آبرسانی پوست با روش های مختلف

تعریف آبرسانی پوست

آبرسانی پوست، این روزها بسیار مورد استقبال مردم و بخصوص خانم ها قرار گرفته است. تا حالا شده احساس خشکی و پوسته پوسته شدن را روی پوست صورت یا نواحی دیگر بدنتان احساس کنید؟
امیدواریم جواب شما به این سوال منفی باشد چون در غیر این صورت شما هم جز افرادی هستید که دچار خشکی پوست شده‌اند. علائم خشکی پوست عبارتند از: احساس خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و التهاب و یا در مواقع حاد خونریزی. عوامل بسیاری مانند وراثت، آب و هوای سرد و خشک، استحمام با آب داغ، تغذیه نامناسب، استفاده از لوازم آرایشی نامناسب و… سبب خشکی پوست می­‌شوند.

 چگونه خشکی پوستتان را درمان کنید؟

برای درمان خشکی پوست بهتر است با مشاوره آنلاین پوست و مو مشورت بگیرید، اما برای رفع کنجکاوی شما ما روش‌های معمول را برای شما ذکر کرده‌ایم.
برای درمان خشکی پوست کافی است که رطوبت پوستتان را به او برگردانید، به این کار آبرسانی پوست می‌­گویند. آبرسانی پوست را می‌توان با روش‌ها و در مراحل مختلف انجام داد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

مرحله ۱: تغییر عادات

پیش از بررسی انواع آبرسانی بهتر است به اصلاح رفتارهایی توجه کنیم که بر شادابی پوست موثر­ند. اگر اهل استحمام با آب داغ هستید بهتر است برای مدتی آن را کنار بگذارید و از این به بعد با آب ولرم صورت و بدنتان را شست‌وشو دهید. یکی دیگر از عاداتی که باید تغییر پیدا کند تغذیه شماست. مصرف هر چه بیشتر مایعات و سبزیجات و میوه­‌ها بر روی پوست بدن شما تاثیر زیادی می‌­گذارد. می‌­توانید در این باره با متخصص تغذیه صحبت کنید تا رژیم موثری برای آبرسانی پوستتان داشته باشید. و در آخر این که ورزش کنید و پوستتان را در معرض هوای پاک قرار دهید.

مرحله ۲: آبرسانی پوست به روش‌های طبیعی

آبرسانی پوست با روش‌های طبیعی یکی از راهکارهایی است که از گذشته طرفداران خود را داشته است. روش‌های طبیعی شامل: ماسک‌های خانگی، بخور کردن و روغن‌های گیاهی هستند که به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم:

آبرسانی پوست از طریق ماسک

البته که آبرسانی به انواع پوست با ماسک­‌های خانگی از قدیم تا کنون طرفدارن خود را داشته‌­اند اما پیش از آن که به دنبال ماسک­‌های آبرسان باشید ابتدا باید پوست خود را از میان جنس انواع پوست بشناسید. اینکه پوست شما خشک است یا چرب یا مختلط.

ماسک آبرسان برای پوست­های خشک

دارندگان پوست­‌های خشک که علائم آن را در بالا اشاره کردیم . برای بهبود پوست و حفظ رطوبت می­‌توانند از این چند نوع ماسک آبرسان خانگی برای پوست­ خشک  استفاده کنند:

  • یک قاشق غذا خوری ماست را با یک قاشق غذا خوری نشاسته ترکیب کنید.
  • مقداری آلوئه ورا با یک قاشق عسل و چند قطره روغن نارگیل را ترکیب کنید.
  • دو قاشق غذا خوری جوی دوسر را پودر کنید و سپس با دو قاشق شیر گرم و دو قاشق چایخوری روغن زیتون ترکیب کنید.

ماسک آبرسان برای پوست­‌های چرب

اگر پوست شما همیشه برق می­‌زند یا چند ساعت بعد از شستن صورتتان دوباره پوست شما به شکلی است که انگار روزهاست شسته نشده یا دارای جوش­‌ها و منافذ باز پوست هستید شما پوستی چرب دارید. دارندگان پوست­‌های چرب نباید گمان کنند که پوستشان نیازی به آبرسانی ندارد و از این قضیه مستثنی هستند. لازم است بدانید پوست بدن شما دارای ماده­‌ای به نام هیالورونیک اسید است اگر به این ماده رطوبت کافی نرسد در طولانی مدت کاهش می‌یابد و بعد از مدتی پوست دچار چین و چروک می‌شود. اما ماسک مناسب برای آبرسانی پوست­ چرب، بهتر است که فاقد روغن باشد. از ماسک‌­های مخصوص آبرسانی پوست­ چرب می­توان چند مورد را نام برد:

  • مقداری خیار را رنده کنید و آن را با یک قاشق عسل مخلوط کنید.
  • یک عدد موز را پوره کنید. با چند قطره آبلیمو ترکیب کنید.
  • نصف یک هلو و نصف یک موز را با دوقاشق پودر جوی دو سر ترکیب کنید.
  • گل سرشور را پودر کنید و همراه یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید.

ماسک آبرسان برای پوست‌های مختلط

اگر پوستتان مختلط است یعنی در برخی از نواحی پوست چرب است و در برخی نقاط دیگر دچار خشکی و پوسته شدن است یا حالتی معمول میان این دو را دارید، شما دارای پوست مختلط هستید. پوست­‌های مختلط هم احتیاج به آبرسانی دارند. دو نوع ماسک آبرسان پوست مختلط خانگی را برای شما معرفی می­‌کنیم

  • مقداری از ژل داخل آلوئه ورا را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید
  • مقداری پوره خیار را با دو قاشق ماست ترکیب کنید

چند نکته درباره ی استفاده ماسک های خانگی

  • پوست صورت و بدن شما قبل از استفاده از ماسک‌ها باید کاملا تمیز و فاقد مواد آرایشی باشد.
  • قبل از استفاده مقداری از مواد را روی بخشی از پوست دستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید به مواد ماسک آلرژی ندارید
  • ماسک‌ها باید بین یک رب تا نیم ساعت بر روی پوست بمانند
  • در انتها پوستتان را با آب ولرم شست و شو دهید.
  • برای اثربخشی حداقل باید هفته‌ای دوبار ماسک را استفاده کنید

روغن‌های گیاهی

روغن­‌های گیاهی هم برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست توصیه می­‌شوند. روغن­‌هایی مانند آرگان، زیتون، بادام، نارگیل و جوجوبا از روغن‌های گیاهی آبرسان پوست هستند. البته اگر پوست چرب دارید بهتر است از روغن گل رز، رزماری یا لیمو استفاده کنید. روغن­‌های گیاهی در مدت کوتاهی جذب می‌­شوند و خشکی پوست را از بین می­‌برند، اما فراموش نکنید که روغن­‌های گیاهی آبرسان پوست را باید مداوم و روزانه استفاده کنید.

بخور کردن

بخور برای آبرسانی پوست یک راه ساده و کم هزینه است، کافی است مقداری آب خالی یا همراه با گیاهان دارویی را بر روی حرارت قرار دهید تا به نقطه یجوش برسد، سپس یک حوله را روی سرتان بکشید و صورتتان را در معرض بخار ناشی از آب قرار دهید.

اگر موارد گفته شده را در منزل با هم  انجام دهید در این صورت شما  آبرسانی عمیق پوست در منزل انجام داده‌­اید. برای این کار ابتدا باید پوست صورتتان را پاکسازی کنید، سپس بخور کنید،  شما می‌­توانید در بخورتان از گیاهانی مانند بابونه یا رزماری استفاده کنید، حالا نوبت ماسک است، یکی از ماسک­های مناسب با پوستتان را آماده کنید و طبق دستور استفاده نمایید. با مقداری سرکه سیب پوست صورت را به ph  مناسب خود برسانید. در انتها از روغن­‌های گیاهی گفته شده برای حفظ رطوبت پوستتان استفاده کنید.

فواید و معایب روش‌های طبیعی

در کل روش‌­های طبیعی کم هزینه هستند و غالبا در صورتی که نتیجه بخش نباشند آسیب کمتری به پوست وارد می­‌کنند. اما این روش­‌ها طولانی و زمانبر هستند و برای اثربخشی باید در بازه­‌ی زمانی طولانی مورد استفاده قرار گیرند. اگر روش‌های طبیعی از وقت و حوصله شما خارج است می­‌توانید روش­ دیگر را دنبال کنید:

مرحله ۳: آبرسانی پوست با روش‌های غیر طبیعی

روش‌های غیر طبیعی شامل استفاده از مواد و محصولات شیمیایی آرایشی و بهداشتی و هیدرودرمی با دستگاه هستند.

محصولات مراقبت پوست

یکی از راه­های دیگر که برای آبرسانی پوست می‌­توانید انجام دهید آبرسانی صورت از طریق محصولات مراقبت از پوست است. امروزه شرکت­‌های آرایشی و بهداشتی بسیاری به دلیل استقبال مردم رو به تولید محصولات آبرسان پوست آورده‌­اند. مانند کرم­‌های مرطوب‌کننده و کرم‌­های آبرسان.

 هیدرودرمی

شاید شما هم واژه هیدرودرمی را بر سر در بسیاری از مراکز زیبایی یا آرایشگاه­‌ها دیده باشد. آبرسانی صورت از طریق هیدرودرمی پوست به این شکل است که ژل مرطوب کننده را از طریق دستگاه به سلول‌های پوست که فاقد رطوبت شده‌اند تزریق می‌­کنند. البته که این کار باید در مکانی بهداشتی و مطمئن و زیر نظر متخصص انجام شود.

فواید و معایب روش‌های غیرطبیعی

تاثیر این روش‌ها را خیلی زود می‌توانید بر روی صورت خود ببینید اما اغلب هزینه‌ای بیشتر از روش‌های طبیعی دارند و اینکه باید  مکان مطمئنی برای تهیه­‌ی این روش‌ها بیابید. ممکن است با خرید یک محصول تقلبی یا هیدرودرمی در مکانی غیربهداشتی، آسیب‌های جدی به پوست وارد شود. همچنین اثرگذاری این روش‌ها موقتی است و بعد از مدتی باید تکرار شوند.

جمع بندی

آبرسانی پوست یکی از روش‌های ترمیم و رسیدگی به پوست است. از فواید آبرسانی پوست می‌­توان به شادابی و سلامت پوست و تعویق انداختن چین و چروک و پیری اشاره کرد.

به طور کلی دو روش برای آبرسانی پوست وجود دارد: روش طبیعی و روش غیر طبیعی. که خود روش‌های طبیعی شامل ماسک‌های خانگی، روغن‌های گیاهی و بخور دادن هستند. این روش‌ها باید طولانی مدت استفاده شوند تا اثربخشی داشته باشند. اما روش‌های غیرطبیعی شامل محصولات مراقبت پوست و هیدرودرمی هستند این روش‌ها اما خیلی سریع به نتیجه می‌رسند ولی هزینه‌ای بشتر  می‌طلبند و  اثری موقت دارند. بهتر است پیش از انجام هر کدام از روش­‌های گفته شده ابتدا پوست صورتتان توسط مشاوران و پزشکان پوست مورد بررسی قرار گیرد تا روش موثر را زودتر پیدا و دنبال کنید.
در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با مشاوره آنلاین دکتر پوست  تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای مصرف انواع کرم و آبرسان ها غیرحضوری مشاوره بگیرید.

۲.۶/۵ (۹ نظر)

منبع
lorealparisusahealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهه
الهه
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من پوست منافذش باز هست و لکهای بزرک بر رو پیشانی و گونه دارم

دکمه بازگشت به بالا