انواع وسایل کمک شنوایی برای موقعیت‌های متفاوت

وسایل کمک شنوایی

استفاده از وسایل کمک شنوایی یکی از ضروریات زندگی کم‌شنوایان و ناشنوایان است. تجهیزات کمک شنوایی به تمام افراد به‌خصوص کودکانی که با مشکلات شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک می‌نماید تا بدون عقب‌ماندگی‌های غیر قابل جبران در مراحل زندگی، پیشرفت‌های قابل قبولی را تجربه کنند.

انواع وسایل کمک شنوایی

وسایل کمک توانبخشی ناشنوایان وسایلی هستند که به تمامی افراد صرف نظر از سن، جنس و با هر درجه از افت شنوایی کمک می‌کنند. هر وسیله‌ی کمک شنوایی در زمان مناسب و برای فرد معینی قابل استفاده است.

امروزه انواع وسایل کمک شنوایی تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

سمعک

تاثیر سمعک بر شنوایی بر هیچ کس پوشیده نیست. سمعک یکی از بهترین انواع وسایل کمک شنوایی است زیرا هم انواع مختلفی از این وسایل ساخته شده‌اند و هم استفاده از آن‌ها راحت است.

مزایای سمعک‌ها

به‌گفته‌ی خود افراد کم‌شنوا، استفاده از سمعک از لحاظ روحی و روانی تاثیر مثبتی بر آن‌ها داشته است. همچنین درصد بالایی از دانش‌آموزان کم‌شنوایی که از سمعک استفاده کرده‌اند، پیشرفت بالای خود در تحصیل را مدیون استفاده از سمعک می‌دانند. از طرفی استفاده از سمعک در افراد مبتلاء به کم‌شنوایی حسی عصبی، بسیار مطلوب بوده است.

معایب سمعک‌ها

در صورتی‌که سمعک مناسب برای کم‌شنوا تجویز نشود، ممکن است مشکلات متعدد زبانی، عاطفی، اجتماعی و گفتاری برای فرد کم‌شنوا ایجاد شود. از معایب سمعک‌های پشت گوشی می‌توان به عدم قدرت کافی برای شنوایی، اشکال در قالب‌گیری و ایجاد حساسیت‌های موضعی در گوش اشاره کرد.

شایان ذکر است که اگر برای هر فردی متناسب با ویژگی‌های شخصی، سمعک مناسب تجویز شود و در اختیار هر فرد آموزش‌های لازم جهت استفاده از سمعک قرار داده شود، می‌توان عوارض استفاده از سمعک را به حداقل رساند. در ادامه به بررسی انواع سمعک و مزایا و معایب مرتبط با هر یک می‌پردازیم.

انواع سمعک و کاربرد آن

سمعک‌ها بر اساس محل قرار گرفتن، نحوه‌ی کار و ویژگی‌های خاص، متفاوت هستند. چهار نوع اصلی سمعک‌ها عبارتند از:

  • سمعک پشت گوشی (BTE)
  • سمعک درون کانالی (ITC)
  • سمعک داخل گوشی (ITE)
  • سمعک گیرنده درون کانالی (RIC)

در بخش های بعدی به بررسی هر یک از این انواع می پردازیم.

سمعک پشت گوشی

این سمعک‌ها که به آن‌ها سمعک BTE نیز گفته می‌شود، در پشت گوش قرار می‌گیرند. آن‌ها دارای یک لوله‌ی شفاف هستند که به قالب گوش متصل می‌شود. همه‌ی اجزا در محفظه‌ای قرار دارند که در پشت گوش قرار می‌گیرد. تمیز کردن و جابجایی سمعک‌های پشت گوشی آسان است و همچنین این سمعک‌ها نسبتاً محکم هستند.

با توجه به اظهارات منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، BTE برای کودکان توصیه می‌شود، زیرا این امکان وجود دارد که با رشد کودک، قالب گوش جایگزین شود. نوعی از BTE یک سمعک باز است که به مجرای گوش اجازه می‌دهد تا با قرار گرفتن کامل در قسمت پشتی گوش، باز بماند و فقط یک لوله‌ی باریک به داخل کانال می‌رود. اگر جرم گوش زیادی باشد، مابین انواع وسایل کمک شنوایی، سمعک پشت گوشی انتخاب مناسبی خواهد بود.

مزایای سمعک پشت گوشی

از جمله مزایای سمعک پشت گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیز کردن، جابجایی و استفاده‌ی آسان
  • مناسب برای کم شنوایی خفیف تا عمیق
  • عمر باتری طولانی‌تر در مقایسه با دستگاه‌های کوچک‌تر
  • انتخاب مناسب برای کودکان
  • حداقل بازخورد
  • عملکرد مناسب با میکروفون های جهت‌دار و تله کویل‌ها

معایب سمعک پشت گوشی

از جمله معایب سمعک‌های پشت گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ‌ترین نوع سمعک
  • حجیم و قابل مشاهده‌تر از انواع دیگر
  • ایجاد مانع در صورت استفاده از عینک
  • دریافت صدا‌های خارجی مانند باد
سمعک درون کانالی

سمعک داخل کانالی (ITC)، شامل یک پوسته‌ی پلاستیکی سبک وزن است که در داخل کانال قرار می‌‌گیرد. این سمعک‌ها به‌دلیل راحت بودن و استفاده‌ی آسان معروف هستند. به علاوه، آن‌ها متناسب با اندازه و شکل گوش ساخته می‌شوند. با این حال، از آن‌جایی‌که ابعاد این سمعک‌ها معمولاً کوچک هستند، برخی افراد استفاده از آنها را دشوار می‌دانند. ITC‌ها برای کم‌شنوایی متوسط تا شدید کار می‌کنند و معمولاً برای کم‌شنوایی عمیق توصیه نمی‌شوند.

یکی از انواع سمعک‌های درون کانالی، سمعکی است که در عمق کانال قرار می‌گیرد. این سمعک که CIC نامیده می‌شود، کوچک و گران‌تر است و معمولاً برای کم‌شنوایی خفیف تا متوسط مناسب‌تر است.

مزایای سمعک درون کانالی

از جمله مزایای سمعک درون کانالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه‌ی بسیار کوچک (عملاً نامرئی)
  • محتاطانه‌ترین سبک سمعک
  • استفاده‌ی آسان با تلفن همراه
  • مناسب بودن ITC برای کار با میکروفون‌های جهت‌دار

معایب سمعک درون کانالی

از جمله معایب سمعک درون کانالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سخت بودن تنظیم کردن
  • مستعد رطوبت و تجمع جرم گوش
  • مناسب نبودن برای کم‌شنوایی عمیق
  • کوچک بودن CIC برای میکروفون‌های جهت‌دار
سمعک داخل گوشی

سمعک‌های داخل گوشی (ITE) کمی بزرگ‌تر از سمعک‌های ITC هستند، اما کار با آن‌ها آسان است. در این نوع از سمعک‌ها، قطعات در پوسته‌ای قرار دارند که قسمت بیرونی گوش را پر می‌کند.

یکی از مزایای ITE‌ها قابلیت نصب تله‌کویل است که این امکان را فراهم می‌آورد تا برخلاف میکروفون، صدا از طریق مدار سمعک دریافت شود و از این طریق موجب آسان‌تر شنیدن صدا در هنگام صحبت با تلفن می‌شود. سمعک‌های داخل گوشی برای افرادی که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند بهترین کارایی را دارند.

مزایای سمعک درون گوشی

از جمله مزایای سمعک درون گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک تکه بودن دستگاه
  • موجود در رنگ‌های مختلف منطبق با رنگ پوست
  • عملکرد مناسب با میکروفون‌های جهت‌دار و تله‌کویل‌ها
  • وضوح صدا

معایب سمعک درون گوشی

از جمله معایب سمعک درون گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کم شنوایی عمیق مناسب نیست
  • بیشتر از سبک‌ها و طرح‌های دیگر قابل مشاهده است
  • مستعد تجمع جرم گوش
سمعک گیرنده درون کانالی

گیرنده درون کانال (RIC) نوعی سمعک است که در این نوع گیرنده در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد. لوله تقریباً نامرئی و گیرنده بسیار کوچک است. این نوع از سمعک‌ها معمولاً کوچکتر از BTE و برای کم‌شنوایی خفیف تا متوسط مناسب هستند.

در حالی که این نوع سمعک ممکن است بیشتر از سایر سمعک‌ها باعث ایجاد رطوبت و تجمع جرم شود، اما مشکلات بازخورد کمتری از آن‌ها گزارش شده است.

مزایای سمعک گیرنده درون کانالی

از جمله مزایای سمعک گیرنده درون کانالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرتمند
  • بازخورد کمتر نسبت به سایر سبک‌های سمعک
  • عدم مسدود کردن مجرای گوش به‌طور کامل
  • ارائه‌ی صدا به‌صورت شفاف و طبیعی

معایب سمعک گیرنده درون کانالی

از جمله معایب سمعک گیرنده درون کانالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کم‌شنوایی عمیق مناسب نیست
  • قابل مشاهده‌تر از برخی از مدل‌های کوچک‌تر است
  • گیرنده‌ی در گوش ممکن است منجر به تجمع بیشتر رطوبت یا جرم شود

کاشت حلزون

کاشت حلزون شنوایی یک دستگاه پیچیده است که عملکرد متفاوتی نسبت به سمعک دارد. کاشت حلزون به‌جای تقویت صدا، حس صدا را با تحریک مستقیم عصب شنوایی فراهم می‌کند.

کاشت حلزون، شنوایی را درمان یا آن را بازیابی نمی‌کند، اما فرصتی را برای افراد کم‌شنوا یا ناشنوا فراهم می‌کند تا با شبیه‌سازی گوش داخلی، حس صدا را درک کنند.

کمک شنوایی برای تماشای تلویزیون
کمک شنوایی برای تماشای تلویزیون

کمک شنوایی برای تماشای تلویزیون

با توجه به این‌که به‌طور معمول هر فردی حداقل ۴ الی ۵ ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می‌کند، این کار برای افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند یا ناشنوا هستند، کار مشکلی است.

از جمله مشکلاتی که افراد کم‌شنوا یا ناشنوا با آن رو‌به‌رو هستند شامل صدای ضعیف تلویزیون، واضح نبودن آن و صدا‌های اضافی اطراف است. از این‌رو شرکت‌های تولید‌کننده‌ی سمعک در جهت تولید انواع وسایل کمک شنوایی برای تماشای تلویزیون اقدام کرده‌اند و توانسته‌اند با طراحی یک رابط، صدا را به‌طور مستقیم از تلویزیون به سمعک منتقل کنند.

مزایای دستگاه کمک شنوایی تماشای تلویزیون جدید

این رابط‌های وایرلس توانسته‌اند بدون این‌که با کابل به سمعک متصل باشند، صدا را به‌وضوح بسیار زیاد و کیفیت بالا منتقل کنند. هم‌چنین این وسیله‌ی کمک شنوایی کاربردی قادر است با استفاده از یک دستگاه جانبی، این امکان را برای فرد ناشنوا مهیا کند تا صدای تلویزیون را به‌مقدار نیاز تنظیم نماید بدون این‌که صدا برای افراد دیگر شنونده، دچار تغییر شود.

حتی برخی از این دستگاه‌ها کنترل از راه دور هم دارند و به‌تازگی با استفاده از اپلیکیشن هم می‌توان این کار را انجام داد.

کمک شنوایی برای صحبت کردن با تلفن ثابت

افراد کم‌شنوا و ناشنوایی که از سمعک استفاده می‌کنند، باز هم در استفاده از تلفن ثابت دچار مشکل می‌شوند، زیرا آن‌ها مجبور هستند گوشی تلفن را به گوش خود نزدیک کنند و این کار موجب جا‌به‌جایی سمعک می‌شود. از این‌رو شرکت‌های تولید انواع وسایل کمک شنوایی وسیله‌ای به‌نام «تله کویل» را طراحی کرده‌اند که با استفاده از آن ناشنوا می‌تواند بدون مشکلی با تلفن ثابت صحبت کند.

مزایای دستگاه کمک شنوایی برای صحبت با تلفن ثابت

این وسیله به‌صورت مستقیم از تلفن به سمعک متصل می‌شود و با استفاده از این دستگاه که از بهترین تجهیزات کمک شنوایی است، صدا‌های مزاحم اطراف حذف می‌شوند. به این صورت فرد ناشنوا مکالمات تلفنی را بهتر درک خواهد کرد. از اندازه‌ی کوچک این دستگاه و قابلیت حمل و نقل آسان می‌توان به‌عنوان مزایای آن یاد کرد.

کمک شنوایی برای موبایل یا تبلت

موبایل و تلفن‌های هوشمند از وسایل ضروری زندگی امروزی به‌شمار می‌آیند. از این‌رو شرکت‌های تولید‌کننده‌ی سمعک توانسته‌اند دستگاه‌های جانبی برای سمعک تهیه کنند که توسط آن‌ها ناشنوا بتواند با موبایل صحبت کند، فیلم بیند و به موسیقی گوش کند.

مزایای دستگاه کمک شنوایی برای موبایل یا تبلت

این دستگاه به‌عنوان یک رابط مابین بلوتوث گوشی موبایل برای کم شنوایان و سمعک آن‌ها قرار می‌گیرد و به این ترتیب صدا‌ی موبایل بدون هیچ‌گونه صدای مزاحم محیطی به گوش ناشنوا انتقال می‌یابد. امروزه موبایل‌های آیفون توانسته‌اند با سمعک‌های پیشرفته‌ای به‌صورت مستقیم و بدون رابط این ارتباط را برقرار کنند.

کمک شنوایی برای موبایل یا تبلت
کمک شنوایی برای موبایل یا تبلت

کمک شنوایی برای اماکن عمومی

افراد کم‌شنوایی که معمولاً از سمعک استفاده می‌کنند، همواره از سر و صدای زیاد زمینه‌ای در مکان‌های شلوغ، شکایت دارند. به همین دلیل شرکت‌های سازنده‌ی سمعک، انواع وسایل کمک شنوایی جانبی را طراحی نموده‌اند تا بتوانند سر و صدای مزاحم اطراف را برای کم‌شنوایان حذف کنند و فقط صدا‌های مورد نظر را تقویت کرده و به گوش ناشنوا برسانند. کم‌شنوا می‌تواند از این دستگاه برای مکان‌های شلوغی مانند سینما یا سالن‌های تئاتر استفاده نماید.

مزایای دستگاه کمک شنوایی برای اماکن عمومی

دستگاه کمک شنوایی برای اماکن عمومی کمک بسیاری به درک بهتر گفتار برای کم‌شنوایان می‌کند. این دستگاه‌ها سبک، کوچک و قابل حمل هستند و از آن‌جا که بدون سیم کار می‌کنند، استفاده از آن‌ها بسیار آسان است.

کمک شنوایی برای مدرسه

هنگامی‌که کودکان ناشنوا در کلاس قرار می‌گیرند از کلماتی که معلم ادا می‌کند، به‌علت سر و صدای زمینه‌ای همراه با صدای معلم، درک صحیحی ندارند. این مسئله نه‌تنها روی کودک و افت تحصیلی او اثر دارد بلکه روی هم‌کلاسی‌های او نیز موثر است. از این‌رو شرکت‌های تولید کننده‌ی سمعک، اقدام به تهیه‌ی انواع وسایل کمک شنوایی در مدرسه کرده‌اند که فرد ناشنوا یا کم‌شنوا می‌تواند از آن‌ها در محیط‌های شلوغ، استفاده نماید.

مزایای دستگاه کمک شنوایی برای مدرسه

این دستگاه دارای یک میکروفون است که به یقه‌ی معلم وصل می‌شود و صدا از طریق بلوتوث به یک گیرنده در سمعک کودک ناشنوا ارسال می‌گردد. از جمله مزیت‌های این دستگاه این است که به هیچ سیمی متصل نیست. با استفاده از این دستگاه بدون هیچ صدای زمینه‌ای و مزاحمی می‌توان صدای معلم را شنید. از طرفی چون سایز دستگاه کوچک است، حمل و نقل آن برای کودکان آسان خواهد بود.

برای دریافت نوبت از دکتر شنوایی یا مشاوره آنلاین گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

کمک شنوایی برای مدرسه
کمک شنوایی برای مدرسه

انتخاب وسایل کمک شنوایی برای کودکان و نوزادان

بهترین کار هنگام تصمیم‌گیری در مورد وسایل کمک شنوایی برای کودکان، مشورت با یک متخصص شنوایی‌سنجی است. در صورتی که پزشک متخصص و کارشناس شنوایی‌سنجی سمعک یا هر وسیله‌ی دیگری را از بین سایر وسایل کمک شنوایی برای نوزاد و کودک در نظر بگیرند، موارد زیر اهمیت می‌یابند:

  • مطمئن شوید که وسیله‌ی کمک شنوایی به‌درستی روی گوش کودک شما قرار گرفته باشند.
  • سمعک را متناسب با نیازهای کودک خود انتخاب کنید.
  • به کودک خود بیاموزید که چگونه دستگاه را در گوش خود قرار دهد و چگونه از آن استفاده کند.
  • با توجه به انجمن گفتار،زبان و شنوایی آمریکا (ASHA)، بهترین سمعک برای کودکان، سمعک پشت گوشی (BTE) است زیرا می‌تواند به انواع گوش‌گیر متصل شود. BTE‌ها هم‌چنین به‌راحتی جایگزین می‌شوند، برای گوش‌های کوچک ایمن و به‌راحتی قابل جابه‌جایی و تمیز کردن هستند.

برای دریافت نوبت از دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سخن آخر

امروزه انواع وسایل کمک شنوایی در طرح‌های مختلف تولید می‌شوند. آن‌چه اهمیت دارد این است که فرد ناشنوا یا کم‌شنوا بتواند مناسب‌ترین را متناسب با ویژگی‌های شخصی خود انتخاب کند. به همین منظور مشورت با پزشک متخصص و کارشناس شنوایی‌سنجی قبل از هر اقدامی الزامی است.

سوالات متداول وسایل کمک شنوایی

وسایل کمک شنوایی در چه زمان هایی کاربرد دارد؟

انواع وسایل کمک شنوایی بسته به فرد و سبک زندگی، میزان اختلال در شنوایی و … تعیین می‌شوند. این وسایل زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فرد به‌صورت طبیعی نمی‌تواند صدا‌ها را بشنود.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

انواع سمعک با تقویت صدا‌ها هم موجب شنیدن بهتر ناشنوا و کم‌شنوا می‌شود و هم می‌تواند بر روحیه‌ی این افراد موثر باشد.

برای کودکان کدام نوع سمعک پیشنهاد می‌شود؟

معمولاً در مورد استفاده از انواع وسایل کمک شنوایی باید با پزشک متخصص و کارشناس شنوایی سنجی مشورت نمود. اما معمولاً سمعک پشت گوشی (BTE) برای کودکان مناسب‌تر است.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
healthline.comhealthyhearing.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیدجلیل حسینی
سیدجلیل حسینی
1 سال قبل

لوازم دستگاه حلزون از جمله باتری ،سیم مرتبط و مابقیه لوازم از کجا باید تهیه کرد ؟

دکمه بازگشت به بالا