علائم پیچ خوردگی بیضه (تورشن بیضه) و راه های درمان آن

پیچ خوردگی بیضه چیست؟ آیا پیچ خوردگی بیضه باعث ناباروری میشود؟

پیچ‌خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه (Testicular torsion) که با نام تورشن بیضه نیز شناخته می‌شود، اختلالی است که به دلیل پیچ ‌خوردگی طناب اسپرماتیک (spermatic cord) رخ می‌دهد. این طناب شامل رگ‌های خونی، اعصاب و مجاری است که از کشاله ران به بیضه‌ها امتداد دارد.

وظیفه طناب اسپرماتیک خون‌رسانی به بیضه‌ها است. اگر خون به اندازه کافی به این عضو بدن مردان نرسد، بافت آن‌ها به مرور آسیب خواهد دید و حتی ممکن است منجر به ازبین‌رفتن این ناحیه شود.

افراد بیشتر در دوران کودکی یا نوجوانی و به‌ویژه در سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند اما شاید نوزادان و بزرگسالان نیز با این بیماری به مشکل بربخورند. بااین‌حال صدمات ناشی از این بیماری را می‌توان با درمان به‌موقع کاهش داد.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی بیشتر بیماری پیچ خوردگی بیضه بپردازیم. اگر می‌خواهید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، پس تا انتها همراه ما باشید.

علائم بیماری پیچ خوردگی بیضه

علائم پیچ خوردگی بیضه

باید بدانید که این مشکل در بیشتر مواقع برای یکی از بیضه‌ها رخ می‌دهد، البته در موارد بسیار نادری هر دو بیضه به آن مبتلا می‌شوند. به‌طورکلی این بیماری با علائم زیر همراه است:

  • درد ناگهانی و شدید بیضه‌ها
  • قرمزی و التهاب پوست بیضه
  • وجود خون در منی
  • تهوع
  • سرگیجه
  • درد در شکم
  • درد در هنگام ادرار
  • تعریق فراوان و بالارفتن ضربان قلب در زمانی که شخص احساس درد در آن ناحیه دارد.
  • یکی از بیضه‌ها بالاتر از دیگری و در زاویه غیرطبیعی قرار گیرد.

برخی مردان ممکن است درد ناگهانی احساس کنند و بعد از مدت کوتاهی این مشکل خودبه‌خود رفع شود. توجه داشته باشید که نباید در درمان این بیماری سهل‌انگاری کنید. حتی پس از برطرف شدن درد، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

علائم پیچ خوردگی بیضه در کودکان بستگی به شدت این مشکل دارد. هرچقدر پیچ‌خوردگی شدیدتر باشد شخص درد بیشتری احساس خواهد کرد. اگر موارد زیر را در این ناحیه از بدن کودک مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • قرمزی و التهاب
  • سفتی بیضه
  • کبودی بیضه
  • یکی از بیضه‌ها به کشاله ران نزدیک‌تر باشد.
  • تهوع

چه عواملی منجر به پیچ خوردگی بیضه می‌شوند؟

عوامل پیچ خوردگی بیضه

این عارضه بیشتر به دلایل ژنتیکی و ارثی رخ می‌دهد. برخی افراد از زمان تولد ممکن است با این مشکل مواجه باشند. در این حالت بیضه‌ها در حالت بدشکل و سفتی قرار می‌گیرند که به آن بل کلپر گفته می‌شود.

بیضه‌ها توسط بافت اطرافشان محافظت می‌شوند. در حالت عادی بیضه‌ها نمی‌توانند به‌طور آزادانه درون کیسه بیضه (اسکروتوم) حرکت کنند. اگر بافت محافظ آسیب ببیند می‌تواند چرخش بیضه رخ دهد. در واقع در این بیماری بیضه‌ها با آزادی بیشتری درون کیسه حرکت می‌کنند.

پیچ خوردگی بیضه می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد. فعالیت‌های فیزیکی یا ورزش‌های سنگین، هوای خیلی سرد، عمل جراحی در کشاله ران، تحریکات جنسی، سرطان بیضه، اوریون بیضه، باد فتق پیشرفته، عفونت پروستات، التهاب غدد لنفاوی، ضربه به کشاله ران و رشد سریع بیضه‌ها می‌توانند منجر به بروز این عارضه شوند. توصیه می‌کنیم در زمان انجام ورزش‌های سنگین از محافظ بیضه استفاده کنید.

پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک برای کودکان بسیار دردناک است و باعث می‌شود که خون به بیضه‌ها نرسد. این اتفاق در پسران خردسال و نوجوان زمانی به وجود می‌آید که بیضه‌ها به کیسه خود متصل نشوند. این مشکل در بین نوزادان پسر نیز شایع است و به علت متصل نشدن بیضه به کیسه اطراف خود رخ می‌دهد.

جالب است بدانید این مشکل حتی می‌تواند برای جنینی که در رحم مادر قرار دارد نیز رخ دهد. در بسیاری از موارد این عارضه در افرادی که با هم نسبت خونی دارند مشاهده می‌شود، بنابراین می‌تواند مرتبط با ژن مشابه در اشخاص باشد.

عوارض پیچ خوردگی بیضه چیست؟

باید بدانید که در بعضی موارد پیچ خوردگی بیضه باعث ناباروری می‌شود. این بیماری در مهم‌ترین وظیفه بیضه‌ها که تولید اسپرم است، اختلال ایجاد می‌کند.

اگر در زمان مواجه شدن با این اتفاق خیلی سریع به پزشک اورولوژی مراجعه نکنید، ممکن است جریان خون مسدود شود و بیضه‌ها آسیب جدی ببینند. در چنین مواقعی معمولاً تنها راه حل خارج کردن بیضه‌ها از بدن شخص است.

در مواقعی که کودک شما با این عارضه مواجه می‌شود بهتر است به پزشک اطفال مراجعه کنید. این متخصص به بررسی سوابق خانوادگی کودک می‌پردازد و پس از معاینات فیزیکی برای او آزمایش‌هایی خواهد نوشت.

اگر این بیماری به‌موقع درمان نشود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای بیمار ایجاد خواهد کرد. مشاوره آنلاین و ارتباط با شخصی آگاه می‌تواند در چنین شرایطی برای راهنمایی صحیح بیمار و کاهش استرس او مؤثر باشد.

اگر چنین مشکلی را در خود یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید، می‌توانید در سایت پذیرش ۲۴ با متخصصان کلیه و مجاری ادراری به‌طور شبانه‌روزی در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره آن‌ها بهره ببرید.

روش‌های تشخیص بیماری تورشن بیضه

ابتدا برای تشخیص این بیماری باید آزمایش‌هایی انجام شود که شامل موارد زیر هستند:

  • معاینه جسمانی: پزشک اورولوژی معمولاً برای تشخیص سعی در تحریک کشاله ران شخص می‌کند. این کار را می‌تواند با نیشگون گرفتن انجام دهد که نتیجه آن باید انقباض بیضه‌ها باشد. اگر در بدن شخص چنین عکس‌العملی مشاهده نشد، نشانه‌ای از بروز این عارضه است.
  • تست ادرار برای تشخیص عفونت
  • آزمایش خون
  • عکس‌برداری از بیضه: سونوگرافی اسکروتوم برای بررسی شدت جریان خون در این ناحیه از بدن انجام می‌شود. اگر خون کمی در بیضه‌ها جریان داشته باشد می‌تواند نشانه‌ای برای وجود این بیماری باشد.

پیچ خوردگی بیضه عارضه بسیار مهمی است. اگر در این ناحیه احساس درد ناگهانی کردید باید آن را حتماً جدی بگیرید، حتی در مواقعی که درد خودبه‌خود فروکش کند. این بیماری ممکن است برای یک یا هر دو بیضه رخ دهد.

درصورتی‌که این بیماری توسط پزشک تشخیص داده شد، با او درباره مراقبت‌ها و روش‌های درمانی مختلف مشورت کنید.

درمان خانگی پیچ خوردگی بیضه

توجه داشته باشید که تورشن بیضه جزو بیماری‌های خطرناک است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که درمان خانگی برای این عارضه وجود ندارد. تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند باعث مرگ بیضه شود.

اگر با این مشکل مواجه شده‌اید بهتر است قبل از هر اقدام خودسرانه‌ای از طریق سایت پذیرش ۲۴ با متخصصان کلیه و مجاری ادراری مشورت کنید.

درمان پیچ خوردگی بیضه با عمل جراحی

درمان خانگی پیچ خوردگی بیضه

درمان این بیماری عمل جراحی است. در موارد نادری پزشک می‌تواند مشکل را به‌طور دستی برطرف کند. پس از تشخیص، بیمار سریعاً به اتاق جراحی منتقل می‌شود.

تا کنون روشی برای درمان پیچ خوردگی بیضه با طب سنتی ارائه نشده است و عمل جراحی برای درمان بهترین راه حل به نظر می‌رسد.

در این جراحی بیمار بیهوش می‌شود و پزشک روی کیسه بیضه یک برش کوچک می‌زند تا بتواند از آن طریق به برطرف‌کردن پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک بپردازد.

یک بخیه کوچک کمک می‌کند تا بیضه با وصل شدن به کیسه نتواند درون آن آزادانه حرکت کند. این کار منجر می‌شود تا دیگر برای شخص چنین عارضه‌ای رخ ندهد. اگر برای درمان بیماری تعلل کنید پزشک جراحی برداشت بیضه (ارکیکتومی) را انجام خواهد داد.

برای کاهش خطرات ناشی از این عارضه، جراحی حداکثر پس از گذشت ۶ ساعت بعد از بروز علائم انجام خواهد شد. اگر پزشک مجبور به برداشتن بیضه شخص شود، برای حفظ ظاهر دستگاه تناسلی می‌تواند بیضه مصنوعی یا پروستتیک درون آن قرار دهد. برخی کودکان پس از این عمل می‌توانند بعدها پدر شوند و لزوماً نابارور نخواهند شد.

توجه داشته باشید که حتی اگر پزشک بتواند مشکل را به‌طور دستی برطرف کند، شما باید پیگیر این موضوع باشید و قبل از تکرار عارضه اقدام به عمل جراحی کنید. اگر بافت بیضه به‌موقع جراحی نشود ممکن است عفونت مسری گانگرن در بدن شخص رخ دهد. این نوع عفونت باعث شوک می‌شود.

اگر پیچ خوردگی به‌موقع درمان نشود ممکن است مشکلات دیگری مثل انفارکتوس بیضه، آبسه بیضه و اپیدیدیمیت بیضه به وجود آید.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بستگی به شدت این مشکل و مشورت با پزشک انلاین متخصص جراحی دارد. این درمان معمولاً تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بسته به پزشک معالج قیمت های متفاوتی دارد .

مراقبت بعد از عمل تورشن بیضه

اگر این جراحی به‌موقع انجام شود، احتیاجی به بستری شدن بیمار نیست. در مواقعی که جراح مجبور به برداشتن بیضه باشد، باید پس از عمل در بیمارستان از شخص مراقبت شود.

پس از جراحی، پزشک برای بیمار مسکن تجویز می‌کند. معمولاً از بخیه‌های قابل حل برای این جراحی استفاده می‌شود، زیرا شاید کشیدن بخیه در این ناحیه دردناک باشد. پس از گذشت ۲ تا ۴ هفته التهابات پس از جراحی در این ناحیه رفع خواهند شد.

برای مراقبت بعد از عمل پیچ خوردگی بیضه باید موارد زیر رعایت شوند:

  • روزانه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از کیسه‌های یخ در این ناحیه استفاده کنید تا التهابات به مرور کاهش یابند.
  • حتماً این ناحیه را با آب گرم و صابون بشویید تا تمیز شود و عفونتی رخ ندهد.
  • تا چند هفته پس از جراحی از جابه‌جا کردن وسایل سنگین، انجام حرکات ورزشی دشوار و زور زدن هنگام دفع مدفوع خودداری کنید.
  • شخص باید تا چند هفته از فعالیت‌های جنسی و مقاربت پرهیز کند.
  • استراحت کافی ضروری است، همچنین باید روزانه زمانی را به پیاده‌روی آهسته اختصاص دهید.
  • حتماً درباره داروهایی که پزشک تجویز کرده است تحقیق کنید. بیمار باید این داروها را در ساعات تعیین شده میل کند. بعضی داروها شاید عوارضی داشته باشند که اگر از قبل درباره آن‌ها اطلاع نداشته باشید ممکن است در زمان مشاهده آن‌ها نگران شوید.
  • معمولاً پزشک باید بیمار را چند هفته بعد از عمل جراحی مجدداً معاینه کند. حتماً از مطب پزشک متخصص وقت قبلی بگیرید. ممکن است با مشاهده علائم بهبودی در شخص، دیگر نیازی به ادامه مصرف داروها نباشد.
  • اگر کودک شما یکی از بیضه‌های خود را در عمل جراحی از دست داده است، باید با او منطقی صحبت کنید و بفهمانید که چنین مشکلی در آینده برای او مشکل بزرگی ایجاد نخواهد کرد.

عوامل خطر پیچ خوردگی بیضه

به گفته پزشکان، نوجوانان گروهی هستند که بیشتر از همه ممکن است تحت تأثیر پیچ خوردگی بیضه قرار گیرند. در حقیقت، بیش از ۶۵ درصد موارد مبتلا به این بیماری را افراد بین سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی تشکیل می‌دهند.

بااین‌حال، این عارضه در هر سنی می‌تواند گریبان‌گیر پسران و مردان شود از جمله نوزادان و مردان مسن‌تر. در نوزادان این مشکل کمتر احتمال دارد باعث درد شود و به جای آن علائم آن شامل رنگ‌پریدگی و ناپدید شدن بیضه از جای همیشگی آن خواهد شد.

با آن که این مشکل متداول‌ترین شکل آسیب به اندام تناسلی است، ولی بااین‌حال کاملاً به‌ندرت رخ می‌دهد. انجمن اورولوژی آمریکا تخمین می‌زند که تقریباً در هر ۴۰۰۰ مرد زیر ۲۵ سال، یک نفر آن‌ها درگیر این مشکل باشد.

جلوگیری از پیچ خوردگی بیضه

همان‌طور که اشاره کردیم پیچ خوردگی بیضه اگر درمان نشود می‌تواند کاملاً جدی باشد. اگر جریان خون در عرض ۶ ساعت برنگردد، بیضه آسیب‌دیده می‌توان از بین برود و باید برداشته شود. به همین دلیل، درمان این بیماری یک فوریت پزشکی است.

برای نجات بیضه آسیب‌دیده معمولاً نیاز به جراحی فوری است که در بالا روش انجام آن را توضیح دادیم. از طرف دیگر چون هیچ عوامل خطری برای پیچ خوردگی بیضه وجود ندارد، جلوگیری از آن سخت است و به همین علت سریعاً باید آن را درمان کرد.

به گفته پزشکان هیچ راه قطعی برای جلوگیری از این عارضه وجود ندارد، بنابراین به محض این‌که متوجه آن شدید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به مطالب بیان شده درمان این عارضه باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. همچنین همان‌طور که ذکر کردیم روشی برای درمان خانگی پیچ خوردگی بیضه وجود ندارد. اگر شما یا کودکتان در این ناحیه از بدن خود احساس درد کردید باید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنید.

مطرح‌کردن این مشکل برای برخی افراد ناآگاه سخت است. در چنین شرایطی می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ با پزشکان آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادراری به‌صورت تلفنی، صوتی یا متنی در ارتباط باشید.

دریافت مشاوره آنلاین از متخصص کلیه و مجاری ادراری

۴/۵ (۵ نظر)

منبع
kidshealthmayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد
میلاد
2 روز قبل

سلام دکتر من دلیلشو نمیدونم ولی تا حدی اطمینان دارم که بیضه ام پیچ خورده.چقدر احتمال داره عفونت باعث این مشکل بشه؟؟

محمد
محمد
6 روز قبل

سلام من چهار ماه بیضه سمت چپم دردی خفیفی دارم چند بارم رفتم سونوگرافی سالم بود یدونه هم وقتی سرپا هستم دردش بیشتر میشه ولی وقتی نشستم دردی ندارم ۱۶سال دارم

آخرین ویرایش 6 روز قبل توسط محمد
Taha
Taha
27 روز قبل

سلام من ۱۶ سالم است.و خیلی خودارضایی میکنم.اخیرا بیضه سمت چپ درد میکرد و بخاطر درد آن دو بار خود ارضایی کردم و در منی من خون خیلی کم دیده میشود عامل آن چیست

بی نام
بی نام
4 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالمه و یکی ضربه به بیضه هایم زده یه مدتی (۱)ساعت درد کرد و دیگه درد نکرد آیا پیچ خوردگی بیضه است

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بی نام
2 ماه قبل

باید اول به پزشک مراجعه کنید.بعدش بری اونیکه زده رو خایه هاشو بکشی تا کف سرش که دیگه ضربه به استمرار نسلت نزنه.

فرهاد یزدانی
فرهاد یزدانی
11 ماه قبل

سلام آقای دکتر ببخشید من مشکلی بیضه دارم رگ های بیضه جمع شده است چکار باید کرد

با نام
با نام
پاسخ به  فرهاد یزدانی
3 ماه قبل

دیگه مردی

میلاد
میلاد
پاسخ به  فرهاد یزدانی
2 روز قبل

اقا سلام چیکار کردی عمل کردی؟؟؟؟؟

سعید
سعید
1 سال قبل

سلامچندوقتی است یکم زیر شکم درد دارم وبیضه راستم درد خفیفی دارم وشل شدن بیضه از چیست باتشکر

مسعود
مسعود
پاسخ به  سعید
10 ماه قبل

سلام رگ زیر بیضه سمت راست درد دارم به پهلو م می زنه و البته باد هم داره

علی
علی
1 سال قبل

سلام آیا بعد عمل تورشن ناباوری میارد؟

⁦:-O⁩
⁦:-O⁩
1 سال قبل

سلام بعد از عمل پیچ خوردگی بیضه چگونه مدفوع کنیم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ⁦:-O⁩
2 ماه قبل

باید برینی از معقدت

ابوالفضل امیری
ابوالفضل امیری
1 سال قبل

سلام میخواستم بدونم. آیا راه درمان قطعی دارد و اگر درمان شود آیا می‌شود ورزش کردن به صورت حرفه ای. را ادامه داد

دکمه بازگشت به بالا