داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Benzoyl peroxide

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

نام تجاری داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

Acnecide, Brevoxyl, PanOxyl

کاربرد داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

آکنه خفیف یا متوسط

اشکال دارویی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

ژل موضعی، لوسیون، صابون، کرم

اطلاعات دارویی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید) برای درمان آکنه خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. همچنین ممکن است در ترکیب با سایر درمان‌های آکنه استفاده شود.

بنزوئیل پروکسید سه عملکردِ کشتن باکتری‌ها، کاهش التهاب و باز کردن منافذ بسته پوستی را دارد.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید) می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین پوست و مو یا داروساز آنلاین مشورت نمایید.

داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

 مقدار و روش مصرف داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)  

  • قبل از شروع درمان با داروی بنزوئیل پراکسید (Benzoyl Peroxide) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی بنزوئیل پروکسید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • اگر داروی بنزوئیل پروکسید را طبق برنامه منظم مصرف می‌کنید، در صورت فراموش کردن یک دوز این دارو، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • بهبود آکنه معمولاً پس از ۳ هفته استفاده از داروی بنزوئیل پروکسید و حداکثر سود آن پس از ۸ تا ۱۲ هفته استفاده از آن مشاهده می‌شود. دوز خود را افزایش ندهید و دارو را بیش از مدت زمان تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید. افزایش دوز یا مدت زمان مصرف، باعث بهبود یافتن سریعتر وضعیت شما نخواهد شد و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش خواهد یافت.
  • قبل از استفاده از داروی بنزوئیل پروکسید برای اولین بار، بررسی کنید که آیا به این دارو حساسیت دارید یا خیر. برای بررسی به مدت سه روز، مقدار کمی را روی یک یا دو ناحیه کوچک آکنه قرار دهید. اگر دچار واکنش آلرژیک شدید، استفاده از محصول را متوقف کرده و از کمک پزشکی استفاده نمایید و چنانچه واکنشی نداشتید می‌توانید از محصول استفاده کنید.
  • چنانچه مدتی پس از مصرف داروی بنزوئیل پراکسید، وضعیتتان بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.
  • فرم‌های مختلفی از داروی بنزوئیل پروکسید موجود است که برخی از آنها را می‌توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد و برخی نیاز به نسخه پزشک دارند. برای انتخاب بهترین محصول برای شما با پزشک یا داروساز مشورت کنید. و اگر از محصولات بدون نسخه استفاده می‌کنید، قبل از استفاده بروشور دارو را به دقت مطالعه کرده و رعایت کنید. و اگر سؤالی دارید با داروساز مشورت نمایید.
  • نحوه مصرف هریک از فرم‌های داروی بنزوئیل پراکسید (به عنوان مثال طرز استفاده ژل بنزوئیل پروکساید) را از پزشک یا داروساز بپرسید.
  • چنانچه به طور همزمان از چند نوع داروی موضعی استفاده می‌کنید، در مورد فاصله زمانی بین مصرف آنها با پزشک مشورت نمایید.

مشاوره آنلاین پوست و مو

داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

موارد منع مصرف داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

  • به تاریخ انقضای داروی بنزوئیل پروکسید (Benzoyl Peroxide) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی بنزوئیل پروکسید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به داروی بنزوئیل پروکسید یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی

ایمنی مصرف و کارایی داروی بنزوئیل پروکسید در کودکان کمتر از ۱۲ سال، ثابت نشده است. سؤالات خود در این باره را می‌توانید از پزشک آنلاین پوست و مو بپرسید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

  • از تماس داروی بنزوئیل پروکسید با چشم، دهان، بینی، سایر غشاهای مخاطی، نواحی حساس گردن، نواحی آسیب دیده یا تحریک شده پوست خودداری کرده و چنانچه این اتفاق افتاد، محل را با آب فراوان شستشو دهید.
  • داروی بنزوئیل پراکسید ممکن است مو یا پارچه را سفید کند لذا هنگام استفاده از این دارو دقت کرده و از تماس آن با مو، لباس و دیگر وسایل اجتناب کنید.
  • این دارو ممکن است حساسیت شما نسبت به نور خورشید را افزایش دهد. لذا مدت زمان کمتری در آفتاب بمانید. و از غرفه‌های برنزه کننده و چراغ‌های خورشیدی پرهیز کنید. همچنین در فضای باز از ضد آفتاب‌های مناسب و پوشش محافظ استفاده کنید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول‌های پوستی یا قرمز فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک متخصص پوست در میان بگذارید.

توجه کنید که داروی بنزوئیل پراکسید ممکن است با داروی داپسون پوستی تداخل داشته باشد.

داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

عوارض جانبی داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی بنزوئیل پراکسید در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • واکنش‌های پوستی مانند پوسته ریزی، خارش، تحریک و قرمز شدن پوست (این عوارض ممکن است به ویژه در ابتدای درمان ایجاد شوند)
  • در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، خارش، بثورات پوستی یا ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) با اروژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پروکسید)  

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • جهت آگاهی از جزئیات نحوه نگهداری از هر فرم داروی بنزوئیل پروکسید می‌توانید با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین دارو

۳.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا