چسبندگی رحم چیست؟ علل و درمان چسبندگی رحم

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می‌شود؟ عوارض و درمان چسبندگی رحم

چسبندگی رحم

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن (Asherman Syndrome)، نوعی چسبندگی در داخل رحم یا دهانه رحم است. این عارضه در خانم‌ها شایع است که باید به آن رسیدگی کنند. به‌خصوص اگر تصمیم به بارداری دارند. در این عارضه، گاهی دیواره‌های پشتی و جلویی رحم به هم می‌چسبند و در بعضی موارد دیگر، در قسمتی از رحم چسبندگی دیده می‌شود. چسبندگی رحم در واقع زمانی اتفاق می‌افتد، که یک بافت اسکار، میان دیواره‌های رحم قرار می‌گیرد و قسمت‌های مختلف دیواره رحم را به هم می‌چسباند. این چسبندگی درجات مختلفی دارد.

بر اساس نوع چسبندگی و علائم آن، و با توجه به سن و شرایط بیمار، درمان‌های مختلفی برای این بیماری در نظر گرفته خواهد شد. چسبندگی رحم در چه شرایطی ایجاد می‌شود؟ چسبندگی رحم بعد از سزارین چیست؟ آیا همه در معرض چسبندگی رحم هستند؟ پاسخ تمامی این سوالات را به همراه دلایل ایجاد چسبندگی و درمان‌های آن در این مطلب خواهید یافت .با ما همراه باشید.

چسبندگی رحم چگونه ایجاد می‌شود؟

چسبندگی رحم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما شایع‌ترین دلایل ایجاد سندرم آشرمن این موارد است:

  • بعد از یک جراحی کوچک مانند کورتاژ یا سقط جنین، در دیواره رحم زخمی ایجاد می‌شود. به مرور زمان در جای این زخم، یک اسکار ایجاد می‌شود که باعث چسبیدن دیواره‌های رحم به هم می‌شود. چسبندگی رحم بعد از سقط جنین زیاد دیده می‌شود.
  • خونریزی بیش از حد رحم بعد از زایمان نیز می‌تواند باعث ایجاد چسبندگی در رحم شود.
  • عفونت‌های شدید لگن نیز در بسیاری موارد، باعث ایجاد چسبندگی در رحم می‌شوند.
  • عمل جراحی برای برداشتن فیبروم رحم نیز از مواردی است که گاهی باعث چسبندگی رحم می‌شود.
  • عمل سزارین نیز از جمله جراحی‌هایی است که منجر به چسبندگی می‌شود.
  • عمل فرسایش آندومتر که برای از بین بردن پوشش داخلی رحم انجام می‌شود نیز گاهی باعث بروز چسبندگی در رحم می‌شود. این جراحی برای کم کردن خونریزی دوران قاعدگی در زنانی است که قاعدگی سنگین و شدید دارند.

چشبندگی رحم

شانس ابتلا به چسبندگی رحم در چه کسانی بیشتر است؟

تمامی مواردی که در مورد علت ایجاد چسبندگی رحم گفته شد، در تمامی افراد عمومیت ندارد. یعنی لزوما هر کسی که جراحی رحمی داشته باشد، با چسبندگی رحم مواجه نخواهد شد. در این میان در افرادی با ویژگی‌های خاص، احتمال چسبندگی رحم بیشتر است:

  • زمانی که بعد از زایمان طبیعی، جفت به صورت کامل دفع نشود.
  • زنانی که سقط جنین چه به صورت عمدی و چه اجباری دارند. افرادی که بعد از زایمان خونریزی بسیار شدیدی دارند.
  • افرادی که تجربه برداشتن فیبروم با عمل جراحی دارند.
  • کسانی که بعد از عمل سزارین، در محل جراحی آن‌ها، اسکار تشکیل می‌شود.

علائم و نشانه‌های چسبندگی رحم چیست؟

نکته مهم در مورد چسبندگی رحم این است که این عارضه گاهی هیچ نشانه‌ای ندارد. به همین دلیل پیش از بارداری، پزشک رحم را به طور کامل معاینه می‌کند که دچار چسبندگی نباشد. اما در بعضی موارد هم نشانه‌هایی وجود دارد که از علائم چسبندگی رحم است:

 سقط جنین مکرر: زمانی که زن چندین بار پشت سر هم سقط جنین داشته باشد، دکتر سقط جنین احتمال چسبندگی رحم را بررسی می‌کند.

 آندومتریوز: این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که بافت داخلی رحم (آندومتر) در جایی خارج از رحم، ایجاد شود. این عارضه منجر به چسبندگی رحم نیز می‌شود.

تغییر در قاعدگی: هر گونه کم شدن یا قطع خونریزی در دوران قاعدگی و بی‌نظمی‌های زیاد در قاعدگی، برای احتمال چسبندگی مورد نظر قرار می‌گیرند.

 درد در هنگام رابطه جنسی: اگر زن در هنگام رابطه جنسی درد زیادی داشته باشد، از نظر چسبندگی رحم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ناباروری بی‌دلیل: اگر زن به دلایل نامعلوم دچار ناباروری باشد، احتمال چسبندگی رحم را بررسی می‌کنند.

کم بودن خونریزی قاعدگی همراه با درد: احساس درد زیاد یا گرفتگی در قسمت زیر شکم که همراه با خونریزی بسیار کم یا بدون خونریزی باشد، می‌تواند یکی از علائم چسبندگی رحم باشد.

درد لگن: یکی از علائم چسبندگی رحم، درد زیاد در بخش لگن است.

انواع چسبندگی رحم

چسبندگی رحم بر اساس میزان بزرگی اسکار و ناحیه‌ای که چسبندگی در آن ایجاد شده به چند گروه تقسیم می‌شود:

چسبندگی خفیف: در این نوع از چسبندگی، معمولا کمتر از یک سوم رحم درگیر چسبندگی می‌شود.

 چسبندگی متوسط: این نوع چسبندگی معمولاً دو سوم رحم را درگیر می‌کند. یکی از نشانه‌های این چسبندگی، قاعدگی خفیف است.

 چسبندگی شدید: در این حالت، بیش از دو سوم رحم درگیر چسبندگی می‌شود. در این شرایط، خونریزی قاعدگی تقریباً قطع خواهد شد.

چسبندگی رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص چسبندگی رحم، پزشک از چندین روش عکس‌برداری از داخل رحم استفاده می‌کند.

هیستروسالپنگوگرافی (Hysterosalpingography): استفاده از یک روش اشعه ایکس با نام هیستروسالپنگوگرام (HSG) برای این روش تشخیصی استفاده می‌شود. برای این کار، به‌وسیله یک سوند کوچک که در دهانه رحم قرار می‌دهند، مقداری رنگ مخصوص را در داخل رحم پمپاژ می‌کنند.

سونوگرافی شور یا سونو هیستروگرافی (SHG) (Hysterography): در این روش، یک محلول آب نمکی را در داخل رحم وارد کرده و سپس سونوگرافی را انجام می‌دهند.

بیوپسی اندومتریال (Endometrial Biopsy): در این روش، از قسمت داخلی رحم و از مخاط موجود در آن نمونه‌برداری می‌شود. در این نمونه‌برداری وجود هرگونه بافت غیرطبیعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

هیستروسکوپی (Hysteroscopy): این روش را می‌توان استانداردترین روش برای تشخیص چسبندگی رحم دانست. در این روش، یک وسیله شبیه به تلسکوپ بسیار نازک را وارد رحم می‌کنند. پزشک با مک این وسیله به طور کامل داخل رحم را بررسی می‌کند.

تشخیص چسبندگی رحم

درمان چسبندگی رحم

برای درمان چسبندگی رحم، ابتدا پزشک باید نوع این چسبندگی را تشخیص دهد. با مشخص‌شدن نوع چسبندگی، درمان مناسب پیشنهاد می‌شود. بیماران برای درمان، همواره به دنبال راه‌هایی بدون جراحی هستند. بسیاری در مورد درمان چسبندگی رحم با لیزر، تحقیق می‌کنند. اما هنوز برای این مشکل، درمانی با لیزر معرفی نشده است.

درصورتی‌که چسبندگی خفیف باشد، و این عارضه هیچ مشکلی در زندگی طبیعی و چرخه قاعدگی فرد ایجاد نکرده باشد، پزشک از درمان صرف‌نظر می‌کند. البته این در صورتی است که بیمار تصمیم به بارداری نداشته باشد.

اما در چسبندگی متوسط و شدید، به دلیل درگیر بودن قسمت زیادی از رحم، باید درمان حتماً درمان انجام شود. در این شرایط از دو روش درمانی استفاده خواهد شد:

هیستروسکوپی: در این نوع درمان که روشی متداول است، از یک هیستروسکوپ ویژه برای برش بافت اسکار استفاده می‌کنند. اگر میزان چسبندگی شدید باشد، ممکن است پزشک از یک قیچی برای ازبین‌بردن این اسکار استفاده کند. این نوع جراحی به نسبت وسعت چسبندگی، گاهی نیاز به بیهوشی دارد. در بعضی موارد نیز در مطب پزشک امکان انجام آن وجود دارد. این جراحی معمولاً به عنوان یک جراحی سرپایی محسوب می‌شود و بعد از انجام آن، فرد می‌تواند به منزل برود.

 لاپاروسکوپی: این روش را می‌توان هم برای تشخیص و هم درمان چسبندگی رحم استفاده کرد. در این روش، ابتدا یک برش کوچک روی شکم ایجاد می‌شود. سپس یک لوله کوچک همراه با دوربین را وارد بدن می‌کنند. با کمک لاپاروسکوپی هم‌زمان پزشک می‌تواند ضمن تشخیص چسبندگی و میزان آن، به رفع اسکار نیز اقدام کند. در این صورت نیازی به دو عمل جراحی و مشکلات متفاوت آن نیست.

جراحی درمان چسبندگی رحم

برای پیشگیری از چسبندگی رحم باید چه کرد؟

بعضی از علائم مانند کم شدن خونریزی قاعدگی یا بد بو شدن ترشحات واژن، می‌تواند نشانه‌ای از شروع چسبندگی در رحم باشد. در عین حال، مراقبت دائمی و مراجعه به پزشک متخصص زنان و تحت‌نظر بودن، یکی دیگر از نکاتی است که باید آن را جدی گرفت. تشخیص به‌موقع عفونت‌ لگن و عفونت رحم، و بررسی موارد لازم، به پیشگیری از این مشکل کمک خواهد کرد.

اما گاهی بعد از جراحی چسبندگی رحم، بعضی بیماران مجدداً با این مشکل روبرو می‌شوند. ممکن است بر اثر جراحی، مجدداً بافت اسکار در محل جراحی به‌وجود بیاید. به این منظور پزشکان، راه‌کارهایی برای پیشگیری از این مورد انجام می‌دهند:

 استروژن درمانی: در این روش پزشک به‌منظور سرعت بخشیدن به بهبود جای زخم و عدم تشکیل اسکار، از داروهای استروژن استفاده می‌کند.

قرار دادن بالون در رحم: در این روش، پزشک بعد از برداشتن اسکار، برای پیشگیری از تشکیل اسکار، یک بالون در داخل رحم قرار می‌دهد.

بیوپسی: در این روش، مدتی بعد از جراحی، پزشک با نمونه‌برداری از بافت داخلی رحم، از عدم وجود هر نوع بافت سلولی مشکوک، اطمینان حاصل می‌کند.

هیستروسکوپی: گاهی پزشک چند روز بعد از جراحی برای اطمینان از عدم تشکیل مجدد اسکار، عمل هیستروسکوپی را مجدداً انجام خواهد داد.

چسبندگی رحم و نقش آن در بارداری

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می‌شود؟ بر طبق تحقیقات انجام شده،  بیشتر افرادی که دارای چسبندگی رحم خفیف یا متوسط هستند، معمولا مشکلی برای بارداری ندارند. درصد بسیار زیادی از زنان، بعد از رفع مشکل چسبندگی رحم، بارداری موفقی را تجربه کرده‌اند و از عوارض بارداری با چسبندگی رحم دور مانده‌اند. اما در مواردی که چسبندگی شدید وجود دارد، این عارضه عاملی برای ناباروری محسوب می‌شود. با رفع چسبندگی رحم هم، در بیشتر از ۶۰ درصد از زنان، احتمال باروری کاملا ضعیف می‌شود.

تشخیص سریع و به‌موقع چسبندگی رحم، از شدید شدن این عارضه پیشگیری می‌کند. همین موضوع اهمیت پیگیری چسبندگی رحم را نشان می‌دهد. به همین دلیل در صورتی که تصمیم به بارداری دارید، باید از شرایطی که ممکن است منجر به چسبندگی رحم شود، فاصله بگیرید.

درمان‌های طب سنتی و خانگی برای چسبندگی رحم

چسبندگی رحم یک عارضه خاص و جدی در زنان است. به دلیل نقش مهم این عارضه در باروری، رسیدگی به‌موقع به این مشکل، اهمیت زیادی دارد. درمان‌های طب سنتی برای رفع عارضه چسبندگی رحم، به‌خصوص در مورد چسبندگی شدید رحم، از نظر علمی تأیید و اثبات نشده‌اند.

مصرف گیاهان دارویی و درمان‌های سنتی که برای بهبود عفونت‌های رحم، تخمدان، فیبروم رحم و آندومتریوز، مؤثر هستند، در جلوگیری و درمان چسبندگی‌های خفیف موثر هستند. اما هنوز هیچ درمان گیاهی چسبندگی رحم به صورت قطعی معرفی نشده است.

به همین دلیل، در صورت مشاهده هرگونه درمان سنتی، باید حتماً با پزشک مخصوص خود در این مورد مشورت کنید. اما در مورد چسبندگی خفیف یا متوسط، انجام بعضی درمان‌های خانگی شاید از تشدید این مشکل جلوگیری کند.

  • رژیم غذایی مناسب: استفاده از غذاها و مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، باعث سلامت خانم‌ها و برقراری تعادل در هورمون‌های آن‌ها می‌شود. مواد غذایی مانند: هویج، تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات ساده از جمله مواد غذایی مناسب خانم‌ها هستند.

درمان چسبندگی رحم

  • رازیانه: رازیانه یکی از گیاهانی است که خواص بسیار خوبی برای زنان دارد. مصرف رازیانه به‌صورت پودر، دم‌نوش و عرق رازیانه، در درمان مشکلات قاعدگی و تنظیم هورمون‌های زنانه مؤثر است. اما در مورد خواص رازیانه برای چسبندگی رحم، نمی‌توان با قاطعیت نظر داد. ولی مصرف رازیانه برای پاک‌سازی رحم، بسیار توصیه می‌شود.
  • یوگا و حرکات کششی: یوگا برای بهبود عملکرد بدن و بالابردن کیفیت زندگی زنان مؤثر است. مراقبه و تمرین آرامش در کنار حرکات کششی، تمرین‌های مؤثری برای قسمت‌های لگن و شکم هستند. این حرکات کششی باعث بهبود روند خون‌رسانی در بدن خواهند شد.
  • ترک سیگار و الکل: اعتیاد به سیگار و مصرف الکل به دلیل تأثیرات منفی بر لوله‎‌های رحمی، باعث ناباروری می‌شود.
  • مصرف ادویه‌های مفید: ادویه‌ها و گیاهانی مانند سیر، زنجبیل، دارچین و زردچوبه، با کم کردن التهاب‌ها در بدن، گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد و مانعی برای انسداد لوله‌های رحمی خواهند بود. مصرف دم‌نوش این ادویه‌ها در درمان عفونت‌های زنانه بسیار مؤثر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چسبندگی رحم، عارضه چندان شایعی نیست. اما به دلیل نقش مهم چسبندگی رحم در ایجاد ناباروری در زنان، تشخیص و درمان این عارضه از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به سیکل درست قاعدگی، میزان خونریزی و عفونت‌های احتمالی زنانه، برای تشخیص این عارضه کمک زیادی خواهد کرد.

درمان چسبندگی رحم

به همین دلیل، در صورت مشاهده هرگونه علامت متفاوت، بهتر است که مشکل را با پزشک متخصص زنان مطرح کنید. کم یا قطع شدن خونریزی قاعدگی، دردهای شدید لگنی، درد در هنگام رابطه جنسی و تغییرات زیاد در سیکل قاعدگی مواردی است که باید جدی گرفت.

در صورت مشاهده هرکدام از این نشانه‌ها، شما می‌توانید حتی بدون مراجعه به پزشک، تنها با مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص زنان در سامانه پذیرش ۲۴، مشکل خود را مطرح کنید. پزشک با بررسی شرایط شما، در مورد روش درمان و کارهایی که باید انجام دهید، به شما مشاوره خواهد داد.

دریافت مشاوره آنلاین در رابطه با چسبندگی رحم با پزشک متخصص زنان

۳.۲/۵ (۱۲ نظر)

منبع
columbiaasia.comnewlifegeorgia.comradiopaedia.orgclinicafertia.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
32 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطیما
فاطیما
10 روز قبل

سلام منم چسبندگی رحم دارم خیلی شدید هست سه بارسزارین شدم والان نزدیک به یا سال بیشتر درد شدید دارم. وبا هیچ مسکنی اروم نمیشه لطفا اگه کسی نظری داره لطفا بهم بگه

سیما
سیما
26 روز قبل

سلام ببخشید خانم دکتر من در زمان مجردی دوبار عمل روده انجام دادم طبق گفته پزشک گفته است که بخاطر عمل باز دچار چسبندگی رحم شده ام و میخام الان بچه دار بشم میخواستم بدونم چگونه باید درمان بشم و ضمن اینکه سن من الان ۴۰سال هستم الان میتونم بچه دار بشم یانه ممنون میشم جواب منو بدین

آمنه
آمنه
1 ماه قبل

سلام من۲تاسزارین داشتم الان هر۲لوله گیر چسبندگی دارم با جراحی لاپروسکوپی میتونم دوباره بار دار بشم

سمیه
سمیه
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر من سه بار سزارین شدم موقع عمل بچه سوم دکتر بهم گفت چسبندگی دارم و دیگه حامله نشم نزدیک به یه سال هست که مریضی م عقب میزنه درد زیادی دارم میخواستم بپرسم که چسبندگی درمان داره یا نه و اینکه من دوست دارم دوباره حامله بشم اما میترسم به شما خانم دکتر من اگه حامله بشم برام مشکلی پیش میاد ؟؟ممنون از کمک و راهنمایی شما خانم دکتر عزیز

آراس
آراس
2 ماه قبل

میخواستم ببینم چسبندگی شکم احشام خطرناک‌تری یا رحم؟

آراس
آراس
2 ماه قبل

سلام ببخشید منم سر بچه اولم که بد عمل شدم وبچه دومم را آوردم دکتر گفت چسبندگی شکم داری ونباید حامله شی ولی سومی هم آمد الان بعد ۶سال چهارمی را متوجه شدم باردارم خیلی میترسم ؟چکار کنم ؟

مرجان
مرجان
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ی سوال داشتم.توزایمانم…حین زایمان دکتر گفت چسبندگی دارم.الان۵سال گذشته.میخوام بزارم ی بچه دیگه گیرم بیاد.آیا امکان ش هست؟

نسرین
نسرین
7 ماه قبل

جراحی‌ چسبندگی رحم خطر داره

مینا
مینا
10 ماه قبل

من چسپندگی رحم ب قسمتی ازلگن شدم دکترم گفته احتمال داره خونریزی کنی رحمتوبرمیدارم ایا امکان داره رحم رو بردارن خیلی نگرانم

امیری
امیری
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید خانم دکتر من ۳تا سزارین انجام دادم والان بچه چهارم را باردار هستم ۵ یا ۶ ماه پیش هم سونا گرافی واژن انجام دادم ولی چسبندگی نداشتم میخواستم بدانم سزارین ۴روم خطر ناک هست یانه ممنون

زهره احمدی
زهره احمدی
پاسخ به  امیری
11 ماه قبل

سلام.من ۴ بار عمل سزارین شدم رحمم با دیواره شکمم چسبندگی پیدا کرده بود ترمیم کردن ولی الان دو سال بعد عملم باز سوزش و درد در شکمم و درد در لگنم پیدا شده .راه حل چیست؟

زینب
زینب
پاسخ به  امیری
2 ماه قبل

بله

عزیزی
عزیزی
1 سال قبل

سلام ببخشید سه تابچه ام با عمل سزارین که در بچه سوم‌ دکتربه من.گفت چسبندگی داری نبایدحامله بشی بعد هفت سال نفهمیدم دوباره حامله شدم ایا برام خطر دارد یا نه ممنون ازلطف نظرتون

پریسا
پریسا
1 سال قبل

چسبندگی رحم دارم

کریمی
کریمی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من بچه اولم راحت باردار شدم و بچه دوم ۳ .۴ سالی طول کشید با آزمایش گفتن اسپرم شوهرت کم وبادارو برطرف شد وب من هم عکس رنگی انداختم و در عکس رنگی تخم دان سمت چپ دیده نشده چسبندگی دارید بعد ۲ ماه باردار شدم میخواهم ببینم بعد چند سال پیش نرفتم تا عمل شم میخواستم ببینم ضرری برایم ندارد هیچ علایمی هم ندارم انشالله بچه سومین میتونم بیارم

پری
پری
2 سال قبل

سلام من عفونت دارم بوی بدواژن ودردلگن ودردهنگام نزدیکی دارم یه بچه دارم میترسم دیگه بچه دا نشم شوهرم آدم سردمزاجی

نیره
نیره
2 سال قبل

سلام وقت بخیر.
پنجشنبه گذشته جراحی فیبروم داشتم. آیا نشستن احتمال چسبندگی رو بیشتر میکنه؟ تا چند روز باید رعایت کنم؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  نیره
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .

آرزو
آرزو
پاسخ به  نیره
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۳ ماه پیش لاپاراسکوپی داشتم برای برداشتن فیبروم ولی بعد از جواب پاتولوژی مشخص شد که آدنومیوز بوده و حالا بعداز گذشت ۳ ماه هنوز در محل عمل درد دارم موقع خم و راست شدن و نشستن یک دردی کدردتیر کشنده دارم دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنماییم کنین

مریم
مریم
2 سال قبل

با سلام خانم دکتر من به تشخیص پزشک چسبندگی رحم دارم، والان دوسال که از عمل سزارین دومم گذشته، من هم در قسمت پایین شکمم درد دارم وهم درد لگن، طوری که برای دفع مدفوع با مشکل مواجه هستم میخواستم ببینم درمان اساسی برای این مشکل چیه لطفا راهنمایی کنید. ضمنا قبلا یبار سابقه عفونت هم داشتم که اون رفع شد

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مریم
مریم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
10 ماه قبل

سلام من سه بار سزارین شدم حالا بارداری چهارمم هست چسبندگی دارم میخام تا دیر نشده سقط کنم بنظرتون میتونم بچه را دنیا بیارم

حسنا
حسنا
2 سال قبل

سلام ببخشید من یه ماهه کورتاژ کردم پس یعنی چسبندگی دارم من بچه اولم بودسقط کردم خیلی استرس دارم

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  حسنا
2 سال قبل

هر کورتاژی باعث چسبندگی نمیشه، اگر کورتاژ در شرایط استریل انجام شده باشه مشکلی ایجاد نمیکنه پس نگران نباشید.

حسنا
حسنا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من بچه اولم بود کورتاژ کردم حدود۱ماه پیش الان یعنی چسبندگی دارم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  حسنا
2 سال قبل

چرا باید چسبندگی داشته باشین
اگه کورتاژ کامل انجام شده بعدش سونو هم تاییدش کرده دیگه چسبندگی بقایای جفت و جنین ندارین

بی نام
بی نام
2 سال قبل

سلام واسه کسی ک ۴تا سزارین داشته،سزارین چهارم چسبندگی زیاد بوده،الانم بارداره خطراتش تا چ حده

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  بی نام
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مرضیه
مرضیه
2 سال قبل

سلام خانوم دکتر.شبتون خوش. من به تشخیص پزشک دچار چسبندگی شدم و دکتر اعلام کردن تا چند ماه رابطه جنسی نداشته باشیم. میخواستم بدونم رابطه از مقعد هم ضرر داره برای چسبندگی یا تاثیری نداره؟

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  مرضیه
2 سال قبل

چسبندگی در کجا دارین؟

یاسی
یاسی
2 سال قبل

سلام روز بخیر خانم دکتر من الان تو هشت ماه بارداریم رفتم پیش دکتر زنان بهم گفته باید سونوگرافی چسپندگی انجام بدی این چه سونو گرافی وآیا مشکلی هست ممنون

دکتر شبنم مددی
دکتر شبنم مددی
پاسخ به  یاسی
2 سال قبل

سلام
سونوگرافی در افراد با سابقه جراحی رحم خصوصا سزارین قبلی انجام میشود تا درصورت وجود، اقدامات احتیاطی لازم انجام شود و جای نگرانی نیست.

دکمه بازگشت به بالا