دکوراسیون بیمارستانی

چقد اطلاعات درباره دکوراسیون بیمارستان دارید؟!

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با اصول و ویژگی های دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی و تاثیر آن بر روحیات پرسنل و بیماران می باشد.
در واقع امروزه دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است و اکثر مراکز درمانی به آن توجهی ویژه دارند.
دلیل این امر این است که اکثر ما بیمارستان ها و محیط های درمانی را فضاهایی سرد و خسته کننده و بی روح می شناسیم.
فضایی که چه برای بیمار چه همراه بیمار و یا حتی پرسنل دلگیر است و باعث می شود که زمان در آن به کندی بگذرد و افراد از نظر روحی و جسمی خسته شوند.

این مساله سبب شد که امروزه دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی برای این مراکز بسیار حائز اهمیت باشد چرا که برخلاف باور بسیاری از افراد توجه به دکوراسیون و انتخاب مواد و مصالح همچون رنگ و پنجره های بیمارستانی و کفپوش بیمارستانی بر بهبود عملکرد کار مطب و روحیه بیماران بسیار تاثیرگذار است.
علاوه بر این چیدمان و دکوراسیون بیمارستان ها به صورت مدرن سبب صرفه جویی در مبلمان بیمارستانی می شود. به طور کلی توجه به دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی سبب ایجاد محیطی راحت تر و مناسب تر برای تمام افراد حاضر در مراکز درمانی شده است و لذا امروزه دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی در کشور ما بسیار پرطرفدار شده است.

بنابراین اگر می خواهید بیشتر با اصول دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی ﺁشنا شوید و اطلاعات خود را در مورد اهمیت کفپوش بیمارستانی و پنجره های بیمارستانی افزایش دهید و همچنین با تاثیر این نوع چیدمان بر صرفه جویی در مبلمان بیمارستانی ﺁشنا شوید می توانید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

اهمیت دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی

فضای بیمارستان و مراکز درمانی برای بسیاری از افراد خسته کننده و حتی ترسناک است و این ترس و دلهره بر روحیه و سلامت روانی افراد و حتی بر روند بهبودشان تاثیرات منفی می گذارد.
علاوه بر این اگر بیمارستانی نتواند نیازها و ﺁسایش بیماران خود را فراهم کند به عنوان مثال مرکز درمانی دارای سر و صدای زیاد، نور ورنگ آمیزی نامناسب و نبود حریم شخصی مناسب باشد استرس و فشار روانی بیمار بیشتر می شود.
در این زمان می توان با استفاده از معماری و طراحی دکوراسیون داخلی این مشکلات را حل کرد و میان نیازهای بیماران و ظرفیت های محیطی تناسب برقرار کرد.

بدون اغراق می توان گفت که یکی از سخت ترین و پیچیده ترین طراحی هایی که در حرفه معماری و دکوراسیون داخلی فضاها وجود دارد طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان و فضاهای درمانی است.
چرا که طراحی اینگونه فضاها در هر اندازه و مقیاسی دارای اصول خاص و برنامه فیزیکی بزرگ است.
در واقع اصول طراحی دکوراسیون داخلی مراکز درمانی و بیمارستان ها به این صورت است که به روحیات و نیازهای افراد حاضر در این مراکز توجه ویژه ای دارد.

به طور کلی تمام مراکز درمانی و بیمارستان ها از سه بخش عمومی و کلینیک و کارمندان تشکیل شده است که طراحی هر کدام از این بخش ها اصول و شیوه خاص خود را دارد.
البته تمام هدف این طراحی این است که کادر درمان و بیماران بتوانند با روحیه مناسب و آرامش بیشتری اوقات خود را در بیمارستان سپری کنند.

اصول دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی

یکی از مهمترین عوامل و اصول در طراحی دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی توجه به ریز فضاها است.
در واقع هر مرکز درمانی از فضاهایی چون بخش پذیرش، اتاق انتظار، مطب، سرویس های بهداشتی و … تشکیل شده است. که در طراحی دکوراسیون داخلی باید در تمام این بخش ها به رنگ و کفپوش بیمارستانی و مدل پرده و پنجره های بیمارستانی توجهی ویژه شود.
علاوه بر رنگ و کفپوش بیمارستانی عوامل دیگری هم هستند که به کارگیری آنها در دکوراسیون مراکز درمانی بسیار تاثیرگذار است. این عوامل عبارتند از:

بهره گیری از طبیعت:

بسیاری از مراکز درمانی برای افزایش روحیه و از بین بردن فضای بی روح مراکز خود علاوه بر استفاده از پنجره های بیمارستانی که پنجره ها قدی هستند تصاویری زیبا و آرامش بخش از طبیعت مثل جنگل ها و رودخانه را در مراکز خود نصب می کنند تا طبیعت را وارد بخش های خود کنند.

مبلمان بیمارستانی:

یکی دیگر از اصول دکوراسیون داخلی بیمارستان ها توجه به نوع مبلمان بیمارستانی است.
شاید در نگاه اول توجه به این نکته یک امر پیش پا افتاده باشد اما توجه به همین نکته می تواند بر فضای بیمارستان بسیار تاثیرگذار باشد.
لذا در زمان انتخاب مبلمان بیمارستانی بهتر است حساسیت به خرج دهید.
در واقع رعایت اصول دکوراسیون داخلی بیمارستانی و انتخاب مبلمان مناسب سبب می شود که از کوچکترین فضاها هم حداکثر بهره وری را داشته باشید.

از آنجایی که مراجعه کنندگان اکثر وقت خود را در سالن انتظار سپری می کنند لذا انتخاب مبل های راحت تر و در عین حال مستحکم تر بسیار مهم است.
همچنین انتخاب مبل های بزرگ سبب می شود که فضای بیشتری اشغال شود و لذا حرکت کادر درمان و بیماران به سختی انجام شود.
برای اینکه عملکرد کادر درمان و نوبت دهی با سرعت بیشتری انجام شود بهتر است متناسب با فضای خود مبلمان بیمارستانی را انتخاب کنید.
در واقع تعامل بهینه و ارتباط آسان میان بیماران و کادر درمان از مهم ترین شروط طراحی داخلی مراکز درمانی است.
همچنین انتخاب اصولی سبب صرفه جویی در مبلمان بیمارستانی می شود.

در نهایت می توان گفت که رعایت اصولی دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی سبب می شود که نه تنها نیازهای عملکردی برطرف شود بلکه حس آرامش و نشاط نیز به این مراکز افزوده شود.

 

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا