قارچ ناخن کاشت شده را جدی بگیرید + پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن

این عارضه در ناخن توسط قارچ‌ها و به خصوص دسته درماتوفیت‌ها Dermatophyte)) ایجاد می‌شود. به این عارضه در پزشکی اونیکومایکوزیس (onychomycosis‎) گفته می‌شود. این قارچ‌ها باعث بروز قارچ ناخن در پای ورزشکاران نیز می‌شوند. لازم به ذکر است که این قارچ می‌تواند هر نقطه از ناخن شما را درگیر کند. از جمله این نقاط می‌توان به صفحه ناخن، بستر و همچنین ریشه ناخن اشاره کرد. با این حال قسمت عمده عفونت‌های قارچی با درگیر کردن قسمت بستر ناخن ایجاد می‌شود. این مشکل در ناخن‌های پا بسیار متداول‌تر است.

متاسفانه این قارچ‌ها قدرت سرایت بسیار بالایی دارند. به صورتی که احتمال آلودگی به این قارچ در مکان‌های عمومی که پابرهنه هستید همچون اتاق تعویض لباس، استخرها و همچنین تجهیزات آلوده در سالن‌های زیبایی وجود دارد. قارچ ناخن کاشت پا نیز در بعضی موارد دیده شده است.عدم رعایت بهداشت توسط ناخن کارها و کاشت غیر اصولی ناخن می‌تواند باعث ایجاد این عارضه شود. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر به بررسی قارچ ناخن کاشت و نحوه درمان آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

علائم قارچ ناخن کاشت شده

آشنا شدن با علائم آن به تشخیص قارچ ناخن کاشت شده کمک می­کند. این عارضه معمولاً موجب درد نمی‌شود و بیشتر از نظر ظاهری برای فرد ناراحت کننده و آزار دهنده است. درد قارچ ناخن معمولاً با لمس بدتر می‌شود. به طور عمده می‌توان گفت علائم قارچ ناخن بعد از کاشت شامل موارد زیر است:

  • ضخیم شدن یا شکننده شدن ناخن
  • بوی نامطبوع
  • احساس درد به خصوص هنگام لمس ناخن
  • زرد سفید یا سبز شدن ناخن بعد از کاشت
  • احساس خارش
  • سرخ شدن ناخن و پوست
  • التهاب و ورم

مهم‌ترین قارچی که باعث این عارضه در ناخن‌ها می‌شود درماتوفیت Dermatophyte)) نام دارد و با روش‌های مختلفی تکثیر می‌شود.

علل ابتلا به قارچ ناخن کاشت شده

در افراد سالم و بدون نقص ایمنی رطوبت و تعریق مهم‌ترین علت قارچ ناخن کاشت شده است. همچنین استخرهای عمومی و باشگاه‌های ورزشی نیز از محل‌های اصلی است که باعث انتقال قارچ می‌شود. امروزه یکی از مهم‌ترین علت ابتلا به قارچ ناخن مراجعه به سالن‌های زیبایی و ناخن کاری است.

در صورتی که کاشت ناخن به روش اصولی انجام نشود می‌تواند موجب وارد شدن رطوبت و آب بین فضای ناخن کاشت و بستر طبیعی ناخن شود و همانطور که گفتیم رطوبت نقش اصلی را در تکثیر قارچ دارد. همچنین آلوده بودن وسایل نیز می‌تواند سبب انتقال قارچ شود. در واقع در صورتی که فردی مبتلا به این قارچ باشد و با همان وسایل برای فرد دیگر کاشت ناخن انجام شود خطر ابتلا وجود دارد. مهم‌ترین دلایل ایجاد قارچ ناخن کاشته شده شامل موارد زیر است.

کاشت غیر صحیح ناخن

انتخاب ناخن کار حرفه‌ای بسیار مهم است. زیرا در صورتی که این کار توسط افراد غیر متخصص انجام شود می‌تواند سبب ایجاد یک شکاف یا فضای کوچک بین ناخن آکریلیک و بستر ناخن شود. این فضا رطوبت لازم جهت رشد قارچ را تامین می‌کند. همچنین گرمای انگشت نیز به تکثیر قارچ‌ها کمک می‌کند. به همین علت بسیار مهم است که برای کاشت ناخن به یک فرد آموزش دیده مراجعه کنید.

تغییر در بستر طبیعی ناخن

جهت قرار گرفتن ناخن کاشت بر روی ناخن طبیعی لازم است تا با توربین سطح ناخن نازک‌تر شده و مقداری تغییر کند. در نتیجه ایجاد تراش لایه محافظ ناخن ضعیف‌تر می‌شود و در نتیجه مقاومت ناخن در برابر عوامل بیماری زا همچون قارچ ناخن کاشت شده کمتر می‌شود.

عدم رعایت بهداشت توسط سالن‌های آرایشی

نسبت به این موضوع باید بسیار دقت کنید. اکثر سالن‌های ناخن وسیله‌ها و ابزارهای مورد نیاز را قبل استفاده برای نفر بعدی استریل نمی‌کنند. در واقع آنها از همان ابزار برای چندین نفر بدون ضد عفونی کردن استفاده می‌کنند. بدین ترتیب قارچ ناخن به راحتی از فردی به فرد دیگر منتشر می‌شود. در نتیجه در انتخاب سالن‌های آرایشی دقت کنید و آنهایی را مد نظر قرار بدهید که ابزارهای خود را قبل از استفاده برای فرد دیگر به خوبی استریل می‌کنند.

توجه نکردن به ناخن‌های آسیب دیده

به طور کلی ممکن است بستر ناخن طبیعی به هر علتی دچار آسیب شود. در چنین شرایطی باید سریعاً ناخن مصنوعی را بردارید در صورتی که به این موضوع توجه نکنید احتمال بروز قارچ و عفونت وجود دارد. پس حتماً این به این موضوع اهمیت بدید و در این خصوص سهل انگاری نکنید.

استفاده متدوام و بدون استراحت از ناخن کاشت

حداکثر زمانی که می‌توانید بدون استراحت و به صورت متداوم ناخن کاشت داشته باشید ۲ الی ۳ است. در صورتی که بیش از این مدت از ناخن مصنوعی استفاده کنید شانس ابتلا به قارچ افزایش پیدا می‌کند زیرا بستر ناخن ضعیف می‌شود. در نتیجه باید پس از اتمام یک دوره ۲ الی ۳ ماهه ناخن آکریلیک را از بستر ناخن جدا کنید و قبل از کاشت مجدد اجازه دهید تا ناخن‌ها به مدت ۲ ماه استراحت کنند.

درمان قارچ ناخن کاشت شده

ناخن کاشت را جدا کنید

اولین قدم برای درمان قارچ ناخن کاشته شده ، جدا کردن ناخن مصنوعی است. بدون انجام اینکار نمی‌توانید هیچ گونه درمانی برای قارچ ناخن انجام دهید. برداشتن ناخن مصنوعی اجازه تنفس به بستر طبیعی می‌دهد. همچنین باعث از بین رفتن رطوبتی که بین بستر طبیعی و ناخن کاشت شده ایجاد شده است نیز می‌شود. همانطور که گفتیم رطوبت عامل اصلی کاشت ناخن است.

ناخن‌های کاشت شده را بردارید

این اولین قدم است که هنگام مشاهده قارچ‌ها در زیر ناخن‌های کاشت شده خود باید انجام دهید. بدون برداشتن ناخن‌های مصنوعی، نمی‌توانید کاری برای قارچ‌های موجود بر روی انگشتان خود انجام دهید. این کار اجازه می‌دهد تا ناخن‌های شما در هوای آزاد تنفس کنند. این کار همچنین رطوبتی را که بین بستر ناخن و ناخن کاشت شده گیر کرده است، از بین می‌برد.

پس از جدا کردن ناخن مصنوعی، چسب و ناخالصی‌های دیگر را از روی بستر ناخن جدا و آن را تمیز کنید. وضعیت ناخن‌هایی که قارچ بر روی آنها رشد کرده است را به خوبی مشاهده کنید. سعی کنید تا جایی که به ناخن آسیب نمی‌زنید ناخن‌ها را کوتاه کنید.

رعایت بهداشت ناخن‌ها

رعایت بهداشت ناخن‌ها امری بسیار مهم است. در این موضوع حتماً باید دقت کنید تا قارچ به ناخن‌های سالم سرایت نکند. پس از تمیز کردن ناخن‌های آسیب دیده دست‌های خود را به خوبی با صابون بشویید و ضد عفونی کنید. بهتر است از صابون ضد قارچ استفاده کنید. همچنین پس از شست و شو به خوبی خشک کنید. پس از اینکه ناخن‌ها مقداری بلند شد قسمت آسیب دیده را کوتاه کنید. از ناخن گیرهای مختلف برای ناخن‌های سالم و آلوده استفاده کنید.

رعایت بهداشت ناخن‌ها
رعایت بهداشت ناخن‌ها

درمان خانگی قارچ ناخن کاشت شده

سرکه یک ماده ضد قارچ

یکی از بهترین راهکارهای خانگی درمان عفونت کاشت ناخن سرکه است. سرکه سفید و سرکه سیب هر دو انتخاب‌های خوبی هستند. این ماده خاصیت ضد قارچی بالایی دارد و در نتیجه بسیار موثر عمل می‌کنند. در یک لیوان مقداری سرکه بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت انگشت خود را در آن نگه دارید. شما باید این کار را روزی یک یا دو بار تا اتمام روند درمان تکرار کنید.

استفاده از روغن چای

یکی دیگر از موادی که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی در آن یافت شده است، روغن چای است. از این روغن برای ناخن‌های سالم و آسیب دیده استفاده کنید. این ماده باعث جلوگیری از رشد بیشتر قارچ و سالم نگه داشتن ناخن‌های دیگر می‌شود.

روش مصرف آن به این صورت است که باید ۱ قطره آن را با ۱۰ قطره روغن حامل همچون روغن بادام مخلوط کنید و سپس از این مخلوط استفاده کنید. این روغن را آهسته به ناخن‌های سالم و آلوده بمالید. همچنان دقت کنید که ناخن‌های سالم را قبل از ناخن‌های آلوده انجام دهید و از وسایل جداگانه استفاده کنید. این کار را باید تا زمان بهبودی و روزی ۲ الی ۳ بار انجام دهید.

دهان‌شویه لیسترینی یک ماده ضد قارچی موثر

این ماده به طور کلی به عنوان دهان‌شویه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار موثر است. روش مصرف این دهان‌شویه نیز مشابه سرکه است و باید هر روز و به مدت دو هفته این کار را تکرار کنید.

استفاده از روغن‌های گیاهی

یکی دیگر از روش‌های خانگی موثر برای درمان قارچ ناخن کاشته شده روغن‌های گیاهی هستند. از انواع روغن‌های گیاهی موثر می‌توان به آویشن و میخک اشاره کرد. همچنین عصاره نعناع و اکالیپتوس نیز خاصیت ضدقارچی خوبی نشان داده‌اند.

این کار واقعاً برای ناخن‌های آلوده به قارچ بسیار عالی است. انواع مختلفی از روغن‌های گیاهی موجود در بازار با توانایی درمان عفونت‌های قارچی وجود دارد. در بین آن‌ها روغن‌های گیاهی آویشن، دارچین، میخک و لیموترش برای درمان عفونت قارچی ناخن بسیار عالی هستند. همچنین می‌توانید برای این منظور از روغن‌های نعناع، شمعدانی و اکالیپتوس استفاده کنید.

مانند روغن درخت چای، شما باید با مخلوط کردن با روغن حامل دیگر از روغن گیاهی استفاده کنید. این روغن‌های گیاهی رشد قارچ‌ها را متوقف کرده و از حمله قارچی در آینده جلوگیری می‌کنند.

استفاده از پمادهای ضد قارچ

این روش یکی از ایمن‌ترین روش‌ها جهت مقابله با قارچ ناخن است. پمادهای ضد قارچ بسیاری در داروخانه‌ها موجود است که هم ارزان قیمت هستند و هم استفاده از آنها بسیار آسان است. البته دقت کنید که به هیچ وجه نباید این داروها را بدون تجویز و نسخه پزشک تهیه کنید. زیرا نوع پماد ضد قارچ ناخن کاشت و دوز مصرفی باید با تجویز پزشک باشد.

مصرف داروهای خوراکی

گاهی اوقات از داروهای خوراکی نیز جهت درمان قارچ استفاده می‌شود. این داروهای خوراکی نیز حتماً باید با نسخه پزشک یا متخصص پوست و مو تهیه شوند.

سوالات متداول درمان قارچ ناخن کاشت شده

آیا قارچ ناخن با درد همراه است؟

معمولاً خیر. در واقع قارچ ممکن است با لمس درد بگیرد اما به طور کلی دردناک نیست

بهترین راه درمان قارچ ناخن کاشت چیست؟

بهترین راه درمان مراجعه به متخصص است تا با توجه به شرایط ناخن و پیشرفت آن روش درمانی را مشخص کند. شما می­توانید با مراجعه آنلاین و درخواست مشاوره پوست و مو در خصوص راهکار درمانی درست بیشتر بدانید.

آیا قارچ ناخن کاشت شده مسری است؟

بله این قارچ قابلیت انتشار بالایی دارد و می‌تواند از فرد آلوده به فرد سالم منتقل شود.

۴.۲/۵ (۵ نظر)

منبع
cdc.govaad.orgnhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنیا
دنیا
4 ماه قبل

سلام من ناخونام قارچ گرفته با چی درمان کنم

زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام من ناخن هامو کاشت کرده بودم وقتی خودم ناخن هارو جدا کردم بعد دوماه رویه یکی از ناخن های دستم ریشش انگار چرک کردع بود و رفتم دکتر کرم داد اونو زدم جایه اون چرک خالی شد و یه ناخن دیگه از زیر دیده میشد الان ناخن خودم تا. نصفه اومدع بالا و از زیرش یع ناخن دیگه رشد کرده و ظاهر ناخنم خیلی بد شدع الان باید چیکار کنم

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام، من کاشت ناخن انجام دادم و الان قارچ گرفته، ممکنه که این قارچ موقع خاروندن سر و صورت منتقل بشه و موها یا بقیه اعضای بدن هم قارچ بگیره

پريسا
پريسا
پاسخ به  لیلا
9 ماه قبل

شما چقدر طول کشید که فارچ از روی ناخن کاملاً ازبین برود؟

دکمه بازگشت به بالا