داروی مورفین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Morphine

نام تجاری

MS-IR , Duramorph , Infumorph

کاربرد

تسکین درد شدید

اشکال دارویی
آمپول ، سرنگ مایع خوراکی (میدازولام بوکال)

 اطلاعات دارویی میدازولام وریدی
میدازولام (جزء بنزودیازپین‌ها است) یک داروی آرام بخش است که فعالیت الکتریکی مغز را کنترل و کاهش می‌دهد، در نتیجه به توقف تشنج و کاهش اضطراب کمک می‌کند. داروی میدازولام اشکال دارویی متفاوتی از جمله آمپول و سرنگ مایع خوراکی (میدازولام بوکال) دارد که میدازولام وریدی (آمپول) برای کاهش اضطراب (به عنوان داروی پیش بیهوشی) و میدازولام بوکال برای درمان تشنج در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به توضیحات کاملی راجع به میدازولام وریدی می‌پردازیم.
میدازولام وریدی (با نام تجاری ®Versed) برای کاهش اضطراب و نگرانی و به عنوان یک داروی پیش بیهوشی قبل از انجام برخی از عمل‌های جراحی برای بیمار تزریق می‌شود.
مقدار و روش مصرف میدازولام وریدی

قبل از شروع درمان با داروی میدازولام وریدی ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. اگر سؤالی راجع به طریق مصرف این دارو دارید، از پزشکتان بپرسید.
میدازولام وریدی معمولاً در بیمارستان و قبل از انجام عمل‌های جراحی و بیهوشی توسط پرستار برایتان تزریق می‌شود، دوز و میزان تزریق این دارو را پزشک تشخیص می‌دهد.

موارد منع مصرف داروی میدازولام 

توجه داشته باشید که میدازولام وریدی به شما تزریق شود که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد.
هرگز داروی میدازولام وریدی را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی میدازولام وریدی را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف میدازولام در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.
تاثیر میدازولام بر رانندگی و کار با ماشین آلات
میدازولام وریدی شما را خواب آلود می‌کند، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.
تداخلات دارویی میدازولام
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از داروهایی که ممکن است با میدازولام تداخل کنند، عبارتند از: دلاویردین، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند ریتوناویر، ساکوناویر (saquinavir)، آتازاناویر (atazanavir))، سدیم اکسیبات (sodium oxybate).
داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند خطر عوارض جانبی داروی میدازولام (مانند تنفس آهسته ، خواب آلودگی شدید و سرگیجه) را چندین برابر کنند، اگر داروهایی از جمله: الکل، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین (carbamazepine))، باربیتورات‌ها (به عنوان مثال، فنوباربیتال (phenobarbital))، داروهای روحی (به عنوان مثال، فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین (chlorpromazine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین) را استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی میدازولام وریدی

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف میدازولام ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
اگر دچار مشکلات تنفسی دراز مدتی مانند آسم یا آپنه خواب دارید.
اگر مشکل قلبی دارید.
اگر به ضعف عضلانی مانند میاستنی گراویس مبتلا هستید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی داروی میدازولام وریدی
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

خواب آلودگی، گیجی و منگی: از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
احساس بیماری، حالت تهوع: این عارضه باید به زودی از بین برود.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی میدازولام وریدی می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف بیش از حد میدازولام وریدی (مسمومیت دارویی)

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند خواب آلودگی، سردرگمی، از دست دادن هماهنگی و تعادل بدن، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری میدازولام وریدی

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۲.۷/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منیره
منیره
2 ماه قبل

سلام
خواهرمن شیشه مصرف میکرد قلبشم باطری داشت برای ریست باطری میره بستری میشه ۱۰روز بهش نمیدونم چه مرفینی میزنن که الان کارهای عجیب غریب میکنه اصلا خواب نداره حتی بعضی موقها خودشم فراموش میکنه کاملا خوب بود بعد از تزریق مرفین تو بیمارستان تجریش ایجوری شد.اصلا اراده وتکلم صحبتو….نداره حرف میزنه ولی مانمی فهمیم چیمیگه کمک وراهنمایی میخوام دلم خون وچشام اشگ توروخدا راهنمایی کنید

مهیار
مهیار
پاسخ به  منیره
1 ماه قبل

مرفین دلیلش نیست. عوارض ترک شیشست اگه ترک کرده. اگرم مصرف میکنه بازهم عوارض متامفتامین هستش.

امیر علی
امیر علی
4 ماه قبل

جدیدا بجای مرفین از آمپولی بنام کتورولاک استفاده میشه که مخدر نیست و هیچ گونه تاثیرات مرفین مثل خواب آلودگی و وابستگی و غیره را نداره. پس از یکی دو دقیقه از تزریق درد کاملا از بین می‌ره.‌من معده درد عجیب و وحشتناکی دچار شدم و در کلینیک از دکتر خواستم مرفین بزنه! پس از برطرف شدن درد دیدم که اصلا دچار خواب آلودگی نشدم و متوجه شدم از کتورولاک استفاده کرده، واقعا عالی بود. این آمپول در دردهای متوسط و شدید مثل شکستگی استخوان و دردهای بعد از جراحی و حتی دردهای عصبی ترک اعتیاد هم استفاده میشه و از مرفین بهتره چون عوارض مرفین رو ندارن و کاملا غیر مخدر هست.

عمو
عمو
5 ماه قبل

یک نفر آمپول مورفین را بخورد چی میشه

یونس
یونس
پاسخ به  عمو
4 ماه قبل

مثل تو اصکل میشه

احمد
احمد
پاسخ به  یونس
17 روز قبل

خخخخخخخ

رسول
رسول
پاسخ به  عمو
4 ماه قبل

هیچی. این دارو تزریقی هست و در صورت مصرف اشتباهی تاثیر چندانی نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا