آشنایی با فرق سکته مغزی و قلبی

سکته جزو فوریت‌های پزشکی است که علائم آن باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان جان افرادی که احتمالا به آن دچار می‌شوند را نجات داد. این مطلب در مورد فرق سکته مغزی و قلبی است. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات دقیقی کسب کنید خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

فرق بین سکته مغزی و قلبی در علائم چیست؟

شایع‌ترین فرق سکته مغزی و قلبی در علائم آن است. سکته مغزی با علائمی نظیر عرق سرد، تنگی نفس، حالت تهوع بروز می‌کند. همچنین کسی که در معرض حمله قلبی قرار دارد در قفسه سینه درد و ناراحتی را تجربه می‌کند و درد به بازوی چپ او کشیده می‌شود.

البته کسانی که دچار حمله قلبی خاموش می‌شود هیچ علامتی ندارند یا اینکه علائم به صورت خفیف بروز می‌کند. نشانه‌های سکته مغزی کاملاً متفاوت است و به قسمتی از مغز که آسیب دیده بستگی دارد.

برای پیشگیری از حمله قلبی بهتر است به نشانه‌های درد قفسه سینه توجه کنید و با مراجعه به موقع به دکتر سکته قلبی سلامتی خود را حفظ کنید.

نشانه سکته مغزی شامل سردرد شدید، اختلال در گفتار و بینایی یک چشم یا هر دو چشم است. همچنین فرق سنکه مغزی و قلبی این است که فردی که در معرض سکته مغزی قرار دارد به طور ناگهانی نمی‌تواند راه برود و تعادل خود را از دست می‌دهد، حتی ممکن است دچار سرگیجه و استفراغ هم شود.

یکی از اقدامات دکتر سکته مغزی تجویز داروهایی است که لخته خون را از بین ببرد و انسداد رگ‌ها را برطرف کند تا آسیب‌های مغزی بیماران کمتر شود.

فرق سکته مغزی و قلبی در علت ایجاد کننده

عوامل مختلفی در ایجاد سکته مغزی و قلبی تاثیر دارد. علت مشترک بروز آن‌ها این است که شریان‌ها مسدود می‌شوند و خونرسانی مختل می‌شود. اما اگر بخواهیم فرق سکته مغزی و قلبی در علت ایجاد کننده را به طور جداگانه بررسی کنیم باید به موارد زیر توجه کنیم.

علت ایجاد سکته مغزی

  • لخته شدن خون در یکی از سرخرگ‌های درون مغز و اختلال در گردش خون به مغز
  • تجمع پلاکت در شریان کاروتید و ممانعت از انتقال خون به مغز
  • پاره شدن یک رگ خونی در مغز و نشت خون به بافت‌های اطراف

دکتر مغز و اعصاب برای تشخیص و درمان اختلالات مغزی از آزمایش‌های دقیق استفاده می‌کند تا علت اختلالات را تشخیص دهد و بهترین شیوه درمانی را انتخاب کند.

علت ایجاد سکته قلبی

  • مسدود شدن یا باریک شدن شریان کرونر و عدم خونرسانی به ماهیچه قلب
  • انسداد شریان کرونر با لخته خون
  • تجمع پلاک کلسترول در شریان

درصورتی‌که فرصت کافی برای حضور در مطب ندارید می‌توانید از طریق سایت پذیرش۲۴ با دکتر مغز و اعصاب آنلاین تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

نوشته های مشابه

سوالات متداول فرق سکته مغزی و قلبی

  • سکته مغزی خطرناک است یا قلبی؟

با اینکه فرق سکته مغزی و قلبی زیاد است، نمی‌توانیم ادعا کنیم کدام خطرناک‌تر است، چون هر دو می‌توانند منجر به بروز عوارض یا مرگ شوند.

  • آیا می‌توان از بروز سکته مغزی و قلبی پیشگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری از بروز سکته مغزی و قلبی داشتن سبک زندگی سالم، بدون الکل و دخانیات، رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن، کنترل فشارخون و کلسترول و زندگی بدون استرس است.

  • تشخیص به موقع حمله قلبی یا سکته مغزی چه اهمیتی دارد؟

درصورتی‌که به فرق سکته مغزی و حمله قلبی توجه کنید و هر چه زودتر با توجه به علائم آن را تشخیص دهید، شانس زنده ماندن و بهبودی بیشتر می‌شود.

۴.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
crh.orgtricitymed.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غلامرضا مهرپویا
غلامرضا مهرپویا
21 روز قبل

سلام آیا تحرک دادن بیمار در هر دو سکته که حدس میزنیم یکی از سکته ها باشد خوب است؟
جریان برق چطور ؟(لحظه ای) مثلا یک صدم ثانیه برق از بدنش سریع عبور بدهیم
؟؟

غزل
غزل
1 ماه قبل

سلام خسته نباشیدببخشیدآقای دکترمن کتف چپم وپای چپ دردمیکنه الان چندوقته تنگی نفس هم دارم قفسه سینه ام سنگینه سیگاری نیستم پدرومادرمم برااولین بارتوسن شصت سالگی سکته کردن من یک ماه پیش اکوشدم گفت نرمال بنظرتون علت دردم چیه

حامد
حامد
3 ماه قبل

سلام هنگام بالا رفتن از پله یا دویدن ضربان قلبم بالا رفته درد ناحیه گلو دارم سی تی آنژیوگرافی گرفتم مشکلی نیست LDLچربی ۱۵۰ هست آیا ممکن هست مشکل از تیروئید باشه راهنمایی بفرمایید

حامد
حامد
3 ماه قبل

قلب

گرایی
گرایی
3 ماه قبل

سلام من چند وقت احساس میکنم تپش قلب دارم و احساس سنگینی در قفسه سینه پدیا چپم دارم خیلی میترسم احتمالش هست قلبم مشکلی داشته باشه

نوری
نوری
6 ماه قبل

سلام ببخشید سکده اعصاب خوب میشه

پریچهریزدانی
پریچهریزدانی
10 ماه قبل

سلام دخترم دوسال ونیم پیش دراواخرسه ماهگی دوقلو حامله بودکه خونریزی مغزی کرد ده درکمابود فیزیوتراپی راشروع کرد ولی خیلی حال بدی داشت طرف راستش لمس شده بود مجبورشدیم بچه هاراسقط کنیم به همین علت حدود دوماه ازشش ماه طلایی راازدست دادیم بعدازسقط بشدت فیزوتراپی وگفتاردرمانی راپیگیری کردیم تکلم وخواندن ونوشتنش خیلی بهتر شده الان می تواندبابریس به صورت نامتعادل راه برودحرکت دستش بسیارکم است ومن نگران ستون مهره هایش هستم چون موقع راه رفتن نمی تواندصاف راه برود هرروزتمرین هایی که فیزیوتراپها گفته اند را انجام می دهدچه کاربیشتری می توان کرد وآیا امیدی به هوش مصنوعی برای این بیماران هست؟درضمن اوبسیارموقع راه رفتن می ترسد آیا وسیله هست که راه رفتن رابرای اوتسهیل کندوهمچنین برای صاف حرکت کردنش ؟ممنونم ازتوجه شما ومنتظر‌پاسخ

جواد
جواد
1 سال قبل

عوارض قرص لوتیواچیست

حسنرلشکری
حسنرلشکری
1 سال قبل

قرص پرانول۱۹مضراستیانه فلان سکتهذاشتهام

کوروش برزگراینانلو
کوروش برزگراینانلو
1 سال قبل

سلام وتشکربابت چنین ایده زیبایی.ازنرم افزارتون خیلی استفاده میکنم البته بیشترمشاهده ومطالعه میکنم،چون احساس میکنم هرچه بیشترمیخونم،بیشترمتوجه میشوم که قبل ازاین برنامه جامع ومفصل واقعاهیچگونه اطلاعاتی حتی کم دردسترس مردم قرارنمیگرفت،(بالاخره کارتلهای داروسازی وپزشکی هم احتیاج به ناآگاهی دربین مردم دارند)
به دلیل تنگدستی، توان مالی برای مشاوره معمولی هم ندارم،اما باتوجه به مشکلات جسمی وروحی که دارم، صمیمانه امیدوارم که بزودی موقعیتش را پیداکنم. ازدور دستهایتان رامیبوسم هموطن

دکمه بازگشت به بالا