داروی لوپرامید | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Loperamide

نحوه استفاده، موارد استفاده، تداخلات دارویی، نگهداری دارو

دارویلوپرامید Loperamide

 

لوپرامید Loperamide داروی است که برای اسهال مورد استفاده قرار می گیرد و ضد اسهال می باشد. با استفاده از این دارو می توان علائم اسهال را درمان کرد نه علت آن را، بنابراین قبل از استفاده از آن با پزشک خودتان یا پزشکان آنلاین متخصص معده و گوارش پذیرش۲۴ مشورت کنید.
افرادی که از بیماری های التهابی روده رنج می برند از لوپرامید برای درمان این بیماری استفاده می کنند. این دارو در بازار با نام های دیگری همچون Lopex، Dimor، Imodium و Fortasec شناخته می شود.
لوپرامید به دو شکل شربت و قرص موجود می باشد و خوراکی است. این دارو بر روی عضلات روده تاثیر می گذارد و می تواند حرکات خود به خودی روده را غیرفعال کند. بنابر عمل این دارو می توان گفت که لوپرامید حجم مدفوع را کاهش می دهد.

نحوه استفاده از لوپرامید Loperamide

بهتر است تمام داروها را با نسخه پزشک تهیه کنید و از دستورالعمل های او برای مصرف، استفاده کنید. در صورتی که بدون نسخه پزشک این دارو را تهیه کرده اید حتما قبل از مصرف برگه راهنمای دارو را مطالعه کنید. مصرف این دارو می تواند بعد از هر بار شل شدن مدفوع صورت می گیرد اما مقدار و تعداد دفعات آن را پزشک معین می کند. مقدار مصرف لوپرامید در کودکان بر اساس وزن و سن آن ها تعیین می شود اما در بزرگسالان به دستور پزشک باید باشد. اگر از لوپرامید جویدنی استفاده می کنید حتما آن را به کامل بجوید و فراموش نکنید که قبل از مصرف باید معده شما خالی باشد. در صورتی که از قرص های حل شونده این دارو استفاده می کنید بخاطر داشته باشید که قرص را قبل از مصرف نشکنید و آن را با بزاق دهانتان و نه آب قورت دهید. اسهال موجب از دست دادن آب بدن می شود و از این نظر بسیار باید جدی گرفته شود. در صورتی که با علائمی مانند تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، غش و ضعف رو به رو شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای اینکه حین مصرف این دارو با عوارض کم آبی بدن مواجه نشوید بهتر است مایعات بسیاری بنوشید.  در صورتی که هنگام مصرف این دارو وضعیت بیماری شما بهتر نشد یا حتی بدتر شد حتما به پزشک خود مراجعه کنید. اگر حین مصرف لوپرامید با علائم جدی همچون تورم معده، تب و خون در مدفوع مواجه شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که بعد از ۱۰ روز استفاده از لوپرامید اسهال شما همچنان ادامه داشت حتما با پزشک خود یا پزشکان آنلاین متخصص معده و گوارش که سریعا در دسترس هستند و می‌توانید به صورت تلفنی و متنی با آن‌ها ارتباط بگیرید، مشورت کنید.

لطفا قبل از مصرف این دارو از پزشک مورد نظر خود، یا پزشکان آنلاین متخصص معده و گوارش پذیرش۲۴، به صورت متنی یا تلفنی روش مصرف دارو را بپرسید.

مشاوره آنلاین معده و گوارش

اثرات جانبی داروی لوپرامید Loperamide

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که سود لوپرامید برای شما بیشتر از عوارض آن می باشد و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • عوارضی همچون سرگیجه، یبوست، خواب آلودگی و خستگی ممکن است حین مصرف دارو رخ دهد. در صورت بهبود نیافتن یا ادامه داشتن هریک از این عوارض به پزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورتی که حین مصرف این دارو با عوارض جدی همچون یبوست شدید، تهوع و استفراغ ، درد معده و شکم ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، سرگیجه شدید و غش کردن مواجه شدید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف لوپرامید نمی تواند عوارض آلرژیک به همراه داشته باشد اما در صورتی که با علائمی همچون خارش، مشکل تنفسی، تورم در گلو و صورت و زبان رو به رو شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که با هریک از عوارض بیان شده در راهنمای دارو مواجه شدید حتما به پزشک خود یا پزشک آنلاین متخصص معده و گوارش مراجعه کنید.

نحوه استفاده داروی لوپرامید

موارد احتیاط دارویلوپرامید

  • در صورتی که به لوپرامید حساسیت دارید حتما با پزشک در میان بگذارید.
  • در صورتی که انسداد روده، درد معده یا شکم بدون اسهال دارید حتما با پزشک مشورت کنید و بعد از این دارو استفاده کنید.
  • اگر از بیماری خاصی مانند فنیل کتونوریا یا هر بیماری خاص دیگری رنج می برید قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید یا از لوپرامید استفاده نکنید.
  • در صورتی که در سابقه پزشکی خود بیماری های خاصی مانند ایدز، مشکلات کبدی، کولیت اولسراتیو حاد، تب شدید یا عفونت های معده وجود دارد حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا دچار آسیب نشوید.
  • قبل از مصرف این دارو توسط کودکان باید به خاطر داشته باشید که ممکن است کودکان حساسیت بیشتری به خواب آلودگی و کم آبی که توسط این دارو رخ می دهد نشان دهند.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک شما مصرف لوپرامید را برای شما بلامانع بداند.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد.

تداخلات دارویی لوپرامید Loperamide

  • به هیچ عنوان خودسرانه و بدون تجویز پزشک این دارو را مصرف نکنید. مصرف خودسرانه این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.
  • برخی از داروها مانند بلادونا، اسکوپولامین، گلیکوپیرولات، اکسی بوتینین، مورفین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، ریتوناویر، کلستیرامین و ساکویناویر با داروی لوپرامید تداخل دارند.
  • باید بدانید که علاوه بر لوپرامید داروهای زیادی همچون ​​پروکائین آمید، زیپراسیدون، پنتامیدین، آمیودارون، هالوپریدول، کینیدین و بسیاری از داروهای دیگر بر ریتم قلب تاثیر دارند.
  • بهتر است قبل از استفاده از این دارو، لیستی از تمام داروهای مورد استفاده خود به پزشک ارائه دهید.

نحوه مصرف داروی فراموش شده لوپرامید

دارو را مطابق دستور پزشک و در زمان های تنظیم شده مصرف کنید و در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی نزدیک هستید بنابراین مقدار داروی فراموش شده را بیخیال شوید. به هیچ عنوان برای جبران مقدار فراموش شده، مقدار مصرف بعدی را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از لوپرامید Loperamide

  • دارو را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • لوپرامید را باید در دمای اتاق نگهداری کرد.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور نگهداری شود.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.
شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص گوارش و معده پذیرش۲۴ در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین معده و گوارش

۳.۳/۵ (۷ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب
زینب
1 ماه قبل

سلام من ۴ الی ۵ روز اسهال دارم و کمی خون قرمزروشن هم داخلش هس..قرص لوپرامیدخوردم ۲۴ساعت خوب بودم الان دوباره ایهال گرفتم و ی دونه قرص خوردم علت چیه

مرضیه خاکدامن
مرضیه خاکدامن
2 ماه قبل

سلام من اسهال ویروسی گرفتم چندروزی هست لوپرامید مصرف میکنم برای درمان کاملش باید یه بسته بخورم یا دو بسته؟

مریم
مریم
5 ماه قبل

مادرم ناراسایی شدیدقلبی داردداروی ضدافسردگی سترالین هم مصرف می کندهمراه داروهایی قلبی الان دوروزاسهال می تونیم شربت لوپرامید بهش بدیم

مجید
مجید
6 ماه قبل

سلام من اسهال و استفراغ ویروسی گرفتم لوپرامید مصرف کردم خوب شدم ولی الان چهار روزه دستشوییم نمیاد شکمم درد میکنه چکار کنم؟؟

هاشم
هاشم
پاسخ به  مجید
5 ماه قبل

زیاد خوردی

هادی
هادی
پاسخ به  مجید
3 ماه قبل

پر سیمان گرفتی ملات سفت شده. کمی شُل کن

حسن عباسی
حسن عباسی
7 ماه قبل

سلام آیا قرص لوپر امید مرفین دارد

رامین
رامین
9 ماه قبل

دوسال هر ۵روز میخورن ینی هر ۵روز اسهال دارم خسه شدم یه دارو ب ا روده تحرک پذیر بگین

حدیثه عرب
حدیثه عرب
10 ماه قبل

چرا بعد پیوند کلیه بیمار اسهال مشود و شکم پیجه دارد؟؟

سلام داداش من پیوندی هستش چن روز است ک احصال چ دا
سلام داداش من پیوندی هستش چن روز است ک احصال چ دا
پاسخ به  حدیثه عرب
23 روز قبل

احصال چ دارویی باید بخوره خوب شه ویکم میده دردم داره

سلام داداش من پیوندی هستش چن روز است ک احصال چ دا
سلام داداش من پیوندی هستش چن روز است ک احصال چ دا

آره میده درد وسط سینه اول صبح خیلی اسهالم

سلام داداش من پیوندی هستش چن روز است ک احصال چ دا
سلام داداش من پیوندی هستش چن روز است ک احصال چ دا
پاسخ به  حدیثه عرب
23 روز قبل

وحید بیگلری

راضیه
راضیه
1 سال قبل

سلام پسر پنج ساله ام حالت تهوع دارد واستفراغ می‌کند.شربت لوپرامید میتونم بهش بدم؟

صادقی
صادقی
پاسخ به  راضیه
1 سال قبل

سلام ببخشید پسر من ۴سالش میتونم شربت لوپرامید بهش بدم چند روز اسهال داره

زهرا
زهرا
1 سال قبل

با سلام دختر ۱۲ ساله تقریبا ۸ساعت دچار اسهال است میتونم ازین دارو بهش بدم

محمد مهربان
محمد مهربان
1 سال قبل

سلام من ۶۲ سال دارم مدتی هست که فقط شب ها دوچار اسهال میشوم از قرص لوپز امید استفاده می‌ کنم ولی فایده نداره خواهشمندم راهنمایی فرمائید ممنون از شما

حسین
حسین
1 سال قبل

هر چند ساعت لوپرامید مصرف می‌شود؟

محمد
محمد
پاسخ به  حسین
1 سال قبل

سلام لوپرامیدبرای ۶۰سال هرچندساعت مصرف شود

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام لوپرامید امد هر چند ساعت مصرف می‌شود؟

محمود
محمود
1 سال قبل

با سلام بنده مدت چند سال هست که بیماری روده تحریک پذیر دارم و قبلا واسه دردهای شکمی از قرص آمی تریپتیلین استفاده میکردم ولی تو یک بار کرونا گرفتم و بعدش دچار اسهال شدید شدم و رفتم دکتر که دکتر برام قرص لوپرامید تجویز کرد و از آن موقع تا حالا روزی سه بار هر هشت ساعت همزمان با قرص آمی تریپتیلین میخورم و هیچ مشکلی ندارم فقط خواستم بدونم ک در دراز مدت مشکلی نیست؟

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام از این دارو استفاده کردم خیلی موثر بود ولی دچار تورم گلو شدم مصرف نکنم یا راه حل دیگری دارد ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  علیرضا
2 سال قبل

سلام گلوتون باید معاینه شه.

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  دکتر ارمین محمدی لیر
3 ماه قبل

سلام من بعد از ترک هروز هم زمان چهار تا لوپرامید باهم میخورم چکار باید کنم

دکمه بازگشت به بالا