ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

آشنایی با تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم

بخش با اهمیت از درمان اوتیسم به درمان‌حمایتگرانه و کاردرمانی ارتباط دارد که در آن ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌تواند موجب بهبود وضعیت حرکتی آن‌ها شود. درصورتی‌که می‌خواهید با تاثیر ماساژ برای افراد دارای اتیسم و نحوه انجام آن آشنا شوید بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید.

ماساژ درمانی کودکان اوتیسم چیست؟

ماساژ برای بچه‌ های اوتیسم باعث می‌شود آن‌ها بتوانند احساس امنیت بیشتری را تجربه کنند. همچنین موجب رشد روانی و عاطفی و تکامل آن‌ها می‌شود.

متخصص اوتیسم با تشخیص علائم اوتیسم در کودکان وضعیت آن‌ها را به دقت ارزیابی می‌کند و نتایج آن را به والدین توضیح می‌دهد.

تفاوت ماساژ در اوتیسم با ماساژ معمولی چیست؟

ماساژهای معمولی برای آرام کردن عضلات انجام می‌شود اما ماساژ درمانی برای اوتیسم با استفاده از تکنیک‌های حسی و عصبی انجام می‌شود. درمان اوتیسم به کمک ماساژ با تاثیر بر سلول‌های عصبی گیرنده پوست صورت می‌گیرد و موجب بهبود وضعیت بیمار می‌شود. البته تاثیر ماساژ بر کودکان اوتیسم به نوع ماساژ بستگی دارد و متناسب با میزان اختلال اسکلتی و عضلانی بیمار انجام می‌شود.

دکتر ماساژ درمانی با استفاده از یک روش نوآورانه، لمس مداوم و ایمن اختلالات اوتیسم را درمان می‌کند.

نحوه انجام ماساژ کودکان اوتیسمی چگونه است؟

در ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم به جای استفاده از نوک انگشتان و ضربه‌های سفت و طولانی، بایدکف دست درمانگر و تمام سطح انگشتان مورد استفاده قرار بگیرد. البته توصیه می‌شود درمانگر از ادغام حسی با ماساژ استفاده کند تا کودک اوتیسمی یاد بگیرد حس لامسه، بوایی، بینایی، شنوایی و چشایی را با هم ادغام کند و بروز رفتارهای تکراری بهبود پیدا کند.

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم
ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

نکات با اهمیت آماده کردن کودکان اوتیسمی برای ماساژ

پیش از شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم لازم است بدانید کودکان اوتیسمی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند که ماساژور باید به آن توجه کند تا بتواند فرایند درمان را به درستی انجام دهد. کودکان اوتیسمی نسبت به بچه‌های دیگر به لمس شدن بیشترحساس هستند و واکنش نشان می‌دهند. موارد زیر مهم‌ترین نکات برای ماساژ بچه‌ های اوتیسم است.

  • برقراری ارتباط صحیح با کودک اوتیسمی قبل از شروع ماساژ

بهتر است قبل از شروع ماساژ اوتیسم با کودک ارتباط صحیح برقرار شود تا کودک در برابر درمان مقاومت نشان ندهد. همچنین آموزش ماساژ کودکان اوتیسم به نحوی انجام می‌شود که تمرینات حس عمقی در کودکان به مرور آستانه تحمل آن‌ها را بالا ببرد.

پس برای اینکه فرایند ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم موثر باشد و بتواند مشکلات آن‌ها را حل کند باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد اوتیسمی به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند و کسی که می‌خواهد کار ماساژ را انجام دهد باید صبور باشد تا بتواند ارتباط درستی با بیمار برقرار کند.

  • افزایش آگاهی بدنی در کودکان اوتیسمی

برای ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم که می‌توانند متوجه گفتار شوند، شیوه ماساژ را توضیح دهید تا بتواند هماهنگی بهتر بین اعضای بدن را درک کنند. این درک علاوه بر اینکه حرکات بدن را هماهنگ می‌کند، می‌تواند عزت نفس کودک را تقویت کند.

پس برای برقراری ارتباط صحیح با بیمار بهتر است در جلسه‌ی اول ماساژ برای بیمار توضیح دهیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه انتظاری از بیمار داریم. همچنین این توضیحات به بیمار اوتیسمی کمک می‌کند آمادگی بیشتری برای لمس شدن داشته باشد و واکنش منفی به آن نشان ندهد.

  • شروع تدریجی ماساژ کودکان اوتیسمی

شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم باید با لمس‌های مختصر دست و پا انجام شود و مدت زمان آن محدود باشد. به طور مثال اگر هدف درمانگر جلسات ۳۰ دقیقه‌ای ماساژ است، اولین جلسه‌ی لمس باید حدود ۱۰ دقیقه باشد تا کودک اوتیسمی کم‌کم با شرایط درمان آشنا شود.

نیاز کودکان به جلساتی که آن‌ها را برای ماساژ درمانی آماده کند، با هم تفاوت دارد و ممکن است برخی از کودکان به زمان طولانی‌تری برای شروع ماساژ درمانی نیاز داشته باشند. پس لازم است درمانگر به این مورد هم توجه داشته باشد و متناسب با حساسیت‌های کودک تعداد جلسات آمادگی پیش از شروع درمان را برنامه‌ریزی کند. زیرا ایجاد یک فضای امن برای شروع درمان اهمیت زیادی دارد.

  • توقف ماساژ در زمان مناسب

یکی از مواردی که درمانگر در ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم حتماً باید به آن توجه کند این است که وقتی کودک اوتیسمی خسته می‌شود درمان را متوقف کند. با توجه به اینکه بسیاری از کودکان اوتیسمی از ارتباط کلامی و چشمی پرهیز می‌کنند، درمانگر باید از دقت کافی داشته باشد تا بتواند خستگی و کلافگی کودک را تشخیص دهد.

به طور مثال ممکن است کودک با حرکت دست یا لگد زدن خستگی خود را ابراز کند. در چنین مواقعی وظیفه‌ی ماساژور این است که به کودک احساس امنیت دهد و لازم است درمان را متوقف کند.

  • مشاهده ماساژ توسط کودک اوتیسمی

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که موجب مقاومت کمتر کودک اوتیسمی در برابر ماساژ می‌شود این است که کودک فرایند لمس و ماساژ را ببینند. پس درمانگر می‌تواند به مدت چند دقیقه پدر یا مادر کودک را ماساژ دهد یا اینکه از کودک بخواهد او هم حرکات ماساژ را تکرار کند.

در ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم تماشا کردن ماساژ والدین ترس و اضطراب کودک را کمتر می‌کند، از طرف دیگر وقتی کودک والدینش را ماساژ می‌دهد، این فرایند را از دو طرف مشاهده می‌کند و می‌تواند بدون اضطراب با آن کنار بیاید.

کودکانی که علائمی نظیر وابستگی بیش از حد به والدین، ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران دارند، بهتر از نظر ابتلا به اوتیسم تحت نظر متخصص مغز و اعصاب بررسی شوند.

ضرورت تشخیص اختلال حسی قبل از شروع ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسمی

قبل از شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم باید ارزیابی حسی و حرکتی از بیمار انجام شود تا میزان کم کاری حسی یا پرکاری حسی کودک مشخص شود. سپس با توجه به نتایج تشخیص اختلال حسی مربوط به حس عمقی، حس لامسه یا حس‌های دیگر ارزیابی شود و تکنیک‌های مخصوص ماساژ اوتیسم انجام شود.
وب سایت پذیرش ۲۴ امکان ارتباط با دکتر مغز و اعصاب آنلاین را با در کوتاه‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه برای متقاضیان فراهم می‌کند.

Manual physical therapy: A promising novel treatment for Autism Spectrum Disorder? - De Gruyter Conversations

انواع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

انواع مختلفی از ماساژ درمانی وجود دارد که به کودکان اوتیسمی کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. موثرترین شیوه‌های ماساژ درمانی شامل موارد زیر است.

ماساژ با فشار عمیق برای کودکان اوتیسم

به نظر می‌رسد ماساژ با فشار عمیق محبوب‌ترین نوع ماساژ برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. در این شیوه ماساژ با فشار عمیق و ضربات محکم کف دست انجام می‌شود. حتی فشار عمیق شامل در آغوش گرفتن یا فشار دادن ساده هم می‌تواند بخشی از این درمان باشد. درصورتی‌که کودک هنوز آمادگی کافی برای درآغوش گرفتن ندارد، می‌توان از فشار دادن دست روی شانه کودک استفاده کرد و به مرور اضطراب کودک را کاهش داد.

ماساژ چیکونگ برای کودکان اوتیسم

ماساژ چیگونگ یک شکل باستانی از طب سنتی چینی است که برای کودکان مبتلا به مشکلات حسی، به ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم آسان و کاربردی است و شامل دست زدن و فشار دادن دست روی لباس کودک است که حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. این شیوه با کم کردن اضطراب کودکان می‌تواند منجر به بهبود گردش خون شود و باز شدن کانال‌های مسدود شده را تسریع می‌کند. به همین دلیل کودکان اوتیسمی خواب بهتری را تجربه می‌کنند و احتمال برقراری ارتباط موفق در آن‌ها بیشتر می‌شود.

ماساژ داستانی برای کودکان اوتیسم

یکی از شیوه‌های ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم که توسط والدین قابل انجام است و می‌تواند در بهبود توانایی‌های کودک اوتیسمی موثر باشد داستان گفتن همراه با لمس بدن کودک است. وقتی والدین یک داستان ساده را برای کودک تعریف می‌کنند و در عین حال به آرامی او را ماساژ می‌دهند می‌توانند تحمل لمس و تمرکز کودک را افزایش دهند. همچنین در مورد کودکانی که مشکلات ارتباطی دارند، انجام ماساژ داستانی به صورت چهره به چهره و ترکیب کلمات با ضربات ماساژ می‌تواند در افزایش تماس چشمی تاثیرگذار باشد.

ماساژ دستی ساده توسط والدین

یکی دیگر از انواع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم، ماساژ ساده‌ی دست و پا است که نیاز به تکنیک خاصی ندارد اما می‌تواند کودک را تا حد زیادی آرام کند و از بروز رفتارهای تکراری جلوگیری کند.

ورزش‌های دهانی حرکتی کودکان اوتیسمی

ورزش‌های دهانی حرکتی به مجموعه تمریناتی گفته می‌شود که موجب افزایش قدرت عضلانی در ساختار دهانی کودک اوتیسمی می‌شود و مشکلات گفتار و خوردن را بهبود می‌بخشد. ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم با ورزش‌های دهانی حرکتی شامل تمرین‌های زیر است.

  • دمیدن در حباب‌ساز
  • استفاده از نی یا ساز دهنی
  • استفاده از شیپور یا سوت
  • فوت کردن با نی در لیوان
  • لیسیدن بستنی یا شکلات
  • حرکت دادن خوراکی‌ها در دهان

سوالات متداول در کودکان مبتلا به اوتیسم

بهترین زمان برای انجام ماساژ درمانی در کودکان اوتیسمی چه زمانی است؟

صبح‌ها بعد از بیدار شدن کودک از خواب بهترین زمان برای ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم است. زیرا کودک احساس آرامش دارد و خسته و کلافه نیست.

تمرینات ماساژ دهان برای کودک اوتیسم چگونه انجام می‌شود؟

ماساژ دهان با استفاده از تمرین‌هایی مانند مسواک کشیدن روی زبان، زدن ضربه‌های آرام با پشت مسواک به دندان‌ها، ماساژ دادن انتهای فک و گذاشتن یخ روی گونه کودک اوتیسمی است.

ماساژ اوتیسم اورژانسی چه تاثیری دارد؟

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم با تاثیری که بر سیستم عصبی دارد موجب بهبود وضعیت حرکتی کودک و افزایش تحمل روانی و رفتاری کودکان اوتیسمی با والدین می‌شود.

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
massagemaggippolytechnicamtamassageautismkermanamtamassagegympanzeesthebrighteststar

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فتح ابادی
فتح ابادی
1 سال قبل

سلام وقت بخیرایاماساژدرمانی اوتیسم درنیشابورکسی انجام میدهد؟خیلی مشتاق شدم براپسرم انجام دهم

دکمه بازگشت به بالا