داروی ماینوکسیدیل (محلول/فوم) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Minoxidil scalp preparations

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی ماینوکسیدیل (محلول/فوم)

داروی ماینوکسیدیل (محلول/فوم)

ریزش تقریبا ۱۰۰ تار مو در روز از نظر پزشکان طبیعی است. اما اگر این روند با تحلیل فولیکول‌های مو شدت بگیرد، احتمال بروز مشکل ریزش دائمی مو زیاد است. به طور کلی از دلایل اصلی ریزش مو می‌توان به ژنتیک، مشکلات هورمونی، استرس، شوره سر، رژیم غذایی نامتعادل، کمبود ویتامین‌ها، مصرف داروهای خاص، اختلالات تیروئید، استفاده بیش‌ازحد از محصولات آرایشی مو و اختلالات خودایمن اشاره کرد.

بسیاری از این دلایل مانند رژیم غذایی نامناسب، اختلالات تیروئید و مصرف داروها قابل کنترل هستند و با رفع آن‌ها بعد از مدتی دوباره رویش مو صورت می‌گیرد. اما در مورد ژنتیک و مشکلات هورمونی نمی‌توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد و معمولا در صورت عدم درمان به‌موقع منجر به ریزش مو شدید یا طاسی (کچلی) می‌شوند. یکی از داروهایی که برای پیشگیری یا درمان ریزش مو برای افراد با ژنتیک طاسی (به‎‌خصوص مردان) تجویز می‌شود، داروی ماینوکسیدیل (Minoxidil) است. در ادامه به جزئیات بیشتر آن اشاره خواهیم کرد.

نام تجاری داروی ماینوکسیدیل

Regaine, Ronoxidil

اشکال دارویی ماینوکسیدیل

در حال حاضر این دارو به‌صورت خوراکی در قالب قرص (۱۰ میلی‌گرمی) و به‌صورت موضعی به‌شکل محلول (۲، ۳، ۴ و ۵ درصد) و فوم (۲% و ۵%) تولید می‌شود. ازآنجایی‌که مصرف ماینوکسیدیل به‌‎صورت خوراکی می‌تواند با عوارض جانبی بدی برای قلب همراه باشد و منجر به کاهش فشار خون شود، استفاده از درمان‌های موضعی آن رایج‌تر است.

داروی ماینوکسیدیل

کاربرد و اطلاعات دارویی محلول/فوم ماینوکسیدیل

از محلول و فوم ماینوکسیدیل برای کمک به رشد مجدد مو در درمان طاسی مردانه استفاده می‌شود. البته طبق تجربه برای درمان طاسی‌های قسمت جلوی پوست سر مردان کارایی زیادی ندارد. محلول و فوم ۲ درصد ماینوکسیدیل همچنین برای کمک به رشد مجدد مو در زنان دارای موهای کم‌پشت نیز استفاده می‌شود. محلول/فوم ماینوکسیدیل باعث رشد دائمی موی سر نمی‌شود و شما باید تا زمانی به استفاده از این محصول ادامه دهید که رشد مجدد موهای شما حفظ شود. این دارو در اصل متعلق به دسته‌ای از داروها است که به‌عنوان گشاد‌کننده‌ی عروق شناخته می‌شوند. هنوز دقیقا مشخص نیست که ماینوکسیدیل چگونه باعث تحریک رشد مو می‌شود.

مقدار و روش مصرف محلول/فوم ماینوکسیدیل

اگر پوست سر شما قرمز، متورم، تحریک‌شده یا دارای عفونت یا زخم خاصی است، از ماینوکسیدیل به‌صورت موضعی استفاده نکنید. چراکه ممکن است باعث شود مقدار بیشتری از دارو توسط بدن جذب شود و می‌تواند خطرناک باشد. زنان نباید از محلول/فوم ماینوکسیدیل مخصوص آقایان استفاده کنند. هنوز مشخص نشده است که استفاده موضعی از این دارو به جنین آسیب می‌رساند یا خیر. پس در صورت بارداری یا شیردهی بدون نظر پزشک از آن استفاده نکنید. اگر ۱۸ ساله یا کمتر هستید، هرگز بدون مشاوره پزشکی از این محصول استفاده نکنید.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

در مقادیر بیشتر یا کمتر از حد توصیه شده توسط پزشک، از محلول/فوم ماینوکسیدیل استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش‌ازحد از این دارو سرعت رشد مو را افزایش نمی‌دهد و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند. قبل از استفاده از محلول/فوم ماینوکسیدیل، مو و پوست سر خود را خشک کنید. مقدار توصیه‌شده (معمولا نصف لیوان فوم یا ۲۰ قطره محلول برای ۲ بار در روز) را به مناطق آسیب‌دیده پوست سر بمالید.

دستان خود را پس از استفاده از ماینوکسیدیل بشویید. هرگز این دارو را به مناطق دیگری از بدن غیر از پوست سر خود نمالید. ممکن است ۴ ماه یا بیشتر طول بکشد تا متوجه رشد مجدد موهای خود شوید. موهای جدید ممکن است نرم، بی‌رنگ و به‌سختی قابل مشاهده باشند، اما با افزایش مدت درمان، رنگ و ضخامت آن‌ها بیشتر می‌شود. اگر بعد از گذشت ۴ ماه از درمان خود هیچ‌گونه رشد مویی مشاهده نکردید، با پزشک خود صحبت کنید یا از سرویس مشاوره آنلاین پزشک متخصص پوست و مو به صورت متنی و تلفنی استفاده کنید..

موارد منع مصرف محلول/فوم ماینوکسیدیل

در صورت بروز حساسیت بیش‌ازحد به دارو یا اجزای سازنده آن سریعا مصرف آن را قطع کنید. تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. پس لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز مصرفی آن را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با تمامی اشکال این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از داروهای ضد فشار خون بالا مانند والزارتان و گوانتیدین، داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و داروهایی که با الکل تداخل دارند مانند دی سولفیرام و مترونیدازول. باید بدانید که از این دارو برای درمان ریزش مو ناگهانی یا نواحی خاصی از پوست سر، ریزش مو با دلایل نامشخص و ریزش مو پس از زایمان استفاده نمی‌شود.

داروی ماینوکسیدیل

عوارض جانبی محلول/فوم ماینوکسیدیل

بسیاری از افرادی‌که از این دارو استفاده می‌کنند، معمولا عوارض جانبی جدی ندارند. اما ممکن است شما با سوزش یا قرمزی مداوم پوست سر در محلی موضعی مصرف آن مواجه شوید. از دیگر عوارض جانبی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگرچه مشاهده واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است، اما در صورت مشاهده علائم آن مانند بثورات پوستی، خارش، تورم به‎خصوص در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی مخصوصا هنگام خواب و علائم ذکر شده در بالا فوراً به پزشک مراجعه کرده یا از مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو استفاده کنید.

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف محلول/فوم ماینوکسیدیل

این محصولات ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشند که می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شوند. اگر مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های پوست سر، مشکلات قلبی، بیماری‌های کبدی یا کلیوی دارید و یا در دوران بارداری و شیردهی هستید، قبل از استفاده از این محصولات با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. زیرا مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر.

شرایط نگهداری محلول/فوم ماینوکسیدیل

محلول/فوم ماینوکسیدیل باید در دمای اتاقی به دور از گرما، نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. زیرا در صورت وجود گرمای زیاد یا شعله قوطی فوم آن ممکن است منفجر شود. داروها را از دسترس خردسالان و کودکان دور نگه‌دارید.

اگر تجربه‌ای از مصرف این دارو دارید با ما مطرح کنید و چنانچه سوالی در مورد آن دارید، در بخش نظرات بپرسید تا پزشکان متخصص پوست و مو در سریع‌ترین فرصت به شما پاسخ دهند.

مشاوره آنلاین پوست و مو

[ifso id=”16549″]

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
webmd.comdrugs.commedscape.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بابک
بابک
30 روز قبل

سلام
متاسفانه قوطی بعد دو الی سه بار استفاده
نمیدانم چه اتفاقی میفته گیر میکنه
و محتویات ان بیرون نمیاد
این سومین قوطی هست که این اتفاق میفته
و مجبور میشویم کل قوطی را دور بیندازیم.

حسین زائری
حسین زائری
2 ماه قبل

شربت گرفتن جهت ترک به سن وسال هم مربوطه۴۰سالمه شربت تریاک

دک

Asma
Asma
5 ماه قبل

من ۱۶ سالمه چند قطره باید مصرف کنم روزی یک بار پزشک تجویز کرده

Hi
Hi
پاسخ به  Asma
2 ماه قبل

استفاده کردی! چطور بود

Priyanka kumari
Priyanka kumari
1 سال قبل

In order to manage high blood pressure, Minoxidil Uses with other drugs (hypertension). Bringing down high blood pressure reduces the risk of heart attacks, kidney issues, and strokes. In order to facilitate easier blood flow, minoxidil relaxes blood arteries.

دکمه بازگشت به بالا