شناخت کامل اختلال اوتیسم

اوتیسم، یک اختلال عصبی با طیف های گسترده است که با اصطلاح ASD شناخته شده می باشد. اختلالات به وجود آمده در افراد مختلف، متفاوت است، ولی در بیشتر افراد نقاط مشترکی وجود دارد.

شاید شما هم اصطلاح اوتیسم را از اخبارهای مختلف شنیده باشید، امروزه تعداد کودکان و بزرگسالانی که هر ساله به این اختلال مبتلا می شوند رو به افزایش است. داشتن اطلاعات لازم در زمینه این بیماری می تواند به افراد جامعه کمک کند با بهترین شکل بتوانند با مبتلایان به این اختلال کمک کنند. پدر و مادرانی که به تازگی صاحب فرزند اوتیسمی شده اند، مطمئنا سوالات زیادی در رابطه با این اختلال ذهنشان را مشغول می کند، که ممکن است جواب های گیج کننده آنها را سردر گم کند.

اوتیسم یک اختلال عصبی با طیف های گسترده و مختلف است که به اصطلاح ASD شناخته شده می باشد. اختلالات به وجود آمده در افراد مختلف، متفاوت است و به گونه های متنوعی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند از نوع خفیف تا شدید در افراد مختلف ظاهر شود.
اکثر افراد مبتلا به اختلال اوتیسم، در رفتارهای اجتماعی و تعامل با دیگران دچار مشکل هستند. برای برقراری ارتباط با دیگران رفتارهای غیر معمولی را انجام می دهند که اکثر اوقات ناخوشایند است.

تشخیص اوتیسم در کودکان

دو شاخص تشخیصی برای اختلال اوتیسم موجود می باشد، این افراد معمولا، در رفتار و تعامل اجتماعی دچار مشکل هستند و مورد دیگر اینکه، به کارهای تکراری و همیشگی علاقه دارند. این علامت از ویژگی های مشخص این بیماری هستند.

شاید بسیاری از افراد در مواجهه با بیماران اوتیسمی، آنها را جدا از جامعه به حساب بیاورند که هیچ وقت نمی توانند در زندگی خود پیشرفت کنند، منتها افراد مبتلا به این اختلال، دید متفاوتی نسبت به جهان خود دارند. اگر والدین بتوانند در اوایل دوره، اختلال فرزند خود را تشخیص دهند به راحتی می توانند زمینه استعدادی او را تشخیص داده و در راه رسیدن به اهداف، به او کمک کنند.

اگر توجه داشته باشید افراد اوتیسمی بسیاری در جهان وجود داشته و دارد که توانسته اند در زمینه های مختلف پیشرفت کنند و خود را به جمع افراد مشهور جهان برسانند. از جمله این افراد می توان به: داریل هانا، امیلی دیکنسون، جری ساینفلد و میکل آنژ اشاره کرد.

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال توانسته اند رتبه های برتر در تجارت و اختراع های جهانی را برای خود ثبت نمایند. این افراد دارای چشم اندازهای منحصر به فردی هستند که می توانند روزنه هایی از علم و دانش را به روی بشریت بگشایند. شاید این نکته برای شما هم جالب باشد که افرادی مانند: آلبرت انیشتین، چارلز داروین، استیو جابز و بیل گیتس مبتلا به اختلال اوتیسم بوده اند و توانسته اند در سطح بین المللی خود را به جهانیان ثابت کنند.

برای تشخیص این بیماری، تنها پزشک متخصص مغز و اعصاب می تواند به شما کمک کند، دکتر متخصص مغز و اعصاب با داشتن تجربه می تواند زمینه های استعداد کودک شما را به راحتی شناسایی کرده و با دادن مشاوره به شما، در جهت پیشرفت فکری و ذهنی کودک، به شما کمک کند. همچنین می توانید در هر لحظه با دکتر مغز و اعصاب آنلاین تلفنی و متنی گفتگو کنید. 

اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟ علائم اوتیسم در کودکان و نوزادان

با توجه به اینکه، افراد مبتلا به این اختلال، علائم بیماری را به صورت های متفاوتی از خود بروز میدهند، شناسایی به موقع این بیماری می تواند به افرادی که نقص جدی دارند، بسیار کمک کننده باشد و در جهت بهبودی برای آنها مفید واقع شود. این بیماری در دوران ۱۸ ماهگی قابل شناسایی می باشد ولی علائم آن در ۳ سالگی به وضوح قابل تشخیص است.

ارزیابی های دوره ای از کودکان، برای تشخیص این اختلال می تواند بسیار موثر باشد و در جهت شناسایی زودهنگام بیماری به شما کمک کند. این کودکان دارای استعدادهای پنهانی هستند که شناسایی آنها برای والدین ممکن است دشوار باشد و با حضور در مدرسه هم نتوانند این استعداد ها را شکوفا کنند.

افراد اوتیسمی معمولا دچار کمبود توجه هستند، که این مسئله از علائم اولیه این بیماری است. زمانی که دو یا چند نفر از افراد همزمان به یک نکته توجه می کنند، توجه مشترک به وجود می آید، که کودکان اوتیسمی در تشخیص این نقطه مشترک دچار مشکل می باشند.

در این راستا کلینیک های درمانی مخصوص کودکان اوتیسمی در دسترس است که با استفاده از آموزش های درست توجه این کودکان را جلب نمایند و با به نمایش گذاشتن فیلم های آموزشی به یادگیری این نکته را برای کودک آسان می کنند.

 

اوتیسم در کودکان

 

علائم عمومی اختلال اوتیسم در کودکان

افراد مبتلا به اوتیسم مخصوصا کودکان از علائم مشترک و واضحی برخوردار هستند، این علائم اگرچه در افراد مختلف متفاوت می باشند ولی اکثر افراد مبتلا دو تا سه علامت مشترک در این زمینه دارند. از جمله این علائم:

  • داشتن رفتارهای تکراری، مانند مرتب کردن دائم اسباب بازی ها
  • مشکلات و سختی ها در انجام کارهای روزمره
  • تاخیر داشتن در گفتار و تکلم
  • دوری کردن و عدم علاقه به هم سن و سال های خود
  • عقب نشینی از موقعیت های اجتماعی
  • غیر تحمل بودن پوشیدن لباس نو و خاص
  • لرزیدن و چرخیدن های بسیار زیاد در طول روز
  • مشکلات و نقایصی در مهارت های عملکرد اجرایی: عملکرد اجرایی، توانایی کنترل رفتارهای روزمره را برای ما فراهم می آورد که در کودکان اوتیسمی، این عملکرد دچار نقص می شود.
  • اختلالات شناختی و رفتاری، اختلالات خواب و تغذیه ای در این افراد از علائم دیگر است.
  • کودکان اوتیسمی معمولا به آنچه عادت کرده اند سرگرم می شوند و نسبت به هر گونه تغییری از خود واکنش نشان می دهند و مقاومت می کنند.

اختلالات رفتاری کودک اوتیسم

هرچند ممکن است کودک شما فقط یکی از این علائم را داشته باشد، بعضی از این افراد ممکن است برای ورود به جمع همسالان خود دچار آشفتگی و پریشانی شود و از خود مقاومت نشان دهد. یا کودکان دچار این اختلال ممکن است در گروه های اجتماعی، رفتاری متفاوت با جمع داشته باشند. والدین بهتر است با دیدن این نشانه ها از کودک خود، جهت تشخیص و مشاوره به کلینیک های درمانی مراجعه نمایند تا پزشک متخصص بتواند در جهت بهبود وضعیت کودک به آنها مشاوره ارائه دهد.

اوتیسم در بزرگسالان

نتایج مطالعات مختلف بر روی بیماران اوتیسمی نشان می دهد که افراد جوان و بزرگسال با افزایش سن، بیماری آنها رو به بهبودی می رود. ولی افراد بزرگسال مبتلا به بیماری اوتیسم که عقب ماندگی ذهنی دارند، با گذشت زمان شرایط بیماران اوتیسم در بزرگسالان ممکن است بدتر شود.

بدتر یا بهتر شدن شرایط به رسیدگی کردن و شروع درمان های تخصصی برای این بیماران است. متخصصان در این زمینه تجربه های بسیار بالایی دارند و می توانند باعث بهبود شرایط بیماران اوتیسمی شوند. راه بهبود آنها، تشخیص به موقع بیماری است.

بیماری اوتیسم در بزرگسالان و مهارت های ویژه در آنها

افراد بزرگسال که مبتلا به اوتیسم هستند با توجه به اینکه طیف بیماری آنها در چه حدی باشد، می توانند بدون کمک دیگران بنویسند یا بخوانند، رفتار خود را مدیریت کنند و در اجتماع حضور داشته باشند. بیماری اوتیسم یک اختلال عصبی است که باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و ارتباطی برای افراد بیمار می شود.

 اوتیسم خفیف

اوتیسم خفیف، یک سطح از این بیماری است که افراد مبتلا به آن عملکرد های بالایی در مدیریت کردن رفتار خود دارند، به این نوع از اوتیسم، سطح یک گفته می شود. در اوتیسم سطح یک فرد مبتلا علائم بیماری را دارد ولی نیاز به حمایت دیگران برای کارهای شخصی خود ندارد.

تست آنلاین اوتیسم بزرگسالان

افراد بزرگسالی که فکر می کنند علائم بیماری اوتیسم را دارند ولی می خواهند نسبت به آن اطمینان پیدا کنند، علاوه بر مراجعه حضوری به کلینیک های درمانی، می توانند از تست آنلاین اوتیسم بزرگسالان استفاده نمایند. به این صورت که با مراجعه به سایت اقدام به پاسخ سوال های طراحی شده توسط پزشک متخصص می کند. با توجه به رفتارهای افراد اوتیسمی و غربالگری های انجام شده این سوالات طراحی شده اند که ممکن است با پاسخ دادن به ۳۰ سوال بیماری شما تشخیص داده شود. البته این تست هم نمی تواند بسیار دقیق باشد به همین دلیل در صورت مشکوک بودن از کلینک با شما تماس گرفته می شود تا معاینه دقیق انجام شود و در صورت مبتلا بودن، مشاوره و درمان آغاز شود.

اختلال اوتیسم ژنتیکی است یه ارثی؟

عوامل ایجاد اوتیسم بیشتر می تواند ژنتیکی باشد. نتایج مطالعات مختلف در رابطه با بیماری اوتیسم نشان می دهد که این بیماری یک پایه ژنتیکی بسیار قوی دارد، البته با توجه به پیچیدگی این اختلال، هنوز مشخص نشده است که، ایجاد بیماری ناشی از جهش های ژنتیکی نادر است یا تعاملات چند ژنی باعث به وجود آمدن آن می شوند.

آیا تمام افراد اوتیسمی، می توانند عمر طبیعی داشته باشند؟

عمر کودکان اوتیسم بسته به طیف بیماری که به آن مبتلا هستند، می تواند متغیر باشد، اگر کودک به نوع شدید اوتیسم مبتلا باشد حتی ممکن است نتواند با چشم ارتباط برقرار کند یا هیچ وقت قدرت تکلم خود را به دست نیاورد. این کودک امکان دارد که با گذشت زمان وضعیتش بدتر شود. ولی نوجوانان و بزرگسالان معمولا با گذشت زمان بهبودی بیشتری را به دست می آورند و می توانند عمر طبیعی داشته باشند.

دلایل اوتیسم شدن جنین در بارداری

عواملی که باعث ایجاد بیماری اوتیسم در جنین می شوند، مربوط به دوران بارداری و قبل از تولد نوزاد است. تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این عوامل:

  • تولد نوزاد از والدین سن بالا، که ممکن است هر دو یا یکی از آنها سن بالایی داشته باشند.
  • نوزاد اوتیسمی ممکن است از مادرانی با بیماری دیابت متولد شود.
  • استفاده از داروهای روانپزشکی در دوران بارداری، باعث تولد نوزاد اوتیسمی می شود.
  • بیماری اوتیسم، از بیماری های نقص مادرزادی در طی هشت هفته اول بعد از لقاح به شمار می آید.

پیشگیری از اوتیسم

با توجه به اینکه مطالعات مختلف نشان می دهد که عوامل محیطی می توانند باعث به وجود آمدن بیماری اوتیسم در افراد شوند، بنابراین در معرض قرار نگرفتن این عوامل از راه های پیشگیری از بیماری اوتیسم است. عدم قرارگیری در معرض سموم کشاورزی و سموم دیگر، استفاده از مواد مغذی سالم و حفظ سلامتی و سیستم ایمنی بدن به پیشگیری از بیماری اوتیسم کمک می کند.

درمان های رایج بیماری اوتیسم

با توجه به گسترش بیماری اوتیسم درمان های بسیار زیادی برای آن در دسترس است که می تواند در بهبود وضعیت بیمار کمک کننده و مفید باشد. از جمله این درمان ها می توان به، آموزش دادن مهارت های اجتماعی و حضور در اجتماع، انجام فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت جسمانی، استفاده از روش های کاردرمانی برای کمک به حرکات درست و صحیح در بیمار، درمان های تلفیقی حسی و ارتباطی و همچنین درمان های در جهت تجزیه و تحلیل رفتار بیماران اوتیسمی، اشاره کرد.

البته با توجه به پیشرفت علم و مطالعات بسیار زیاد بر روی رفتار بیماران اوتیسمی و شرایط جسمی و ذهنی آنها، روش های درمانی بسیار متنوع و بهبود دهنده ای برای این بیماران طراحی شده است که در کلینیک های تخصصی توسط پزشک متخصص به بیماران ارائه می شود و می تواند در پیشرفت رفتاری افراد بیمار، بسیار مفید و کمک کننده باشد.

درمان اوتیسم

امروزه درمان های متنوعی برای بهبود وضعیت بیماران اوتیسمی رواج پیدا کرده است که در هنگام تشخیص بیماری، پزشک متخصص مغز و اعصاب با توجه به علائم رایجی که در فرد مبتلا وجود دارد، درمان تخصصی خود را ارائه می دهد، این درمان ها برای کودکان به صورت فیلم های آموزشی برای بهبود وضعیت و اختلال، ارائه می شوند. به طور مثال کودکی اوتیسمی که از حضور در جمع واهمه دارد، برای درمان او باید روی افزایش و بهبود روابط اجتماعی او تمرکز شود تا ترس او از حضور در جمع کاهش یابد.

اوتیسم یک اختلال شایع است که تعداد مبتلایان ان در جهان رو به افزایش است، این بیماری پایه ژنتیکی دارد، از علائم مشترک اکثر افراد مبتلا، علاقمند بودن به کارهای تکراری و مقاومت کردن در برابر تغییرات است.

بهترین راه برای بهبود و کمک به مبتلایان این بیماری، تشخیص سریع اختلال است، برای این کار شما می توانید، کودکان خود را در دوره های مرتب به کلینیک های تشخیصی برده و علائم آنها را چک کنید. اگر بیماری تشخیص داده شد، هر چه سریعتر درمان این افراد را آغاز کنید. از درمان های خودسرانه به شدت بپرهیزید، زیرا می تواند شرایط درمان را با مشکل مواجه نماید.

 

وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است که غیر حضوری و آنلاین، به صورت متنی یا تلفنی از پزشکان متخصص، ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب و اوتیسم بگیرید و از ایشان کمک بخواهید.

 

۳.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
webmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدنساجیان
محمدنساجیان
1 سال قبل

سلام خسته نباشید مایه بچه عقب افتاده کند ذهن داریم فش میده۱۳ سالش عقل نداره کوسقول به بزرگتر خودش بی احترامی می‌کنه مونگول درس نمیخونه سنگ ب مردم میزنه مادرش رفعتش نمی کنه؟

دکمه بازگشت به بالا