داروی مرکاپتوپورین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Mercaptopurine

نام تجاری

Xaluprine

کاربرد

درمان لوکمی ( سرطان خون )

اطلاعات دارویی : لوکمی به سرطانی شدن سلول‌های خونی در مغز استخوان گفته می‌شود. سلول‌های سرطانی در مغز استخوان به جریان خون وارد می‌شوند. بیشتر انواع لوکمی از سلول‌های سفید خونی ایجاد می‌شوند. چندین نوع لوکمی (سرطان خون) وجود دارد و درمان آنها نیز با هم متفاوت است. مرکاپتوپورین دارویی است که جهت درمان لوکمیای میلوئیدی مزمن (CML) و لوکمیای لنفوبلاستیک حاد (ALL) و AML به کار می‌رود.
در سرطان‌هایی نظیر لوکمی سلول‌های خاصی در بدن به سرعت رشد و تکثیر می‌شوند. داروهای ضد سرطان نظیر مرکاپتوپورین از رشد و تکثیر این سلول‌ها ممانعت می‌کنند. این داروها با تأثیر بر مواد ژنتیکی درون سلول‌ها این کار را انجام می‌دهند.
موارد منع مصرف داروی مرکاپتوپورین
• به تاریخ انقضای داروی مرکاپتوپورین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی مرکاپتوپورین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی مرکاپتوپورین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی مرکاپتوپورین را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
تداخل دارویی مرکاپتوپورین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از داروهایی که ممکن است با مرکاپتوپورین تداخل کنند عبارت‌اند از: فبوکسوستات (febuxostat) و داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف کرده یخطر ابتلا به عفونت را بالا می‌برند (داروهای دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد (مانند ریتوکسیماب، توفاسیتینیب (tofacitinib)).
داروی مرکاپتوپورین بسیار شبیه به آزاتیوپرین است. از داروهای حاوی آزاتیوپرین در هنگام استفاده از مرکاپتوپورین استفاده نکنید.
داروی مرکاپتوپورین ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (مانند سطوح اسید اوریک) تداخل داشته باشد و باعث نتایج اشتنباه شود. اگر از این دارو استفاده کرده‌اید قبل از انجام آزمایش به کارکنان آزمایشگاه و پزشکان خود اطلاع دهید.
نکاتی که قبل از مصرف مرکاپتوپورین باید در نظر گرفته شود
بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی مرکاپتوپورین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

 در صورت حاملگی و یا در صورتی که در آینده تصمیم به بچه دار شدن دارید.
در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
در صورتی که دچار کمبود آنزیم‌هایی هستید که دارو را از خون بر می‌دارند و یا دچار نقص آنزیم TPMT هستید.
در صورتی که هر نوع مشکل کبدی و یا کلیوی دارید.
اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی داروی مرکاپتوپورین
تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.
مرکاپتوپورین سبب کاهش تعداد سلول‌های سفید خونی می‌گردد و احتمال عفونت‌های مختلف را افزایش می‌دهد. به این منظور برای پیشگیری از عفونت‌ها از مردمی که دچار بیماری هستند دوری کنید و یا اگر گلو درد و یا تب دارید به پزشک اطلاع دهید.

تب، گلو درد، عفونت: در اسرع وقت این موارد را به پزشک اطلاع دهید.
کسالت، کاهش اشتها: غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای تند و پرچرب خودداری نمایید. در صورت آزاردهنده شدن این موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
گلو درد: با پزشک خود مشورت نمایید.
مشکلات کبدی و خونی: پزشک این موارد را تحت کنترل دارد.

اگر علائم دیگری در خود مشاهده کردید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف داروی مرکاپتوپورین می‌باشد به پزشک اطلاع دهید.
نحوه نگهداری داروی مرکاپتوپورین
• دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

۲.۳/۵ (۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب هاشمزاده
زینب هاشمزاده
1 سال قبل

کودکی هست ۵ساله مورد ای ال ال به خاطر دوز زیاد داروی مرکاپتوریین دچار شدید کاهش پلاکت شده بود ایا ۴تا قرص در شبانه روز اصلا چایز هست

پریا
پریا
پاسخ به  زینب هاشمزاده
2 ماه قبل

زیاد مصرف دخترمن ۵سالش ای ال ال.نصف ۵۰میلی گرم هرشب میدم

دکمه بازگشت به بالا