تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان

کم شنوایی بر تکامل مهارت‌های گفتاری و زبانی تاثیر به‌سزایی دارد. این اختلال در سنین پایین‌تر مشکلات جدی‌تری در توسعه و تکامل ارتباطات ایجاد می‌کند. در کودکان کم شنوا قسمت‌هایی از مغز که برای ارتباط برقرار کردن هستند، ممکن است به‌درستی رشد نکنند و منجر به بروز مشکلات بسیاری در فهم و تکلم شوند.

در صورتی ‌که کم شنوایی زود هنگام تشخیص داده شود و تحت کنترل قرار گیرد، در بهبود ارتباط برقرار کردن کودک بسیار موثر است. همکاری والدین و متخصصان در روند تشخیص و مداخله ضروری است.

بیشتر آسیب‌های شنوایی با آزمایش‌های غربالگری بعد از زایمان قابل تشخیص داده می‌شوند اما در برخی کودکان علائم این اختلال تا مدت‌ها ظهور نمی‌کنند. بدیهی است که تشخیص و مدیریت زودهنگام نتایج مطلوب‌تری برای کودک به همراه دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان را بررسی کنیم.

 

کم شنوایی چه تاثیری بر گفتار و زبان دارد؟

کم شنوایی می‌تواند روی توسعه مهارت‌های گفتاری و زبان کودکان تاثیر بگذارد. زمانی که کودکی مشکل شنوایی داشته باشد، نواحی از مغز که برای ارتباط استفاده می‌شوند ممکن است به‌درستی توسعه نیابند. در نتیجه درک و گفتگو برای کودک بسیار دشوار خواهد شد.

زمانی که کم شنوایی زودهنگام تشخیص داده شود و به‌درستی مدیریت شود، کودک می‌تواند از نظر ارتباطی موثر عمل کند. اکثر مشکلات شنوایی از طریق بررسی در زمان تولد شناسایی می‌شوند.

اما برخی کودکان تا بعدها یعنی زمانی که مهارت‌های گفتاری و زبانی پردازش نمی‌شوند، مبتلا به کم شنوایی تشخیص داده نمی‌شوند. تشخیص و مدیریت زود هنگام کم شنوایی برای کودک عواقب بهتری به همراه خواهد داشت.

همچنین باید بگوییم نقش والدین در فرآیند تشخیص و مداخله بسیار مهم است. چون شنیدن صداها و کلمات به کودکان کمک می‌کند گفتن و درک کردن را یاد بگیرند و کودکی که مشکل شنوایی داشته باشد، شنیدن صداها را از دست می‌دهد.

بنابراین او مشکلاتی در بحث گفتار، خواندن، موفقیت در مدرسه و مهارت‌های اجتماعی خواهد داشت. توصیه می‌کنیم اگر فکر می‌کنید کودکتان مشکل شنوایی دارد، او را پیش دکتر شنوایی ببرید. تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان می‌تواند به‌شکل زیر باشد:

  • توسعه با تاخیر مهارت‌های گفتاری و زبانی
  • مشکلات یادگیری در مدرسه
  • احساس بد داشتن در مورد خود
  • مشکل داشتن برای دوست‌یابی

مشکلات افت شنوایی و تاثیر آن بر گفتار و زبان کودکان در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

واژه‌ها

کودکان مبتلا به کم‌ شنوایی با سرعتی مشابه با کودکان با قدرت شنوایی طبیعی، واژه‌ها را یاد نمی‌گیرند. از طرفی در اطلاع از معانی متفاوت یک کلمه مشکل دارند.

جملات

کودکان مبتلا به کم شنوایی ممکن است در درک جملات و استفاده از آن‌ها مشکل داشته باشند. آن‌ها ممکن است در مقایسه با کودکان دارای قدرت شنوایی طبیعی، جملات کوتاه‌تر را تنها درک و استفاده کنند و برای جملات پیچیده با مشکل روبرو شوند.

کم شنوایی چه تاثیری بر گفتار و زبان دارد؟
کم شنوایی چه تاثیری بر گفتار و زبان دارد؟

گفتار

تاثیر کم شنوایی بر گفتار کودکان به این شکل است که آن‌ها نمی‌توانند صداها را به‌خوبی بشنوند. کودکان ممکن است در واضح صحبت کردن نیز مشکل داشته باشند. همچنین صدای خود را زمان صحبت کردن نمی‌شنوند و ممکن است بیش از حد بلند یا آرام صحبت کنند. افراد اطراف آن‌ها ممکن است فکر کنند آن‌ها زمزمه می‌کنند یا صداهای عجیب از خود در می‌آورند.

از جمله سایر مشکلات افت شنوایی و تاثیر آن بر گفتار و زبان کودکان باید به موفق نشدن در مدرسه و سخت بودن برقراری ارتباط با دیگران اشاره کنیم. این دسته از کودکان در توسعه مهارت‌های اجتماعی مشکل دارند و ممکن است نخواهند با دیگر کودکان بازی کنند و حرف بزنند.

برای آگاهی بیشتر از تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان کودکان می‌توانید مقاله جامع پذیرش۲۴ در مورد کم شنوایی کودکان را مطالعه کنید.

کامل گفتار، زبان و واژگان

تکامل واژگان در کودکان کم شنوا آهسته‌تر از دیگران رخ می‌دهد. در این کودکان یادگیری اسامی عینی مانند گربه، زرد، راه رفتن و پنج آسان‌تر از یادگیری اسامی انتزاعی مانند حسادت، قبل، بعد و برابر است. یادگیری کلماتی با چندمعنا برای کم شنوایان دشوار است. کودکان کم شنوا بدون مداخله با افزایش سن از همسالان خود عقب می‌مانند و باید هر چه زودتر آن‌ها را برای معاینه پیش دکتر گوش حلق بینی برد.

ساختار جملات کودکان کم شنوا در گفتار و نوشتار معمولا کوتاه‌تر و ساده‌تر از دیگر کودکان است. این کودکان ممکن است انتهای کلمات را به‌درستی نشنوند و در جمع بستن کلمات و تطابق دادن فعل و فاعل مشکل داشته باشند.

کم شنوایی ممکن است سبب شود فرد به‌درستی صدای خود را نشنود و بسیار بلند یا بسیار آهسته صحبت کند. تشخیص بعضی از صامت‌ها مانند پ و ک، س و ش، چ و ف برای کم شنوایان سخت است و از این حروف کمتر در گفتار خود استفاده می‌کنند که فهم سخنانشان را برای دیگران سخت می‌کند.

تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان کودکان

از جمله تاثیرات کم شنوایی در کودکان بر گفتار و زبان باید موارد زیر را نام ببریم:

  • مشکل در شنیدن و درک صداهای محیط اطراف
  • ساخت صدا
  • یادگیری کلمات جدید
  • تشکیل جمله
  • دستور زبان صحیح
  • بیان خواسته خود
  • درک گفتار دیگران
  • تمرکز حواس و کنترل بر رفتار
  • مکالمه با چند نفر
  • دوست‌یابی و تعامل با همسالان (به دلیل مشکل در درک بازی‌ها و قوانین)
  • گوش دادن و یادگیری در کلاس درس
  • یادگیری خواندن

کم شنوایی اگر تشخیص داده نشود مشکلات زیادی در یادگیری ایجاد می‌کند. به گزارش انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا، کودکانی که دچار کم شنوایی ضعیف تا متوسط هستند اما تحت درمان قرار نمی‌گیرند، یک تا چهار کلاس از هم‌سالان شنوای خود عقب خواهند افتاد.

برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدیدتر، استفاده از لوازم کمک‌شنوایی بسیار ضروری است. کم شنوایانی که از این لوازم استفاده نمی‌کنند از کلاس سوم فراتر نمی‌روند.

دلیل وقفه در روند تحصیلی کودکان کم شنوا چیست؟

وقفه در روند تحصیلی کودکان کم شنوا بدون تردید مربوط به هوش کودک نیست. کم شنوایی کودک دلیلی بر کم‌توانی او نسبت به هم‌سالان شنوایش در مدرسه نیست. گاهی محیط مدرسه نیز به کودک کم شنوا کمکی نمی‌کند. مربیان پرمشغله یا مربیانی که درک درستی از کم شنوایی ندارند، معمولا روش تدریس خود را برای آن کودک تغییر نمی‌دهند یا توجه ویژه‌ای هنگام تدریس به او نمی‌کنند.

اگر معلمی هنگام تدریس به دانش‌آموزان پشت کند، جهت صدایش رو به تخته خواهد بود و کودک کم‌شنوا متوجه بخشی از گفتار معلم نخواهد شد. تغییر لحن، لهجه ناشنا یا تکلم سریع معلم می‌تواند باعث تاخیر افتادن در روند آموزشی کودک کم شنوا شود.

علاوه بر محیط آموزشی، بعضی موضوعات به‌طور ذاتی برای کم‌شنوایان سخت‌تر هستند. در حالی‌که توانایی شنیدن بر تمام جنبه‌های پیشرفت تحصیلی تاثیر می‌گذارد، حوزه‌هایی که بیش از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند ممکن است حوزه‌های مرتبط با مفاهیم زبانی باشند. یادگیری لغات، هنرهای زبانی، ساختار جملات و اصطلاحات برای کودکان کم شنوا بسیار دشوار است.

کلافگی و گیجی عوامل موثر دیگر بر عملکرد تحصیلی ضعیف هستند. کودکان دچار کم شنوایی خفیف ممکن با وجود توانایی گفتار عادی، نتوانند صدای معلم را در شلوغی یا از فاصله دور به‌خوبی بشنوند.

روند تحصیلی کودکان کم شنوا
روند تحصیلی کودکان کم شنوا

چطور به کودکان کم شنوا در مدرسه کمک کنیم؟

معلمان در کمک به دانش‌آموزان کم شنوا جایگاه ویژه‌ای دارند. معلمان با درک روش‌های یادگیری و دریافت اطلاعات کودکان کم شنوا و توانایی‌های فردی هر کدام از آنان می‌توانند تاثیر به‌سزایی در روند آموزشی آن‌ها داشته باشند.

کم شنوایی شدید معمولا در سنین پایین‌تر و قبل از ورود به مدرسه تشخیص داده می‌شود. اما از آن‌جایی ‌که مداخله زودهنگام مهم است، معلمان چنانچه متوجه این علائم در دانش‌آموزان شدند، حواس خود را باید جمع کنند:

  • بی‌توجهی
  • پاسخ‌های غیر مرتبط با سوال
  • حواس‌پرتی و خیال‌بافی
  • مشکل در پیروی از سخنان
  • مشکل در گفتار

به‌عنوان یک معلم می‌توانید برای کمک به کاهش تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان کودکان از روش‌های زیر بهره ببرید:

  • صندلی کودک را نزدیک به جایگاه معلم انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید هنگام صحبت کودک کم شنوا چهره و حرکت لب‌های شما را به‌خوبی می‌بیند و مانعی برای لب‌خوانی نیست.
  • چیدمان صندلی‌های کلاس را به شکل دایره یا نیم‌دایره تنظیم کنید.
  • هنگام صحبت با کودک کم شنوا رو به نور باشید تا کودک به‌خوبی چهره و حرکت لب‌های شما را مشاهده کند.
  • از عناصر تصویری، گرافیکی و ویدیویی بیشتر استفاده کنید.

کودکی که در مدرسه مشکل دارد، به‌خصوص در صورت وجود سابقه کم شنوایی خانوادگی یا عفونت گوش مکرر، باید توسط دکتر شنوایی معاینه شود. بسته به نتیجه، یک دوره مناسب مداخله و مساعدت دانش آموزان کم شنوا توصیه می‌شود. مداخله بسیار مهم است زیرا کودکی که هم در مدرسه و هم در خانه مورد حمایت قرار می‌گیرد، بهترین شانس را برای موفقیت تحصیلی و در جوانب دیگر زندگی خود دارد.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم تا تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان، زندگی اجتماعی و تحصیلی افراد را بررسی کنیم. اگر کودک شما مشکلاتی را که در بالا مطرح کردیم دارد، توصیه می‌کنیم به کمک سامانه پذیرش۲۴ با متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین در ارتباط باشید و سوال‌های خود را از او بپرسید.

سوالات متداول در مورد تاثیرات کم شنوایی بر گفتار و زبان

در این بخش به سه سوال رایج کاربران پاسخ می‌دهیم.

تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان کودکان چیست؟

تاخیر در تکامل گفتار و مهارت‌های ارتباطی، مشکل در یادگیری و کاهش دستاوردهای تحصیلی، انزوا و اعتماد به‌نفس پایین و مشکلات در انتخاب شغل.

مشکلات کودکان کم شنوا در رابطه با گفتار و زبان چیست؟

شنیدن صداهای محیط، یادگیری لغات جدید، بیان خواسته‌ها، درک گفتار دیگران.

آیا تاثیرات کم شنوایی بر گفتار و زبان قابل ‌کنترل است؟

بله. با تشخیص زودهنگام اختلال و مدیریت و مداخله والدین و مراجعه به دکتر گوش حلق بینی می‌توان از بروز مشکلات گفتاری تا حدود قابل ‌توجهی پیشگیری کرد.

۳/۵ (۳ نظر)

منبع
asha.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا