بررسی راهکارهای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی از عفونت‌های نسبتا شایع قارچ ناخن است. این قارچ می‌تواند ناخن‌های دست یا پا را آلوده کند و به شکل نقطه‌های زرد یا سفید بروز می‌کند. این قارچ در پا شایع‌تر از ناخن دست است زیرا شرایط برای رشد آن فراهم است و بهتر می‌تواند رشد کند. این عارضه عموما توسط گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها Dermatophyte)) ایجاد می‌شود. قارچ ناخن ابتدا در نوک یا قاعده ناخن بروز می‌کند و سپس تمام بستر ناخن را فرا می‌گیرد.

قارچ ناخن به طور کلی درد ندارد اما لمس آن می‌تواند دردناک باشد. اما این قارچ ظاهر بدی را ایجاد می‌کند و باعث شکننده شدن یا ترک خوردن ناخن می‌شود. از دلایل اصلی بروز این عارضه می‌توان به بهداشت ضعیف، ضعف سیستم ایمنی، خیس بودن یا مرطوب بودن طولانی مدت ناخن، کاشت غیر اصولی و … اشاره کرد. درمان سریع این عارضه می‌تواند باعث جلوگیری از سرایت قارچ از ناخن‌های آلوده به ناخن‌های سالم شود. در ادامه به بررسی چند راهکار و درمان خانگی قارچ ناخن و درمان سریع قارچ ناخن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

استفاده از جوش شیرین برای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی از روش‌های درمان خانگی قارچ ناخن پا استفاده از جوش شیرین است. گفته شده استفاده از جوش شیرین می‌تواند باعث درمان قارچ ناخن سبز رنگ شود. در واقع جوش شیرین جاذب رطوبت است و یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای رشد قارچ را از بین می‌برد. همچنین گفته شده است که جوش شیرین خاصیت ضد قارچی دارد و می‌تواند از رشد بیشتر قارچ‌ها جلوگیری کند. مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را بر روی ناخن‌های خود قرار بدهید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس به خوبی آب کشی کنید.

استفاده از روغن درخت چای برای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی از موثر ترین مواد در درمان خانگی قارچ ناخن دست روغن درخت چای است. این ماده خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی بسیار بالایی دارد. همچنین این روغن باعث کاهش درد نیز می‌شود. از دیگر مزیت‌های روغن درخت چای می‌توان به رفع بوی نامطبوع ناخن نیز اشاره کرد.

در صورتی که با مشکل قارچ ناخن مواجه شده اید از روغن درخت چای به صورت روزانه استفاده کنید. روش استفاده از این روغن به این صورت است که باید مقداری پنبه را به این روغن آغشته کنید و آهسته بر روی ناخن بکشید. این کار را روزی یک الی دو مرتبه تکرار کنید. می‌توان از روغن‌های حامل نیز در کنار روغن درخت چای استفاده کنید. به عنوان مثال هر یک الی دو قطره این روغن را با ده قطره روغن بادام مخلوط و سپس استفاده کنید.

استفاده از سرکه برای درمان خانگی قارچ ناخن

بهترین درمان خانگی قارچ ناخن سرکه است. این ماده در همه خانه‌ها به راحتی یافت می‌شود. سرکه به عنوان یک ماده ضدباکتریایی و ضدقارچی معروف است. همچنین این ماده با تنظیم کردن ph به از بین رفتن قارچ و سایر عوامل بیماری زا کمک می‌کند. این ماده را می‌توانید را به تنهایی یا با ترکیب جوش شیرین استفاده کنید. روش استفاده از سرکه به عنوان درمان خانگی قارچ ناخن شست پا به این صورت است که باید دو پیمانه آب را با یک پیمانه سرکه مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن انگشتی که قارچ بر روی آن رشد کرده را درون محلول قرار بدهید. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس به خوبی آبکشی و خشک کنید. دقت کنید که انگشت‌های سالم و پوست را به خوبی بشویید و خشک کنید تا مانع از انتقال قارچ به نواحی سالم بدن شوید. اینکار را روزی ۲ الی ۳ بار تکرار کنید.

استفاده از آب لیمو برای درمان خانگی قارچ ناخن

یک راه موثر و آسان در جهت درمان خانگی قارچ ناخن انگشت دست استفاده از آب لیمو است. آب لیمو یک ماده ای است که در تمامی خانه‌ها به راحتی یافت می‌شود. این ماده حاوی اسید سیتریک است که تاثیر بسیار فوق العاده ای بر درمان قارچ ناخن دارد. این ماده در مدت کوتاهی می‌تواند از رشد و تکثیر قارچ بر روی ناخن‌های شما جلوگیری کند.

برای درمان خانگی قارچ ناخن به شیوه‌های مختلفی می‌توانید از این ماده استفاده کنید اما یکی از معمول‌ترین روش‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم. یک لیمو شیرازی را از وسط نصف کنید و آب آن را بگیرید. سپس ناخن‌هایی که به قارچ آلوده شده اند را به مدت ۱۰ دقیقه در آن نگه دارید. سپس به خوبی بشویید و آبکشی کنید.

استفاده از دهانشویه لیسترین برای درمان خانگی قارچ ناخن

دهانشویه لیسترین یکی از بهترین و موثرترین محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان است. این دهانشویه به دلیل ترکیبات قدرتمند و ضد میکروبی خود استفاده‌های دیگری نیز دارد. این دهانشویه به دلیل خاصیت ضد میکروبی از جمله ضدقارچی خود انتخابی مناسب برای از بین بردن قارچ ناخن است. دهانشویه لیسترین را با مقداری آب رقیق کنید و با یک پنبه بر روی ناخن‌های آلوده به آهستگی بکشید. اجازه بدهید تا این محلول حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی ناخن‌های شما باقی بماند. سپس به خوبی بشویید و آب کشی کنید.

استفاه از عصاره برگ زیتون برای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی قارچ ناخن استفاده از عصاره برگ زیتون است. این روش در کاهش بوی آزار دهنده قارچ ناخن بسیار تاثیر گذار است. همچنین عصاره برگ زیتون باعث جلوگیری از رشد قارچ و تکثیر آن به ناخن‌های دیگر می‌شود و یک داروی گیاهی برای قارچ ناخن دست است. دلیل اثر بخش بودن عصاره برگ زیتون دارا بودن مقدار زیادی مواد ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است. برگ زیتون به عنوان یک سم زدای قوی نیز استفاده می‌شود. به همین علت جهت درمان گیاهی قارچ ناخن پا استفاده می‌شود. جهت اینکار مقداری از عصاره برگ را بر روی ناخن‌های خود بمالید. برای اینکه بهتر جواب بگیرید اینکار را روزی ۲ الی ۳ بار بپذیرید.

استفاده از روغن نارگیل برای درمان خانگی قارچ ناخن

برخی از افراد از روغن نارگیل برای تقویت مو استفاده می‌کنند. این روغن به راحتی قابل تهیه است و هزینه پایینی نیز دارد. این روغن می‌تواند در درمان قارچ ناخن نیز موثر باشد. این ماده حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب متوسط زنجیر است. این اسیدهای چرب می‌توانند در لایه چربی غشای قارچ نفوذ کنند و باعث از بین بردن ساختار غشا شوند. بدین ترتیب ساختار سلول قارچ دچار مشکل می‌شود و در نهایت قارچ از بین می‌رود.

استفاده از روغن نارگیل جهت درمان خانگی قارچ ناخن نیز بسیار ساده است. یک پنبه را به مقداری روغن نارگیل آغشته کنید و سپس بر روی ناخن‌های عفونی شده به آرامی بمالید. اجازه بدهید ناخن‌ها این روغن را جذب کنند. این روغن نیازی به شست و شو ندارد. دقت کنید که ناخن‌های سالم را باید بعد از انجام این کار به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید. این کار را باید روزی ۲ الی ۳ بار تا اتمام دوران بیماری تکرار کنید.

استفاده از روغن نارگیل برای درمان خانگی قارچ ناخن
استفاده از روغن نارگیل برای درمان خانگی قارچ ناخن

درمان‌های خوراکی و موضعی

یکی از دیگر از راهکارهای درمان خانگی قارچ ناخن استفاده از قرص‌ها و پمادهای موجود در داروخانه هاست. این محصولات در طیف گسترده ای موجود هستند و به راحتی قابل دسترس اند. از جمله داروهای موضعی موثر در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمورولفین
  • سیکلوپیروکس
  • افیناکونازول
  • توابورول

در مواردی که قارچ به راحتی درمان نشود ممکن درمان‌های خوراکی نیز در کنار سایر روش‌ها شروع شود. از جمله داروهای خوراکی که در روند درمان قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فلوکونازول
  • گریزئوفولوین
  • ایتراکونازول
  • تربینافین

البته این داروها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند و یا با برخی مواد از جمله الکل تداخل داشته باشند. دقت کنید که به هیچ وجه نباید بدون مشورت یا نسخه پزشک یا متخصص پوست درمان دارویی را استفاده کنید. می‌توانید با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید تا نوع دارو و همچنین دوز مصرفی را برای شما تشخیص دهد.

اهمیت تغذیه سالم

یکی از مهم‌ترین راهکارها جهت درمان خانگی قارچ ناخن تقویت سیستم ایمنی بدن است. بدن شما برای اینکه بتواند با عوامل بیماری زا مقابله کند باید دسترسی به کالری، درشت مغذی و ریزمغذی‌های مورد نیاز را داشته باشد. سعی کنید غذاهایی که حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها هستند را در برنامه خود بگنجانید. از مواد حاوی پروتئین بالا می‌توان به تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی و شیر اشاره کرد. سبزیجات و میوه‌های رنگی نیز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها هستند. مصرف میوه و سبزیجات تازه را در طول درمان افزایش دهید.

همچنین مصرف پروبیوتیک‌ها نیز می‌تواند بسیار اثر بخش باشد. پروبیوتیک‌ها مواد غذایی هستند که حاوی باکتری‌های مفید اند و تعادل فلور طبیعی بدن را تنظیم می‌کنند. تعادل باکتری‌های مفید در بدن به بهبود سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عوامل بیماری زا کمک می‌کند.

رعایت بهداشت در طول دوران درمان

یکی از مهم‌ترین نکات درمان خانگی قارچ ناخن رعایت بهداشت است. همانطور که گفتیم این قارچ بسیار مسری است و می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین در صورتی که یکی از ناخن‌های شما به این قارچ مبتلا شده باشد ممکن است به سایر ناخن‌ها نیز سرایت کند. پس رعایت بهداشت اهمیتی بسیار جدی دارد. مهم‌ترین نکات در این خصوص شامل موارد زیر است:

  • وسایل شخصی فرد مبتلا از جمله حوله، ناخن گیر، سوهان و روفرشی و دمپایی را از سایر اعضای خانواده جدا کنید
  • دست‌های خود را به طور مرتب بشویید و به خوبی خشک کنید
  • از ناخن گیرهای مجزا برای ناخن‌های سالم و مبتلا استفاده کنید
  • در حین استفاده از هر ماده ضدقارچی دقت کنید که پنبه مورد استفاده به ناخن‌های سالم برخورد نکند

سوالات متداول

آیا درمان قارچ ناخن دست بعد از کاشت با مواد صنعتی خطرناک است؟

بله. به هیچ عنوان نباید به درمان قارچ ناخن با الکل یا واتکس بپردازید. درمان قارچ ناخن با وایتکس می‌تواند باعث از بین رفتن بستر ناخن شود.

ایا قارچ ناخن دست خطرناک است؟

در صورتی که درمان این قارچ پیگیری شود خطرناک نیس و جای نگرانی ندارد.

آیا درمان قارچ ناخن با عسل ممکن است؟

توصیه‌های دقیقی در خصوص درمان قارچ با عسل موجود نیست.

۳.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم شکیبا
مریم شکیبا
18 روز قبل

سلام من حدود ۲ساله که تمام ناخن های دستم قارچ گرفته کلی لوسیون و پماد استفاده کردم ولی یکم کمتر میشه ولی دوباره بیشتر میشه خسته شدم دیگه ظاهر زشتی هم داره نمیدونم .

زری
زری
1 ماه قبل

من ناخن پای من دچار قارچ ناخن شده پیش دکتر رفتم قرص دادن و پماد برای روی ناخن از وقتی پامد را استفاده کردم درد خیلی شدیدی در ناخن‌های که مشکل دارن حس میکنم و ناخنم وارد گوشت شده باید چیکار کنم؟

الهام
الهام
4 ماه قبل

سلام من پاهام کاشت بودالان برداشتم دیدم کلا ناخنم سیاه شده وپوسیده چیکارکنم

خاتمه
خاتمه
6 ماه قبل

سلام دوسال میشود زیر ناخن پای راستم زخم میشود چند روز درد دارد بعد ورم میکند بعد چرک بیرون میشود بعد چند روز خشک میشود چند مدت خوب میشود باز دوباره همین قسم شروع میشود چند وقت است متوجه شدم یک دانه زیر ناخنم باشد که در حال رشد است نمیدانم چه کار کنم به داکتر رفتم دوای چرک خشک کن داد اما فایده نکرد

خیراله سلیمی
خیراله سلیمی
6 ماه قبل

سلام زیر ناخن برزگ پام پوست مرده ضخیم می شود روز بروز ناخن کوتاه میشود

دکمه بازگشت به بالا