تفاوت سندرم داون با اوتیسم چیست؟

اوتیسم(ASD) و سندرم داون(DS یا DNS) اختلالاتی هستند که فرد مبتلا به طور مادام العمر درگیر عوارض آن‌ها می‌شود. اما این دو عارضه از لحاظ علائم و نشانه‌های بیماری، علت و راه‌های درمان با هم تفاوت دارند. اگر می‌خواهید با تفاوت سندرم داون با اوتیسم در این موارد آشنا شوید، بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت سندرم داون با اوتیسم در علت

بارزترین تفاوت اوتیسم با سندرم داون در علت بروز آن است. اوتیسم یک اختلال طیفی است که از خفیف تا شدید دسته‌بندی می‌شود و علت آن ناهنجاری‌های خاصی در مغز است. بر اساس یافته‌ها احتمال می‌رود اوتیسم با بیماری‌های فنیل کتونوری درمان نشده، سرخک آلمانی، سیتومگالوویروس و توکسوپلاسموز یا آنسفالیت و منننزیت باکتریایی ارتباط داشته باشد.

درحالی‌که سندرم داون یک عارضه است که به دلیل تقسیم غیرطبیعی سلولی اتفاق می‌افتد. این تقسیم غیر طبیعی در کروموزوم ۲۱ تمام سلول‌ها ایجاد می‌شود و باعث بروز مشکلاتی در وضعیت جسمانی و مغز کودکان مبتلا می‌شود.

درصورتی‌که نشانه‌هایی نظیر ناتوانی در برقراری رابطه و فقدان مهارت‌ حرکتی، ناتوانی در برقراری تماس چشمی و تمایل به انجام رفتار تکراری را در کودک خود مشاهده می‌کنید، بهتر است به دکتر اوتیسم مراجعه کنید.

تفاوت علائم اوتیسم و سندرم داون

با توجه به تفاوت سندرم داون با اوتیسم در علت ایجاد عارضه، می‌توانیم انتظار داشته باشیم علائم و نشانه‌های بیماری نیز با هم تفاوت داشته باشد. به طوری‌که افراد مبتلا به اوتیسم نشانه‌هایی نظیر اختلال در ارتباط برقرار کردن و تعامل اجتماعی، در غذا خوردن و فعالیت‌های روزمره دارند. همچنین مبتلایان تمایل به انجام رفتارهای تکراری و وسواسی دارند، حتی ممکن است تشنج کنند.

علائم سندرم داون متفاوت است و به صورت زبان بیرون آمده از دهان، گردنی کوتاه، اختلال در بینایی و شنوایی بروز می‌کند. افراد مبتلا به سندرم داون عضلاتی سست و ناتوان دارند و اغلب چاق هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند. اگر به کف دست و پای این افراد دقت کنید متوجه می‌شود که پوست این قسمت‌ها ضخیم است.

دکتر سندرم داون بعد از تشخیص برای بازتوانی و بهبود کیفیت زندگی از کاردرمانی و گفتار درمانی استفاده می‌کند تا بتواند سطح مهارت‌های بیمار را ارتقا بخشد.

تفاوت سندرم داون با اوتیسم
تفاوت سندرم داون با اوتیسم

تفاوت سندرم داون با اوتیسم در درمان

وقتی علت و نشانه‌های عارضه‌های اوتیسم و سندرم داون کاملاً با هم تفاوت دارد، قاعدتاً درمان آن‌ها نیز با هم متفاوت است. در هر دو عارضه بخشی از درمان به درمان دارویی اختصاص دارد؛ اما برای درمان اوتیسم از داروهایی ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد روان‌پریشی استفاده می‌شود. درحالی‌که درمان دارویی سندرم داون شامل مکمل‌های اسید آمینه و داروی پیراستام است.

مبتلایان به سندرم داون نسبت به افراد عادی در یادگیری ضعیف‌تر هستند. دکتر متخصص مغز و اعصاب با بررسی علائم بالینی و تشخیص سندرم داون برای آموزش آن‌ها درمان‌های حمایتی در نظر می‌گیرد.

بخش مهم دیگری از فرایند درمان اوتیسم به درمان‌های جایگزین اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین C، درمان فاقد گلوتن اختصاص دارد. اما با توجه به اینکه مبتلایان به اوتیسم و سندرم داون مهارت‌های حرکتی و گفتاری ضعیفی دارند، لازم است از مداخلات گفتاردرمانی و کاردرمانی هم استفاده شود. البته باید به تفاوت سندرم داون با اوتیسم در شیوه‌های مختلف این مداخلات هم دقت دشته باشیم.

پذیرش۲۴ امکان مشاوره با دکتر آنلاین مغز و اعصاب را فراهم کرده است. برای دریافت نوبت در کوتاه‌ترین زمان به سامانه نوبت‌گیری مراجعه کنید و با هزینه‌ی کم سوالات خود را از دکتر بپرسید.

سوالات متداول

  • تفاوت آسپرگر و اوتیسم چیست؟

آسپرگر در تشخیص اختلالات طیف اوتیسم قرار دارد. کسانی که به این سندرم مبتلا باشند، در مهارت زبانی و شناختی مشکلی ندارند درحالی‌که مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی آن‌ها مشکل دارد. اما مبتلایان به اوتیسم بر اساس طیف ممکن است با شدت و ضعف متفاوت در هر کدام از این مهارت‌ها اختلال داشته باشند.

  • تفاوت سندرم با اختلال چیست؟

سندرم به مجمو‌عه‌ای از نشانه‌ها گفته می‌شود که ممکن است علت آن ناشناخته باشد. مانند سندرم داون که علت آن ناشناخته است و نشانه‌های ژنتیکی دارد. اما اختلال با بروز بی‌نظمی در عملکرد طبیعی بدن و متعاقب یک بیماری ایجاد می‌شود. اوتیسم نمونه‌ای از یک اختلال است.

  • انواع مختلف اوتیسم کدام است؟

اوتیسم سه نوع است که شامل اوتیسم کلاسیک، اوتیسم نامعمول یا اختلال فراگیر رشد و سندرم آسپرگر تقسیم می‌شود.

۳.۸/۵ (۶ نظر)

منبع
autismtalkclub.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا