درباره‌ی کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان چه می‌دانید؟

کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید هر کسی ممکن است کم‌شنوایی را از خانواده‌ی خود به ارث ببرد! این احتمال هم وجود دارد که کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان با افزایش سن تفاق بیفتد. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد و از دست دادن شنوایی ممکن است خود‌به‌خود، با وزوز گوش یا زنگ زدن در گوش رخ دهد.

در این مقاله ضمن بررسی این‌که کاهش شنوایی بالغین از چیست؟ به این موضوع می‌پردازیم که علایم کم شنوایی در بزرگسالان چه هستند و چه روش‌های درمانی برای این اختلال وجود دارد.

انواع کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان

به‌طور کلی سالمندان با سه نوع کاهش شنوایی رو‌به‌رو می‌شوند:

کم‌شنوایی انتقالی

اگر کم‌شنوایی بر اثر ایجاد مشکل در گوش خارجی یا میانی به‌وجود آمده باشد، کم‌شنوایی انتقالی نامیده می‌شود. این نوع از کم‌شنوایی معمولاً موقتی است و به‌دلیل جمع شدن مایع در گوش میانی، تجمع چرک و جرم، پاره شدن پرده‌ی صماخ یا آسیب به استخوانچه‌های گوش میانی به‌وجود می‌آید. برای درمان این کم‌شنوایی از دارو‌درمانی، جراحی، ایمپلنت گوش میانی یا استخوان استفاده می‌شود.

 

کم‌شنوایی حسی عصبی

این کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان بر اثر صدمه به اعصاب شنوایی به‌وجود می‌آید و معمولاً دائمی است. برای رفع این اختلال نمی‌توان از ابزار کمک شنوایی یا کاشت حلزون استفاده کرد و معمولاً راه درمان مناسب برای آن، استفاده از ایمپلنت ساقه‌ی مغز شنوایی یا ABI است.

کم‌شنوایی آمیخته

این نوع از کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان از ترکیب دو کم‌شنوایی انتقالی و حسی عصبی به‌وجود می‌آید. مشکل هم در گوش میانی و هم در گوش درونی ایجاد می‌شود. این اختلال می‌تواند با دارودرمانی، جراحی، ایمپلنت در گوش میانی یا استخوان، درمان شود.

علل کم شنوایی در بزرگسالان

علت کم شنوایی در بزرگسالان می‌تواند بسیار متعدد باشد. اما به‌طور کلی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش شنوایی بزرگسالان اثر عفونت گوش
  • کاهش شنوایی بالغین از سر و صدا
  • کاهش شنوایی بالغین بر اثر ضربه
  • کاهش شنوایی بالغین پیرگوشی
  • کاهش شنوایی بزرگسالان از کرونا

کاهش شنوایی بزرگسالان در اثر عفونت گوش

با این‌که عفونت گوش (Otitis media) در کودکان شایع‌تر از بزرگ‌سالان است اما بالا رفتن سن یکی از دلایل عفونت گوش به‌شمار می‌آید. کاهش شنوایی بالغین اثر عفونت گوش هنگامی اتفاق می‌افتد که در اثر تجمع مایع در پشت پرده‌ی گوش التهاب مشاهده می‌شود. این مایع تجمع یافته با منشاء باکتریایی یا ویروسی ممکن است دلیل کم شنوایی بزرگسالان باشد. این نوع کاهش شنوایی معمولاً موقتی است اما در عفونت گوش میانی حاد، ممکن است آسیب شدید شنوایی ایجاد شود.

علائم کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان بر اثر عفونت

گرچه عفونت گوش ممکن است بسیار دردناک باشد ولی معمولاً به جز درد با علائم دیگری نیز همراه است. البته این علائم در اختلال افت شنوایی در جوانان و کودکان هم مشاهده می‌شوند. برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تب

در اکثر بیماری‌های‌ عفونی و ویروسی، بدن جهت مقابله با آن عامل، دما را نسبت به حالت طبیعی، افزایش می‌دهد که به آن تب می‌گویند.

ترشح گوش

منظور از ترشح گوش مایعی است که به رنگ زرد یا خونی مشاهده می‌شود. با دیدن خون احتمالاً پرده‌ی صماخ پاره شده است.

بدخلقی و تحریک‌پذیری

به‌علت درد مداوم ناشی از عفونت معمولاً فرد مبتلاء به کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان، کج خلق می‌شود.

کم‌شنوایی

در اثر تجمع مایع در گوش میانی، کم‌شنوایی ایجاد می‌شود. ممکن است این نوع از کم‌شنوایی موقتی باشد.

عدم تعادل

هنگام عفونت گوش ممکن است تعادل فرد از بین برود و این عدم تعادل همراه با سرگیجه و تهوع باشد.

ناتوانی در خوابیدن و دراز کشیدن

در اثر دراز کشیدن به‌علت تغییر فشار روی گوش، احساس درد ایجاد می‌شود.

اسهال و استفراغ

معمولاً افراد مبتلاء به کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان بر اثر عفونت گوش، دچار استفراغ و اسهال می‌شوند.

درمان عفونت گوش

عفونت به‌عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش شنوایی افراد بالغ به‌حساب می‌آید. اگرچه که در گذشته برای کنترل آن از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شد، اما این روز‌ها با مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، بهتر است از درمان‌های خانگی برای رفع کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان در اثر عفونت، استفاده شود.

ممکن است که کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان در اثر عفونت از چند هفته تا سه ماه به‌طول انجامد اما به‌خاطر داشته باشید که پس از برطرف شدن عوارض کم شنوایی در بزرگسالان حتماً باید مجدد به پزشک مراجعه کنید تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که کاهش شنوایی در شما ناشی از سایر عوامل نبوده باشد. در ضمن برای درمان کم شنوایی بزرگسالان می‌توان از مسکن‌ها، کمپرس‌ها و تغییر در وضعیت استراحت استفاده کرد.

استفاده از مسکن‌ها

برای کاهش درد و تب از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود.

استفاده از کمپرس‌ها

استفاده از کمپرس گرم یا کیسه‌ی یخ که روی گوش قرار داده می‌شود، می‌تواند به حل مشکل کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان در اثر عفونت کمک کند. قرار دادن نمک داغ شده در یک پارچه و گذاشتن آن روی گوش نیز در التیام درد کمک خواهد کرد.

تغییر در وضعیت استراحت

سعی کنید در وضعیت نشسته استراحت کنید تا در هنگام خواب شبانه گوش تخلیه شود.

چه زمانی برای عفونت گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سالمند دچار عفونت گوش شده است، در صورت بروز علائم کم شنوایی در بزرگسالان در اثر عفونت که در ادامه معرفی می‌نماییم باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالاتر از ۳۹ درجه‌ی سانتی‌گراد
  • خارج شدن چرک از گوش
  • کم‌شنوایی یا ناشنوایی

لازم به توضیح است که اگر تا سه روز علائم تشدید یافتند، حتماً باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

کاهش شنوایی بزرگسالان در اثر صدای بلند

در بررسی دلیل کاهش شنوایی بالغین اثر صدای بلند می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سلول‌های ظریف مژک‌داری موسوم به «سلول‌های مویی» با انتقال انرژی صوتی به اعصاب مغز سبب شنیدن می‌شوند.

این سلول‌های حساس در محیط‌های پر سر و صدا می‌میرند و از آن جایی‌که قادر به بازسازی خود نیستند، با کم شدن آن‌ها، شخص در بزرگ‌سالی به کاهش شنوایی بزرگسالان اثر صدای بلند مبتلاء می‌شود. این اختلال معمولاً برای کارگران محیط‌های صنعتی پر سر و صدا که اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند و کسانی که با آلات موسیقی کار می‌نمایند، بیشتر به‌وجود می‌آید.

مواجهه با صدا‌های بلند و شدید اصطلاحاً «ضربه‌ی صوتی» نامیده و با اینکه این ضربه مدت کوتاهی به گوش وارد می‌شود ولی می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به آن وارد نماید.

اگر متوجه تغییراتی در شنوایی خود شدید، سریعاً باید با پزشک خود صحبت کنید. برای دریافت نوبت از دکتر شنوایی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

کاهش شنوایی بزرگسالان در اثر صدای بلند
کاهش شنوایی بزرگسالان در اثر صدای بلند

کاهش شنوایی بالغین بر اثر ضربه

آسیب شنوایی در اثر ضربه معمولاً به‌علت عدم تعادل، افتادن هنگام حرکت، وارد آمدن ضربه به سر و گوش یا تصادف با وسایل نقلیه پیش می‌آید. بسته به این که این ضربات شدید یا ضعیف باشند می‌توانند قسمت‌های مختلف گوش را دچار اختلال کنند. آن‌ها می‌توانند سبب پارگی پرده‌ی صماغ، صدمه به استخوان‌چه‌ها و بخش حلزونی و اعصاب گوش میانی یا داخلی شوند. معمولاً عوارض ضربه به گوش شامل کاهش شنوایی، انسداد گوش، درد و سرگیجه است. در مواقعی که شدت ضربه زیاد است حتماً باید با عمل جراحی اورژانسی مشکل برطرف شود.

کاهش شنوایی بالغین بر اثر پیرگوشی

کاهش شنوایی بالغین بر اثر پیرگوشی (Presbycusis) نوعی از کم‌شنوایی حسی عصبی است که در اثر کهولت سن ایجاد می‌شود. این اختلال دائمی است و به‌علت تحلیل رفتن حلزون گوش یا اندام‌های گوش داخلی و اعصاب شنوایی به‌وجود می‌آید. درمان پیرگوشی فقط با سمعک امکان‌پذیر است.

کاهش شنوایی بالغین بر اثر کرونا

ویروس کووید ۱۹ موجب عوارض طولانی‌مدت مانند آسیب در قلب، ریه و اعصاب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که این ویروس بر شنوایی افراد نیز تاثیر گذاشته و علاوه بر کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان سبب وزوز گوش هم می‌شود.

سایر علل کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان

از جمله موارد دیگری که منجر به کاهش شنوایی در افراد بزرگسال می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری گوش میانی اتواسکلروز (Otosclerosis)
  • بیماری منییر (Ménière’s disease)
  • بیماری خودایمنی گوش داخلی
  • مصرف دارو‌های اتوتوکسیک (Ototoxic medications)
  • تومور آکوستیک نوروما (Acoustic neuroma)
سایر علل کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان
سایر علل کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان

سلامتی افراد جامعه برای هر جامعه‌ای از اولویت‌ها محسوب می‌شود. از این‌رو قبل از این‌که مسئله‌ی کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان به‌وجود آید، پیش‌گیری از آن اهمیت بیشتری خواهد داشت. مطالعاتی که توسط کارشناسان در جان هاپکینز در رابطه با ارتباط شنیدن و زوال عقل انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد مسن کم‌شنوا در مقایسه با افراد مسن طبیعی با مشکلات بیشتری در تفکر و یادآوری مواجه می‌شوند.

برای دریافت نوبت از متخصص گوش و حلق و بینی، یا متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان

  • آیا امکان درمان کاهش شنوایی بزرگسالان با ورزش وجود دارد؟

بله، مطالعات نشان می‌دهند که بازی‌های ورزشی سبب تقویت قوه‌ی شنوایی می‌شوند. زیرا این بازی‌ها توانایی مغز را در پردازش صدا‌ها بالا می‌برد.

  • عوارض عدم درمان کم‌شنوایی بالغین و بزرگسالان چیست؟

کم شنوایی یک اختلال ناپیدا است اما عدم درمان آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد. از جمله‌ی این عوارض می‌توان به افسردگی و گوشه‌گیری، فراموش و زوال حافظه اشاره کرد.

  • علائم کاهش شنوایی بالغین و بزرگسالان چیست؟

از جمله مهم‌ترین علائم کم‌شنوایی در افراد بالغ و بزرگسالان می‌توان به مشکل در شنیدن صدا‌های با فرکانس بالا مثل صدا‌های کودکان، زنان یا پرندگان و تقاضا از اطرافیان برای تکرار صحبت‌هایشان اشاره کرد.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
asha.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا