گفتار واضح، مورد نیاز است.

اگر کودک شما در دوران نوزادی و اوایل کودکی دچار اختلال شنوایی شد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. حتی یک اختلال شنوایی موقت اما قابل توجه در این دوران می‌تواند یادگیری زبان یا الگوهای گفتاری را برای کودک، بسیار چالش‌برانگیز نماید.

علائم کم شنوایی در کودکان

تشخیص اینکه آیا کودکان در شنوایی مشکل دارند یا خیر می‌تواند سخت باشد. برخی از علائمی که نشان می‌دهند که کودک شما ممکن است به کم شنوایی مبتلاء باشد عبارتند از:

  • اگر کودک شما به صدای بلند واکنش نشان نمی‌دهد یا سر خود را به سمت صدا نمی‌چرخاند.
  • اگر دیرتر از کودکان دیگر شروع به صحبت کردن کنند یا کلمات ساده‌ای مثل «بای بای» را در ۴ تا ۸ ماهگی درک نکنند.
  • اگر در مقایسه با گفتار سایر کودکان هم سن، گفتار آنها نامشخص است.
  • اگر از شما درخواست می‌کنند که صدای تلویزیون زیاد کنید.
  • اگر دستورالعمل‌های شما را نمی‌شنوند یا نمی‌فهمند.
پیش‌گیری از کم شنوایی
پیش‌گیری از کم شنوایی

نکات اساسی در پیش‌گیری از کم شنوایی

معمولاً اکثر انواع کم شنوایی به‌صورت پایدار خواهند بود، بنابراین مهم است که از کاهش شنوایی قبل از بروز آن پیش‌گیری کنید. این بدان معنی است که اگر آسیبی در شنوایی ایجاد و منجر به کم شنوایی خفیف شد، باید تمام تلاش خود را برای پیش‌گیری از تشدید و تبدیل آن به کم شنوایی پیشرونده انجام دهید.

بهترین راه برای محافظت خود از کاهش شنوایی این است که در معرض صدا‌های بلند قرار نگیرید اما به‌طور کلی برای جلوگیری از آسیب شنوایی، راه‌کار‌های زیر توصیه می‌شوند:

  • با صدای کم به موسیقی، تلویزیون و رادیو گوش دهید (صدا باید در حدی باشد که بتوانید به‌راحتی با فردی در فاصله‌ی ۲ متری صحبت کنید).
  • اگر در فضا‌های پر سر و صدا (مانند رستوران‌هایی که موسیقی پخش می‌کنند یا ساختمان‌های در حال ساخت)، فعالیت دارید از گوش‌گیر یا تجهیزات محافظت از گوش مانند گوش بند استفاده کنید.
  • استفاده از هدفون یا هدست را به یک ساعت در هر زمان محدود و سپس استراحت کنید.
  • سعی کنید از هدفون یا هدستی استفاده کنید که صدای محیط را به‌طور کامل حذف کند.
  • میزان بلندی صدای موسیقی را به بیش از ۶۰ درصد افزایش ندهید.
  • در محل کار خود مطمئن شوید که از قوانین مرتبط با ایجاد سر و صدا ، پیروی می‌شود.
  • به‌هیچ وجه سیگار نکشید. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که افراد سیگاری بسیار بیشتر از غیر سیگاری‌ها به بیماری‌های شنوایی مبتلاء می‌شوند. البته لازم به توضیح است که دود سیگار برای افراد غیرسیگاری هم آسیب‌های بسیار زیادی (از جمله در ناحیه‌ی گوش) وارد می‌آورد.
  • به تغذیه‌ی خود اهمیت بدهید. تحقیقات نشان می‌دهند که در افراد مسن، کمبود ویتامین B12، منجر به اختلالات شنوایی می‌شود. از طرفی استفاده از ویتامین B3 نیز سبب گسترش رگ‌های خونی کوچک می‌شود و در جریان خون نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. ویتامین B6 نیز برای عملکرد بهتر اعصاب ضروری است.
  • شاید ندانید که مراقبت از دندان‌ها رابطه‌ی مستقیمی با حفظ شنوایی شما دارد. حتی برخی معتقدند که با از دست دادن هر دندان، دو برابر شنوایی از دست می‌رود.
  • از استرس دوری کنید. مطالعات جدید نشان داده است که شرایط روانی هنگام اضطراب و افسردگی رابطه‌ی مستقیمی با کم شنوایی دارد. تحریک التهاب در مغز و ایجاد استرس و اضطراب، نه‌تنها سبب کاهش شنوایی می‌شو بلکه اختلال وزوز در گوش را هم تشدید می‌نماید.

چه موقع صدا زیاد و آسیب‌زننده است؟

در موارد زیر می‌توان گفت که وضعیت خطرناک است و شنوایی شما در معرض تهدید قرار دارد:

  • اگر نیاز دارید برای رساندن مقصود خود به فردی در فاصله‌ی ۱ متری شما، فریاد بزنید.
  • اگر در حال گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون هستید و نمی‌توانید صداهایی مانند بوق ماشین‌ها یا صحبت افراد نزدیک به خود را بشنوید.
  • اگر بعد از یک رویداد یا گذراندن یک روز در محل کار، صدای زنگ در گوش خود می‌شنوید.

اگر چنین تجربه‌هایی به‌طور مکرر برای شما اتفاق می‌افتد، متاسفانه در حال آسیب رساندن به شنوایی خود هستید.

بهترین راه برای محافظت خود از کاهش شنوایی این است که در معرض صدا‌های بلند قرار نگیرید
بهترین راه برای محافظت خود از کاهش شنوایی این است که در معرض صدا‌های بلند قرار نگیرید

در این مقاله سعی کردیم که جدیدترین خبر درمان کم شنوایی را در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. برخی اعتقاد دارند که کم شنوایی گوش راست ممکن است بر کم شدن شنوایی گوش چپ تاثیر بگذارد، به همین منظور توصیه‌ی ما این است که به‌محض این‌که علائم کاهش شنوایی را در خود مشاهده کردید، سریعاً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برای دریافت نوبت از دکتر شنوایی و متخصص گوش و حلق و بینی، یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول کم شنوایی

  • چه موقع فردی نیاز به سمعک دارد؟

نیاز به سمعک در رده‌های سنی مختلف، متفاوت است. برای کودکان، بزرگسالان و کهنسالان آستانه‌ی شنوایی به‌ترتیب بالاتر از ۱۵، ۲۵ ۴۰ دسی‌بل به‌عنوان کم شنوایی در نظر گرفته می‌شود.

  • آیا کم شدن شنوایی از علائم کروناست؟

مطابق آخرین یافته‌ها در زمینه‌ی ویروس کوئید ۱۹، به‌نظر می‌رسد که این ویروس می‌تواند موجب آسیب به بخش‌های گوش داخلی شود. همچنین ممکن است بر سلول‌های مویی شکل تاثیر گذاشته و موجب افت شنوایی گردد.

  • آیا کم شنوایی ارثی است و آیا جراحی گوش برای کم شنوایی لازم است؟

عوامل ژنتیکی ممکن است در بروز این اختلال موثر باشند. ممکن است برای انواع مختلف کم شنوایی درمان‌های متفاوتی در نظر گرفته شود. لزوماً در هر سنی و هر نوعی از این اختلال، جراحی تنها راه ممکن نیست.

 

۴.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orghealthdirect.gov.auhealthychildren.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا